Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Tempskillnaden är väl som minst på sommaren ändå? Iallafall där jag bor.
Ja, det varierar nog över landet. Samtidigt är det bara när det är kallare i krypgrunden än ute som det kan bli problem, inte när det är minusgrader ute och plusgrader inne.

Jag har 4-8 °C i krypgrunden vintertid och uppåt 15 °C sommartid, dvs runt 10 grader skillnad mot utomhus. Mellan 10 °C och 30 °C ökar luftens förmåga att bära vatten ganska linjärt med ca 1 gr/grad från 10 - 30 gram vatten/liter luft och en del av det kommer att fällas ut när luften kyls ner i grunden.

Intressant nog är luften som torrast på vår och försommar, inte vintertid.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...ativ-fuktighet-under-aret-och-dygnet-1.170576
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Ja, det är inte lätt som ny medlem att förstå att ett inlägg sätter igång en störtflod av svar i vissa fall…
När jag varit ny någonstans och ställt min första fråga har då i alla fall jag bevakat stället som en hök, väldigt intresserad av eventuella svar och beredd på följdfrågor. Men visst, alla är olika...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
ååååå.... så blev det tyst från TS.
klassiker.
 
  • Gilla
Hazze23 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det varierar nog över landet. Samtidigt är det bara när det är kallare i krypgrunden än ute som det kan bli problem, inte när det är minusgrader ute och plusgrader inne.

Jag har 4-8 °C i krypgrunden vintertid och uppåt 15 °C sommartid, dvs runt 10 grader skillnad mot utomhus. Mellan 10 °C och 30 °C ökar luftens förmåga att bära vatten ganska linjärt med ca 1 gr/grad från 10 - 30 gram vatten/liter luft och en del av det kommer att fällas ut när luften kyls ner i grunden.

Intressant nog är luften som torrast på vår och försommar, inte vintertid.
[länk]
Hur mäter du? Många har ju en massa olika åsikter utan att mäta och hur vet man då?

Själv har jag just nu fyra stycken Aqara temp/fuktmätare igång. Vind, källare, badrum, hall.
https://www.webhallen.com/se/produc...y-sensor?channable=00c0c76964003239363834329a
 
P paralun skrev:
Hur mäter du? Många har ju en massa olika åsikter utan att mäta och hur vet man då?

Själv har jag just nu fyra stycken Aqara temp/fuktmätare igång. Vind, källare, badrum, hall.
[länk]
Samma här men mitt zigbee-nät är lite skakigt så jag funderar på att gå över på ESPhome med DHT22, jag skall bara få tummen ur att bygga ihop det.

Det finns även en funktion i ESPhome för att läsa av BLE-sensorer så jag funderar på att sätta ett upp ett par sådana också. Fördelen med dem är att de har ännu längre batteritid trots att de har display:
51jlCAr7ljL._AC_UF894,1000_QL80_FMwebp_.jpg
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad en mäklare tycker och säger är ointressant. Det är vad som är dokumenterat som är intressant. Och en allmänt känd riskkonstruktion kan inte åberopas som dolt fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det finns även en funktion i ESPhome för att läsa av BLE-sensorer så jag funderar på att sätta ett upp ett par sådana också. Fördelen med dem är att de har ännu längre batteritid trots att de har display:
[bild]
Jag har 12 sådana installerade i huset.
 
Alfredo Alfredo skrev:
När jag varit ny någonstans och ställt min första fråga har då i alla fall jag bevakat stället som en hök, väldigt intresserad av eventuella svar och beredd på följdfrågor. Men visst, alla är olika...
Hej på er! Jag har inte försvunnit, utan har ett 8-17 jobb, ett litet barn som kräver min uppmärksamhet efter jobbet och en massa hushållssysslor som behöver skötas. För hör och häpna - Jag har ett hus, och alla ni viktig-pettrar som sitter här bör ju vetas vid vad det innebär.

Har läst allt ni skrivit, och känner mig lugnare i situationen. Efter takbyte och solcellsinstallation kommer en ventilation installeras i grunden och tätning göras!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
A Amaliaass skrev:
Hej på er! Jag har inte försvunnit, utan har ett 8-17 jobb, ett litet barn som kräver min uppmärksamhet efter jobbet och en massa hushållssysslor som behöver skötas. För hör och häpna - Jag har ett hus, och alla ni viktig-pettrar som sitter här bör ju vetas vid vad det innebär.

Har läst allt ni skrivit, och känner mig lugnare i situationen. Efter takbyte och solcellsinstallation kommer en ventilation installeras i grunden och tätning göras!
Bra skrivet och välkommen till forumet.

Forumet är väldigt bra till väldigt mycket och en enorm kompetens finns. Sen är många väldigt aktiva och tänker att alla ska vara likadana (jag är inte bättre/sämre än någon annan). Ett dygn från trådstart och jag ser inget fel i dina prioriteringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tar tillbaka min tidigare kommentar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Amaliaass skrev:
Hej på er! Jag har inte försvunnit, utan har ett 8-17 jobb, ett litet barn som kräver min uppmärksamhet efter jobbet och en massa hushållssysslor som behöver skötas. För hör och häpna - Jag har ett hus, och alla ni viktig-pettrar som sitter här bör ju vetas vid vad det innebär.

Har läst allt ni skrivit, och känner mig lugnare i situationen. Efter takbyte och solcellsinstallation kommer en ventilation installeras i grunden och tätning göras!
Nästa gång, sätt gubben på att ta hand om guldklimpen så du kan sköta projekten :=)
Innan ni springer iväg och köper dyra produkter/tjänster gällande ventilation i grunden, starta en ny tråd med fina bilder osv, ibland är det bortkastade pengar. Lycka till med "nya" huset!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte hur det luktar. Är det samma man behandlade telefonstolpar med? Fanns några olika medel minns jag.
Det luktar nästan som mögel eller riktigt kraftig sommarstugelukt
 
A Amaliaass skrev:
Köpte ett hus 2020 som var byggt på 1970-talet.
Vid visningen informerade mäklaren om att syllen var tryckimpregnerad men att detta inte är farligt och något som inte påverkar. Mäklaren presenterade en offert på syllbyte och menade på att gör man det försvinner "problemet" (som inte var något problem enligt honom).

Nu har information nått oss om att detta kan bidra till rinnande näsa och ögon och att det är i princip omöjligt att få bort då det lukt smittar allt annat organiskt material.

Vi kommer någon gång vilja sälja huset och köpa på annan ort, men detta känns nu nästan omöjligt? Har vi några rättigheter då mäklaren inte gett korrekt information?

Huset är dolda fel försäkrat.
Knappast dolt fel o ingen verkar ha ljugit enlig vad du skriver själv.

Du har som köpare undersöknings plikt , så varför undersökte du inte biverkningarna då när mäklaren nämnde syllen ?.
Komma 3 år efter tyder på annat problem du har.
 
zarkov zarkov skrev:
Sätter man in ftx utan att först sätta in en fläkt i krypgrunden så skapar man undertryck i huset och luft/lukt kommer sugas in i varenda springa i golvet. Fråga mig inte hur jag vet...

Vi håller just på med detta och döm av min förvåning när killarna bara kapar syllen med tigersåg, bryter loss den och lägger dit en ny. Genom att bara byta en bit i taget så bär hammarbandet allt. Det skall bli intressant att se hur de gör i hörnen, det sa de är den svåraste biten.
Använde de lyftkuddar eller går det bra med kofot? Gör de bytet inifrån eller utifrån?

Om man ligger i en krypgrund skulle jag nog kanske kalla det ett tungt arbete, men annars verkar det inte vara så väldigt tungt. Men det beror naturligtvis på vad man jämför med.

Hur långa bitar syll byter de åt gången? Och vad lyfter dom i för byggnadsdel?

Mvh Erik
 
E Erik Salhammar skrev:
Använde de lyftkuddar eller går det bra med kofot? Gör de bytet inifrån eller utifrån?

Om man ligger i en krypgrund skulle jag nog kanske kalla det ett tungt arbete, men annars verkar det inte vara så väldigt tungt. Men det beror naturligtvis på vad man jämför med.

Hur långa bitar syll byter de åt gången? Och vad lyfter dom i för byggnadsdel?

Mvh Erik
Hittills har de bara använt kofot utifrån, de byter 0,6-2,5 m åt gången beroende på var på huset de håller på. Efter helgen skall de börja inomhus, vi har en påbyggnad på ena kortsidan som stökar till det lite men det verkar inte som om de förväntar sig några problem.

Vad jag kunnat se har de inte lyft något alls, de kapar syllen och den nedersta biten av väggreglarna med tigersåg, lägger den nya syllen på plats och sen trycker de in kilar under väggregeln för att bära upp den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.