A Argastesnickaren skrev:
Mycket prat om Saab.
Har skrivit det innan, har haft en chippad 9-3 aero med sexan.
Helt underbar motor som hade rejält med kraft vid vilket varvtal som helst och med lite öppnare avgassystem så matchar den dom flesta vassare bilar ljudmässigt:)
Att det sen var en bra vinterbil pga all värme som kom snabbt (knäcker gärna batteriet som blir varmt också) och sen bra på sommaren då den hade en riktigt bra ac varma dagar.
Att allt inte är på topp kvalitetsmässigt är en annan sak men hittar jag en lågmilad sådan igen så köper jag den direkt:)
Jag provkörde en sådan men köpte en Mazda 6 2.5 Sport istället. Kan inte säga att jag ångrar mig men motorn var som sagt väldigt trevlig och med fin körbarhet, men kändes den inte lite framtung jämfört med fyrorna?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag provkörde en sådan men köpte en Mazda 6 2.5 Sport istället. Kan inte säga att jag ångrar mig men motorn var som sagt väldigt trevlig och med fin körbarhet, men kändes den inte lite framtung jämfört med fyrorna?
Var det inte Mazda 6 som rostade värre än en alfasud från 70-talet. Eller i klass med Isabella, som dansade blott en sommar utan rost?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag provkörde en sådan men köpte en Mazda 6 2.5 Sport istället. Kan inte säga att jag ångrar mig men motorn var som sagt väldigt trevlig och med fin körbarhet, men kändes den inte lite framtung jämfört med fyrorna?
Visst var den lite tung i nosen men har en förkärlek till större motorer.
Har aldrig gillat fyror ännu värre med tre cylindrigt.
Kör väldigt lite då bor och jobbar på orten så blir enbart nöjeskörning och då är det trevligt med en mullig maskin med mycket vrid.
Just kombinationen sexa med turbo i Saaben som dessutom fått lite hjälp både med mer soppa och andas lite bättre gör att uppe i fart då blir den ruggigt snabb.
0-100 är inte dess paradgren utan det roliga börjar uppe i hastighet:)
Finns en och annan som blivit förvånade när en gammal kombi har rejält med resurser.
Kolla gärna youtube saabmadman som kör på ringen, det går att åka fort med en sådan:)
 
En annan spaning på jobbets parkering är att 20 år gamla 9-5 och V70 finns i stor mängd, från samma ålder finns få andra bilar kvar. Volvo är oftast hyfsat rostfria, saab kex i bakskärmar med ser för övrigt drägliga ut. Nästan alla 15 år gamla 9-3 är rostiga även dem framförallt i bakskärmar.

Sen är också passater från nånstans 2006 och framåt rätt vanliga, rejält rostiga på slumpmässiga ställen. Äldre passater av generationen innan verkar nästan helt utdöda. Finns lite golf och några Audi, de verkar klarat sig bättre från rost än passaterna.

Troligen sålde dessa bilar bra, men jag misstänker även att de är både bra att köra och billiga att hålla igång mot många andra bilar.

En annan teori kan ju vara att de är praktiska familjebilar. Kanske står mazdor, toyotor och pegauter hemma i pensionärers garage som aldrig körs men heller inte skrotas...

Finns väl statistik på när bilar skrotas ut. Vore kul att se.
 
J JohanLun skrev:
Var det inte Mazda 6 som rostade värre än en alfasud från 70-talet. Eller i klass med Isabella, som dansade blott en sommar utan rost?
Jag har postat en bild tidigare i tråden på bilen i fråga. Helt rostfri efter 10år och 22k mil. Men den bilen fick rätt mycket omvårdnad eftersom jag gillade den så mycket.
 
A Argastesnickaren skrev:
Visst var den lite tung i nosen men har en förkärlek till större motorer.
Har aldrig gillat fyror ännu värre med tre cylindrigt.
Kör väldigt lite då bor och jobbar på orten så blir enbart nöjeskörning och då är det trevligt med en mullig maskin med mycket vrid.
Just kombinationen sexa med turbo i Saaben som dessutom fått lite hjälp både med mer soppa och andas lite bättre gör att uppe i fart då blir den ruggigt snabb.
0-100 är inte dess paradgren utan det roliga börjar uppe i hastighet:)
Finns en och annan som blivit förvånade när en gammal kombi har rejält med resurser.
Kolla gärna youtube saabmadman som kör på ringen, det går att åka fort med en sådan:)
Visst är det jäkligt nice med lite cylindervolym. Speciellt utan överladdning, tycker jag.
Men det får inte förstöra "balansen" i bilen då har jag hellre en lite mindre pjäs (och mindre effekt).
Jag har märkt att ju äldre jag blir desto mindre sugen bir jag på en massa effekt. I alla fall på bekostnad av annat. Istället är det väghållning, balans och motorkaraktär jag vill ha.

En trimmad fyra( eller kanske 3:a?) kan vara minst lika mysigt som en stor V8 eller sjungande rak sexa. Fyran i den här Alfan låter inte så dumt t.ex;
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nä, du missuppfattade nog det jag skrev, eller så var jag otydlig.
MB och VW hade bra utförd rostskyddsbehandling, men det hjälpte inte då lack och grund var sämst.
Men i bådas fall har det gått åt olika håll, MB har blivit bättre, VW sämre. Golf 4 var ju riktigt bra på den punkten, sen gick det utför.
Men frågan är, har inte vw skärpt sig en gång till? Kombimodellerna från -12 var groteska och kunde ha en totalt genomrostad bagagelucka inom 5 år och vw vägrade röra bilarna.

Tittar man på idag 5 år gamla vw så kanske rosten är 100 % under istället?
 
R Rkarlsson skrev:
Men frågan är, har inte vw skärpt sig en gång till? Kombimodellerna från -12 var groteska och kunde ha en totalt genomrostad bagagelucka inom 5 år och vw vägrade röra bilarna.

Tittar man på idag 5 år gamla vw så kanske rosten är 100 % under istället?
Det konstiga är att det finns gott om vw som inte är rostiga också. Det verkar mer slump. De som är rostiga kan vara det mitt på en dörr eller lucka. Inte typiska fällor i skärmkanter mm. Känns som ojämn produktion, att de inte har koll på sina processer...

Hade en oktavia av sista årsmodellen av första generationen för 5 år sen som extrabil när min golf blev påkörd och fb inte gav mig hyrbil med dragkrok (och att vi behövde en extrabil ändå). Den var inte synligt rostig, men alla grova delar under, bärarmar mm var gravrostiga.
 
J JohanLun skrev:
Det konstiga är att det finns gott om vw som inte är rostiga också. Det verkar mer slump. De som är rostiga kan vara det mitt på en dörr eller lucka. Inte typiska fällor i skärmkanter mm. Känns som ojämn produktion, att de inte har koll på sina processer...

Hade en oktavia av sista årsmodellen av första generationen för 5 år sen som extrabil när min golf blev påkörd och fb inte gav mig hyrbil med dragkrok (och att vi behövde en extrabil ändå). Den var inte synligt rostig, men alla grova delar under, bärarmar mm var gravrostiga.
Det kan absolut vara ojämnt i produktionen. Minsta ändring i processen gör ju olika. Om vi tar exemplet mazda 6 så hade brorsan en sådan, motorn är rasad så den har stått ett par år nu på gräs. Men efter inspektion då och då har den ändå klarat sig från rosten, vill påstå den är rostfri.
 
Vw hade ju stora problem med galvsläpp så om man fått en bil där galvaniseringen inte släppt så har den säkert klarat sig bättre. Nu har jag inte riktigt följt med hur dom är nuförtiden men då runt 06 så jobbade jag mycket åt en bilplåtverkstad och där stod alltid minst en vw som rostlagades pga galvsläpp.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Är det någon som någonsin fått ut nåt från de s.k. rostskyddsgarantierna?
jag fick det på en Merca E-klass 2001 tror jag det var. 2007 var bakluckan i princip kex. Men det var lite lotteri, typ återkommande kunder som köper ny MB får det på goodwill. Nu köpte jag ingen ny merca men fick papper från dom skulle fixa det och sålde bilen som den var med den garantin.

sen har jag fått det på en Opel Vectra 2008 med. Även där bakluckan. Där fick märkeshandlaren kalla det lackskada för att få betalt av Opel för det.
 
Man kan vara nostalgisk och tänka tillbaka på de bilar man hade på 70-talet, mestadels bakhjulsdrivet men inget jag vill ha tillbaka idag (första var en Opel RallyKadett från 60-talet som var tung fram och lätt bak, vintertid behövdes sandsäckar som vikt i kofferten). Idag fyrhjulsdrift med antisladd/spinn och kör man förnuftigt med det så bättre alla dagar i veckan, framför allt komfortmässigt. Första Saab 900 -81, beställdes som ny med bränsledriven värmare och har sedan varit ett måste, sista 15 åren har dieslarna haft det som standard för att hålla värmen när det blir kallt även under körning.
Jag säger som i Hedebyborna "Det är nya tider, det är nya kvastar som sopar", så även med bilarna och deras funktioner. Man kan vara lite nostalgisk, men sedan får man titta framåt och anpassa sig.😎
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
med bränsledriven värmare och har sedan varit ett måste
Ja bränslevärmare är nog den finess som jag skulle ha svårast att vara utan. Klart vanebildande!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja bränslevärmare är nog den finess som jag skulle ha svårast att vara utan. Klart vanebildande!
Och på moderna bilar även startas med app i mobilen.😉 På de första bilarna som hade det satt det ett runt mekaniskt tidur.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja bränslevärmare är nog den finess som jag skulle ha svårast att vara utan. Klart vanebildande!
Jag saknar tiden när jag precis flyttat hemifrån och hade lägenhet med parkering där elen ingick..
Tiduret i stolpen spärrat och motorvärmaren i på 144-an dygnet runt, året om... 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.