D
kisumisu kisumisu skrev:
Varför ska man ha allt på samma?
Är det för att spara utrymme och plats?

Roligt när bastun paijar och hela huset blir mörkt.
Roligt när utebelysningen paijar när man inte hemma och maten i kylen/frysen blir förstörd och kanske tom huset fryser pga nåt litet skitfel i nån annan apparat.
Just värmepumpen ligger helt utanför JFB hos oss. Vilket är regelmässigt korrekt då den är fast ansluten. Då behöver man inte riskera att kåken fryser pga brödrosthaveri.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J John Wastring skrev:
Snabbt svar! Då Zaptec Go har ett inbyggt DC-skydd så räcker det med en JFB typ A.

Reglerna som reglerar detta är från SEK i sverige som refererar till IEC från Europa. I detta fall IEC62955.
Från Zaptecs sida är det glasklart krav, och inte som installatören menar. Det är inte upp till tillverkare att tolka reglerna, utan att följa dem.

Så är priset ink. Installation så bör givetvis JFB ingå om det inte står något finstilt att det är räknat på något annat sätt.
Innebär det där att man måste ha individuella jordfelsbrytare till alla uttag ute?
Det känns inte som ett motiverat krav, särskilt inte om det gäller alla enskilda utag som sitter tillsammans.

Ska man vara riktigt om sig så är det ju inte ett absolut krav att följa standarden.
 
D Daniel 109 skrev:
Innebär det där att man måste ha individuella jordfelsbrytare till alla uttag ute?
Det känns inte som ett motiverat krav, särskilt inte om det gäller alla enskilda utag som sitter tillsammans.

Ska man vara riktigt om sig så är det ju inte ett absolut krav att följa standarden.
Så länge dem inte har integrerade jfb, så är det det standarden säger.

Nä, det är förvisso sant. Men då måste man överträffa standarden. Samt väl dokumentera hur man gjort det.
 
Nej, man måste inte alls överträffa standarden. Man måste leva upp till de underliggande kraven. Jag har svårt att se att det finns något där som motiverar enskilda jordfelsbrytare till varje uttag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J John Wastring skrev:
Snabbt svar! Då Zaptec Go har ett inbyggt DC-skydd så räcker det med en JFB typ A.

Reglerna som reglerar detta är från SEK i sverige som refererar till IEC från Europa. I detta fall IEC62955.
Från Zaptecs sida är det glasklart krav, och inte som installatören menar. Det är inte upp till tillverkare att tolka reglerna, utan att följa dem.

Så är priset ink. Installation så bör givetvis JFB ingå om det inte står något finstilt att det är räknat på något annat sätt.
Vad vill du säga med ditt inlägg? Jag hittar ingenting som tillför vad som redan sagts.
 
kisumisu
D datja skrev:
Just värmepumpen ligger helt utanför JFB hos oss. Vilket är regelmässigt korrekt då den är fast ansluten. Då behöver man inte riskera att kåken fryser pga brödrosthaveri.
Ungefär samma resonemang som någon hade haft i min gamla bil gällande extralysen. "Äh det behövs ingen säkring, bättre dra en enkel sladd direkt från batteriet" tror bilen var nära att brinna upp och dessutom i ett p-garage. Undra vad det hade kostat....men när jag kommer till bilen så lyser 2 av 3 extralysen fast bilen bara står helt avstängt.
Hade säkert blivit nån vajsing i relät och allt var så varmt så jag brände mig, fick dock kabeln bortryckt.

Så visst varför inte dra värmepumpen direkt till elmätaren, då spar man ju utrymme på tavlan inne och är idiotsäker. Den är ju fast installation och kan aldrig bli nåt fel i.
 
En säkring skulle inte ha hjälpt i den bil.
En jordfelsbrytare gör ingen större nytta till en fast installerad värmepump.

Så på så vis var ju jämförelsen rimlig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Garanti är ju frivilligt och tillverkaren kan ställa precis vilka villkor de vill. De kan kräva att du ska ha en grön mössa på dig när du laddar bilen för att garantin ska gälla.
Nej. Oskäliga avtalsvillkor är inte tillämpliga, och specifika sådana får uttryckligen förbjudas på konsumentmarknaden.

Och ja, garantin är förstås en del av avtalet och inte oberoende det.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Installatören menar att JFB:n som jag har köpt är felaktig pga;

1. 40A är för mycket
2. hans kablar passar inte jordfelsbrytaren (tror han menar att de är för små för jordfelsbrytaren?)

Angående 1 så skriver Zaptec:
För att få ett godkänt jordfelsskydd så ska varje Zaptec Go kompletteras med en separat jordfelsbrytare (JFB) typ A på 30mA. Man ska även komplettera varje laddare med säkring på max 40A. JFB:n som jag har köpt är denna
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...tric-resi9-jordfelsbrytare-4-pol-40-a-2817380

Angående 2 så skriver Schneider:
  • Anslutningsbar ledararea entrådigt: 1-35 mm²
  • Anslutningsbar ledararea mångtrådig: 1-25 mm²
Han vill installera sin personskyddsautomat som är mycket säkrare också enligt honom (trots att jag har sagt att jag även har köpt brytare)
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ungefär samma resonemang som någon hade haft i min gamla bil gällande extralysen. "Äh det behövs ingen säkring, bättre dra en enkel sladd direkt från batteriet" tror bilen var nära att brinna upp och dessutom i ett p-garage. Undra vad det hade kostat....men när jag kommer till bilen så lyser 2 av 3 extralysen fast bilen bara står helt avstängt.
Hade säkert blivit nån vajsing i relät och allt var så varmt så jag brände mig, fick dock kabeln bortryckt.

Så visst varför inte dra värmepumpen direkt till elmätaren, då spar man ju utrymme på tavlan inne och är idiotsäker. Den är ju fast installation och kan aldrig bli nåt fel i.
Nej detta är långt ifrån datja's resonemang. Du är way way way off topic här med dina ytterligheter. Vi pratar inte om dåraktigt felaktiga och farliga installationer i denna tråd, det finns en anna tråd för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MikaelJacob skrev:
Installatören menar att JFB:n som jag har köpt är felaktig pga;

1. 40A är för mycket
2. hans kablar passar inte jordfelsbrytaren (tror han menar att de är för små för jordfelsbrytaren?)

Angående 1 så skriver Zaptec:
För att få ett godkänt jordfelsskydd så ska varje Zaptec Go kompletteras med en separat jordfelsbrytare (JFB) typ A på 30mA. Man ska även komplettera varje laddare med säkring på max 40A. JFB:n som jag har köpt är denna
[länk]

Angående 2 så skriver Schneider:
  • Anslutningsbar ledararea entrådigt: 1-35 mm²
  • Anslutningsbar ledararea mångtrådig: 1-25 mm²
Han vill installera sin personskyddsautomat som är mycket säkrare också enligt honom (trots att jag har sagt att jag även har köpt brytare)
Den installatören tycks inte veta alls vad den pratar om. Jordfelsbrytaren 40A märkning är hur stor föregående säkring får vara. En hög siffra medför större marginaler, det är inget problem.

Datan du hittat visar tydligt att alla rimliga ledare kan anslutas till jordfelsbrytaren. Kunskapsnivån hos din installatör tycks helt klart vara bristfällig.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M MikaelJacob skrev:
trots att jag har sagt att jag även har köpt brytare
Vilken märkström valde du på dvärgbrytaren? Inte 40 A väl? Ingen elektriker har så dåliga kunskaper att de säger att 40 A för en JFB är för mycket så det måste vara ett missförstånd.

Om dvärgen ska göra någon nytta bör den ligga på den maximala laddström som du avser att ställa in laddstationen på.

Och det finns heller ingen installationskabel som inte passar din JFB, för då är det på något outgrundligt sätt helt fel kabel. Det är för övrigt till dvärgen som denna kabel ska anslutas. Kanske menar han fasskena?
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken märkström valde du på dvärgbrytaren? Inte 40 A väl? Ingen elektriker har så dåliga kunskaper att de säger att 40 A för en JFB är för mycket så det måste vara ett missförstånd.

Om dvärgen ska göra någon nytta bör den ligga på den maximala laddström som du avser att ställa in laddstationen på.

Och det finns heller ingen installationskabel som inte passar din JFB, för då är det på något outgrundligt sätt helt fel kabel. Det är för övrigt till dvärgen som denna kabel ska anslutas. Kanske menar han fasskena?
Brytaren är 16A, men den har han inte varit intresserad av överhuvudtaget.

Bilen laddar 16A.

Han pekade på "hålen" dvs kontakterna på JFB när han sa det..
 
  • Wow
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Då låter det som att du behöver byta elektriker. Otroligt!
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En jordfelsbrytare gör ingen större nytta till en fast installerad värmepump.
Njaaa...

Antag att du får isolationsfel. I en perfekt värld så kommer säkringen att lösa ut för värmepumpen är skyddsjordad, felet ger kortslutning mot jord. Jordfelsbrytare gör ingen nytta, säkringen räckte som säkerhet.

Men den där skyddsjorden, till värmepumpen kanske hoppade ur sin kopplingsplint 10 år innan isolationsfelet uppstår på pumpen, eller så är samme elektriker framme som inte vill installera en 40A jordfelsbrytare hos MikaelJacob, och okunnig/klantig som han är så blev skyddsjorden aldrig ansluten. Nu utan ansluten jord blir värmepumpen en dödsfälla, höljet strömförande, inget som skyddar om du skulle luta dig mot pumpen.

Skyddsjord är en jättebra skyddsmekaniskm, om den är korrekt inkopplad. Men det finns ingen varning eller indikering om skyddsjorden är/blir felaktig. Det upptäcker man först när en olycka inträffar.

Jordfelsbrytare är också en jättebra skyddsmekanism. Den räddar liv om skyddsjordningen fallerar, och det blir fel på en elapparat. Så länge den fungerar. Den går iallafall enkelt att testa med testknappen.

Alltså två oberoende skyddmekanismer som är bra så länge de fungerar. Kombinerar man dem så blir sannolikheten för att du dels får ett isolationsfel, dels att båda skyddsmkanismerna är utslagna extremt liten. Men helt säker kan man inte vara.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.