I denna tråd ska jag försöka samla hela vårt husbygge och det runtomkring, som vi redan påbörjat men jag tänkte börja från början här så kommer tråden nog ikapp förr eller senare. Det finns risk att det kan bli för detaljerat ibland men jag ser det lite som en dagbok jag själv kan kika tillbaka till om några år så ni får ha överseende med det.

Kanske kan vara av intresse för någon; jag har/hade ingen som helst erfarenhet av att rita hus eller bygga hus, hade aldrig kört grävmaskin innan och jobbar inte som hantverkare som då kan ses som lite mer händig.
Jag är dock väldigt nyfiken och envis, vilket brukar kunna vara en bra kombination.

Tomt
Vi hittade en bit mark strax utanför en mindre ort som vi kunde stycka av. Marken bestod ungefär hälften av oanvänd, gammal åkermark och hälften skog samt en eventuellt fornlämning som inte påverkade våra byggplaner. Totalt cirka 8500 kvm utanför detaljplanerat område.

Förhandsbeskedet skickades in kring mars/april 2022 och ca 10 veckor senare och därmed veckan innan midsommar fick vi godkänt besked och skulle bli 7800 kr fattigare.
Med godkänt förhandsbesked kunde vi ansöka om avstyckning hos Lantmäteriet, vilket skickades in någon dag senare.

Vi blev något förvånade när prisuppskattningen från Lantmäteriet kom på cirka 80 000 kr + 10-30 000 kr extra om en osäker tomtgräns skulle utredas. Detta inkluderade även en utredning av en eventuell fornlämning, som vi redan visste var utredd (2017) och att det då inte kunde klassas som en fornlämning för att den inte var tillräckligt gammal samt att den inte kunde lokaliseras fullt ut. Rapporten på det finns kopplad till fastigheten som vi styckar av ifrån, vilket jag tycker borde vara nog.

Vi tyckte vi hade varit smarta med att endast dra en rak linje, dvs två punkter ska slås ut, och dela en relativt nyavstyckad tomt i två delar för att minska behovet av utredning då alla yttre gränser redan var utredda 2017.
Vår prisuppskattning innan var kring 30 000 kr, med vetskap av att det år 2017 kostade 43 000 kr att utreda mer än dubbla antalet punkter, angränsade fastigheter och fornlämningen. Den var ganska fel kunde vi konstatera.

November 2022 fick vi beskedet att det var klart och slutnotan blev ganska exakt 51 000 kr.

Här gjorde vi vår första miss om man kan kalla det så; vi insåg inte att vi kunde ha sökt bygglov redan innan detta var klart och jag hade därför inte ritat klart alla hus än. Dels för att jag själv hade mycket annat på gång och för att jag var av uppfattningen att vi måste stå på fastigheten för att kunna söka bygglov. Tyvärr var det ingen som rättade mig förrän vid årsskiftet då vi redan stod som ägare, trots att flera bekanta själva nyligen byggt 😅

Bygglovshandlingar
Vi har haft en ungefärlig planritning skissad sen flera år tillbaka men inte funnit tomten, som vi ändå visste skulle diktera hur husen skulle bli i slutändan. Vi hade gjort en ny till förhandsbeskedet men som vi efter sommaren inte tyckte passade efter mer besök på tomten. Så jag började rita på nytt sommaren 2022 i programmet Adobe Illustrator, vilket jag känner till rätt väl från mitt jobb och dels för att jag inte fastnade för något gratisprogram.
Jag hade bilden rätt klar men det är inte lika lätt att förmedla den utan att kunna visualisera i 3D, så jag började lära mig SketchUp vilket även blev programmet jag främst använt mig utav för att rita alla tre huskroppar.
Jag tycker det blir enklare att visualiera placering, eventuella höjdskillnader på tomten och även att ändra om placeringar etc (förutsatt att man byggt upp objekten korrekt 😅) i SketchUp.

Vi hade från början tänkt att vi måste få hjälp att göra bygglovshandlingarna men efter några offerter uppåt 40-50 000 kr, började vi tänka om. Jag tyckte att det inte var så mycket kvar att göra från det jag redan gjort till att kunna skicka in till kommunen som rättfärdiga den kostnaden.
SketchUp har, om man betalar (tror jag är ett måste), ett tillägg som heter LayOut. Där kan man måttsätta, skriva in texter och annat som behövs för att göra bygglovshandlingar. Jag tyckte att det tog för lång tid att få det sista bra i LayOut så det slutade med att jag gjorde en del i LayOut men sen en sista touch i Adobe Illustrator.

Vi fick avslag först pga att putsad fasad samt vårt fönsterparti inte riktigt passade in på landsbygden här, vilket Byggnadsnämden redan sagt i förhandsbeskedet. Kuriosa: eftersom vi skulle bygga på gammal åkermark så togs beslut om vårt förhandsbesked i byggnadsnämnden och inte hos Byggenheten i kommunen. Det visste vi inte förrän avslaget.

Med tiden som piska hade vi inte riktigt tid att ta striden i nämnden igen, om man ens kan det för samma sak. Jag frågade bygglovshandläggaren om han kunde beskriva saker vi kunde göra som var i positiv riktning för att de ska kunna klubba igenom det utan nämnden och även hur lång tid vi hade på oss med nytt förslag om inte vi ville tumma på allt för mycket och behövde gå till nämnden.
En dag hade jag på mig, så jag satt nästan non-stop från tidig morgon till solen gick upp dagen efter och gjorde justeringar.
Eftersom vi har tre byggnader som ska följa samma designspråk blev de flesta ändringarna x3 på alla handlingar som behövde justeras.
- Brantare tak
- Ändrade ett stort fönsterparti som följer taklutningen till fyrkantiga på bostadshuset (detta fönster har vi lagt mycket omtanke på tillsammans med takvinkel då vi inte tyckte att ett för brant tak passade ihop med detta)
- Tog bort mittparti mellan dessa fönster
- Smalnade av garaget och bostadshuset (främst för utseendets skull iom det brantare taket) men det påverkade planritningen en del
- Ritade träfasad (så här i efterhand tror jag att jag överjobbade det)
- Garagets placering vreds 11,5 grader för att vara parallell med bostadshuset
- samt några till mindre justeringar som vi kom på när annat blivit ändrat

Efter det fick jag informationen att de kunde godkänna direkt men det dröjde i alla fall några veckor till innan vi fick det godkända beskedet den 9e maj i år. Fakturan kom lite senare på ca 43 000 kr.
Vi tycker båda att det blev till det bättre utseendemässigt med ändringar vi gjorde då vi innan vi bestämt oss för putsad fasad velade mellan att ha träfasad eller puts.

Jag tog fram dessa handlingar till bygglovsansökan för våra tre byggnader (bostadshus, garage och gym):
- Ifylld blankett med diverse information om materialval, energisystem, kontrollansvarig etc
- Planritningar inklusive tillgänglighetsbeskrivningar
- Fasadritningar
- Situationsplan inklusive placering av enskilt avlopp och djupborrad brunn (skickas främst till Miljöenheten när man ansöker om enskilt avlopp)

Konstruktionsritningar
Efter godkänt bygglov så måste man vänta minst 4 veckor innan man kan få ett startbesked, förutsatt att man har alla konstruktionsritningar klara och ett tekniskt samråd har tagit plats.
Vi hade såklart inget klart då vi hela tiden hade tänkt bygga med lättbetong och putsad fasad blev jag tvungen att sätta mig in i hur jag kan bygga huset i trä istället. Vi tyckte att syftet med lättbetong var borttappat när vi behövde ha träfasad.

Många takstolsleverantörer har en form av färdigkapad stomme, en typ av byggsats fast som du själv får skruva ihop. Vi kontaktade några och fick offertritningar på våra huskroppar som sedan en annan firma tog fram grundritningar på.
Med dessa ritningar skapade jag konstruktionsritningar på våra hus. Det blev mycket pill i Adobe Illustrator 😅.

Vi behövde ta fram energiberäkning på bostadshuset och gymmet då dessa var de hus som skulle ha över 10 grader samt vara över 50 kvm stora.
En vän hjälpte mig med ventilationsritningar då kommunen behövde bilda sig en uppfattning om hur det skulle fungera.

Dokument som jag skapade till det tekniska samrådet utöver energiberäkning och ventilationsritningar:
- Brandskyddsbeskrivningar
- Detaljritningar konstruktioner
- Grundritningar

Vilka kompletterades med Kontrollansvariges kontrollplan till mötet.

13e juli fick vi startbesked, dagen efter vårt tekniska samråd och ungefär en månad efter att vi börjat grovplanera tomten.
 
  • Arkitektritning av en byggnad, innehåller planlösning och sektioner, benämnd med mått och rumsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnad visar fasader och planlösning med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en byggnad: fasader, sektion, planlösning och materialinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av byggnadsfasader, norr och syd, minimalistisk design, fönster, dörrar, strikt symmetri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av husfasader, öst och väst, stående panel, fönster, dörr, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning eller plan, möjligtvis tomtkarta, med måttangivelser och markeringar, svart-vitt med gråskalor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 25 till
  • Laddar…
Kort om byggnader och annat

Längre fram kommer mer beskrivning av byggnaderna och alla moment vi gjort/gör.

Bostadshus
- 1,5 plan med loft på strax över hälften av huset
- 27 x 8,2 m
- Lösvirke i form av färdigkapad stomme
- FTX
- Gjuten platta med slipat betonggolv
- Vattenburen golvvärme (båda våningsplanen)
- Bergvärme (jag vill inte ha någon utedel som är ivägen och/eller låter)
- Stående träfasad med varierande bredd på brädorna (70-95-120 och 5 mm glipa) behandlat med järnvitriol
- Plåttak och fönster i RAL 7024

Bergvärmen är tänkt att driva en framtida pool och vi vill utnyttja "frikylan" man kan "få" från denna.
Vi har ganska mycket fönster i söderläge så dessa är tänkt att ha solavskärmning inkluderad i karmen.

Garage
- 12 x 6,8 m
- Thermomur 250x
- Vattenburen golvvärme
- Vämekulvert till bostadshuset
- Loft kommer att fungera som förråd
- Stående träfasad med varierande bredd på brädorna (70-95-120 och 5 mm glipa) behandlat med järnvitriol
- Plåttak i RAL 7024

Tanken från början var att bygga garaget i lösvirke men vi insåg att det kommer bli minst lika dyrt, om inte dyrare, att ordna stödmur för höjdskillnad runt 2 m som att gjuta väggarna istället. Detta tror vi kommer bli snyggare också då vi kan jordfylla större delen av garaget. Vi kommer inte att bygga den bakre dörren som går till förrådsdelen vilket gör att vi kan jordfylla mer. Garaget blir därför lite av ett suterränghus.

Komplementbyggnad aka gymmet
- 12 x 7 m
- Lösvirke i form av färdigkapad stomme
- LLVP som det ser ut nu tyvärr
- Stående träfasad med varierande bredd på brädorna (70-95-120 och 5 mm glipa) behandlat med järnvitriol
- Plåttak i RAL 7024

Tanken från start var att ha en kulvert hit också och att ha golvvärme men när schaktbotten till bostadshuset gjordes så glömde jag bort att gräva för en till kulvert under huset, som hade gett kortast sträcka. Sen är det redan ganska tight i tvättstugan för kulvert att komma in i grunden.
Jag har inte helt bestämt mig för hur jag ska göra än men just nu lutar det åt LLVP trots min avsky för utedelar som kan störa.
Kostnaden för en kulvert och golvvärmeslingor skulle landa på drygt 30 000 kr, vilket inte är så farligt när man kan gräva den själv. Förlusterna har jag dock inte räknat på,
Vi har tid på oss att bestämma om vi vill ha kulvert hit ändå så jag överväger att lägga i golvvärmeslingor ändå när grunden till detta ska göras (lägst prioriterad byggnad),
 
  • Gilla
peterj66 och 7 till
  • Laddar…
Intressant projekt och lyxigt med gym! 🙂
Ser fram emot kommande byggdokumentation
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Z Zlingo skrev:
Intressant projekt och lyxigt med gym! 🙂
Ser fram emot kommande byggdokumentation
Vi hoppas att vi har råd att inreda gymmet också 😅
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Grovplanering av tomten
Under våren markerade vi ut ett 40-tal träd vi ville ha bort och fick hjälp av släkt att ta bort dessa mot att de fick all ved. Nästan alla markerade träd var fällda när jag och min farsa den 11 juni rullade dit en liten grävare på 2,5 ton.
Denna använde vi för att gräva upp de 20-30 stubbarna som var ivägen och det tog sin tid, eftersom stubbar från större granar kan breda ut rötterna rätt fint vilket en 2,5 tons grävare är några ton för lite för.
Vi löste det genom att exponera rötterna runt om, hugga av de större rötterna med yxa, böka lite till och var de riktigt svåra så körde jag på dessa med traktor medan grävaren försökte rucka upp stubben.
Det tog ca 18 h totalt, fördelat på 2 dagar.
Tyvärr skapade jag mig bara mer jobb med att fälla mer träd då att dra fram, kvista av och såga upp tar lite tid och sen lämnar ju det ännu mer stubbar att ta bort så det arbetet fortsatte en tid😅.

Jag grovmåttade ut husplaceringarna med hjälp av kompass och måttband från den enda referenspunkten jag visste stämde mot en karta, en röd tomtsgränspinne. Eftersom placeringarna av husen följer väderstrecken hoppades jag att detta skulle gå enkelt. Det gjorde det inte.
Jag tyckte det var svårt att få konsekvent samma riktning beroende på vilket håll jag kontrollerade ifrån men det fick duga för att veta var vi skulle gräva för garaget och vägen upp till den tilltänkta platån.

Den stora stenen, som vi hoppades skulle gå att putta lite visade sig vara större än vad vi ville. Vi hade tidigare letat lite sporadiskt efter en större grävare att ha under bygget men nu var vi tvungna att skaffa en. Dagen efter midsommar köper vi en 16 tons hjulgrävare från -89, nyrenoverad motor och ska enligt säljaren fungera bra utan bekymmer. Hjulgrävaren var en kompromiss för att vi skulle kunna förflytta den mellan vår tomt, mina föräldrars gård och mina bröders då vi snabbt bestämde oss för att dela på denna och ha den kvar.
Den 28e juni kommer den fram och den var ännu större än vad vi förväntade oss. När vi kört den till tomten så sprängs ena innerdäcket och jag trodde för en stund att jag hade tappat hörsel då jag tyvärr stod precis vid däcket, utan hörselskydd 👍. Lyckligtvis så var hörsel kvar efter att tjutet i öronen släppt och jag hade nog lite tur att det inte var det yttre däcket som gick.

Med den större grävaren på plats flyter grävningen på i högre takt och jag började köra grävmaskin för första gången. Det tog inte lång tid innan det kändes ganska enkelt att göra enklare saker som att gräva en grop och flytta massor, i alla fall där finkänsligheten inte var ett krav.
Vi fick dra fram den stora stenen för den var alldeles för tung för att lyftas men tillslut kom den till rätt plats.

Nu är vi i början på juli och jag börjar känna en viss stress över att jag fortfarande inte hade gjort klart alla handlingar inför det tekniska samrådet med kommunen. Handläggaren skulle nämligen gå på semester 2 dagar efter det planerade mötet, men det var så roligt att gräva 😄

(tyvärr verkar ordningen på filmer och bilder bli random efter att jag postade så det kanske blir hoppigt)
 
  • Markarbetsplats med grävmaskin, stor sten, skogsbakgrund och spår i sanden under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med en Komatsu grävmaskin, stora stenblock, högar av jord och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin på lastbilstrailer, parkerad vid väg, klart väder, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från traktorns hytt: skogsbakgrund, smutsigt fönster, gul lastbil, blå släpvagn, gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Timmermannen77 och 9 till
  • Laddar…
Vägbygge
I början av juli fortsätter vi gräva ur för garaget, flyttar massorna till den tilltänkta platån och påbörjar vägen upp på platån. Då väderprognoserna verkar peka mer åt regn i juli ville vi börja med infarten och vägen för att kunna undvika lera i den mån det gick. Dels för att lera är jobbigt att jobba i och dels för att den stora grävaren nog inte skulle kunna ta sig fram alls.

Anslutningen mot vägen utanför dikades ur lite och vi dit la i 2 stycken 6 meters 300 mm vägtrummor som packades med 0-32, på med markduk i N2-klass och sen 0-90 ovanför. Tanken är att senare lägga i mer 0-32 och sen något finare topplager när bygget är klart men vi får se.

Material och kostnad
- 5000 kr markduk
- 4000 kr för vägtrummor
- ca 35 ton bergskross á 115 kr/ton (avhämtat) -> ca 4000 kr
- X antal liter diesel

Planen är framför garaget ska det vara en större yta för parkering och vändning. Teoretiskt ska det få plats 3 st bilar på rad och 4 st på bredd om man vill klämma in mycket bilar samtidigt. Från vägen sett så är "garageplatån" ca 0,5-1m högre och platån för bostadshuset och gym kommer vara ytterligare ca 3 meter över vägen.

På sista bilden (om den hamnar i rätt ordning) är schaktbotten för garaget mer eller mindre urgrävt och sista klipper började det ösa ned regn precis när jag lyckats köra upp grävaren på gräsytan. På gräs går det helt okej att köra runt vid regn, vilket där vi grävt bort gräset inte gick speciellt bra.
När jag inte ville jobba i lera kunde jag grovplanera uppe på platån; gräva upp stubbar i utkanten, fälla träd med grävaren (väldigt roligt) och diverse andra förflyttningar av jordmassor.
 
  • Grävmaskin vid jordhög, byggarbetsplats, gröna fält i bakgrunden, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin på byggarbetsplats, grushög, skog, molnig himmel, markduk, grävningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lantväg, grävning, svart dräneringsrör, blå container med grus, gröna fält, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd mark, stenar, skogsbakgrund, molnig himmel, potentiell byggplats eller gruvaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin på ett skogsavverkat område, molnig himmel, jordhögar och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 7 till
  • Laddar…
A
Bara att inse att ha varit i anläggningsbranschen innan man påbörjar ett sånt här projekt sparar otroligt mycket tid och övriga resurser, inte minst gråa hår.
 
  • Gilla
waldemarrr
  • Laddar…
Ser genomtänkt ut!

Tänkte bara ge en headsupp på frikylan. För att få effekten behövs fläktkonvektorer som kan vara rätt anskrämliga så det kan vara läge att tänka till med det:
Vit väggmonterad luftkonditioneringsenhet med varumärkeslogo, modern design, inomhusklimatkontroll.
Det snyggaste är egentligen takmonterade i bjälklaget men det går inte där ni har full takhöjd.
Takmonterad vit ventilationskanal med fläkt för inomhus luftcirkulation, isolering synlig, industriell eller kommersiell användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då de som monteras i taket inte är anpassade för cc 600 bjälklag är det enklare att förbereda för dessa i tidigt skede. Ska ni ha fläktkonvektorerna långt från avlopp bör ni fundera på hur ni gör med kondensvattnet medans ni har möjlighet att dra i plattan. Samma sak som med golvvärmen så bör frikylan följa med i projekteringen så ni kan dra fram matningarna på rätt ställe.
 
  • Gilla
skydiver och 4 till
  • Laddar…
Fint ritat och bra val med träpanel. Kommer passa in väl på platsen. Ett tips om du inte redan läst , behandla panelen innan uppsättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Bara att inse att ha varit i anläggningsbranschen innan man påbörjar ett sånt här projekt sparar otroligt mycket tid och övriga resurser, inte minst gråa hår.
Ja verkligen och då tror jag man kunnat optimera grävandet ännu mer men om man tänker efter lite innan så tror jag att man löser det ok för det mesta ändå. Fast att köpa en begagnad grävmaskin tjänar man in rätt snabb även utan erfarenhet! :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Ser genomtänkt ut!

Tänkte bara ge en headsupp på frikylan. För att få effekten behövs fläktkonvektorer som kan vara rätt anskrämliga så det kan vara läge att tänka till med det:
[bild]
Det snyggaste är egentligen takmonterade i bjälklaget men det går inte där ni har full takhöjd.
[bild]
Då de som monteras i taket inte är anpassade för cc 600 bjälklag är det enklare att förbereda för dessa i tidigt skede. Ska ni ha fläktkonvektorerna långt från avlopp bör ni fundera på hur ni gör med kondensvattnet medans ni har möjlighet att dra i plattan. Samma sak som med golvvärmen så bör frikylan följa med i projekteringen så ni kan dra fram matningarna på rätt ställe.
Tack och tack! Ja precis, det håller jag med om!
Vi kollar främst på takmonterade och vi kommer hänga ned taket för att linjera innertaket med fönsterna så kommer vi ha gott om utrymme. Placeringarna är väl främst tänkta i sovrummet i söderläge, eventuellt de andra också men sen i sociala ytan och det finns för det mesta ok distans till ett avlopputtag. Vi har inte gjort något speciellt avsett för dessa utan tänkte koppla på där det passade, om man kan göra så enkelt :)

Lite funderingar jag har är om man på någotvis får "dubbel" kyleffekt med ett kylbatteri på FTX och dessa konvektorer direkt mot bergvärmen? Är inte helt påläst på detta än då vi bestämde oss för bergvärme för några veckor sen från att varit insöade på LVVP och AC 😅
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fint ritat och bra val med träpanel. Kommer passa in väl på platsen. Ett tips om du inte redan läst , behandla panelen innan uppsättning.
Tack! Bra tips och det är det vi tänkt göra. Enda frågan är om vi tycker det är värt att köpa panelen med en behandling innan så slipper vi det momentet när panelen ska sättas🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W waldemarrr skrev:
Tack! Bra tips och det är det vi tänkt göra. Enda frågan är om vi tycker det är värt att köpa panelen med en behandling innan så slipper vi det momentet när panelen ska sättas🤔
Jag skulle säga att det är värt varenda krona.

Iom att det görs på ett automatiserat sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
Häftigt projekt. Kommer följas☕
 
  • Gilla
waldemarrr
  • Laddar…
Ska bli spännande att följa!
Jag byggde ett gym när vi flyttade in i vårt hus, vi hade ett större outnyttjat rum i källaren som passade perfekt till gym. Har nog lagt runt 50 000 kr på att inreda det med rack/hantlar och maskiner. Din gymbyggnad är ju större än jag har det och jag måste säga att det vattnas i munnen på mig när jag ser det! 😋

Var inte för kvick med att köpa in saker i början - utan känn av vad du vill ha/behöver är mitt tips, det är rejält dyrt med sånt, så man vill inte köpa fel. 😬
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.