Jag kan erbjuda min hjälp att tala dem tillrätta ifall du får ett garantiärende där de skyller på JFBn.
 
  • Gilla
PsychoCheF och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Lite luddigt, det står ju inte där att det måste vara en egen JFB i den texten.
Å andra sidan har du ju redan beställt en som jag tolkade så problemet är väl obefintligt.
Sen har du alltid reklamationsrätt ändå, även om de säger att garantin inte gäller. Kan ju vara bra att veta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan erbjuda min hjälp att tala dem tillrätta ifall du får ett garantiärende där de skyller på JFBn.
Jag kommer ha en JFB installerad i samband med installation av laddbox, men bra för andra som surfar in på den här tråden att veta att du ställer upp och erbjuder hjälp att tala Zaptec tillrätta ifall det skulle uppstå garantiärende.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men det är fel. Jag har förklarat i tråden (kanske den länkade) varför det är en säkerhetsfråga att det finns en JFB individuellt för varje ladduttag.

Det gör man vanligen inte. Det är vanligen en icke-fråga precis som du säger. Man sätter en separat JFB, kanske mest av praktiska skäl. Men tråden handlar om ifall det vore möjligt att återanvända den befintliga JFBn i elcentralen, där så är möjligt. Och det är möjligt så länge det inte ligger en FRO-styrd värmepump och liknande under samma JFB.

Jag inbillar mig att det idag är tvärtom. Förr gjorde man så, det var till och med rekommenderar av elsäkerhetsverket.
Varför ska man ha allt på samma?
Är det för att spara utrymme och plats?

Roligt när bastun paijar och hela huset blir mörkt.
Roligt när utebelysningen paijar när man inte hemma och maten i kylen/frysen blir förstörd och kanske tom huset fryser pga nåt litet skitfel i nån annan apparat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Installatörer har fel. Enligt installationsreglerna SKALL varje laddpunkt föregås av separat överlastskydd (säkring, dvärgbrytare) och separat jordfelsskydd. Detta kan man självklart kombinera i en personskyddsautomat. Mao. Har du två laddare så ska du ha två säkringar och två jordfelsbrytare, OM inte laddboxen har det integrerat.
Finns det någon rimlighet i kravet på separata överströms skydd.

Om jag rent hypotetisk ska installera två ladduttag på samma plats. Min huvussäkring är 16A och jag dimensionerar ladduttagen för 16A. Jag måste naturligtvis ha en lastbalansering för att det ska fungera. Men var skulle jag vinna på separata överströmsskydd?

När det gäller jordfelsbrytare finns det argument för separat skydd, men frågan är om de är tillräckligt starka.
 
M MikaelJacob skrev:
Jag kommer ha en JFB installerad i samband med installation av laddbox, men bra för andra som surfar in på den här tråden att veta att du ställer upp och erbjuder hjälp att tala Zaptec tillrätta ifall det skulle uppstå garantiärende.
Du har ju skrivit detta nu några gånger och visat vad du beställt så vad är frågan eller problemet? Med tanke på uttrycket noll intresse du hävde ur dig tidigare kring att förstå varför och i vilka steg man bör tänka för att rimlighetsbedöma finns väl inget mer att tillägga. Kategoriseras i facket tagit del av anvisningar men ej förstått.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon rimlighet i kravet på separata överströms skydd.

Om jag rent hypotetisk ska installera två ladduttag på samma plats. Min huvussäkring är 16A och jag dimensionerar ladduttagen för 16A. Jag måste naturligtvis ha en lastbalansering för att det ska fungera. Men var skulle jag vinna på separata överströmsskydd?

När det gäller jordfelsbrytare finns det argument för separat skydd, men frågan är om de är tillräckligt starka.
Nej i många fall finns ingen rimlighet i det och inte heller som nämnts separat JFB som inte får vara en av anläggningens ordinarie, befintliga. Hur ser du själv på det? Jag ser dig som tillräckligt insatt och intresserad för att kunna ge någon egen tanke.

Alla som näbbar och barnsligt ropar på anvisningar eller andra regeltolkningar med SKALL och så vidare utan minsta eget försök att förstå eller söka bakgrunder till de via en modern visklek mot oigenkännlighet drivna anvisningarna borde automatiskt förpassas bortom händelsehorisonten i BH centrala svarta hål.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Varför ska man ha allt på samma?
Är det för att spara utrymme och plats?

Roligt när bastun paijar och hela huset blir mörkt.
Roligt när utebelysningen paijar när man inte hemma och maten i kylen/frysen blir förstörd och kanske tom huset fryser pga nåt litet skitfel i nån annan apparat.
Vilken del av mitt inlägg kommenterar du? Man kan markera en del av texten. Då dyker det upp en svart ruta som det står Citera på.

I trådens ämne har jag inte rekommenderat någonting, tror jag. Du har rätt i att jag kanske borde det. Jag rekommenderar inte att man delar JFB med huset och laddstationen. Utan rekommendationen är en egen ledning direkt från mätarskåpet med tanke på antal skarvpunkter och ledningsförluster då elbilen är en stor energitjuv. Då faller det automatiskt in att normal praxis blir JFB + överströmsskydd i mätarskåpet, eller där det får plats, beroende på laddstation och antalet ladduttag som kan användas samtidigt.

Det är kanske inte en rekommendation utan det är bara praktiskt och naturligt. Att överströmsskyddet i form av en dvärg normalt blir helt verkningslöst är visserligen sant, men det är brukligt att man avsäkrar en gruppledning. Man söker inte efter lösningar där man delar JFB och/eller överströmsskydd med annat. Det är specialfall.

Skulle någon ha råkat få en gemensam JFB för två laddstationer så är inte heller det något att oroa sig över i praktiken. Risken är låg. Det finns marginaler till att JFBn somnar in.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JFB och avsäkring per laddbox i fallet om man har många (säg fler än 5st) blir ju rimligt ur ett driftsperspektiv. Annars kommer ju ett jordfel sänka hela slingan. Ur ett säkerhetsperspektiv kan ju överliggande slinga ha en högre avsäkring än vad boxen klarar av. Då blir det en JFB och säkring per box.

Som tillverkare blir det ju enkelt om man anvisar en konkret instruktion som alltid uppfyller kraven.
 
TRJBerg
kisumisu kisumisu skrev:
Varför ska man ha allt på samma?
Är det för att spara utrymme och plats?

Roligt när bastun paijar och hela huset blir mörkt.
Roligt när utebelysningen paijar när man inte hemma och maten i kylen/frysen blir förstörd och kanske tom huset fryser pga nåt litet skitfel i nån annan apparat.
Det finns ju ett mellanting mellan att ha en för hela huset och att ha en för varenda enskild installation/installationsdel.

Nackdelen med endast en har du ju beskrivit till en del. Till det kan man tillägga att det är bra att ha ett fungerande hus elmässigt när man letar efter ett fel som kanske är svårfunnet (tar tid att hitta) och dyrt att åtgärda akut. Så att man kan vänta till nästa arbetsdag.

Nackdelen med en per installation är dels att det är dyrare och dels att man inte märker lika tydligt att den utlöst. Dvs typ om man har en specifik jfb för kyl/frys. Vilket är dumt.

Så jag tänker så här när det gäller jfb:er:
- Om problemet är att man är bortrest en längre tid, dvs mer är 2-3 dagar, så är frågan om jfb:er irrellevant. Då handlar det om ha någonslags övervakning. Elektronisk/internet eller någon som kommer och kollar på huset minst en gång varannan dag.
- Annars handlar det om att se till att man har el för typ belysning inomhus och typ internet när en jfb utlöses. Dvs kanske en jfb för just belysning och uttag inomhus och en eller flera andra jfb:er för resten.
- Ha inte en specifik jfb för någonting där det är risk att du inte upptäcker det och det samtidigt orsakar problem om du inte gör det. Typ frys eller uppvärmning av utrymmen du inte besöker dagligen.
- Vad du i regel upptäcker snabbt och därför inte är ett problem med specifik jfb: belysning, varmvatten/uppvärmning, internet. Till det kan läggas sådant du använder dagligen.

Själv har jag f n endast en jfb. Detta då det var så när vi köpte fastigheten och vi inte känt någon större motivation att ändra det.
(Vi/jag har av olika skäl inte haft problemet med att vara bortrest en längre tid.)
Häromsistens utlöste min jfb. Efter en tids felsökning hittade jag felet: en utebelysning. Som tur var räckte det med att slå av strömbrytaren till den för att fixa problemet. Men det var lite tur att jag hittade det. Och samtidigt var huset mörkt och dött. Förutom nätverk och internet där jag hade UPS:er. Och - till min förvåning då jag hörde de var igång - min tvättmaskin och torktumlare i övre badrummet. Tydligen hade elektrikern som installerade elförsörjningen till dem (ca 2014) lagt det utanför jfb:en.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej i många fall finns ingen rimlighet i det och inte heller som nämnts separat JFB som inte får vara en av anläggningens ordinarie, befintliga. Hur ser du själv på det? Jag ser dig som tillräckligt insatt och intresserad för att kunna ge någon egen tanke.

Alla som näbbar och barnsligt ropar på anvisningar eller andra regeltolkningar med SKALL och så vidare utan minsta eget försök att förstå eller söka bakgrunder till de via en modern visklek mot oigenkännlighet drivna anvisningarna borde automatiskt förpassas bortom händelsehorisonten i BH centrala svarta hål.
När det gäller jordfelsbrytaren så är det dels det faktum att små acceptabla felströmmar adderas och riskerar att lösa ut en gemensam jordfelsbrytare. Det är i så fall irriterande men inte en säkerhetsrisk. Man skulle även kunna tänka sig ett lokalt likströms fel som en jordfelsbrytare längre upp i systemet inte skyddar mot.

Så till skillnad från överströmmsskyddet ser jag att det kan finnas vettiga argument för separata jordfelsbrytare. Jag vet dock inte hur kravet motiveras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det finns ju ett mellanting mellan att ha en för hela huset och att ha en för varenda enskild installation/installationsdel.

Nackdelen med endast en har du ju beskrivit till en del. Till det kan man tillägga att det är bra att ha ett fungerande hus elmässigt när man letar efter ett fel som kanske är svårfunnet (tar tid att hitta) och dyrt att åtgärda akut. Så att man kan vänta till nästa arbetsdag.

Nackdelen med en per installation är dels att det är dyrare och dels att man inte märker lika tydligt att den utlöst. Dvs typ om man har en specifik jfb för kyl/frys. Vilket är dumt.

Så jag tänker så här när det gäller jfb:er:
- Om problemet är att man är bortrest en längre tid, dvs mer är 2-3 dagar, så är frågan om jfb:er irrellevant. Då handlar det om ha någonslags övervakning. Elektronisk/internet eller någon som kommer och kollar på huset minst en gång varannan dag.
- Annars handlar det om att se till att man har el för typ belysning inomhus och typ internet när en jfb utlöses. Dvs kanske en jfb för just belysning och uttag inomhus och en eller flera andra jfb:er för resten.
- Ha inte en specifik jfb för någonting där det är risk att du inte upptäcker det och det samtidigt orsakar problem om du inte gör det. Typ frys eller uppvärmning av utrymmen du inte besöker dagligen.
- Vad du i regel upptäcker snabbt och därför inte är ett problem med specifik jfb: belysning, varmvatten/uppvärmning, internet. Till det kan läggas sådant du använder dagligen.

Själv har jag f n endast en jfb. Detta då det var så när vi köpte fastigheten och vi inte känt någon större motivation att ändra det.
(Vi/jag har av olika skäl inte haft problemet med att vara bortrest en längre tid.)
Häromsistens utlöste min jfb. Efter en tids felsökning hittade jag felet: en utebelysning. Som tur var räckte det med att slå av strömbrytaren till den för att fixa problemet. Men det var lite tur att jag hittade det. Och samtidigt var huset mörkt och dött. Förutom nätverk och internet där jag hade UPS:er. Och - till min förvåning då jag hörde de var igång - min tvättmaskin och torktumlare i övre badrummet. Tydligen hade elektrikern som installerade elförsörjningen till dem (ca 2014) lagt det utanför jfb:en.
Smaken är som baken.
Har en bekant som hade Tylö bastuaggregat helt nytt som löste i tid och otid hela husets en enda jfb. Kul springa näck i huset och leta i mörker.

Har även hänt mig med Harvia, men min aggregat var en värme element sönder så den löste därför. Men kunde felsöka den i lugn o ro utan att störa resten av familjen. Då den gick (o går än idag) på samma som spisen, vvb. Idag ligger dock bergvärmen på den brytaren. Stor chans att ugnen eller bastun börjar strula när man inte är hemma och använder dessa. Däremot kan saker som utebelysning och annat lösa jfb, behöver bara vara nån taskig ljuskälla som orsakar det.

Tänker lite så även med billaddare, mycket möjligt jfb av nån anledning anser nånstans fel och bryter.
Kopplar man den helt utanför jfb är det ju också dumt om nån skulle råka t ex klippa av kabeln som ligger mellan laddboxen och centralen. Den är ju helt oskyddad isf, laddboxens egna eventuella skydd hjälper inget där oavsett hur bra dessa skulle vara.

Dock håller jag helt med dig att den risken kanske finns med kyl o frys mm att man inte upptäcker i tid. Men tex bil får i alla fall jag direkt meddelande till mobilen om laddning avbryts i förtid. Behövs inte där att hela huset ska bli mörkt.

Som du även nämner internet dör oftast om strömmen går om man inte ordnat bra ups system osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men det är fel. Jag har förklarat i tråden (kanske den länkade) varför det är en säkerhetsfråga att det finns en JFB individuellt för varje ladduttag.
Aha. Jag citerar dig från annat forum: "Varje laddstation, eller närmare bestämt varje inkopplingspunkt, dvs varje uttag i laddstationen som kan användas samtidigt, eller närmare bestämt varje elbil behöver sin egen JFB typ A ja. Detta för att två elbilar teoretiskt kan ge en DC-läckström på 6 mA vardera, som tillsammans överstiger den gräns som en JFB typ A får utsättas för.".
Mycket intressant och det låter som ett riktigt skäl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M MikaelJacob skrev:
Hej!

Nästa vecka ska en Zaptec Go laddbox installeras här hemma i villan. Installatören ringde upp idag och berättade att det inte ingick en egen jordfelsbrytare i standardinstallationen utan var något som man behövde betala extra för. Han rekommenderade att man satte en egen jordfelsbrytare men det var inget krav enligt honom.

Men när jag läser runt på nätet, speciellt kopplat till Zaptec Go så verkar det vara krav på att ha en egen jordfelsbrytare?

Såhär står det på Zaptecs hemsida (URL: [länk]):

För att få ett godkänt jordfelsskydd så ska varje Zaptec Go kompletteras med en separat jordfelsbrytare (JFB) typ A på 30mA. Man ska även komplettera varje laddare med säkring på max 40A. För att spara plats så går det självklart bra att installera ett kombinerat skydd som innehåller både säkringar (max 40A) och JFB typ A (30mA), ibland kallat PersonSkyddsAutomat eller PSA.

Man kan inte tillgodoräkna sig en redan befintlig JFB typ-A utan varje laddare måste ha en separat JFB som uppfyller kraven. Så om en central har en övergripande JFB typ-A på 30mA så måste man ändå installera en separat JFB till elbilsladdaren. Detta är inget unikt för Zaptec Go utan är föreskrivet i elinstallationsreglerna samt den europeiska standarden (IEC) som våra standarder bygger på. Läs mer om detta SEK Handbok 444 (722.531.2) eller i SEK Handbok 458.

Vad tycker ni att jag ska göra? Om jag inte tolkar texten helt fel så ska vi absolut ha en egen jordfelsbrytare och jag tycker det är konstigt att det inte ingår i en standardinstallation vilket jag har betalat för i och med att det var ett paket med laddbox + installation.
Snabbt svar! Då Zaptec Go har ett inbyggt DC-skydd så räcker det med en JFB typ A.

Reglerna som reglerar detta är från SEK i sverige som refererar till IEC från Europa. I detta fall IEC62955.
Från Zaptecs sida är det glasklart krav, och inte som installatören menar. Det är inte upp till tillverkare att tolka reglerna, utan att följa dem.

Så är priset ink. Installation så bör givetvis JFB ingå om det inte står något finstilt att det är räknat på något annat sätt.
 
  • Svensk text om elektriska fordringar för utomhusbruk, inkluderar jordfelsbrytare och strömbegränsningar.
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skrev de verkligen så? Återigen ett krav där tillverkaren inte förstår vad de kräver. En JFB har ingen bäring på garantin, dvs JFBn skyddar inte laddstationen på något sätt.
Garanti är ju frivilligt och tillverkaren kan ställa precis vilka villkor de vill. De kan kräva att du ska ha en grön mössa på dig när du laddar bilen för att garantin ska gälla.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.