F fsn skrev:
Ställer mig tvekande till det. Vi bänkade en sån och chippade den även på rullande landsväg med originalturbon. Om jag inte minns fel så kramades det ut 238-240hk med nån lämplig omräkningsfaktor på transmissionsflrlusterna och den låg väldigt nära orifinalspec vid referensmätning.
Min tidiga Aero med Garett-turbo (kan det ha varit t30 den hette?) påstods få drygt 230hk efter trim. Den stora skillnaden blev således i mellanregget där det nog var 100Nm extra, eller mer. Pga turbons relativt lilla avgashus blev det väldigt varmt på högre varv och långa fullgaskörningar, så det gick inte att ladda på så mycket.....
 
F fsn skrev:
Ställer mig tvekande till det. Vi bänkade en sån och chippade den även på rullande landsväg med originalturbon. Om jag inte minns fel så kramades det ut 238-240hk med nån lämplig omräkningsfaktor på transmissionsflrlusterna och den låg väldigt nära orifinalspec vid referensmätning.

Annars är mitt skönaste Saabminne när farsan lånade en 9000 Turbo 1985. Var som en helt annan värld jämfört med en trött Volvo 240.
En kompis jobbade på saabs motorutveckling och jag minns han berättade om momentkurvorna, marginaler osv. 2.0 motorn med lilla turbon gick att få ut något mer än den högsta effekt/moment som man sålde den med har jag för mig. Men inte jättemycket mer. Framförallt tror jag marginalerna var för värme vid hög last länge och för höghöjdskörning. Det var ju enkelt att trimma saabarna med trionic, då det finns en mjukvara man kan mappa om dem själv.

9000 är som sagt min favoritbil alla kategorier. Den kändes på den tiden bilen var ny (och jag var barn utan körkort) att teknikmässigt vara bättre än motsvarande modeller av Audi, VW och MB - samma nivå som BMW gällande förarmiljö och effekt. Designen exteriört kanske inte var toppklass, inte heller kvaliteten och komforten. Men i övrigt en bil som även idag är riktigt fin. Dock är väghållningen inte på topp, jag tycker de har lite amerikansk sättning att de känns lite lufsiga.

A50 modellerna på 9000 är trevliga, så de är nåt att satsa på - värda att behålla för framtiden.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min första bil var en svart 9000 Aero, en 91a.

Jag skulle säga att dessa bilar inte hade speciellt mycket mer effekt än vad som angavs men Saab var väldigt duktiga på att bygga laddtryck tidigt så man hade ett för tiden extremt högt vridmoment vid låga varv, dvs hög effekt tidigt i registret. Med lite trimchip blev det ännu roligare. Tyvärr hade 91orna turbo från Garret och inte den TD04 (Mitsubishi) som Aeromodellerna senare hade. Samtida volvoturbos hade alltid ett avgas hus som var en storlek större än saabarna hade, vilket gjorde att de aldrig blev lika snabba i mellanregistret, men bättre lämpade för toppeffekt.
Jag trodde att den var i originalskick för att jag lånade den av en bilhandlare men det kanske satt någon trim på den för det var utan tvekan mycket mer än 200hk. Ganska kul ocivilicerad motorkarakteristik hade den också, lite som 9-3 Viggen. Tryckte man fullt i en böj på Värmdövägen så gällde det att hålla hårt i ratten för att inte hamna i räcket. Det var en 91a om jag minns rätt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag trodde att den var i originalskick för att jag lånade den av en bilhandlare men det kanske satt någon trim på den för det var utan tvekan mycket mer än 200hk. Ganska kul ocivilicerad motorkarakteristik hade den också, lite som 9-3 Viggen. Tryckte man fullt i en böj på Värmdövägen så gällde det att hålla hårt i ratten för att inte hamna i räcket. Det var en 91a om jag minns rätt.
9-3 viggen cab har jag kört en gång. Där kan man snacka om bonntrimkänsla på bil. Som en orm på vägen. Massiv torquesteer. ng900 cab var väl ännu vekare, ratten rörde sig i karossen även på de med normala motorer, tror hela bilen felxade rätt rejält. og9-3 hade rätt usel väghållning även på icke cabbar. Det mesta var från Opel tror jag. 9-5 var ju bättre därvidlag, även om väl den åxå var mkt GM/Opel. Den ng9-3 cab jag hade tycker jag var bra känsla i, men jag hade automat, mellannivån på motor, tror inte jag kört nån värstingvariant av den. men styv i karossen var den. Som en vanlig täckt bil!
 
Cab har väl alltid sämre vridstyvhet än motsvarande bil med tak. Jag förstår inte varför man vill ha en väldigt stark motor i en cab som passar bäst att glida med i lugnt tempo. Den viggen jag körde hade tak. En väl fungerande antispinn som den på nyare 9-3an hade behövts på viggen för det var svårt att inte få den att spinna, t o m på 4an så spann det.
 
J JohanLun skrev:
En kompis jobbade på saabs motorutveckling och jag minns han berättade om momentkurvorna, marginaler osv. 2.0 motorn med lilla turbon gick att få ut något mer än den högsta effekt/moment som man sålde den med har jag för mig. Men inte jättemycket mer. Framförallt tror jag marginalerna var för värme vid hög last länge och för höghöjdskörning. Det var ju enkelt att trimma saabarna med trionic, då det finns en mjukvara man kan mappa om dem själv.

9000 är som sagt min favoritbil alla kategorier. Den kändes på den tiden bilen var ny (och jag var barn utan körkort) att teknikmässigt vara bättre än motsvarande modeller av Audi, VW och MB - samma nivå som BMW gällande förarmiljö och effekt. Designen exteriört kanske inte var toppklass, inte heller kvaliteten och komforten. Men i övrigt en bil som även idag är riktigt fin. Dock är väghållningen inte på topp, jag tycker de har lite amerikansk sättning att de känns lite lufsiga.

A50 modellerna på 9000 är trevliga, så de är nåt att satsa på - värda att behålla för framtiden.
Turbo är enklare. Det är temperatur på luften och komression sov avgör vad max förbränning kan bli. Resten är flödes och pumpförluster.
Bättre laddluftkylare -> mer och kallare luft i cylindern innan "knack"
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Min första bil var en svart 9000 Aero, en 91a.

Jag skulle säga att dessa bilar inte hade speciellt mycket mer effekt än vad som angavs men Saab var väldigt duktiga på att bygga laddtryck tidigt så man hade ett för tiden extremt högt vridmoment vid låga varv, dvs hög effekt tidigt i registret. Med lite trimchip blev det ännu roligare. Tyvärr hade 91orna turbo från Garret och inte den TD04 (Mitsubishi) som Aeromodellerna senare hade. Samtida volvoturbos hade alltid ett avgas hus som var en storlek större än saabarna hade, vilket gjorde att de aldrig blev lika snabba i mellanregistret, men bättre lämpade för toppeffekt.
Jag hade TD04HL17T med sjuans avgashus (satt original i S60R/V70R) i min V40T4 med Ferritas rostfria 4 tums downpipe, 100 cellers racecat och 3 tums avgas. Vid 2300rpm så passerades 1,0bars laddtryck. Omkörningsintervallet 80-120 km/h på trean gick på 2,5s. Roligt att åka ifrån dåtidens Porsche 911 med den då den i princip såg ut som vilken V40 som helst förutom Konidämpare, Eibachfjädrar och Brembobromsar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den var inte tillverkad för vår marknad helt enkelt. Jag hade inga gdi motorer själv. Och ville inte ha det pga det :)


Du kan inte påstå att vw hade bra grund. När 5 år gamla bilar är helt sönderrostade och vw vägrar ta hand om det. Det är helt brutalt att försvara vw och för den delen mercedes när de var helt värdelösa.
Nä, du missuppfattade nog det jag skrev, eller så var jag otydlig.
MB och VW hade bra utförd rostskyddsbehandling, men det hjälpte inte då lack och grund var sämst.
Men i bådas fall har det gått åt olika håll, MB har blivit bättre, VW sämre. Golf 4 var ju riktigt bra på den punkten, sen gick det utför.
R Rkarlsson skrev:
Den var inte tillverkad för vår marknad helt enkelt. Jag hade inga gdi motorer själv. Och ville inte ha det pga det :)


Du kan inte påstå att vw hade bra grund. När 5 år gamla bilar är helt sönderrostade och vw vägrar ta hand om det. Det är helt brutalt att försvara vw och för den delen mercedes när de var helt värdelösa.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enligt internet-expertisen går det inte att köra femmor på förgasare... det är därför det bara finns insprutade och/eller dieslar...

Men här pratade vi ju om "närmare 400 hk" var rimligt ur en rak cheva-sexa från 60-talet, utan moderniteter som överladdning eller insprut...

Jag tror att slutsatsen är ja, det är tekniskt möjligt vid ganska höga varvtal.. sen skulle jag gissa att körbarheten på en sådan motor är låg, och jag hade nog heller inte vågat varva en stötstångsmotor till 8500 rpm sådär överdrivet ofta...
Den lät väldigt snäll på låga varv. Kompisen hade en 2 liters Opelmotor från samma tidsera, bänkad till 197 hk.
Den motorn gick inte under 2000 v/min.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror att slutsatsen är ja, det är tekniskt möjligt vid ganska höga varvtal.. sen skulle jag gissa att körbarheten på en sådan motor är låg, och jag hade nog heller inte vågat varva en stötstångsmotor till 8500 rpm sådär överdrivet ofta...
Hört talas om Nascar? 😎

Varvar de där stötstångsmotorerna rätt frisk… och länge.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Läste om ett helt nytt problem på vår lokala FB grupp.
En som åker vår färja tidigt på morgnarna bad fok att stänga av ljuset på bilarna.
Först är det irriterande att ha bilar tätt bakom/framför med ljuset på, dessutom ska ljuset vara avstängt på en färja.
Då berättar en att det inte går att stänga av ljuset på hans elbil, DRL och bakljus tänds när man är i bilen, enda sättet enligt han var att kliva ut igen och låsa den.
Vad det var för bil framgick inte.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Ni vet väl att Volvos rostskyddsgaranti inte gäller om man själv behandlar dom rostskyddsmedel under. Det måste vara gjort av en firma.
Är det någon som någonsin fått ut nåt från de s.k. rostskyddsgarantierna?
 
C cpalm skrev:
Är det någon som någonsin fått ut nåt från de s.k. rostskyddsgarantierna?
En kompis fick nya framskärmar 1 månad innan 12års rostskyddsgarantin gick ut på hans Audi 100 eller om det var en A6a. Import och ingen servicebok fanns heller :O Jag provade med min A6a, tvärnej! Kändes som lotteri... (samma VAG )
 
Suck.
Igår kväll när jag vred av tändningen och drog ut nyckeln till min skoda fabia 1.9 tdi, 2014, så stannade inte motorn. Instrumenteringen började blinka samtidigt som kupéfläkten stängde av.

Efter lite Googlande provade jag lägga i backen. Då stannade motorn och allt slocknade. Sen visade det sig att det även fungerar om jag vrider av lyset.

Vad I helvete kan detta bero på? I sammanhanget är det nog värt att nämna att jag snöfyllde främre delen av kupén förra vintern, vilket förstörde gaspedalen och gjorde spaken till vindrutetorkare.
 
Mycket prat om Saab.
Har skrivit det innan, har haft en chippad 9-3 aero med sexan.
Helt underbar motor som hade rejält med kraft vid vilket varvtal som helst och med lite öppnare avgassystem så matchar den dom flesta vassare bilar ljudmässigt:)
Att det sen var en bra vinterbil pga all värme som kom snabbt (knäcker gärna batteriet som blir varmt också) och sen bra på sommaren då den hade en riktigt bra ac varma dagar.
Att allt inte är på topp kvalitetsmässigt är en annan sak men hittar jag en lågmilad sådan igen så köper jag den direkt:)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.