Om det är ett nytt hus vad säger slutbesiktningen?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Om det är ett nytt hus vad säger slutbesiktningen?
Precis vad jag skulle fråga.

Jag har själv låtit bygga nytt o det finns inte en chans att skador som de på bilderna accepterats av besiktningsmannen på slutbesiktningen vid ett nybygge.
 
  • Gilla
stavee och 2 till
  • Laddar…
H
B BosseHansson skrev:
Fast en slipad och lackad parkett på plats är oftast snyggare än ett "klick"parkettgolv från fabrik.
En ny parkett ska inte slipas, då har man också slipat bort 1 av 3 slipningar.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Må så vara att det kanske är ett billigt golv, men ändå inte ok, det är NYTT. Då skall det också se nytt ut. Tror som några ovan, någon/några har klantat sig, repar/hackat golvet och försökt snygga till det. Förmodligen då inte golvläggarna.

Golvläggarna klantade sig däremot då de spräckte golvet vid läggningen. Svårare att lägga billiga golv enligt min erfarenhet, då de är betydligt mindre förlåtande mot misstag.

Sprickor i likhet med dessa blir bara värre med tiden.

Skadan lär heller inte ha blivit bättre av att vi nu har varit inne i den tiden på året som har högst luftfuktighet. Låg golvet ”tvingat” tidigare så blir det värre nu.

Och spikat i golvet..? Läste jag fel?
 
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
stavee
P paralun skrev:
Om det är ett nytt hus vad säger slutbesiktningen?
Det är ett nytt hus. Byggherren har inte delat besiktningsprotokollet med oss, är det normalt?
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
stavee stavee skrev:
Det är ett nytt hus. Byggherren har inte delat besiktningsprotokollet med oss, är det normalt?
Pass på den frågan eftersom jag aldrig köpt ett nytt hus men däremot har bekanta som berättat om just slutbesiktningen och vad jag vet får man protokollen.

Det finns nog andra som kan svara exakt på din fråga?
 
H HEM2121 skrev:
Kan ju vara oljat då. Står inget om att det är lackat. Vad säger tillverkaren av parketten? Hur som helst är det en klar reklamation. Reklamera till hustillverkaren, det är ju de som har köpt parketten.
Om det är vitlaserat (ursäkta stavningen) så är det nog lack med vita pigment
 
stavee stavee skrev:
We moved into a new house in May. All floors have single stick ash parquet with a matt finish. But the floors are full of difference in gloss, would this be considered normal? Other defects such as "holes" filled and corners of parquet rough chiseled to make them even.

We feel we paid a lot of money and the quality of work was subpar. Need some advice from this forum, would this be acceptable work?
This is cheap parquet from country outside Sweden. No quality at all.
 
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl uppenbart att det är ett billigt golv, annars skulle det inte vara stora kvistar med spackel.
Det finns dyra golv där man spacklat igen kvistar. De brukar iofs vara lite mer "levande" från början än detta golv.
Ungefär som man kunde köpa helt nya "antikbehandlade" möbler (åtminstone för ett antal år sedan) där någon knackat in en massa märken i träet för att det skulle se använt ut. Det kostade extra.
 
  • Gilla
Inkzinator
  • Laddar…
TRJBerg
Nyfiken: varför denna blandning av engelska och svenska?
 
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
stavee stavee skrev:
Det är ett nytt hus. Byggherren har inte delat besiktningsprotokollet med oss, är det normalt?
Är du inte byggherren utan köpt en fastighet med ett nytt hus på är det ett annat förfarande och andra råd som borde komma fram. Kan du beskriva hur det gått till?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nyfiken: varför denna blandning av engelska och svenska?
Om du läser ts första inlägg så ser du att han är engelskspråkig. Han har väl sannolikt gått över på google translate sen.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
https://www.golvbranschen.se/media/3756873/bedömning-lamellparkett-fanérgolv-2106.pdf

"Besiktning ska i allmänhet ske stående. Skönhetsfel som framträder enbart vid vissa ljus, kan uppmärksammas enbart från vissa delar av rum, ses först efter påpekande eller liknande, betraktas i enlighet med detta ej som felaktigheter."

Kontakta en oberoende besiktningsman och be han titta på det, troligtvis kommer hörnskadan behöva göras om men i övrigt är det inte så mycket och tala om då du verkar behöva krypa runt på golvet för att se glanstalsskillnaden.

Försök kontakta firman och be dem försöka göra om lagningen då det just nu inte ser så shysst ut, är dom seriösa borde dom komma ut och åtgärda om du bjuder på bullar och kaffe :)
 
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
E
That looks like trash to be perfectly honest. Totally unacceptable under any circumstances.
 
TRJBerg
M mojjen skrev:
Om du läser ts första inlägg så ser du att han är engelskspråkig. Han har väl sannolikt gått över på google translate sen.
Det trodde jag först. Men tyckte det blev lite förvirrande sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.