S Stubai skrev:
Drygt 100 hästar per liter är fullt möjligt att plocka ur en motor trots att den har stötstänger och förgasare.
Min google-fu har svikit mig, kan du peka i rätt riktning?
 
galento
S Styrman_jansson skrev:
Sven är väldigt duktig. Skulle inte förvåna mig om han fått 400hk ur den pjäsen…
Roligt att man har de raka sexorna kvar , annars vill väl de flesta ha v8. Hade en Plymouth med 225 slant six och 904 i några år , gillade den drivlinan som funkade bra året runt.

Men man skulle nog vilja ha papper på att motorn lämnar närmare 400hk och inte en uppskattning.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Roligt att man har de raka sexorna kvar , annars vill väl de flesta ha v8. Hade en Plymouth med 225 slant six och 904 i några år , gillade den drivlinan som funkade bra året runt.

Men man skulle nog vilja ha papper på att motorn lämnar närmare 400hk och inte en uppskattning.
Du kan kika lite om den här;

Sjukt duktig karl.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Sven är väldigt duktig. Skulle inte förvåna mig om han fått 400hk ur den pjäsen…
Så är det säkert, jag mailade företaget och frågade, ska vara bromsad till 385 hästar. Men det är fortfarande 104 hp/liter.. det verkade dock som det var hörsägen, något papper på bromsningen gick inte att visa upp...

Motorn gav som mest 155 hästar i en bil på 60-talet .. locka fram 230 hästar låter lite överdrivet i mina öron..
 
Inte alls överdrivet om det är Sven Billred, det är inga problem att skrämma upp en motor till de kusarna!
Krävs lite kunskap och en skvätt pengar, är tex inga problem att plocka 800 hästar ur en Volvo-femma.
 
galento
S Styrman_jansson skrev:
Du kan kika lite om den här;
[media]
Sjukt duktig karl.
Härligt ska kolla videon senare , mkt intressant 👍
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min google-fu har svikit mig, kan du peka i rätt riktning?
Jag ska egentligen inte uttala mig så mycket om amerikanska motorer då jag inte har särskilt mycket erfarenhet av dem. En snabb googling gav mig detta: https://www.enginelabs.com/news/dyno-video-straight-6-chevy-pulls-320-horsepower/
Förvisso bara 320 hk men med bara en förgasare.

Det jag grundar mitt påstående på är min utbildning.
Läraren jag hade i motorlära en gång i tiden var en väldigt intressant person som hade snöat in helt på effektuttag per liter. Han hade även egenheten att han tyckte att turbo var fusk. Han plockade ut över 100hk per liter ur b20-motorn han hade i sin amazon och det enda visuella man kunde se som stack ut var ett grövre avgassystem.

Men när det gäller all trimning så är uppskattade värden inte mycket att gå på. Att annonsera ut 400hk utan att kunna styrka det med ett bromsprov är faktiskt lite humor.
Lite som när sportluftfilter specas "upp till 300 hk" och folk köper dem och tror att de automatiskt gör en rejäl effektökning.
 
galento
Tycker också att bromsprov med papper är väl mest intressant , hojen är bromsad i bänk efter mappning och även om det inte är några stora siffror så har man papper på det och att inte motorn går för snålt.
 
S Stubai skrev:
Jag ska egentligen inte uttala mig så mycket om amerikanska motorer då jag inte har särskilt mycket erfarenhet av dem. En snabb googling gav mig detta: [länk]
Förvisso bara 320 hk men med bara en förgasare.

Det jag grundar mitt påstående på är min utbildning.
Läraren jag hade i motorlära en gång i tiden var en väldigt intressant person som hade snöat in helt på effektuttag per liter. Han hade även egenheten att han tyckte att turbo var fusk. Han plockade ut över 100hk per liter ur b20-motorn han hade i sin amazon och det enda visuella man kunde se som stack ut var ett grövre avgassystem.

Men när det gäller all trimning så är uppskattade värden inte mycket att gå på. Att annonsera ut 400hk utan att kunna styrka det med ett bromsprov är faktiskt lite humor.
Lite som när sportluftfilter specas "upp till 300 hk" och folk köper dem och tror att de automatiskt gör en rejäl effektökning.
Kollade videon länkad ovan, och det verkar som att han kör samma insug som i din länk...
Han pratar en del om motorn i videon, framförallt om hur man måste modifiera toppen ..

Samtidigt, 320 hästar vid 6400 rpm.. lite förenklat skulle samma motor ge 385 hästar vid 7700 rpm.. inte helt osannolikt ..
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Inte alls överdrivet om det är Sven Billred, det är inga problem att skrämma upp en motor till de kusarna!
Krävs lite kunskap och en skvätt pengar, är tex inga problem att plocka 800 hästar ur en Volvo-femma.
Nej, men det förutsätter överladdning och insprut...

Det här är en NA stötstångsmotor med en amerikansk "fuel toilet" på ... 😉
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Härligt ska kolla videon senare , mkt intressant 👍
Kika även på Svens fantastiska 12-cylindriga bygge med ihopbyggda raka sexor;

Detta tror jag är sista delen när den är klar. Kika gärna på hela byggserien. Sanslöst välgjort.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kollade videon länkad ovan, och det verkar som att han kör samma insug som i din länk...
Han pratar en del om motorn i videon, framförallt om hur man måste modifiera toppen ..

Samtidigt, 320 hästar vid 6400 rpm.. lite förenklat skulle samma motor ge 385 hästar vid 7700 rpm.. inte helt osannolikt ..
Det är inte alltid så enkelt att få vridmomentet att följa med upp i varvtalsregistret, men om man för enkelhetens skull säger att de lyckats så är fet fortfarande 15 hästar ifrån det utannonserade. I och med den nätta avrundningen får jag nog erkänna att hela annonsen får tas med en nypa salt.
 
S Stubai skrev:
Det är inte alltid så enkelt att få vridmomentet att följa med upp i varvtalsregistret, men om man för enkelhetens skull säger att de lyckats så är fet fortfarande 15 hästar ifrån det utannonserade. I och med den nätta avrundningen får jag nog erkänna att hela annonsen får tas med en nypa salt.
Kolla som sagt videon så får du lite mer info kring hur det står till med motorn. 385hk är fortfarande rätt gött för vad som verkar en relativt lätt bil.
 
19:30 in i videon pratar han lite om hästkrafterna.
 
Enligt transportstyrelsen så är den på 100kw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.