Om man tittar på det skadade hörnet ser det ut som att det är en lövtunn faner på en fiberbas som svällt av fukt. Stämmer det?
 
H
stavee stavee skrev:
Jag är inte säker på vem tillverkaren av parketten är, den delades inte med oss av byggarna
Acceptera inte slipning av golven utan det ska läggas ny felfri parkett i speciell när det gäller ett nytt hus.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
stavee
H HEM2121 skrev:
Är du säker på att det är lackat. De rena vita fläckarna vara icke oljemättat trä. Torrfläckar Mao.
Alt. kan det vara i behandlingen i trät före lacken som inte är rätt. Kan du känna om det är en annan yta där de vita fläckarna är? Har de lagat felaktigheter i parketten före eller efter de har lackat? Kvistar får man räkna med men inte vita fläckar. Den första bilden, har de satt en spik i parketten vid skarven?
Ja. Gick och körde med fingrarna i golvet. platserna med vita fläckar känns annorlunda än (lite lägre än annan parkett) och jämnare.
 
stavee
H HEM2121 skrev:
Acceptera inte slipning av golven utan det ska läggas ny felfri parkett i speciell när det gäller ett nytt hus.
Ska jag acceptera om de föreslår att bara byta ut de skadade brädorna? (inte ens säker på om det är möjligt)
 
stavee
D Daniel 109 skrev:
Om man tittar på det skadade hörnet ser det ut som att det är en lövtunn faner på en fiberbas som svällt av fukt. Stämmer det?
First thought, I hope not.
Jag kan inte bedöma det. Det ser ut som ett grovt trasigt hörn för mig
 
H
stavee stavee skrev:
Ja. Gick och körde med fingrarna i golvet. platserna med vita fläckar känns annorlunda än (lite lägre än annan parkett) och jämnare.
Vi har ett oljat rågolvsparkett, lite speciellt, där uppkom lite vita torrfläckar, i samma nivå som golvet, vi har oljat in dessa fläckar några gånger med lite mellanrum, fläckarna har i stort sett försvunnit. Det man ser på dina bilder finns både ”rena” vita fläckar med på en del vita fläckar ser det ut som det även är något mörkt i de vita fläckarna.
Nu gissar jag. Har de lagat parketten och sen smetat i mer vitt, det de lagat med har inte haft förmågan att dra till sig olja/lasyren?
Du kan testa, en trasa med vitsåpa i vattnet och gnugga på en liten helt vit fläck, se om det händer något. Egentligen är det inte ditt problem att kontrollera.
Oavsett så är det en reklamation.
 
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
T
har det legat oskyddat i nått lager, ser ut som märkena är gammal fågelskit.
 
T
Looks like they've used old floor boards of various kinds probably saved from other jobs. But I guess you were charged for a new floor? Do not pay the bill and file a police report claiming fraud. Sweden is a country of thieves with a system promoting crime and fraud and if remotely possible one should never use a firm for anything as they most likely are more or less criminal and out to scam you.
 
  • Gilla
AMP4Ever och 1 till
  • Laddar…
stavee stavee skrev:
De har varit supertysta de senaste fyra månaderna. En person kom för att kolla, och kommenterade trä är ett levande material, det är normalt att det inte stämmer är vad de har sagt hittills. Men sa att han måste prata med sin chef.
Om man påstår att detta beror på att trä är ett levande material, har inte rätt jobb. Då måste man dessutom vara komplett idiot.
Den golvläggare som lagt detta, är också på fel plats. I en del billigare golv, finns ofta några bitar av sämre kvalitet, som också kan ha fläckar. Dessa sorterar man bort, om man har något vett i skallen.
Om golvet blivit skadat efter läggning, var det nog bland de sämsta försöken till lagning jag sett.
 
  • Ledsen
stavee
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om man påstår att detta beror på att trä är ett levande material, har inte rätt jobb. Då måste man dessutom vara komplett idiot.
Den golvläggare som lagt detta, är också på fel plats. I en del billigare golv, finns ofta några bitar av sämre kvalitet, som också kan ha fläckar. Dessa sorterar man bort, om man har något vett i skallen.
Om golvet blivit skadat efter läggning, var det nog bland de sämsta försöken till lagning jag sett.
Det syns ju rätt tydligt att det blivit skadat i efterhand eftersom skadorna går över flera bitar
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/719/719874-ce5394f5bf52e0d1c49fe45a37104467.jpg
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
stavee stavee skrev:
Här är fyllning som satt i golvet, snyggt utförd och reflektionen är inte annorlunda (matt finish), medan de andra hålen har en blank finish som gör det supersynligt.

Jag antar att fyllningarna med matt yta är från fabriken (vilket är helt OK eftersom trä är ett naturligt material och vissa brister är acceptabelt), och den blanka av installatörerna.
Jag är ledsen men den där lagningen är verkligen inte snyggt utförd. Tvärtom ser det ut som katastrof.
stavee stavee skrev:
Ska jag vänta med svaret tills jag löst problemet? Tänk om de är på detta forum och blir arga?
Det är DU som ska vara arg.

Tror aldrig jag sett någon lägga ett begagnat parkettgolv innan. Detta ska du inte betala för.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Det är väl uppenbart att det är ett billigt golv, annars skulle det inte vara stora kvistar med spackel. Jag tycker mig dessutom se att det är faner på en fiberstomme vid det skadade hörnet. Det finns i så fall ingen möjlighet att slipa det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
"Lagningarna" ser ut som när en snickare ska "fixa" genom att dra fogmassa med fingret lite här och där för att täcka sprickor och hål och annat som råkat bli. Inte ok.

Men som @Daniel 109 skriver ser det onekligen ut att vara ett billigt golv.
 
H HEM2121 skrev:
Acceptera inte slipning av golven utan det ska läggas ny felfri parkett i speciell när det gäller ett nytt hus.
Fast en slipad och lackad parkett på plats är oftast snyggare än ett "klick"parkettgolv från fabrik.
 
Riktigt seriösa parkettgolv slipas alltid på plats. Nu tror jag inte att det där är slipbart, men att generellt vägra att acceptera slipning som åtgärd är galet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.