B Bådablir9 skrev:
Ja det är väl det. Att allt var överallt. Jag gillar gult grönt och storblommigt och furu men vill inte ha det exakt överallt i varenda rum.

Är bål skålarna något bortglömt bra? De var ju större och djupare än många skålar man hittar nu. Pappa hade en sån i något lövmönstrat glas. Perfekt till popcorn :)
Färgat badrumsporslin inkl bidé. Stereo-stapel Kenwood eller Pioneer
 
  • Gilla
cilver
  • Laddar…
N NL12345 skrev:
Färgat badrumsporslin inkl bidé. Stereo-stapel Kenwood eller Pioneer
Höll på att glömma; Betamax, eller moviebox med bara b- filmer.
 
Det fanns en slask.
Slasken fanns under diskbänken och där slängde man allt man ville bli av med som fick plats på ett och samma ställe..
Matrester, plast, batterier, burkar, acetonflaskor - fick det bara plats...

Ordet "återvinningslösning" var inte uppfunnet och definitivt inte en inredningsdetalj.
Man funderade helt enkelt inte hur man skulle inreda med hänsyn till tomma plastflaskor, ihopknycklade glasslådor, konservburkar och pressade tomkartonger.
Det närmaste kompost som 70-talet bjöd på var månskensbönder som odlade biodynamiskt och drack maskrosvin.

När slaskpåsen var full tog man ut den till soptunnan. Soptunnan (singularis) bestod av ett fack, en pappsäck, inget mer. Den stod lite undanskymd på tomten istället för som dagens tunnor som blockerar infarten och oftast är iklädda någon form av träkonstruktion man behöver väja för när man ska backa in elbilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
cilver och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att italiensk 70-talsinredning verkligen har en charm. Fick upp nedan bilder efter en sökning på "italian 70s interior decoration".
 
  • Modernt vardagsrum, träpanel, läderfåtöljer, öppen spis, fönster med utsikt, inomhusväxter, stilren design, böcker, konst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum, sammetsfåtöljer, trä, glaspartier, konst, skulptur, guldig lampa, mörkt trägolv, matta, böcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med designermöbler, konstverk på väggarna, och stora fönster som släpper in dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 11 till
  • Laddar…
Om man får gå lite OT så borde manchester blivit förbjudet i grundlagen efter 70-talet. Har fortfarande svårt för det 😂.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Vad var bra med 70tals inredningen?
Korkoplast golvmatta. Nästintill outslitlig, varm att gå på, mjuk mot porslin och barnhuvuden, kamouflerar smuts.
 
  • Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Korkoplast golvmatta. Nästintill outslitlig, varm att gå på, mjuk mot porslin och barnhuvuden, kamouflerar smuts.
Hmm och lim som luktar församlingshem.
 
M mrmlz skrev:
Hmm och lim som luktar församlingshem.
Haha! Församlingsgården i min hemstad var en riktig korkoplast-orgie där doften satt kvar i åtminstone 20 år, men jag tycker ändå att det är riktigt bra golv.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Hej, jag bor i ett hus som i stort sett är original från 1978. Vi har bott här i snart nio år och har inte stött på något som är väldigt dåligt med sjuttiotals designen än. Såklart bytte vi elpannan till bergvärme och alla vitvaror är från det här årtusendet. Golv i sovrum bytte vi också, från rya- heltäckningsmattor till träfibergolv, mest av hygieniska skäl.

Ur städsynpunkt är det fullkomligt briljant med mörkbruna fönster/dörrlister och golvlister! Och plastmatta i kök och hall.
Kökets mörkbruna träluckor och mörkbruna bänkar är också praktiska, men där tröttnade vi snabbt på bastupanelen och målade den ljust gul. Även de rosa medaljongtapeterna i sonen rum fick avgå. Där blev väggarna målade i ljusturkos istället. I övrigt är det orange trådtapet i vardagsrummet, storblommiga tapeter i övriga sovrum och brunmönstrad plastmatta i badrummen. Och såklart bastupanel i gillestugan.
Alla dörrar har handtag i mässing, taken är av träpanel och material överlag är gediget och väldigt hållbart.
Så det har egentligen inte funnits behov av att ändra något mer än ovan nämnda. Tyvärr måste ju badrummen göras om, men det tar emot, och vi kommer definitivt återanvända det färgade porslinet.

Planlösningen i huset är väldigt genomtänkt och väl fungerande. Det finns gott om plats för förvaring och allt man behöver, och emellanåt kan man basta om man får lite känsla sådär. Bonus!
Plus att ytterdörren i ädelträ är svinsnygg.

Jag kan faktiskt inte komma på något med det här bygget som inte är positivt. Skulle vara den omtalade plattan på marken då kanske.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Vad var bra med 70tals inredningen?

Pratas mycket om brunt gult o fult plast och lukter i mattor mm. Men jag funderar nu på vad som var bra och vad som kan vara värt att bevara och kanske ta tillbaka.

Kan målad träpanel på väggar och tak vara värt att införa istället för endast gips på väggarna? Blir det bättre akustik med träpanel? Gulnad furupanel är ju ett hatobjekt jag inte önskar med kan en modern tappning duga på något vis

Fanns det saker som rent funktionellt hållbarhetsmässigt var bra med inredning och inte bara dåligt som tex svårstädade ryamattor?
Måla för guds skull inte om du vill ha trä - siffusionsöppen lasyr och olja så får du bra fuktbuffrande och värmelagrande egenskaper. Plastmatta är inte så tokigt heller - billigt snabbt och finns i modern tappning! Så här ser det ut i vår moderna träpanelsstuga: https://instagram.com/smallprintdesigns?igshid=NGVhN2U2NjQ0Yg==
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
kisumisu
B Bådablir9 skrev:
Vad var bra med 70tals inredningen?

Pratas mycket om brunt gult o fult plast och lukter i mattor mm. Men jag funderar nu på vad som var bra och vad som kan vara värt att bevara och kanske ta tillbaka.

Kan målad träpanel på väggar och tak vara värt att införa istället för endast gips på väggarna? Blir det bättre akustik med träpanel? Gulnad furupanel är ju ett hatobjekt jag inte önskar med kan en modern tappning duga på något vis

Fanns det saker som rent funktionellt hållbarhetsmässigt var bra med inredning och inte bara dåligt som tex svårstädade ryamattor?
70 talet tänker jag nu först och främst kök, toalett och till en viss del även förvaring. Även om det senare började försämras redan då.

Speciellt 2000 talets minimalism och ha allt framme princip är inte min grej 👎
Vi har ett kök som vi skall göra om, t ex Ikea har bara en enda modell diskbänk där det finns 2 stora hoar och lite utrymme på sidan som är metall.
70- talet var hela bänkskivan i metall! Men dagens melodi är en ho och en bänkskiva som ruttnar.

Ett diskbänkshörn med smutsiga diskar, sil, och en grön diskhandske. Skymtar av en vit köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåplucka med skador, repor och missfärgningar; behov av renovering eller ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2000 talets toaletter har en massa spolproblem när de ska vara så snålspolade och knappar som lätt går sönder. Avlopp i handfat som är både mysko och svåra rengöra och ingen ordentlig sil dvs saker kan lätt tappas och hamna i avlopp.
Närbild av smutsig handfat avlopp med vattenfläckar och en skugga av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smutsig handfat avlopp med hår, smuts och bubblor på en gulnad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förvaring tänkte jag på inbyggda skåp från golv till tak som smälter in i rummet.

Observera att dessa hemska bilder är från 2000 talets standard och har inget nu med 70 tal göra. Men tänkte att ett par bilder säger mer om min frustration med dagens standarder (en person som är uppväxt i typisk 70 tals "miljonprogram" bygge).

Det ironiska är också att det finns saker som byggda på 70 talet som än idag är i bruk. Medans mitt kök och toa från 00 har redan förlorat sin tekniska livslängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Vad var bra med 70tals inredningen?

Pratas mycket om brunt gult o fult plast och lukter i mattor mm. Men jag funderar nu på vad som var bra och vad som kan vara värt att bevara och kanske ta tillbaka.

Kan målad träpanel på väggar och tak vara värt att införa istället för endast gips på väggarna? Blir det bättre akustik med träpanel? Gulnad furupanel är ju ett hatobjekt jag inte önskar med kan en modern tappning duga på något vis

Fanns det saker som rent funktionellt hållbarhetsmässigt var bra med inredning och inte bara dåligt som tex svårstädade ryamattor?
Träpanel inomhus är svinfult, oavsett om den är målad eller "au naturel". På det hela taget var 70-talet ett estetiskt lågvattenmärke.

Fanns det något bra? Tja, den nuvarande förkärleken för trägolv överallt gillar jag inte. Linoleumgolv är betydligt mer lättskött och hållbart i kök, hall och andra utrymmen som utsätts för mer slitage och kanske stänk av vatten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vårt hus har till och med takavvattningen i koppar!
Funderar på hur jag ska lyckas behålla det när jag byter tak 🤔
Bekymra dig inte. Koppartjuvarna kommer att lösa ditt problem.
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Är det inte helt enkelt så att trender kommer och går, och 70-talet ligger lite för nära för det ska kännas ok att inreda med? Kolla i t.ex Gård och Torp och liknande tidningar, det är väldigt populärt att ta fram 20-talet i gamla hus. Så kanske det blir om ca 30-50 år med 70-talet! (och vart tog all shabby-chic inredning vägen?)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bra sjuttiotalssaker: Förvaringsutrymme, rum med dörrar, fönster att titta ut igenom (inte nödvändigtvis in), toaletter och badrum för alla, källare, hobbyrum, bastu.

Men plastdörrarna och färgskalor i brunt, grönt och orange går bra att klara sig utan.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.