P Posselosse skrev:
Man lyfter sektioner av huset och byter någon meter i taget. Tungt arbete...
Lyfter man huset för hand? Låter som ett riktigt tungt arbete isf..
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Kan ni installera ftx? Jag har tryckta syllar men ftx gör att jag aldrig behöver vara orolig. Ordentligt luftutbyte ;)
Sätter man in ftx utan att först sätta in en fläkt i krypgrunden så skapar man undertryck i huset och luft/lukt kommer sugas in i varenda springa i golvet. Fråga mig inte hur jag vet...
E Erik Salhammar skrev:
Lyfter man huset för hand? Låter som ett riktigt tungt arbete isf..
Vi håller just på med detta och döm av min förvåning när killarna bara kapar syllen med tigersåg, bryter loss den och lägger dit en ny. Genom att bara byta en bit i taget så bär hammarbandet allt. Det skall bli intressant att se hur de gör i hörnen, det sa de är den svåraste biten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Sätter man in ftx utan att först sätta in en fläkt i krypgrunden så skapar man undertryck i huset och luft/lukt kommer sugas in i varenda springa i golvet. Fråga mig inte hur jag vet...

Vi håller just på med detta och döm av min förvåning när killarna bara kapar syllen med tigersåg, bryter loss den och lägger dit en ny. Genom att bara byta en bit i taget så bär hammarbandet allt. Det skall bli intressant att se hur de gör i hörnen, det sa de är den svåraste biten.
Vad för slags fläkt sätter du i grunden?
Du kan ju justera tilluft/ frånluft med fläktarna i ftx så att det inte suger genom golvet?
 
D Dr Benz skrev:
Vad för slags fläkt sätter du i grunden?
Du kan ju justera tilluft/ frånluft med fläktarna i ftx så att det inte suger genom golvet?
Till exempel en avfuktare med evakueringsfläkt.

Vår ftx, som installerades av en välkänd firma för ett par år sedan, ligger på 5-6 l/s i undertryck (dvs utsugen drar ut 5-6 l/s mer än tilluften tillför). Har man ingen skillnad eller övertryck inomhus riskerar man att trycka ut varm, fuktig luft i stommarna med fuktskador som möjlig följd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Kaminen ska ta luft utifrån optimalt, annars kommer du skapa ett undertryck i krypgrunden när du elda och suga in mer kall luft i krypgrunden.

Har du ingen kdålig luft så verka de funkar där du bor ?
Varför är det ett problem att dra in uteluft in i krypgrunden?
(Har en sådan lösning till vår kakelugn).
 
A Amaliaass skrev:
Köpte ett hus 2020 som var byggt på 1970-talet.
Vid visningen informerade mäklaren om att syllen var tryckimpregnerad men att detta inte är farligt och något som inte påverkar. Mäklaren presenterade en offert på syllbyte och menade på att gör man det försvinner "problemet" (som inte var något problem enligt honom).

Nu har information nått oss om att detta kan bidra till rinnande näsa och ögon och att det är i princip omöjligt att få bort då det lukt smittar allt annat organiskt material.

Vi kommer någon gång vilja sälja huset och köpa på annan ort, men detta känns nu nästan omöjligt? Har vi några rättigheter då mäklaren inte gett korrekt information?

Huset är dolda fel försäkrat.
Om man får information inför ett köp, så behöver man kolla upp allt sånt här INNAN man fattar beslut om att köpa eller avstå. Att köpa och sen ta reda på fakta är ingen bra strategi. Att få information om något gör att frågan/problemet inte längre är dolt. Att själv göra en utökad/invasiv besiktning före köpet när man får veta att huset har en riskkonstruktion är alltid väl investerade pengar. Så - om lukten är besvärande för er så får ni planera och budgetera för ett syllbyte och kanske även byta den del av isoleringen som legat närmast mot syllen och tagit åt sig doft. End of story.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tog ni egna besiktning? Frågan ställs tidigare i tråden men svarades aldrig
 
A Amaliaass skrev:
Köpte ett hus 2020 som var byggt på 1970-talet.
Vid visningen informerade mäklaren om att syllen var tryckimpregnerad men att detta inte är farligt och något som inte påverkar. Mäklaren presenterade en offert på syllbyte och menade på att gör man det försvinner "problemet" (som inte var något problem enligt honom).

Nu har information nått oss om att detta kan bidra till rinnande näsa och ögon och att det är i princip omöjligt att få bort då det lukt smittar allt annat organiskt material.

Vi kommer någon gång vilja sälja huset och köpa på annan ort, men detta känns nu nästan omöjligt? Har vi några rättigheter då mäklaren inte gett korrekt information?

Huset är dolda fel försäkrat.
Luktar det? Om inte tror jag inte det är några problem. Kanske en mögelhund kan känna lukt..
Man brukar känna lukt i kläderna om man har mögelproblem.
 
S Sauron skrev:
Varför är det ett problem att dra in uteluft in i krypgrunden?
(Har en sådan lösning till vår kakelugn).
Du riskerar att dra in varm, fuktig uteluft som kondenserar i krypgrunden och orsakar fuktproblem.

För de flesta är det nog inget större problem eftersom risken är störst på sommaren när både luftfuktigheten och temperaturskillnaden mellan inne- och uteluft är som högst.
 
H
Har TS försvunnit IGEN från en tråd!?
 
  • Haha
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hazze23 skrev:
Har TS försvunnit IGEN från en tråd!?
Tråden är inte ens ett dygn gammal och TS har varit medlem ungefär lika länge. Det är lite tidigt att dra några slutsatser tycker jag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
För de flesta är det nog inget större problem eftersom risken är störst på sommaren när både luftfuktigheten och temperaturskillnaden mellan inne- och uteluft är som högst.
Tempskillnaden är väl som minst på sommaren ändå? Iallafall där jag bor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ang till-luft inifrån krypgrunden till braskaminen. Man eldar ju på vintern och jag kan tycka det kan vara bra att dra in torr vinterluft i krypgrunden. Sen beror det väl också på hur mycket man eldar. Tror inte det påverkar husets energiförbrukning nämnvärt. Men min kryprund har i alla fall hållit sig torr och fin i 33 år.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tråden är inte ens ett dygn gammal och TS har varit medlem ungefär lika länge. Det är lite tidigt att dra några slutsatser tycker jag.
Ja, det är inte lätt som ny medlem att förstå att ett inlägg sätter igång en störtflod av svar i vissa fall… 😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Sven E-sson skrev:
Ang till-luft inifrån krypgrunden till braskaminen. Man eldar ju på vintern och jag kan tycka det kan vara bra att dra in torr vinterluft i krypgrunden. Sen beror det väl också på hur mycket man eldar. Tror inte det påverkar husets energiförbrukning nämnvärt. Men min kryprund har i alla fall hållit sig torr och fin i 33 år.
Jo samtidigt vill man inte kyla ner den för mycket, kan bli mer problem på sommaren då.
Samt du får ju ökad uppvärmningskostnad och kallare golv. Elda man ett par gånger i veckan har de nog ingen betydelse dock.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.