...ämnet är inte nytt, men jag vill rikta in frågan lite mer på kostnaderna än på comforten.
Vi har kastat ut oljepannan och kör med luftvärmepump och vattenburet system (element). Nu ska vi renovera badrummet på övervåningen och frågan är om vi ska lägga el-slingor eller vattenburna slingor.
Givetvis tycker jag och min sambo olika.
Den nya installationen/värmepumpen kostade 94 000 och jag tycker att vi ska ansluta även det nya badrummet till det befintliga systemet och INTE direktverkande el! Det låter helt galet i mina öron att ha direktverkande el...
Vi har för övrigt väldigt höga värmekostnader, (vi har inte lägre kostnader idag trots bytet. Jag är alltid noga med att släcka lampor, har inget på standby, ingen utebelysning, inget badkar(än) osv.) Vad kan man tänka sig att det kostar med elslingor kontra vattenburet i värmeförbrukning?

Min sambo är inne på att ha vattenburna handukstorkar som står för den huvudsakliga uppvärmningen. Jag blir skeptisk, funkar det? Någon som har detta? Händer det inte ofta att elslingorna slår ifrån pga att värmen i rummet redan är tillräcklig? Komformässigt är jag inte krävande, jag tycker inte att man behöver ha slingor i golvet på sommaren, vi har nästan trott att vi har golvvärme redan, eftersom golvet i badrummet är varmt ändå. Murstocken ligger bredvid och värmen underifrån värmer upp.

Blir inte golvvärmen ojämn med elslingor? Kan man inte känna exakt var slingorna ligger? Tror att vattenburna ger en mer behaglig och jämnare känsla?
Jag vet att vattenburna bygger upp mer och är svårare att installera....hur svårt? Hur dyrt? Tjänar man inte in detta i längden?

Jag får återkomma med mer exakt uppgift på hur stort vårt kommande badrum är. (gissning: ca 7 kvadrat?)

Men som sagt skillnaden i kostnad, vad kan den ungefär vara? Rör det sig om många tusenlappar?!?!
Risken blir att jag kommer att tänka på kostnaderna varje gång jag går in i badrummet ..... hjälp?
 
Jag har själv direktverkande el i vårat hus så jag kan inte riktigt svara för kostnaden för vattenburen golvvärme.

Däremot så går det absolut inte att känna vart elslingorna går. Inte i vårat badrum iallafall. Att värmen skulle var ojämn kan jag heller inte känna. Det skulle väl isåfall tyda på en trasig termostat? Termostatens givare sitter inbäddat mellan slingorna dvs. den mäter inte tempen i luften.

Att du inte har tjänat på luft/vattenpumpen är lite skumt. Om det inte är så att den är underdimensionerad för husytan. Och därav behöver hälpvärme i form av el. Då blir det knappast bättre med en utökning av systemet.
 
En stor faktor i vattenburet är att det går att köra på det som är billigast just nu. Så har man redan ett vattenburet system skulle jag helt klart kört med vatten. Sedan tror jag att livslängden på ett pexrör är längre än elslingorna.
 
Jag skulle köra vattenburet om det är ett större rum och el om det är ett mindre. Kostnaden på vattenburet är försvarbar om det är en större yta. Har du vattenburet i övriga rum på öv eller måste det dras upp rör dit?
 
Har själv samma fundering just nu. Ska renovera badrum + intilliggande toalett.
Har ett gammalt vattenburet element i toaletten som jag tänkte konvertera till golvvärme för både toa och badrum. Men jag har nog bestämmt mig för elslingor nu i alla fall, mest p.g.a att det är så mycket enklare (eller jag inbillar mig det i alla fall), samt då kan jag värma på lite även om vattensystemet är avstängt under varmare delen av året.
Men som sagt är jag inte 100% säker ännu. Ska tillägga att det är ca 6m2 total yta.
Gärna mera kommentarer/funderingar angående detta.

mvh
/Johan
 
Klart du ska köra på vattenburet om du kan tänka dig att inte ha värme på sommaren. I tidigare trådar här på forumet rörande samma ämne brukar tycker jag alltid det kommer upp att vattenburet skulle vara mycket dyrare i installationskostnad samt svårare att installera. Det är struntprat tycker jag!

Betänk att du ska ha hem en elektriker som mäter upp elslingorna tre gånger under bygget. Kör du vattenburet är det förvisso lämpligt att provtrycka, men långt i från "obligatoriskt". Installationen är busenkel, lägg ut PEX-slangen och koppla in till shunt. Vips, klart. Kostanden blir inte speciellt hög, kolla exempelvis vad Rinkaby rör tar för 12mm Uponor PEX samt deras Push12.
 
Provtryckning kostar ju typ 2-300 kronor så jag tycker det är överkomligt.
 
Fast vattenburet känns ändå lite mera komplicerat med materialval för underlag. Ser två alternativ för mig:
1. Lägga rören under golvspån i bjälklaget, sedan köra på som vanligt med flytspackel på spånet. Känns lite fel med avseende på värmespridning, men det kanske inte är några problem?

2. Golvskivor med färdiga spår. Då måste man börja fundera på förstärkning med gipsskivor, spackling/limmning av dito. Materialval för spackel om man inte skulle behöva gipsskivor, etc.
Kort sagt, känner mig lite osäkrare på metoden här.

Elslingor verkar lite mera dokumenterat hur man gör, och finns inte så mycket val vilket alltid är jobbigt. Men helst skulle jag nog vilja ha vattenburet, ytterligare en anledning till det är ju att livslängden verkar bättre än med elslingor, i alla fall enligt vissa specifikationer.


/Johan - som snart måste bestämma sig :)
 
Jag la golvspån och sen 12mm slang som gjöts in i flytspacklet. Shuntar med en Push12. Bra värmespridning och enkelt att lägga.

/Funkis
 
Ok Funkis. Det lät ju iofs smidigt.
Förutsätter att detta är på träbjälklag cc600 eller mindre? Hur tjockt måste flytspacklet vara minimum?

/Johan
 
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1745

Se längst ner på denna sida, rören skall täckas av min15mm inkl. klinker+fix.
Det man måste tänka på är att få golvbrunnen i rätt höjd, så det stämmer med fall och allt.

Jag har ett litet badrum (4-5m2) med cc600 , jag kunde inte lägga in extra golvbjälkar så jag kortlade cc300 mellan bjälkarna.

/Funkis
 
Jag la även ett armeringsnät i botten innan rören, det framgår inte av Uponors sida som jag länkade till.

/Funkis
 
Vad gäller spackeltjockleken så är det inte riktigt så enkelt om det är träbjälklag. I och med att spacklet har en bärande funktion där också så måste det normalt vara tjockare. Vissa tillverkare säger minimum 30 mm spackel totalt, vissa säger 15 mm spackel över slingorna, alltså inte inkluderat fix och keramik.
 
hej ! vi lägger nästan bara elslingor i badrum.har det hemma med.det beror på vilken komfort man vill ha,nöjer man sig med 21 grader kan man ha vatten buren värme.
 
21 grader? Varför skulle man behöva nöja sig med det om man har vattenburet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.