Har sökt lite, men inte hittat något "enkelt" svar.

Vi ska bygga om badrummet och håller på att bestämma oss för badrumsmöbler. Det hänger dock en hel del på hur lång en av väggarna blir. Hur många centimetrar vi förlorar på att riva bort ett gammalt tätskikt (inklusive plattor, kakel och alla lager som kan finnas) och bygga upp ett nytt system (med livrem och hängslor). Badrummet är ifrån 60- eller 70-talet.

Hur många centimetrar kan det röra sig om tror ni?
 
Själva tätskitet är bara några millimeter. Men frågan är ju om du ska skiva om väggen också eller bara smälla på nytt. Du skrev heller aldrig vilket material väggen idag består av.
 
Grejen är att vi inte vet... Vi vill inte heller börja riva badrummet innan vi har bestämt oss för nya möbler..., därav angivandet av årtal för att någon med erfarenhet kan gissa...

Kom inte på ett annat ord än tätskikt. Det är hela alltet med reglar, spalter, fix och kakel som vi ska byta ut, som jag menar. Vi vill göra det så tunnt som möjligt utan att norpa på säkerheten.
 
Jag rev mitt badrum från ´63 förra vintern och väggarna där var gjorda av något som liknar OSB i endast ett lager. Denna konstruktion hade inte varit ok att ha kvar vid renovering enligt de råd jag fick. Allt åkte ut, regelavstånd kompletterades där det på något ställe inte heller höll modern standard. Nya väggar blev OSB+Gips, men det finns tydligen fiberskivor som hade varit ännu ett strå vassare. (Lite väggrester syns på rivningsbilden vid blandaren bla.)
Fördelen med att göra om är ju att du kanske ändå vill flytta elinstallationer och rörinstallationer inne i väggen?

MAO: I mitt fal blev de nya väggarna ca 25mm tjockare än de ursprungliga, men då hade vi ju inte kakel tidigare.

Se också denna tråd: http://forum.byggahus.se/badrum/63089-billiga-badrum.html

Lycka till med renoveringen, å Byggahus.se är din bästa kompis i riv/byggdammet.
 
  • 061123 brunnsgjutning_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så hemskt mycket!
 
Beroende på kontruktion under kan den nya väggbeklädnadet hamna var som helst i förhållande till den gamla. Alltifrån att ni får ett par centimeter extra till att ni förlorar ett par centimeter. Går inte att avgöra bara utifrån när det är byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.