Gamla mor, 89 år, har anlitat städtjänst. Fick se första fakturan idag. De har fakturerat en timme för ”första möte”, det vill säga när städföretagaren och lokalvårdaren varit hem till mor och sett på lägenheten och vad som ska städas. De kom vid besöket överens om städ var annan vecka.
Aldrig varit med om att en elektriker, golvläggare, rörmokare ska ha betalt för att se på ett eventuellt arbete.
Om mor tackat nej efter affärsförslaget hade de inte fakturerat antar jag.
Tycker ni det låter ok ta betalt för mötet?
/Ulf
 
D Doc_63 skrev:
Gamla mor, 89 år, har anlitat städtjänst. Fick se första fakturan idag. De har fakturerat en timme för ”första möte”, det vill säga när städföretagaren och lokalvårdaren varit hem till mor och sett på lägenheten och vad som ska städas. De kom vid besöket överens om städ var annan vecka.
Aldrig varit med om att en elektriker, golvläggare, rörmokare ska ha betalt för att se på ett eventuellt arbete.
Om mor tackat nej efter affärsförslaget hade de inte fakturerat antar jag.
Tycker ni det låter ok ta betalt för mötet?
/Ulf
Jo hjälper min mor med det här och viktigt är det här med rut-avdrag
https://rutavdrag.se/godkant-rut-och-rot/rutavdrag-stadning/

Sen är det nog bättre att gå via kommunen och Omsorg > Hemtjänst. Många kommuner har nu att man kan välja fritt bland olika firmor, sen behövs det då ett beslut från en "biståndshandläggare" (märklig titel) oftast en Socionom om vad din mor behöver för hjälp.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Jag tycker det är konstigt och har aldrig varit med om att bli fakturerad för första mötet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H
D Doc_63 skrev:
Gamla mor, 89 år, har anlitat städtjänst. Fick se första fakturan idag. De har fakturerat en timme för ”första möte”, det vill säga när städföretagaren och lokalvårdaren varit hem till mor och sett på lägenheten och vad som ska städas. De kom vid besöket överens om städ var annan vecka.
Aldrig varit med om att en elektriker, golvläggare, rörmokare ska ha betalt för att se på ett eventuellt arbete.
Om mor tackat nej efter affärsförslaget hade de inte fakturerat antar jag.
Tycker ni det låter ok ta betalt för mötet?
/Ulf
Välj bort det företaget!
 
  • Gilla
LeiJ och 18 till
  • Laddar…
När vi valt ny städfirma har överenskommelse om antal timmar per gång och pris alltid gjorts utan att de är ute och tittar. Eftersom man betalar för ett antal timmar per gång är det liksom inte relevant, de bör kunna ge ett pris baserat på antal kvadratmeter. Borde vara ungefär lika i olika bostäder med samma storlek. Skulle tiden inte räcka till får man väl komma överens om att fler timmar ska läggas.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Har hört att det, i storstäderna, finns hantverkarföretag som tar betalt för att komma ut och titta på plats och ge en offert. Detta för att det är så många som bara vill ha ett "kollpris".

Inget som är vanligt där jag bor iaf.
 
  • Gilla
quispiam och 4 till
  • Laddar…
C
D Doc_63 skrev:
Om mor tackat nej efter affärsförslaget hade de inte fakturerat antar jag.
Fakturera kan de ju eventuellt göra, men då inget avtal ingåtts har de svårt att kräva betalt.
Om man sedan träffar ett avtal och det av detta framgår att föregående offertarbete skall debiteras är det väl rimligt att fakturera för det, det är ju något man som kund får bedöma innan man ingår avtal.

Har aldrig själv råkat ut för någon som öppet tagit betalt för offertarbete, däremot att det smugits in som arbetstid på fakturan vid några tillfällen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fakturera kan de ju eventuellt göra, men då inget avtal ingåtts har de svårt att kräva betalt.
Om man sedan träffar ett avtal och det av detta framgår att föregående offertarbete skall debiteras är det väl rimligt att fakturera för det, det är ju något man som kund får bedöma innan man ingår avtal.

Har aldrig själv råkat ut för någon som öppet tagit betalt för offertarbete, däremot att det smugits in som arbetstid på fakturan vid några tillfällen.
Jo men man får vad man beställer...

Sen är det en "krokväg" in när en gammal människa behöver omvårdnad-hemtjänst och då är det bättre att gå in den kommunala vägen (som är huvudman) och se vilka alternativ som finns i sin kommun.
 
De försöker nog fakturera för at hon är gammal så de tror det är lättare att komma undan med det då. Ska de ta betalt måste de informera tydligt om det i förväg.

När vi sålde förra huset ville vi få offert på saneringsarbete av krypgrund, men det ville firmorna ha betalt för att göra, vilket de var tydliga med i förväg, troligen många som vill ha en offert inför försäljning av hus som information till spekulanter då stor andel som aldrig blir affär till firman men det är även en lite mer komplicerad offert jämfört med städning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men man får vad man beställer...

Sen är det en "krokväg" in när en gammal människa behöver omvårdnad-hemtjänst och då är det bättre att gå in den kommunala vägen (som är huvudman) och se vilka alternativ som finns i sin kommun.
Är redan gjort.
 
D Doc_63 skrev:
Är redan gjort.
Ok.
Jo och är man 89år som din mor och vill klara sig själv hemma så uppkommer det säkert mer som din mor behöver hjälp med och det går då via den kommun man bor och omsorg-hemtjänst. Sen får man då betala för olika tjänster men då finns det en maxtaxa. Sedan slipper man gå bort sig eftersom en kommun upphandlar med privata aktörer (många kommuner gör så numera)
 
P paralun skrev:
Jo hjälper min mor med det här och viktigt är det här med rut-avdrag
[länk]

Sen är det nog bättre att gå via kommunen och Omsorg > Hemtjänst. Många kommuner har nu att man kan välja fritt bland olika firmor, sen behövs det då ett beslut från en "biståndshandläggare" (märklig titel) oftast en Socionom om vad din mor behöver för hjälp.
Nackdelen med hemtjänsten är att den för väldigt många är mycket dyrare och att du inte själv får bestämma vad de ska göra. Pappa testade ett tag, men de fick inte bära dammsugaren i trappan och de gick omkring och talade om vad de tyckte att han skulle städa själv "som träning".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Doc_63 skrev:
Gamla mor, 89 år, har anlitat städtjänst. Fick se första fakturan idag. De har fakturerat en timme för ”första möte”, det vill säga när städföretagaren och lokalvårdaren varit hem till mor och sett på lägenheten och vad som ska städas. De kom vid besöket överens om städ var annan vecka.
Aldrig varit med om att en elektriker, golvläggare, rörmokare ska ha betalt för att se på ett eventuellt arbete.
Om mor tackat nej efter affärsförslaget hade de inte fakturerat antar jag.
Tycker ni det låter ok ta betalt för mötet?
/Ulf
Jag tänker att ett seröst företag gör en provstädning och visar vad man kan vänta av det man kommit överens om. Om provet inte är ok finns inget avtal som bryts.
 
Städbranschen är generellt väldigt lågavlönat och därmed generellt tar de väldigt lite betalt. Att de fakturerar alla besök är nog ett resultat av detta. De tar så lite betalt att de måste få betalt alla timmar under dagen.

Sedan är det imponerande att din gamla mor gjort beställningen själv, min mor är 10 år yngre och skulle absolut låtit mig göra jobbet med att beställa städning.

Vad är timmkostnaden för städningen och besöket?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nackdelen med hemtjänsten är att den för väldigt många är mycket dyrare och att du inte själv får bestämma vad de ska göra. Pappa testade ett tag, men de fick inte bära dammsugaren i trappan och de gick omkring och talade om vad de tyckte att han skulle städa själv "som träning".
Håller inte med, jag visste knappt någonting för 5-6 år sedan när min far blev sjuk och min mor gick på knäna.
Han skulle banne mig inte ha någon städhjälp och inte gå via en kommun. Men det ena leder till det andra och en "biståndshandläggare" skriver då beslut utifrån vad en gammal människa behöver hjälp med.
Enbart städning > hjälp med dagliga sysslor > färdtjänst > Hjälp med rullstolstransport osv
Sen når man då snabbt ett maxbelopp för vad man betalar, ref två kommuner.
Det viktiga är att många äldre vill bo kvar hemma så länge det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.