S Stefan1972 skrev:
nja....nog kan man hålla den gyllenbrun i en välskött bensinbil. Så svart blir den ju inte annat än om den byts sällan.
Ska byta olja i Polon om ett par veckor. Den har gått 3-500mil på 12 månader, sedan jag bytte sist. Klart att oljan är svart nu.....Castrol Edge 5w30.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ska byta olja i Polon om ett par veckor. Den har gått 3-500mil på 12 månader, sedan jag bytte sist. Klart att oljan är svart nu.....Castrol Edge 5w30.
Lågfriktions Kolvringar nyare bilar har släpper väl igenom lite mer va?
 
Jo, det var grunden till "oil sludge", tillsammans med orimligt långa serviceintervall, som många bilar led stort av för runt 20 år sedan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Allvarligt talat, om oljan såg ut som ny efter 500 mil i min bensinbil så skulle jag blir mer orolig än glad. Olja blir svart nästan direkt oavsett vilken bil vi pratar om.
Du har inte ägt en Japan hör jag.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Diesel blir svart på en gång som sagt, bensin är nått annat, framförallt om motorn är väl konstruerad och har vettig bytesintervall.
Det här är en Toyota Verso 1,8 -17, bilderna är tagna dagen innan bilen ska in på 7.500 mila service, oljan ni ser på bilderna har gått nästan 1.600 mil.
Tidigare ägare körde lite mindre, så oljan är bytt vid ca 1000 2000 3000 4500 och 6000 mil
 
  • Cirkulär metallöppning, reflekterande ytor, rost, olja, komponent inuti, indikerar möjligtvis industri eller mekanisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljesticka med motorolja, kontrollerar oljenivå i ett fordon. Nivån verkar lämplig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag känner jag dras djupare ner i träsket, tankarna har börjar röra sig kring att göra sig av med den gamla Yarisen och skaffa en 9000 som vinterbil istället. Nä måste lägga band på mig själv, yarisen måste nog hänga med än...
 
  • Gilla
  • Älska
pjgb och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag känner jag dras djupare ner i träsket, tankarna har börjar röra sig kring att göra sig av med den gamla Yarisen och skaffa en 9000 som vinterbil istället. Nä måste lägga band på mig själv, yarisen måste nog hänga med än...
9000 minns jag som jäkligt stabila och rymliga bilar. Vi hade flera i familjen när jag växte upp och förutom rost på framskärmar var det bara vanligt underhåll på dem.

Dock tycker jag inte riktigt de hade samma körkänsla som og900. Gillade dem mer.
 
De sista Saab 9000 tillverkades i maj 1998. Ibland dyker det upp snikversioner som har ägts av någon gamling som kört väldigt lite och förvarat bilen i garage. En sån kan vara nära rostfri och är ändå billig då de flesta suktar efter en välutrustad Aero. Jag har ägt en 9000 CDi 1989 i nästan 10 år. 130 hk är i minsta laget för en så stor bil men den var ju suveränt bekväm och rymlig.

Jag lånade en 9000 CC 2.3 Turbo från Saab i Hammarby för en rejäl provtur. De bilarna var specade 200 hk men det var i praktiken ganska mycket mer. Fantastiskt roliga bilar att köra. Svårt att hitta en i vettigt skick idag. Det går inte att jämföra de "normalt" utrustade bilarna med en Aero eller 2.3 Trubo med sportchassi. 9000 håller en annan klass än gamla 900.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
T TommyC skrev:
De sista Saab 9000 tillverkades i maj 1998. Ibland dyker det upp snikversioner som har ägts av någon gamling som kört väldigt lite och förvarat bilen i garage. En sån kan vara nära rostfri och är ändå billig då de flesta suktar efter en välutrustad Aero. Jag har ägt en 9000 CDi 1989 i nästan 10 år. 130 hk är i minsta laget för en så stor bil men den var ju suveränt bekväm och rymlig.

Jag lånade en 9000 CC 2.3 Turbo från Saab i Hammarby för en rejäl provtur. De bilarna var specade 200 hk men det var i praktiken ganska mycket mer. Fantastiskt roliga bilar att köra. Svårt att hitta en i vettigt skick idag. Det går inte att jämföra de "normalt" utrustade bilarna med en Aero eller 2.3 Trubo med sportchassi. 9000 håller en annan klass än gamla 900.
Ja de är ju definitivt mer moderna/bekväma och så men jag upplevde de som lite lynniga vid hårdkörning. På is var og900 betydligt mer förutsägbara och lättkörda även om de kanske inte var snabbare.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dagens humorinslag från Blocket;
[länk]

400 hästar från en NA rak sexa på 3,7 liter från 60-talet ... 😂

Dom kanske menar att närmare 400 hästar har lämnat motorn?
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom kanske menar att närmare 400 hästar har lämnat motorn?
De missade bara att skriva rätt i annonsen,
"Motorn är en Chevrolet rak 6a 230 CUI från Camaro 1968 som lämnar närmare 400hk ..."
skulle varit
"Motorn är en Chevrolet rak 6a 230 CUI från Camaro 1968 som lämnar närmare 400hk än 500 hk....".
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Själv tycker jag en OG900 är en helskönt bekväm bil att köra och jag saknar ingenting i den bekvämlighetsmässigt.

Skulle det bli en 9000 skulle det väl inte bli en pärla som 900an utan mera som en bruksbil. Men då ska nog Yarisen säljas först, tror inte man får mycket för en sliten yaris med 430,000 på mätarn.
 
useless useless skrev:
Dom kanske menar att närmare 400 hästar har lämnat motorn?
Drygt 100 hästar per liter är fullt möjligt att plocka ur en motor trots att den har stötstänger och förgasare.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom kanske menar att närmare 400 hästar har lämnat motorn?
Sven är väldigt duktig. Skulle inte förvåna mig om han fått 400hk ur den pjäsen…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.