Själv kör jag på en Ubiquiti udm-pro den sitter nära där fibern kommer in, från den matas några enheter i närheten samt kabel vidare till en PoE switch som matar en AP samt kameror tänk för fasad (de är inte monterade där än några år senare...). Sladd går även vidare till 'kontor' där jag har en anna lite större switch (icke PoE) som matar lite andra lösa tillbehör som olika raspberry pi(s) och Philips Hue hub + Gardena Hub o en till AP någon dator mm. Har ingen tråd dragen till garaget utan kameran där bryggar jag via en gammal ASUS router som fick agera brygga-ap istället. Men visst har man bara behov av att ha datorer eller enstaka utrustning i varje rum går det väl bra med att dra många sladdar från en central punkt men jag själv förespråkar nog en decentraliserad lösning för det passar för mina behov. Jag hade ju heller inte möjligheten att dra sladdar inne i väggen så valet blev kanske naturligt där av också. =)
 
S
X xLnT skrev:
Jag delar inte din uppfattning om hållbarheten på elektronik.
Jag har under mina år(40st) inte haft någon nätverksutrustning som gått sönder.
Då hade jag ändå en D-link DIR-604 i mååånga år.
En enskild användare säger inget. Jag har kontakt med 100+ kunder. Flertalet har byggt på med extra små switchar (5 och 8 portas) en och en allt eftersom behoven ökar. Det blir ganska ofta problem och tyvärr är det mycket tidskrävande att felsöka i sådana spagettilösningar. D-link och TP-link är helt klart överrepresenterade bland switchar som går sönder, men så har de också en stor marknadsandel av segmentet "billig switch i butik i köpcenter" som de köper när det är bråttom. Om switcharna bara hade lagt av helt så hade det inte varit speciellt jobbigt, men alltför ofta börjar de bara fungera dåligt och droppa paket mm.

Det är alltid bäst om man kan klara sig med en enda switch av god kvalité och dra kablar till varje enhet. Det behöver inte ens vara superkvalité. En Netgear smart switch kommer man långt med för en normal hemanvändare.
Visst kan man sätta en extra switch bakom TV:n för att spara in på den fasta installationen men varje sådan besparing leder till en aningens sämre lösning.
 
  • Gilla
  • Älska
mojjen och 3 till
  • Laddar…
S STB skrev:
En enskild användare säger inget. Jag har kontakt med 100+ kunder. Flertalet har byggt på med extra små switchar (5 och 8 portas) en och en allt eftersom behoven ökar. Det blir ganska ofta problem och tyvärr är det mycket tidskrävande att felsöka i sådana spagettilösningar. D-link och TP-link är helt klart överrepresenterade bland switchar som går sönder, men så har de också en stor marknadsandel av segmentet "billig switch i butik i köpcenter" som de köper när det är bråttom. Om switcharna bara hade lagt av helt så hade det inte varit speciellt jobbigt, men alltför ofta börjar de bara fungera dåligt och droppa paket mm.

Det är alltid bäst om man kan klara sig med en enda switch av god kvalité och dra kablar till varje enhet. Det behöver inte ens vara superkvalité. En Netgear smart switch kommer man långt med för en normal hemanvändare.
Visst kan man sätta en extra switch bakom TV:n för att spara in på den fasta installationen men varje sådan besparing leder till en aningens sämre lösning.
Vi har ca 15000 CPEer ute hos våra kunder som vi övervakar.
Det är inte många vi byter pga av att de går sönder.
 
X xLnT skrev:
Jag delar inte din uppfattning om hållbarheten på elektronik.
Jag har under mina år(40st) inte haft någon nätverksutrustning som gått sönder.
Då hade jag ändå en D-link DIR-604 i mååånga år.
Nej. Ser man bara några enstaka som man har i hemmet så får man antagligen inte tillräcklig statistik.

Men när man arbetar på wireline Ericsson, eller med större installationer, så är det svårt att undgå erfarenheten att ju billigare konsumentelektronik, desto fler problem.

Jag har dock själv haft två mindre switchar genom tiderna som gett upp andan. Båda pga att trafon (nåja, det är ju inte mycket trafo kvar i dem idag...) gett upp. De är helt enkelt inte specade för den tillförlitligheten.

(Jag har iofs också haft en större 24-portars name-brand switch ge upp. Även där pga nätagget gav sig; torkade kondensatorer. Men den stod varmt, och höll ändå i 15 år, så jag är nöjd. Och även fast jag lagade den, så fick den nya fläktlösa stå kvar.)
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vi har ca 15000 CPEer ute hos våra kunder som vi övervakar.
Det är inte många vi byter pga av att de går sönder.
Det är en helt annan femma. De är specade på ett helt annat sätt. (Jag vet, jag brukade skriva specen. ;))
 
  • Gilla
enoch85 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle lägga takdosa mitt i en våning så att det är ungefär lika långt från den till alla hörn. Där skulle jag montera en Unifi AP.
Kör själv Ubiquiti och Unifi prylar. Hade tidigare Asus värsting router men den räckte inte till, rummen längst bort fick problem med Wifi. Kör nu med en Edgerouter, en Unifi POE AP, En US-8 switch och en Unifi network server (installerad i en Raspberry Pi).
Kan säga att allt fungerar så bra, vi har aldrig problem med nätverket. AP'n ligger på ett byrå centralt. Tyvärr hade jag inte möjlighet att lägga montera den på taket vilket hade blivit mycket snyggare. Vissa prylar har jag valt att köra med kabel, därför en extra switch.
 
S
X xLnT skrev:
Vi har ca 15000 CPEer ute hos våra kunder som vi övervakar.
Det är inte många vi byter pga av att de går sönder.
Så du har kunder med 15000 switchar typ billigaste modellen av D-link och TP-link med 5 och 8 portar? Eller är det möjligtvis aningens bättre saker? 🙄

Poängen är egentligen att om man vill spara pengar på att minska den fasta installationen så behöver man köpa billiga switchar för att det skall bli en egentlig besparing. Då förlorar man tillförlitlighet och får krångligare felsökning.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
D dcarlsson9 skrev:
Hej!

Är i processen att bygga nytt hus och har många funderingar på hur vi bäst löser nätverket hemma.
Vi kommer att ha fiber indraget till huset.

Vill ha alla trådlösa enheter uppkopplade på samma nätverk av bekvämlighets skäl.

Min tanke är att koppla enligt följande:
Tjänstefördelare -> Router: Nighthawk R7000 där "wifi" funktionen är avstängd ([länk]) -> Switch med PoE: TP-Link TL-SG1008P ([länk]) -> nätverksuttag i olika rum för trådbundna uppkopplingar OCH mesh system för wifi, exempelvis: TP-link Deco M9 Plus Mesh-system AC2200 ([länk])

Vill då ha mesh system med PoE stöd för att slippa dra elkablar till ställen där de inte behövs utan sköta strömförsörjningen via CAT6. Mesh systemet tänker jag placera två på bottenvåningen (i taket) och en i mitten av allrummet i mitten av ovanvåningen (i taket).
Tänker jag rätt?
Har jag missat något?
Borde jag göra på något annat sätt?
Tack på förhand!
Om du bygger nytt, kör ubiquiti unifi eller något professionellt system. Dra tp till tak i varje rum för accesspunkter och kameror m.m. dra tp till varje rum för datorer. Skippa mesh.
I våra planer, som vi pausat just nu, är teknikrummet centrum där vi hade nätverksracket planerat.
 
S STB skrev:
Så du har kunder med 15000 switchar typ billigaste modellen av D-link och TP-link med 5 och 8 portar? Eller är det möjligtvis aningens bättre saker? 🙄

Poängen är egentligen att om man vill spara pengar på att minska den fasta installationen så behöver man köpa billiga switchar för att det skall bli en egentlig besparing. Då förlorar man tillförlitlighet och får krångligare felsökning.
Nä, det är inte billigaste modellerna av D-link och TP-link som används, vi har lite olika tillverkare som tex DKT. Men anledningen till att de kostar lite mer än de andra du refererar till beror nog mer på att de bla har optiska interface/RF, QinQ och andra funktioner som är nischade för vår verksamhet.
Elektroniken för switchdelen håller nog inte högre kvalité än vad D-link, TP-link eller för den delen Ubiquiti gör.

Rent administrativt så är det nog inte många som har mer än ett vlan hemma ändå. Jag tycker det kan vara värt 400:- för en switch och att jag slipper dra mer än en slang med dubbla TP-kablar och sätta mer uttag (dosfräsa mer än en gång, spackla osv osv).
Men visst, gör man inte jobbet själv utan bara pekar så tycker man kanske inte 500:- extra per uttag är en stor grej när man köper hus för 3+ mille.
När man sen flyttar efter något år så är den "investeringen" lagd i huset, medans switchen kan man ta med sig.

Angående tillförlitligheten (som vi egentligen diskuterar) så är det ju den jag ställer mig frågande till om det verkligen är ett problem.
Ang felsökning: dom flesta kör inte mer än ett vlan som sagt, så då blir det bara en "grendosa" för nätverk som flyttas runt, tror dom flesta reder ut felsökingen OM den skulle gå sönder.
Men jag håller med dig om ett koppel av dessa switchar är ingen vidare lösning, men att sätta dom i ett strikt stjärnnät som vi pratar om här ser jag fler fördelar än nackdelar för privatpersoner.

Är väl olika hur man resonerar och var och en gör ju som den vill med sina pengar.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är en helt annan femma. De är specade på ett helt annat sätt. (Jag vet, jag brukade skriva specen. ;))
Vilka CPEer har du skrivit spec för och vad är det för spec och hur såg de ut?
 
E
X xLnT skrev:
Nä, det är inte billigaste modellerna av D-link och TP-link som används, vi har lite olika tillverkare som tex DKT. Men anledningen till att de kostar lite mer än de andra du refererar till beror nog mer på att de bla har optiska interface/RF, QinQ och andra funktioner som är nischade för vår verksamhet.
Elektroniken för switchdelen håller nog inte högre kvalité än vad D-link, TP-link eller för den delen Ubiquiti gör.

Rent administrativt så är det nog inte många som har mer än ett vlan hemma ändå. Jag tycker det kan vara värt 400:- för en switch och att jag slipper dra mer än en slang med dubbla TP-kablar och sätta mer uttag (dosfräsa mer än en gång, spackla osv osv).
Men visst, gör man inte jobbet själv utan bara pekar så tycker man kanske inte 500:- extra per uttag är en stor grej när man köper hus för 3+ mille.
När man sen flyttar efter något år så är den "investeringen" lagd i huset, medans switchen kan man ta med sig.

Angående tillförlitligheten (som vi egentligen diskuterar) så är det ju den jag ställer mig frågande till om det verkligen är ett problem.
Ang felsökning: dom flesta kör inte mer än ett vlan som sagt, så då blir det bara en "grendosa" för nätverk som flyttas runt, tror dom flesta reder ut felsökingen OM den skulle gå sönder.
Men jag håller med dig om ett koppel av dessa switchar är ingen vidare lösning, men att sätta dom i ett strikt stjärnnät som vi pratar om här ser jag fler fördelar än nackdelar för privatpersoner.

Är väl olika hur man resonerar och var och en gör ju som den vill med sina pengar.
Jag tror det är mer vanligt med minst 2 (kanske 3) nät:

- Säkrat
- IOT
- Gäst

Speciellt med tanke på ovan diskussioner, och att TS funderar på Ubiquiti. Jag kvarstår vid att central manegering är att föredra.
 
E enoch85 skrev:
Jag tror det är mer vanligt med minst 2 (kanske 3) nät:

- Säkrat
- IOT
- Gäst

Speciellt med tanke på ovan diskussioner, och att TS funderar på Ubiquiti. Jag kvarstår vid att central manegering är att föredra.
Jag tror definitivt inte majoriteten av hushållens nätverk är segmenterade med vlan.
Inte ens att de är spärrade med acler.

Med UniFi får du ju central managering ?
Vad man föredrar är ju individuellt :)
 
X xLnT skrev:
Vilka CPEer har du skrivit spec för och vad är det för spec och hur såg de ut?
Det får jag ju faktiskt inte säga... ;)

Men de såg ut ungefär som CPE:er gör... Vita lådor. ;)
 
  • Haha
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Elektroniken för switchdelen håller nog inte högre kvalité än vad D-link, TP-link eller för den delen Ubiquiti gör.
Nej. Det är samma integrerade kretsar från samma tillverkare. (Nåja, det skiljer en del där med... Framförallt i firmware som kan vara betydligt sämre).

Men den analoga elektroniken. Där finns det ören att spara. Så det är något i kraftförsörjningskedjan som ryker först i 90% av fallen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är samma integrerade kretsar från samma tillverkare. (Nåja, det skiljer en del där med... Framförallt i firmware som kan vara betydligt sämre).

Men den analoga elektroniken. Där finns det ören att spara. Så det är något i kraftförsörjningskedjan som ryker först i 90% av fallen.
Japp, och oftast är det elektrolytkondingarna som går sönder först. Faktiskt så ofta att det inte lönar sig att felsöka utan bara byta alla elektrolyter som första steg. Om någon modern människa nu skulle få för sig att reparera istället för att köpa nytt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.