B
Något mer bra borde väl funnits på 70 talet? Några möbler som var extra bekväma hållbara som inte är aktuella längre?
 
  • Gilla
Classe73
  • Laddar…
Mexitegel så klart!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Jag röstar på hålkälstegel!
Verkar dock försvunnit under 70talet med.

Jag gillar en del av möblerna, speciellt i kombination med de färger som var populära då (klarar mig dock utan mörkbruna dörrar, lister tak osv).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Alltså jag gillar ju verkligen korkoplastgolv!
 
  • Gilla
JuggeH och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Överlag var det mycket glada färger, inte bara brunt och orange, utan även sånt som avokadogröna vitvaror och mycket mönstrat t.ex.
Ikea tar ju upp en del av det i denna tillfälliga kollektion: https://www.ikea.com/se/sv/cat/limited-edition/

De här påklistrade blommorna är från några år in på 70-talet:
Två klistermärken föreställande blommor, en blå och en röd, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mamma tyckte att en ny vit bokhylla var för tråkig så den behövde piggas upp.

Tillägg:
Koppar (metallen) var inne då så det kan ju vara en omväxling till den mässingstrend som har funnits i några år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar en del av möblerna, speciellt i kombination med de färger som var populära då (klarar mig dock utan mörkbruna dörrar, lister tak osv).
Ja det är viktigt att komma ihåg att 70-talet inte bara var mörkbetsade lister och oändliga mängder furu. Mina föräldrar har fortfarande kvar en del inredningstidningar från den tiden och många miljöer i de tidningarna är riktigt fina och överensstämmer inte med dagens schablonbild av 70-talsinredning. Till viss del handlar det säkert om att tidningarna kanske visade trender och en mer internationellt inspirerad inredning medan det vi minns snarare är det som folk i allmänhet valde att ha. Samtidigt erbjöd även billiga leverantörer som Obs och Ikea en hel del möbler i liknande stil.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att det är mycket miljonprogramsinredning som folk tänker på, den är riktigt deprimerande med grå dörrar med plasthandtag. Har rötterna i det sena 60-talet.
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Under andra halvan av 70-talet så var det lågkonjunktur och det ledde till en reaktion mot 60-talets slit och släng så det kom fram basmöbler som man skulle kunna leva med länge, man kunde t.ex. byta ut tyget. Som denna soffa (känner en som fortfarande använder sin):
63e1357df164331006c30478_Mobeldesignmuseum_exhibition_Image_7.webp

Hämtad från Möbeldesignmuseets utställning med möbler som designades på 70-talet: https://www.mobeldesignmuseum.se/exhibition/1970s-high-low-in-furniture-design
 
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Misstänker att det är mycket miljonprogramsinredning som folk tänker på, den är riktigt deprimerande med grå dörrar med plasthandtag. Har rötterna i det sena 60-talet.
Såna hade grannarna i ett nyproducerad villamatta 86 när jag växte upp.
Föräldrarna hade valt till spegeldörrar i furu.
Huset jag bor i nu, från -71 har kvar originaldörrarna i källaren, släta fanerade dörrar betsade i mörkbrunt med gråa plasthandtag.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Såna hade grannarna i ett nyproducerad villamatta 86 när jag växte upp.
Föräldrarna hade valt till spegeldörrar i furu.
Huset jag bor i nu, från -71 har kvar originaldörrarna i källaren, släta fanerade dörrar betsade i mörkbrunt med gråa plasthandtag.
... känns som att ni har en kamera i mitt hus.

Förutom heltäckningsmattor i kreativa färger så är det ju de väl tilltagna biytorna som jag är mest nöjd med. Gillestuga, hobbyrum etc.
 
  • Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tillägg:
Koppar (metallen) var inne då så det kan ju vara en omväxling till den mässingstrend som har funnits i några år.
Vårt hus har till och med takavvattningen i koppar!
Funderar på hur jag ska lyckas behålla det när jag byter tak 🤔
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Något mer bra borde väl funnits på 70 talet? Några möbler som var extra bekväma hållbara som inte är aktuella längre?
Orange kalsbyxor, sockiplast, åka bil på hatthyllan bak, cykel med limpsadel, passiv rökning. Underbar tid.
 
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
N NL12345 skrev:
Orange kalsbyxor, sockiplast, åka bil på hatthyllan bak, cykel med limpsadel, passiv rökning. Underbar tid.
Dessutom hette Gillestuga "Bodega" där jag växte upp...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Gillestugan såg dagens ljus ungefär samtidigt som Kanarieholmarna-Spanniennresorna.🙂
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Såna hade grannarna i ett nyproducerad villamatta 86 när jag växte upp.
Föräldrarna hade valt till spegeldörrar i furu.
Huset jag bor i nu, från -71 har kvar originaldörrarna i källaren, släta fanerade dörrar betsade i mörkbrunt med gråa plasthandtag.
Föräldrarna köpte en ny radhuslägenhet 1971 jag växte upp i, den hade grå dörrar, vitt överstycke över dörren, vita plastfoder och ljusa, intetsägande tapeter. Grå plasthandtag på dörrarna. Grå köksluckor, Kockums spis med rörplattor. (220 V elementspänning, alltså nolla fram men ingen perilex, ansluten fast i plint. Elnörd redan då...Röd jord, svart fas, vit nolla...🤓 ). Grå plasthandtag på innerdörrarna. Färgerna justerades med tiden, vi bodde där till 1983.
Plasthandtagen är mitt tips att byta, vid en ev brand kan de smälta av värmen så folk inte kommer ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.