Saknar ofta framtång på min arbetsbänk, det sitter dock lådor under skivan så har ingen möjlighet att sätta dit en i efterhand.
Hittade Sjöbergs smart workstation pro och undrar om någon har den eller testat den och kan ge ett omdöme?

Träbänk, arbetsbänk för hantverk, justerbara svarta klämmor, trähandtag, hålrad, Sjöbergs logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är skeptisk. Den där typen av framtänger är sällan bra.
 
Cheesen
S snajgel skrev:
Saknar ofta framtång på min arbetsbänk, det sitter dock lådor under skivan så har ingen möjlighet att sätta dit en i efterhand.
Hittade Sjöbergs smart workstation pro och undrar om någon har den eller testat den och kan ge ett omdöme?

[bild]
Jag hade skrotat en låda i arbetsbänken och investerat i en sån här:
https://amzn.to/3PwLwGx
Blå skruvstycke, gjutjärn, justerbart, verktyg, Eclipse, onlineproduktpresentation, specifikationer, storleksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte två stycken i april 2020, kanske bästa investeringen på länge i min verkstad. https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-3662337
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-4562674
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-3975971
https://www.byggahus.se/k/4703426/?m=image&u=159017

Jag skippade lådan jag hade där för fem år sen, har inte ångrat det. Ångrade bara att jag köpte en för klen tång första svängen då gängan inte höll för mina småa muskler. Funderar på om jag ska borra hålen för bänkhakarna i skivan men jag behöver ytterst sällan hålla ett arbetsstycke i baktång på det viset. Hakarna har jag till mftbordet så detär ju en snabb affär om man plötsligt finner behov
 
Redigerat:
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade skrotat en låda i arbetsbänken och investerat i en sån här:
[länk]
[bild]
Köpte två stycken i april 2020, kanske bästa investeringen på länge i min verkstad. [länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Jag skippade lådan jag hade där för fem år sen, har inte ångrat det. Ångrade bara att jag köpte en för klen tång första svängen då gängan inte höll för mina småa muskler. Funderar på om jag ska borra hålen för bänkhakarna i skivan men jag behöver ytterst sällan hålla ett arbetsstycke i baktång på det viset. Hakarna har jag till mftbordet så detär ju en snabb affär om man plötsligt finner behov
Kanske är så det slutar. :)
 
Cheesen Cheesen skrev:
Så det blir att ta bort en låda... klokt beslut. Lådor är ändå bara ställen dit verktyg far när dom dör.
Svarar dig här istället. :)
Får se lite hur det blir med lådorna, kanske att jag kan flytta den ena och sätta framtången mellan dom.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Insåg att jag kunde flytta en låda och sätta framtången mellan.

Verkstadsbänk med skruvstycke, verktyg, träskiva; cykeldel och plastlådor under. Arbetsyta med verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu funderar jag på om man ska göra ett hålmönster av MFT-typ så men kan spänna fast större saker som @stigen gjorde med sin baktång.
 
  • Gilla
  • Älska
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Insåg att jag kunde flytta en låda och sätta framtången mellan.

[bild]

Nu funderar jag på om man ska göra ett hålmönster av MFT-typ så men kan spänna fast större saker som @stigen gjorde med sin baktång.
Klart du skall göra!
 
  • Älska
snajgel
  • Laddar…
Bra att du är nöjd, men om någon googlar och hittar hit kan jag svara på ursprungsfrågan.

Den är förvånansvärt stabil och bra. Vi som är lite längre i skolan brukar ta en sån och tvinga fast den uppe på en vanlig sjöbergs bänk när det är dags för finlir och manuella verktyg då det blir en bättre arbetsställning. Tyvärr tappar man ju stadigheten om man sätter den på ett köksbord eller liknande som de gör i reklamen, men är bänken under stabil. nog är det en bra pryl.
 
  • Gilla
snajgel och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bra att du är nöjd, men om någon googlar och hittar hit kan jag svara på ursprungsfrågan.

Den är förvånansvärt stabil och bra. Vi som är lite längre i skolan brukar ta en sån och tvinga fast den uppe på en vanlig sjöbergs bänk när det är dags för finlir och manuella verktyg då det blir en bättre arbetsställning. Tyvärr tappar man ju stadigheten om man sätter den på ett köksbord eller liknande som de gör i reklamen, men är bänken under stabil. nog är det en bra pryl.
Tack för input @Hep!
Måste den tvingas fast i alla fyra hörn eller upplever du att det räcker med två?

Får väl se hur nöjd jag är när jag slagit i höften i den X antal gånger. :D
 
Jag drar fast den med en rejäl tving för det mesta. Två om jag ska hyvla eller liknande då den lätt vrider sig annars.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
S snajgel skrev:
Insåg att jag kunde flytta en låda och sätta framtången mellan.

[bild]

Nu funderar jag på om man ska göra ett hålmönster av MFT-typ så men kan spänna fast större saker som @stigen gjorde med sin baktång.
Jag har haft den funderingen länge. Vad som hindrar mig från att borra hålen i min skiva är att jag för det mesta inte har någon nytta av hålen. Däremot så är det rätt opraktiskt med en arbetsbänk med en massa hål i där små saker kan trilla ned eller fastna i. Om man hyvlar massor så är det en hyvelbänk och då är hålen motiverade. Men även i ett snickeri idag så är arbetsbänken oftast mer av en monteringsstation snarare än en hyvelbänk.och då är hålen kanske mindre motiverade.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Sätt hakar i hålen så trillar inget ner så långt, rundstav funkar för runda hål (både som hakar och som "trillanerihåletstopp").
Sen är det inte så svårt att borra hål när man faktiskt behöver dem. Jag personligen kommer gråta en skvätt vid första nya hålet då bänken överlevt i +80 år utan men bänken är ett verktyg/en igg som ska användas.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Jag tycker den är bra. Jag har en som hamnar i min arbetsbil lite då och då. Den är lagom för att plocka fram för sällanverksamhet och hyfsat portabel.

Bra stadig sak som inte ersätter en rejäl bänk men är ett toppenkomplement. I synnerhet i fält.
 
  • Gilla
snajgel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.