O
L Loobo skrev:
Jag rekommenderar er att titta på pelikan.se
Jag hittade inga fallskyddsprodukter på den restaurangens meny 🤔
 
O Odur skrev:
Jag hittade inga fallskyddsprodukter på den restaurangens meny 🤔
Företaget heter Pelican AB.
Webbplatsen verkar vara följande,
https://www.takskydd.se/om-pelican/
 
  • Gilla
Loobo
  • Laddar…
N naikon skrev:
Jag vill bara upp och ev byta några takpannor, och då hade det varit skönt att sitta fast på något sätt.
Hyr en skylift för typ 1500 spänn så slipper du lägga tid och pengar på onödiga grejer.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Hyr en sele hos lokal maskin uthyrning de få gånger du behöver den. Så är den kontrollerad och besiktigad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Spänn inte en vajer mellan skorstenarna! Rent jävla livsfarligt! Hur kan man tipsa om att den måste vara ordentligt spänd?! Ju mindre vinkeln är desto större blir lasten
Spänner man den så blir lasten i infästningen hundratals gånger större än lasten från den fallande personen. Bara att komposantuppdela lasterna så ser man väldigt snabbt att det är totalt hål i huvudet.
 
  • Illustration av belastningsvinklars inverkan på vikt och procentuella ökningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
janwide och 4 till
  • Laddar…
Hej, vet inte om någon sagt detta tidigare , det var en lång tråd...

Men jag bruka dra undan en takpanna och fästa repet i läkten... öppna några takpannor längst upp och flytta ditt rep beroende var du är på taket.
 
M Micke5811 skrev:
Men jag bruka dra undan en takpanna och fästa repet i läkten... öppna några takpannor längst upp och flytta ditt rep beroende var du är på taket.
Klarar bärläkten av en belastning på 1000 kg?
Skulle inte tro det.

En fästpunkt som träs under bärläkten och som sedan skruvas fast i svallet brukar skruvas fast med 10-20 st skruvar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej, vet inte om någon sagt detta tidigare , det var en lång tråd...

Men jag bruka dra undan en takpanna och fästa repet i läkten... öppna några takpannor längst upp och flytta ditt rep beroende var du är på tataket.
Läkten håller nog inte om man faktiskt faller från taket. Istället får man nog också ett antal takpannor på sig när man väl slagit i marken.

/Krille
 
Okej, ja denna tråden blev ju lite med invecklad än vad jag hade räknat med. Hur gör folk egentligen om de bara ska upp och byta en takpanna? Hyr alla en skylift eller en byggnadsställning?

Så här ser det ut från trädgården så att ni ser takvinkeln.
Enfamiljshus med tegeltak, röd träfasad, veranda, grön gräsmatta och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De flesta går nog bara på taket och försöker inte ramla ner. Märkt själv att det går på mitt gamla tak, men nya delen är pannorna hala som bara den.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Köp 200 tjocka madrasser och lägg ut på marken? 😆
 
namnbyte
Nu är jag sen på bollen och har inte läst igenom allt, men tillräckligt för att kommentera... tror jag.

Skit i allt vad vajer och byggsele heter, gå rätt på klättringsutrustning. Specifikt ledklättring. Där kommer du få bekväm sele med fullgott skydd (de används ju för att frifalla ofta med), repet är klassat för detsamma och gnager inte berg av det, lär inte ditt tak heller göra det, sen förankring detsamma där - lösningarna är framtagna för enkel montering och ändå palla frifalla för 90kg människa. Tänk på att både sele och rep har bästföredatum på några år, och ska därefter bytas OAVSETT visuellt skick.

Så vad du behöver är sele, hink (det heter så, är inte en spann), karbinhake, rep och förankringar.
Black Diamond kan jag starkt rekommendera, men finns många bra märken. Kolla med något klättercenter så brukar de gärna hjälpa till.

Edit: såg nu att du är från Götet, Klätterdomen i Kviberg är supertrevliga. Har själv varit aktiv där.
 
För "säkerhetssele" så ska linans fästpunkt på selen vara i höjd med brösten, detta för att inte riskera att bli hängandes uppåner.
 
K Karl-E skrev:
De flesta går nog bara på taket och försöker inte ramla ner. Märkt själv att det går på mitt gamla tak, men nya delen är pannorna hala som bara den.
Ja jag har varit uppe i somras och bytt några pannor närmast takstegen, och det funkade väl. Men ja, ingen planerar ju att ramla. Säg att man svimmar eller slinter och slår i huvudet, då hade det ju varit skönt att veta att man sitter fast i något.
namnbyte namnbyte skrev:
Nu är jag sen på bollen och har inte läst igenom allt, men tillräckligt för att kommentera... tror jag.

Skit i allt vad vajer och byggsele heter, gå rätt på klättringsutrustning. Specifikt ledklättring. Där kommer du få bekväm sele med fullgott skydd (de används ju för att frifalla ofta med), repet är klassat för detsamma och gnager inte berg av det, lär inte ditt tak heller göra det, sen förankring detsamma där - lösningarna är framtagna för enkel montering och ändå palla frifalla för 90kg människa. Tänk på att både sele och rep har bästföredatum på några år, och ska därefter bytas OAVSETT visuellt skick.

Så vad du behöver är sele, hink (det heter så, är inte en spann), karbinhake, rep och förankringar.
Black Diamond kan jag starkt rekommendera, men finns många bra märken. Kolla med något klättercenter så brukar de gärna hjälpa till.

Edit: såg nu att du är från Götet, Klätterdomen i Kviberg är supertrevliga. Har själv varit aktiv där.
Tack för all info kring klätterutrustningen. Det som hela tråden handlat om är egentligen snarare var man fäster den. Att dra en vajer/rep mellan skorstenarna för att få en vandrande infästningspunkt verkar inte vara någon bra ide enligt de flesta här. Mest förespråkat verkar det vara med en permanent byggnation av någon slags takbrygga på nocken, men då blir det hela en helt annan skala på projektet än vad jag tänkt mig. Vill som sagt egentligen bara inspektera pannorna och läkten runt om på taket.

Det som verkar vara en bra kompromiss verkar vara denna typen av förankringspunkt som någon rekommenderade: https://stallningsprodukter.se/fall...sling/forankringspunkt-tegeltak/?option=15041
Verkar ganska lätt att slänga upp typ 3st på varje sida av taket
 
Sätter man dem i takstolen så blir det nog kanon.
Edit: Vid eftertanke, så att skruva dem rejält i råsponten håller ju stora vikter också på det hållet som skruven belastas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.