Fairlane
Artikeln från mestmotor är från 2019 och uppdaterad 2020. Var det inte ungefär i den vevan IN försökte få alla att installera JFB typ B, alla inte bara de med elbil eller solceller. De byggde det på en utredning som de gjort, men som de inte publicerade, man fick köpa den om man var intresserad...
Senare kom en officiell utredning från annan håll (opartiskt) som förkastade det hela. Då säger IN bara "fint, då var det utrett" och låtsas som ingenting, men myser väl för varje installerad JFB typ B som man lurat på folket. Det är tyvärr ett tydligt mönster som gör att mitt förtroende för IN är nära noll (sen kan det givetvis finnas duktiga elektriker på bolag knutna till IN). De är bara en intresseorganisation som vill kränga, så jag lyssnar inte på dem.

Om TS sen känner att det är bäst att ha en ytterligare jordfelsbrytare, så kör på det då.
 
  • Gilla
DanneH och 5 till
  • Laddar…
M MikaelJacob skrev:
Jag har noll behov att förstå varför egen separat jfb behövs. Jag behöver bara veta att det krävs och det är klart och tydligt.
Jag fick uppfattningen att du inte gillade denna extrakostnad? Det är därför jag ger dig min tolkning för hur man kan komma undan den utan att göra avkall på säkerheten. Men det bygger ju på att du har en befintlig JFB och att det är lämpligt att ansluta laddstationen där.
M MikaelJacob skrev:
Om vi ska bortse från IN så tycker jag Mikael Carlson, teknisk expert på Elsäkerhetsverket är tydlig här:
Jag är inte alltid överens med elsäkerhetsverket heller ... 🙄 Det är inte de som tagit fram säkerhetsstandarden, utan de bara tolkar den som vi gör. Och det är lätt att tolka texten i elinstallationsreglerna som att det krävs en helt egen JFB.

Varje inkopplingspunkt för växelström ska vara individuellt skyddad av en jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
ANM – Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel
(den sista understrukna delen är ny i utgåva 4 av elinstallationsreglerna som kom ut i Maj i år)

Men jag är inte helt överens om den svenska översättningen och tolkning heller... ANMärkningen är ett svenskt tillägg, det är alltså endast sverige som tycker så. Dvs ANM i reglerna är inga krav utan information.

Tittar man på skälet till detta krav på individuella JFBer till varje laddstation så är det för mig solklart att man får och kan ansluta andra slags förbrukare under samma JFB.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men är det så mycket att bråka om då? En Schnider kostar ju dryga 400kr bör ta ca 5min att installera om det finns plats i normcentralen. Se bara till att du inte låter elektrikern köpa in den för sina priser samt att du lite upprört kräver att installationen ingår (och inte debiteras extra hel timme).
Typ en sådan här jfb?

SCHNEIDER ELECTRIC Resi9​

Schneider Electric
Jordfelsbrytare

4-pol, 40 A
4-polig jordfelsbrytare på 40 A. Avsedd för personskydd 30mA.

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...tric-resi9-jordfelsbrytare-4-pol-40-a-2817380
 
Jag har nu beställt följande:

Schneider Electric Resi9 Jordfelsbrytare 4-pol, 40 A
Schneider Electric Resi9 Dvärgbrytare 3-pol 16 A
 
M MikaelJacob skrev:
Hej!

Nästa vecka ska en Zaptec Go laddbox installeras här hemma i villan. Installatören ringde upp idag och berättade att det inte ingick en egen jordfelsbrytare i standardinstallationen utan var något som man behövde betala extra för. Han rekommenderade att man satte en egen jordfelsbrytare men det var inget krav enligt honom.

Men när jag läser runt på nätet, speciellt kopplat till Zaptec Go så verkar det vara krav på att ha en egen jordfelsbrytare?

Såhär står det på Zaptecs hemsida (URL: [länk]):

För att få ett godkänt jordfelsskydd så ska varje Zaptec Go kompletteras med en separat jordfelsbrytare (JFB) typ A på 30mA. Man ska även komplettera varje laddare med säkring på max 40A. För att spara plats så går det självklart bra att installera ett kombinerat skydd som innehåller både säkringar (max 40A) och JFB typ A (30mA), ibland kallat PersonSkyddsAutomat eller PSA.

Man kan inte tillgodoräkna sig en redan befintlig JFB typ-A utan varje laddare måste ha en separat JFB som uppfyller kraven. Så om en central har en övergripande JFB typ-A på 30mA så måste man ändå installera en separat JFB till elbilsladdaren. Detta är inget unikt för Zaptec Go utan är föreskrivet i elinstallationsreglerna samt den europeiska standarden (IEC) som våra standarder bygger på. Läs mer om detta SEK Handbok 444 (722.531.2) eller i SEK Handbok 458.

Vad tycker ni att jag ska göra? Om jag inte tolkar texten helt fel så ska vi absolut ha en egen jordfelsbrytare och jag tycker det är konstigt att det inte ingår i en standardinstallation vilket jag har betalat för i och med att det var ett paket med laddbox + installation.
Installatörer har fel. Enligt installationsreglerna SKALL varje laddpunkt föregås av separat överlastskydd (säkring, dvärgbrytare) och separat jordfelsskydd. Detta kan man självklart kombinera i en personskyddsautomat. Mao. Har du två laddare så ska du ha två säkringar och två jordfelsbrytare, OM inte laddboxen har det integrerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Installatörer har fel. Enligt installationsreglerna SKALL varje laddpunkt föreslås av separat överlastskydd (säkring, dvärgbrytare) och separat jordfelsskydd. Detta kan man självklart kombinera i en personskyddsautomat. Mao. Har du två laddare så ska du ha två säkringar och två jordfelsbrytare, OM inte laddboxen har det integrerat.
Det är precis min bild också.
 
  • Gilla
larsag
  • Laddar…
"Lämplig att beakta ur driftsäkerhetssynpunkt" låter inte som ett skall-krav.
Eller rättare sagt, är svensk elstandard verkligen ett krav? Det är väl en standard man kan följa för att man då automatiskt uppfyller krav i föreskrifterna samt att anläggningen blir utförd enligt "god elsäkerhetsteknisk praxis" och man behöver inte lägga energi på att visa att (andra) valda lösningar är säkra. https://www.elsakerhetsverket.se/fr...or/Elforeskrifter-vid-nyproduktion-av-bostad/

Önskad driftsäkerhet kan man få ha en egen åsikt om tycker jag. Jag har t.ex. två laddboxar i garaget och där har jag inget emot att allt blir svart vid fel. Jag lär ju upptäcka att JFB löst ut iaf...
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Laddning_elbil.pdf
 
  • Elektronikkomponenter på kretskort, gula glasfiberbakgrunder, text om jordfelsbrytare på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Oj, har SEK skrivit detta?? Det var ingen bra reklam för dem. Sista meningen där är ju tokfel. De kanske menade det du skriver, driftsäkerhet, men det är ett annan stycke. Att varje ladduttag ska ha sin egen JFB är en säkerhetsfråga. Men att dela på samma JFB för hushåll och elbil (1 ladduttag) är en driftsäkerhetsfråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Installatörer har fel. Enligt installationsreglerna SKALL varje laddpunkt föregås av separat överlastskydd (säkring, dvärgbrytare) och separat jordfelsskydd. Detta kan man självklart kombinera i en personskyddsautomat. Mao. Har du två laddare så ska du ha två säkringar och två jordfelsbrytare, OM inte laddboxen har det integrerat.
Du skulle behöva minska storleken på detta skall en aning. Så tydligt är det inte. Framför allt finns det sällan faktiskt behov av ett separat överströmsskydd. Det är goda och enkla regler du beskriver, men om man har behov av att söka alternativa vägar så finns detta utrymme utan avkall på säkerheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Oj, har SEK skrivit detta?? Det var ingen bra reklam för dem. Sista meningen där är ju tokfel. De kanske menade det du skriver, driftsäkerhet, men det är ett annan stycke. Att varje ladduttag ska ha sin egen JFB är en säkerhetsfråga. Men att dela på samma JFB för hushåll och elbil (1 ladduttag) är en driftsäkerhetsfråga.
Ja de skrev ju det? Det står driftsäkerhet i sista meningen, min markering täckte det lite. Att det ska finnas JFB som skydd är en säkerhetsfråga, men att den ska vara individuell är inte en säkerhetsfråga.
 
kisumisu
M MikaelJacob skrev:
Hej!

Nästa vecka ska en Zaptec Go laddbox installeras här hemma i villan. Installatören ringde upp idag och berättade att det inte ingick en egen jordfelsbrytare i standardinstallationen utan var något som man behövde betala extra för. Han rekommenderade att man satte en egen jordfelsbrytare men det var inget krav enligt honom.

Men när jag läser runt på nätet, speciellt kopplat till Zaptec Go så verkar det vara krav på att ha en egen jordfelsbrytare?

Såhär står det på Zaptecs hemsida (URL: [länk]):

För att få ett godkänt jordfelsskydd så ska varje Zaptec Go kompletteras med en separat jordfelsbrytare (JFB) typ A på 30mA. Man ska även komplettera varje laddare med säkring på max 40A. För att spara plats så går det självklart bra att installera ett kombinerat skydd som innehåller både säkringar (max 40A) och JFB typ A (30mA), ibland kallat PersonSkyddsAutomat eller PSA.

Man kan inte tillgodoräkna sig en redan befintlig JFB typ-A utan varje laddare måste ha en separat JFB som uppfyller kraven. Så om en central har en övergripande JFB typ-A på 30mA så måste man ändå installera en separat JFB till elbilsladdaren. Detta är inget unikt för Zaptec Go utan är föreskrivet i elinstallationsreglerna samt den europeiska standarden (IEC) som våra standarder bygger på. Läs mer om detta SEK Handbok 444 (722.531.2) eller i SEK Handbok 458.

Vad tycker ni att jag ska göra? Om jag inte tolkar texten helt fel så ska vi absolut ha en egen jordfelsbrytare och jag tycker det är konstigt att det inte ingår i en standardinstallation vilket jag har betalat för i och med att det var ett paket med laddbox + installation.
Varför ska man snåla på jfb?

Visst kan man använda en och samma. Men kul när det blir fel någonstans och allt slocknar. Har hänt mig frys och kyl avslagen.

Numera kör man oftast kyl/frys på eget.

Men jag har kört och kör även värme separat.
Numera är värme jfb inkopplat i den serie där bastu och ugn och den fd vvs var.

Så jag hade övers en jfb helt för sig själv bredvid 3 säkringar, från direktel tiden. Dit min Easee laddare kopplades.
Var tvungen själv söga om att dem fick koppla in där. Förstår inte riktigt oviljan att ha separata jfb. Elcentral med säkringar, märkta med "Hager" och "Garo", huvudströmbrytare i "på"-läge, etikett märkt "Ladd Box".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Ja de skrev ju det? Det står driftsäkerhet i sista meningen, min markering täckte det lite. Att det ska finnas JFB som skydd är en säkerhetsfråga, men att den ska vara individuell är inte en säkerhetsfråga.
Men det är fel. Jag har förklarat i tråden (kanske den länkade) varför det är en säkerhetsfråga att det finns en JFB individuellt för varje ladduttag.
kisumisu kisumisu skrev:
Varför ska man snåla på jfb?
Det gör man vanligen inte. Det är vanligen en icke-fråga precis som du säger. Man sätter en separat JFB, kanske mest av praktiska skäl. Men tråden handlar om ifall det vore möjligt att återanvända den befintliga JFBn i elcentralen, där så är möjligt. Och det är möjligt så länge det inte ligger en FRO-styrd värmepump och liknande under samma JFB.
kisumisu kisumisu skrev:
Numera kör man oftast kyl/frys på eget.
Jag inbillar mig att det idag är tvärtom. Förr gjorde man så, det var till och med rekommenderar av elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Zaptec hälsar följande:

Se till att ha en jordfelsbrytare typ A, och att den installeras korrekt annars gäller inte garantin :)
 
Skrev de verkligen så? Återigen ett krav där tillverkaren inte förstår vad de kräver. En JFB har ingen bäring på garantin, dvs JFBn skyddar inte laddstationen på något sätt. Den kan inte gå sönder för att JFB saknas eller delas med huset. JFBn skyddar personer som använder ladduttaget på laddstationen.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skrev de verkligen så? Återigen ett krav där tillverkaren inte förstår vad de kräver. En JFB har ingen bäring på garantin, dvs JFBn skyddar inte laddstationen på något sätt. Den kan inte gå sönder för att JFB saknas eller delas med huset. JFBn skyddar personer som använder ladduttaget på laddstationen.
Ordagrant. På frågan om garanti så spelar det noll roll vad du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.