Fairlane
Jag passerar varje dag en björk på kommunens mark, en björk som inte haft ett enda löv under den här säsongen. Är trädet dött eller kan det ta sig nästa säsong igen?

Jag har inget intresse av att ta ner träd i onödan, men om trädet är dött och rasar så är sannolikheten stor att det rasar över en väg och en trottoar och kanske någons garageuppfart, då trädet lutar lite åt det hållet.
Kommunen tog i våras ner ett annat träd i närheten som lutade rejält över vägen, så man tar detta på allvar om det behövs, utan att för den skull såga ner var och vartannat träd.

Trädet är cirka 30 cm i diameter i nedre delen av stammen så rasar den så är den stor nog att göra skada.

Vad säger ni, ska man rapportera det till kommunen så de kan skicka någon att titta på det?
Björk med nakna grenar, gröna löv, blå himmel, vägböj, skylt. Tidiga tecken på höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju stendött ut.
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ju stendött ut.
Ja så tycker jag också, men tänkte fråga.
På mina föräldrars landställe hade vi en en som vi trodde var stendöd, men den fick stå för vi tog inte tag i det. Det står kvar 40 år senare och är inte död. Jag ville bara kolla om det var något liknande.
 
Den är död. Fråga om de vill komma och fälla den och om du får ta den till ved sedan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Risken är större att den är murken. Min erfarenhet är att när det börjar bli döda grenar i toppen så kan röta börjat gå i trädet, större sannolikhet än helt frisk ved.
När det sedan är helt dött kan t.o.m. stor del av trädet inte ens duga till ved, även blåsa av med någon frisk gren i toppen. Lämnar man ett sådant träd blir det på plats där det kan rasa ihop utifrån biologisk nytta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Såhär såg en av våra björkar ut på insidan när den fortfarande hade fler löv och kvistar än det där.
Sågat träd med röta och mossa. Grov yta, organisk förstörelse och avverkning synlig. På mark i grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här anar man skicket på toppen på en annan halvdöd björk.

 
Fairlane
Då var det felanmält. Nu får vi vänta och se vad som händer. Får jag ta lite ved där så tackar jag inte nej.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
B
Ser som sagt död ut. Just björkar brukar vara murkna inuti redan innan de dör.

Björkar har även en tendens att brytas av runt 1/3 från toppen eller så och falla ner i omgångar om man låter de vara när de dött.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag har anmält det hela till kommunen och minst en person till har gjort samma sak. Jag fick en länk till mitt ärende som stängdes direkt för att det fanns ett annat ärende om samma sak. Det ärendet kan jag dock inte se... smart lösning?!

Björken står iallafall fortfarande kvar.
 
Det är väl som hos doktorn, man har skjutit 6månader på att gå dit med problemet men blir efter diffus undersökning ombedd att vänta en vecka för att se hur det utvecklar sig, kanske försvinner problemet av sig självt. 😂
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Det är väl som hos doktorn, man har skjutit 6månader på att gå dit med problemet men blir efter diffus undersökning ombedd att vänta en vecka för att se hur det utvecklar sig, kanske försvinner problemet av sig självt. 😂
Enklare att ta hand om trädet när det ligger på marken...
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklare att ta hand om trädet när det ligger på marken...
Ja faller den på någons egendom är det ju dennes försäkring som kliver in, händer det under fällning är det ju kommunens ansvarsförsäkring med tillhörande självrisk som blir aktuell. Billigare att vänta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan inte kommunen bli ansvariga i alla fall om det är uppenbart att trädet riskerar att falla/skada och de underlåter att ta ned det nu när de har vetskap om det?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.