B Bery skrev:
Tyvärr tog elektrikern med sig det trasiga elementet och kastade det 🙈
Så: inget foto finns
I mitt inlägg # 10 . kolla dom som visas och maila.
En trasig sak tillhör alltid kunden och frågan skall ske om mecken ska det med sig, det är lika på bilverkstäder, dom kastar den del dom bytt, jag säger alltid att det är min del. inga problem att veta vad dom gjort då-
 
  • Gilla
Bery
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I mitt inlägg # 10 . kolla dom som visas och maila.
En trasig sak tillhör alltid kunden och frågan skall ske om mecken ska det med sig, det är lika på bilverkstäder, dom kastar den del dom bytt, jag säger alltid att det är min del. inga problem att veta vad dom gjort då-
Håller med men det är lätt att vara efterklok 😩. Visste inte att det skulle vara så svårt att hitta ett nytt element. Visste heller inte vilken j…. dyr spis vi hade.
Det här hände för 1 månad sen så jag tvivlar på att elektrikern har det kvar men jag kollar på måndag ändå.

Vet du eller någon om det finns något sätt att ta reda på vilket element som passar?
Det vore suveränt om det gick att beställa!!
 
Inte säker men det ligger nog i intervallet på ca 1000 Wattdet, som en skrev, element är förlåtande. Hur ser det ut där elementet ska fästas, det är hett eller flerahål som elementet ska sättas i. ett mått mellan hål eller ett stort hål. Två så kan det vara olika avstånd, ett hål är lite mer åt standard. Fota och skriv måtten.
 
  • Gilla
Bery
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du någon bild på det trasiga elementet? Jag skulle prova att kontakta Relek.se. De kanske kan tillverka ett likadant? Kostar nog en slant dock men att byta en gasspis med två ugnar är säkert inte billigt det heller.
Du har så rätt och jag hade gärna betalat en slant för att få ett tillverkat. Själva spisen fungerar ju annars perfekt.
Tyvärr tog elektrikern med sig det trasiga elementet för över en månad sen.
 
J jonaserik skrev:
Inte säker men det ligger nog i intervallet på ca 1000 Wattdet, som en skrev, element är förlåtande. Hur ser det ut där elementet ska fästas, det är hett eller flerahål som elementet ska sättas i. ett mått mellan hål eller ett stort hål. Två så kan det vara olika avstånd, ett hål är lite mer åt standard. Fota och skriv måtten.
Tack så mycket för tipset! Ska bara försöka hitta var elementet satt… Var inte hemma när elektrikern var här och tog ut det. Dubbel otur.
 
Inga problem att hitta, troligtvis drogs spisen ut från vägg, på baksidan en plåt som skydd. Det är då två ledningar som elis har isolerat och ev två hål etter ett större för att fästa elementet.
 
  • Gilla
Bery
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inga problem att hitta, troligtvis drogs spisen ut från vägg, på baksidan en plåt som skydd. Det är då två ledningar som elis har isolerat och ev två hål etter ett större för att fästa elementet.
Tack ! Kollar upp det 😄
 
Sen det med hur stor plats det finns för ett element ini är bra att veta, inte så där noga. Men kan vara avgörande, elementen är i olika storlekar så plats måste finnas. Djup och bredd. Förstår er helt, en sådan med gas och el är inget gratis. och gas är en RR i köket.
 
  • Gilla
Bery
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sen det med hur stor plats det finns för ett element ini är bra att veta, inte så där noga. Men kan vara avgörande, elementen är i olika storlekar så plats måste finnas. Djup och bredd. Förstår er helt, en sådan med gas och el är inget gratis. och gas är en RR i köket.
Jag kontaktar Relek.se på måndag och kollar om de ev. kan tillverka ett element och vilka mått de i så fall behöver.
Stort TACK till dig och alla andra som svarat. Fantastiskt forum det här!!
Vilka stjärnor ni är som tar er tid att svara.
Betyder mycket för mig och många andra.
Nu har jag lite hopp om att kunna lösa situationen med ugnen och frugan 😎
 
Det finns ett företag som heter Backer, tror dom är i Göteborg och dom är stora i värmeelement, har bara varit i kontakt med dom om patroner till El-pannor och VVB. Kanske dom kan göra något.
 
  • Gilla
Mia och Bengt
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det finns ett företag som heter Backer, tror dom är i Göteborg och dom är stora i värmeelement, har bara varit i kontakt med dom om patroner till El-pannor och VVB. Kanske dom kan göra något.
Tack för information,kollar upp detta med.
 
Eftersom de verkar lite oklart om hur de ser ut.. Så ta lite bilder där de ska sitta
 
J jonaserik skrev:
I mitt inlägg # 10 . kolla dom som visas och maila.
En trasig sak tillhör alltid kunden och frågan skall ske om mecken ska det med sig, det är lika på bilverkstäder, dom kastar den del dom bytt, jag säger alltid att det är min del. inga problem att veta vad dom gjort då-
Inte under garantitiden
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Inte under garantitiden
..men då har man ju fått ett nytt element..
 
B Bery skrev:
Efter 2 st elektrikerbesök och några tusen kronor fattigare vet vi anledningen till att jordfelsbrytaren gick hos oss. Det berodde på ett trasigt nedre värmeelement i vår ugn.

Spisen är från 2008 och fanns i huset när vi flyttade hit för några år sedan.
Det är en gasspis med 2 elektriska ugnar.
(En stor och en liten)
Husqvarna-Electrolux QSG1000X.

Det trasiga elementet satt i den stora ugnen.
(PNC nummer 941309749)

Har nu sökt med ljus och lykta överallt efter ett nytt (eller begagnat helt) element men produkten har utgått och finns inte att få tag på. Värmeelement till lilla ugnen finns men inte till den stora.

Vi har absolut inte råd att köpa ny spis pga att en ugn inte fungerar.
Frugan bakar mycket och är inte glad nu…

Någon som vet var man kan få tag på ett värmeelement?
Tacksam för alla förslag!
Jag har en likadan spis och hade samma problem som dig.
Det verkar som Husqvarna har kopierat spisen från det Italienska märket Steel. Deras element passar i Husqvarna spisen, jag betalade 1200kr inklusive frakt och moms.
Köpte elementet från den svenska importören telefon 010-101 92 85, jag pratade med Madeleine

Explosionsritning av ugn med delar och artikelnummer, svartvit, teknisk dokumentation, inkluderar detaljerad delslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.