pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Han kan aldrig fakturera mer än 80tusen för jobbet
Det förstod jag, men det var inte svar på frågan
 
J Johnsson 56 skrev:
Det förstod jag, men det var inte svar på frågan
arbetet man kommit överens om så klart
 
TRJBerg
Rimligtvis har man en ungefärlig realistisk kostnadsuppfattning innan och när man anlitar hantverkare. Annars lever man farligt. Med ungefärligt menar jag väldigt ungefärligt. Dvs tycker jag det borde kosta 10000 är jag beredd på 20000, om 100000 är jag beredd på 150000.

Sedan väljer man:
1. Fast pris (och är beredd på +15% drygt).
2. Löpande utan takpris (personligen endast firmor/hantverkare jag känner mycket väl och som är lokala och endast mindre summor, typ <30000).
3. Löpande med takpris. (Osäker men man kanske måste vara beredd på 15% på takpriset?)
4. Luddiga överenskommelser. Dock alltid skriftligt på något sätt, t ex mejl med texten "ungefär 20000". (Det här behöver man ibland behöva acceptera för lokala hantverkare när det gäller mindre summor. Man gör det för att vill ha just den hantverkaren eller för att man inte har tid att vänta.)

Man ska ALDRIG välja odokumenterade överenskommelser.

F ö är det svårt att välja hantverkare. Jag försöker börja med de jag känner väl och har bra erfarenheter av. Sedan kommer personliga rekommendationer, här gäller det att man känner personen som kommer med rekommendationen väl. Inte för man tror den luras utan för att man annars inte vet omdömesförmågan. Annars vill man ha flera olika rekommendationer för hantverkaren i fråga.
I tillägg till ovanstående kan man kolla bolagsinfo för hantverkaren. Dvs stämmer de med vad hantverkaren utger sig vara. Typ omsättning på bolaget, hur gammalt är det, hur många anställda etc. Naturligtvis ska han inte finnas på Råd&Röns svarta lista mm.
Publika omdömen är svåra att använda då de i regel är manipulerade av ohederliga firmor.
 
Så löpande med tak skulle alltså innebära att ett företag skulle föreslå ett tak på 80k och sedan, när han har fakturerat det, fortsätter med jobbet, men då gratis ? Den företagaren går snart i kk
 
J Johnsson 56 skrev:
Den företagaren går snart i kk
Rimligtvis tittar han på jobbet, inser att det tar 55-60 timmar och offererar löpande med 80 som tak. På ett och annat jobb kanske det tar 85-90 timmar där man får jobba "gratis" (det är ju inte gratis, det är till en lägre timpenning för att man inte gjorde sin hemläxa). Rimligtvis är det inte på varenda jobb man gör, då förtjänar man att gå i konkurs.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Givetvis offererar hantverkaren ett fast pris till den som önskar ett takpris. Allt annat är tjänstefel.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Sedan väljer man:
1. Fast pris (och är beredd på +15% drygt).
2. Löpande utan takpris (personligen endast firmor/hantverkare jag känner mycket väl och som är lokala och endast mindre summor, typ <30000).
3. Löpande med takpris. (Osäker men man kanske måste vara beredd på 15% på takpriset?)
4. Luddiga överenskommelser. Dock alltid skriftligt på något sätt, t ex mejl med texten "ungefär 20000". (Det här behöver man ibland behöva acceptera för lokala hantverkare när det gäller mindre summor. Man gör det för att vill ha just den hantverkaren eller för att man inte har tid att vänta.)
1. Ett fast pris är ett fast pris och får inte överskridas.
3. Ett takpris får inte överskridas.

De 15 procenten kommer endast in i de fall som hantverkaren har uppgett ett ungefärligt pris, då gäller ett takpris på det ungefärliga priset + 15 %.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
1. Ett fast pris är ett fast pris och får inte överskridas.
3. Ett takpris får inte överskridas.

De 15 procenten kommer endast in i de fall som hantverkaren har uppgett ett ungefärligt pris, då gäller ett takpris på det ungefärliga priset + 15 %.
Nytt för mig. Trodde +15 var något man var tvungen att acceptera (vid fast pris).
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nytt för mig. Trodde +15 var något man var tvungen att acceptera (vid fast pris).
Nej, fast pris innebär att du får betala det fasta priset oavsett om hantverkaren klarar jobbet på halva den uppskattade tiden eller om det går åt dubbelt så många timmar. Och då är det det fasta prsiet varken mer eller mindre som skall debiteras. Det är vid fastpris helt ovidkommande hur myckiet tid eller material som går åt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Q
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nytt för mig. Trodde +15 var något man var tvungen att acceptera (vid fast pris).
Nope
 
Clarken37 skrev:
Jag förstår att man inte kan ha rörligt och fast samtidigt men det blir ju smått absurt om en offert på fast pris som ligger på 80K (som borde ta lite höjd) sedan slutar på 200K rörligt. Vet flera som råkat ut för liknande scenarion även från hantverkare de litade på och kanske tom kände rätt väl.

Hur går man i så fall vidare i en liknande fråga?
Hade en elektriker som sa att oavsett om det är muntligt eller skriftlig "offert"/uppgett pris så får de inte överstiga +15%. Så du ska inte betala mer än 15% över 80 000 kr. Du kan också begära att få se tidsdagboken för att se när de har varit hos dig och vilka tider.
 
Ska det vara ett fast, ungefärligt eller ett löpande pris? Moms ska alltid ingå i prisuppgiften du får från hantverkaren. Har du fått ett fast pris gäller det priset och får inte överstigas. Har du fått ett ungefärligt pris får det överstigas med max 15 procent om inte annat framgår av avtalet.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/
 
J jormi skrev:
Hade en elektriker som sa att oavsett om det är muntligt eller skriftlig "offert"/uppgett pris så får de inte överstiga +15%. Så du ska inte betala mer än 15% över 80 000 kr. Du kan också begära att få se tidsdagboken för att se när de har varit hos dig och vilka tider.
Och du tror att alla hantverkare vet vad som gäller ?
 
A
J jormi skrev:
Hade en elektriker som sa att oavsett om det är muntligt eller skriftlig "offert"/uppgett pris så får de inte överstiga +15%. Så du ska inte betala mer än 15% över 80 000 kr. Du kan också begära att få se tidsdagboken för att se när de har varit hos dig och vilka tider.
”Tidsdagboken” låter som något som enkelt kan diktas ihop.

När min granne renoverade kom hantverkarna ett par gånger och flyttade runt materialet på tomten för att markera ”att de varit där”
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
A
J Johnsson 56 skrev:
Och du tror att alla hantverkare vet vad som gäller ?
Min förra hantverkare yrade om att ditt ROT-avdrag baserades på din inbetalade skatt föregående år. Han vägrade ge sig trots att jag gav skatteverket.se som källa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.