Filmen som postades var ju riktigt bra! Motivation är tillbaka, i helgen ska det ut och praktiseras!
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
C
K Kalasmacka skrev:
Motivation är tillbaka, i helgen ska det ut och praktiseras!
Gött! De där nästan-avbrott-felen är skit att hitta, men det är bara att nöta på så systematiskt det går.
Ladda med en rejäl dos tålamod och ställ in dig redan från början på att det kommer att ta tid så känns det bättre 😄
 
  • Gilla
Kalasmacka
  • Laddar…
K Kalasmacka skrev:
Hoppas det är ok att jag fortsätter här med mitt strul. Har en Husqvarna 230acx. Helt plötsligt från ingenstans blinkar laddstationen och maskinen säger ingen slingsignal (eller liknande). Har felsökt enligt alla tips som finns på forum. Har köpt en sån där testare och jag HAR signal. Har testat att köra höger+guide och vänster+guide på samma testare. Får signal, vilket ju är totalt omöjligt om kabeln är av. Men hur jag än kopplar in det i moderskeppet så blinkar det.
Har testat göra en provslinga på säkert 70 meter som jag la ut i en cirkel på tomten och kopplade in. Fast sken och maskinen kör runt med glädje inom cirkel (var sjukt nära att klippa kabeln).
Har bytt kontakter och putsat stiften. Har mätt Ohm (här har jag inte den blekaste då man ju kan ställa multimetern på sjuttioelva olika sätt.) Har testat alla:
På 200k får jag 60
200m får jag 1,7
20m 0,19
20k inget
2000 inget
200 inget
Lägger med en bild på hur multimetern ser ut.

Är helt uppäten av mygg och mitt nästa steg är att lägga ny kabeljävel, då jag vet att det kommer funka med tanke på mitt test med 70m slinga. Men jag FÅR ju signal när jag mäter på den i backen!

Om detta forum kommer med tips som fixar detta så blir Barncancerfonden 500kr rikare.
Ställ instrumentet på 200 ohms-läget.
Slingresistansen brukar ligga runt 4-10 ohm (längdberoende).
Visar instrumentet "OL" så är uppmätt värde större (over limit) än vad inställningen på instrumentet medger, ex 200 ohm.

Max slingresistans för korrekt funktion är ca 20 ohm.

Lita inte på mätpennornas "CONT-funktion" de ger positivt utslag för resistansvärde som är större än vad som laddstationen accepterar.
Mängder av personer har vilseletts av just denna funktion.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Senaste nytt!
Har nu mätt alla slingkombinationer enligt ovan instruktion. Får OL på samtliga. Märkte nu dessutom att jag inte har kontakt mellan vänster och guide eller höger och guide. Vore ett första steg att kolla guidekabeln, alternativt 3-skarven där guide möter begr.?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Prova att koppla förbi kopplingen där guiden går på kabeln, verkar vara där felet ligger.
 
Blir tokig på den här skiten! Nu visar det sig att guiden är av 1m från laddstationen. Kan det vara så att eftersom begr.slingan är kopplad på guiden så ökar resistansen så mycket att signalen blir för dålig?
Nytt problem, hittar inte resten av guiden. Borde ju rimligtvis ligga där den är av, men icke.
Den där kontrollpennan kommer jag i alla fall slänga. Gräsmattan piper nästan lika mycket som sladden. Vilket skräp de säljer!
 
K Kalasmacka skrev:
Blir tokig på den här skiten! Nu visar det sig att guiden är av 1m från laddstationen. Kan det vara så att eftersom begr.slingan är kopplad på guiden så ökar resistansen så mycket att signalen blir för dålig?
Nytt problem, hittar inte resten av guiden. Borde ju rimligtvis ligga där den är av, men icke.
Den där kontrollpennan kommer jag i alla fall slänga. Gräsmattan piper nästan lika mycket som sladden. Vilket skräp de säljer!
Avbrott på guiden påverkar inte funktion eller resistans för beg.kabeln.
Du måste kunna mäta ett korrekt värde för beg.kabeln, annars får du aldrig igång grejorna.
Har du kollat skarvdonet där guiden är ansluten till beg.kabeln?


Ett trix är att nyttja en batteridriven radio med mellanvåg, ställ in en frekvens på ca 530-540 kHz, håll radion mot marken, lyssna efter ett knattrande ljud, rör dig längs kablen och försök avgöra var ljudet ändrar sig i styrka.

Enkel blå penna-teckning av ett asymmetriskt föremål, likt ett päron eller säck, med ansiktsdrag. Signatur och år uppe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalasmacka
  • Laddar…
Nu ska jag göra en långsiktig och hållbar installation av lågspänningkabeln. Så här ser min marksten ut. Mellan plattorna finns en del småsten som på fotot och jag undrar om det finns risk att dessa småstenar som kan vara något vassa efter många år på kabeln? Den förra lågspänning kabeln dog ju av någon oklar anledning. Är det bättre jag rensar bort stenarna och lägger sättsand eller vad det nu heter? En annan fara är att det på sikt börjar växa ogräs mellan plattorna framöver och jag börjar dra i ogräset så finns ju risk att man även drar i kabeln som skadas. Två betongplattor med spricka emellan omgiven av gräs och småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arn83 Arn83 skrev:
Nu ska jag göra en långsiktig och hållbar installation av lågspänningkabeln. Så här ser min marksten ut. Mellan plattorna finns en del småsten som på fotot och jag undrar om det finns risk att dessa småstenar som kan vara något vassa efter många år på kabeln? Den förra lågspänning kabeln dog ju av någon oklar anledning. Är det bättre jag rensar bort stenarna och lägger sättsand eller vad det nu heter? En annan fara är att det på sikt börjar växa ogräs mellan plattorna framöver och jag börjar dra i ogräset så finns ju risk att man även drar i kabeln som skadas.[bild]
Har förstått att många lägger i rör vid såna här passager. Under plattorna alltså. Typ VP-rör eller kanske flexrör. Har inte testat själv, men förstått att det ska funka.
 
Nu har jag signal igen. Jag tröttnade till slut på att aldrig hitta felet, så jag la helt enkelt en ny slinga. Den gamla får ligga kvar.
Det positiva i det hela är att jag nu kan lägga den som jag vill.
Lärde mig mycket på kuppen och vill rikta ett tack till alla som kom med goda råd!
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Nu ska jag göra en långsiktig och hållbar installation av lågspänningkabeln. Så här ser min marksten ut. Mellan plattorna finns en del småsten som på fotot och jag undrar om det finns risk att dessa småstenar som kan vara något vassa efter många år på kabeln? Den förra lågspänning kabeln dog ju av någon oklar anledning. Är det bättre jag rensar bort stenarna och lägger sättsand eller vad det nu heter? En annan fara är att det på sikt börjar växa ogräs mellan plattorna framöver och jag börjar dra i ogräset så finns ju risk att man även drar i kabeln som skadas.[bild]
Nu ser vi inte hela plattläggningen men att pressa ner kabeln mellan plattorna är enl. mig ingen bra lösning.
Finns det ingen annan väg att dra kabeln?
Ska du dra kabeln över/vid plattläggningen så lägg kabeln i något skyddsrör under plattorna.
 
  • Gilla
Arn83 och 1 till
  • Laddar…
Tack för synpunkter.

Att lägga under stenplattorna blir nog en ganska besvärlig process. Ovanpå stenplattorna i sådana rör skulle förstås fungera men risk för att man trampar på dem.
Kabeln får nog vara mest i fred mellan stenarna. Vad tror ni om denna produkt? Med yttermått endast 7 mm får den nog plats mellan stenarna. Vet dock inte riktigt hur jag ska lyckas trä runt denna runt lågspänningskabeln eftersom dess ändar är betydligt bredare.
Måste antagligen klippa igenom detta kabelskydd och sedan föra in i kabeln där?

https://www.biltema.se/bil---mc/els...UcAZAGW4tDjTPKfY0rI1H8r4hw1DXwvxoCCncQAvD_BwE
 
Redigerat:
C
Arn83 Arn83 skrev:
Att lägga under stenplattorna blir nog en ganska besvärlig process.
Allting är relativt - det är väl bara att lyfta på plattorna och lägga dit den(?)
Men ovanpå plattorna blir inget bra. Om det känns för svårt att lyfta på dem, kratsa åtminstone ur fogen så pass mycket att kabeln hamnar minst någon centimeter under plattorna så ligger den nog fint där.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.