Jag rekommenderar er att titta på pelikan.se eller ringa 0322637426 dom har rostfria fästen som är anpassade för alla typer av tak, och man kan spänna en löpvire mellan fästen så att man hela tiden jobbar med livlinan vertikalt mot infästningen! Vilket man alltid!!!! ska göra.
A//
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jag rekommenderar även en bättre sele än den föreslagna typen, något liknande denna
https://www.fallskydd.com/produkt/sakerhetssele-miller-h-500-med-snabbspanne/
som är lite lättare att spänna åt samt att den är betydligt lättare att ta på/av samt skönare att ha på sig.

Jag har köpt ett kitt likt TS förslag, sen har jag skaffat en bättre sele
Person iklädd klättersele över t-shirt och jeans, står upp, sele med spännen och justerbara band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag saknar i dagsläget är "Relief Strap" som man kan sätta fötterna i om olyckan skulle vara framme,
https://www.fallskydd.com/produkt/relief-step/

Som jag skrev tidigare så gäller det att spänna på sig selen rätt och tillräckligt hårt, annars kan det bli som följande bild

Det gäller även att man har någon som kan rädda en om man blir hängande i selen, man klarar inte av att hänga mer än typ 15 minuter innan benen börjar få skador pga blodtillförseln till benen stryps.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tänk på att ett rep som dras längs en vajer troligtvis kan få skador som minskar dess brottgräns rejält. Så något som löper med längd vajern kan vara en bra idé.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag rekommenderar även en bättre sele än den föreslagna typen, något liknande denna
[länk]
som är lite lättare att spänna åt samt att den är betydligt lättare att ta på/av samt skönare att ha på sig.

Jag har köpt ett kitt likt TS förslag, sen har jag skaffat en bättre sele
[bild]
Det jag saknar i dagsläget är "Relief Strap" som man kan sätta fötterna i om olyckan skulle vara framme,
[länk]

Som jag skrev tidigare så gäller det att spänna på sig selen rätt och tillräckligt hårt, annars kan det bli som följande bild.

Det gäller även att man har någon som kan rädda en om man blir hängande i selen, man klarar inte av att hänga mer än typ 15 minuter innan benen börjar få skador pga blodtillförseln till benen stryps.
Märkligt att de inte likt sportklättringsselar har bekvämare och mer avlastande benband.
 
N naikon skrev:
Hej

Jag hade velat kunna jobba lite mer på taket fast på ett säkert sätt. Varit uppe en gång och bytt ut någon trasig panna, men lutningen är precis på gränsen för brant för att man ska känna sig säker.

Tänkte ev köpa ett sånt här fallskyddspaket med sele och lina: [länk]
Men linan måste ju fästas någonstans, förslagsvis i ett objekt på marken, som ligger i linje med där man ska befinna sig på taket. Men när man rör sig i sidled på taket så bör man ju också ändra sin fästpunkt. Annars blir det ju som en slinga/gunga ifall man skulle falla.

På taket har jag två skorstenar, som befinner sig på olika sidor av huset. Skulle det inte vara möjligt då att spänna en t.ex stålvajer eller rep mellan dessa skorstenar, och sen haka fast sig med karbinhaken i denna vajer? I så fall hade man ju kunna flytta sig i sidled och ändå behålla det "raka fallet" istället för slingeffekten.

Typ så här tänkte jag mig: (Ursäkta taskig bild tagen från Google Maps)
[bild]

Låter det smart eller dumt? Vad ska jag i så fall köpa för vajer?
Det finns speciella beslag att fästa i taket som ger en säker fästpunkt för säkerhets selen/linor.. Vet dock ej vad de kallas..
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Märkligt att de inte likt sportklättringsselar har bekvämare och mer avlastande benband.
Den ena är till för att vara smidig, vara minst i vägen och rädda livet.

Den andra är till för att vara bra och bekväm att jobba i. Även att kunna hänga i en hel dag utan att bli av med benen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sen ska du även tänka på vad som händer efter ett fall. Du vill inte hänga där till jul. Ensamarbete är dumt, mobilen kan gå sönder/tappas i fallet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
En mänsklig kropp som faller väger ca 900kg när fallet tas upp. Wiren som blir spänd skall du alltså utan att vara orolig kunna hänga en vikt på 1 ton i.
Tack för infon. Gäller det även när man har fallskyddsdämparen som följer med?
Kollar man upp en vanlig stålvajer på Biltema så har den en brottsgräns på 1100kg, en annan har 2400kg. Hade dessa klarat belastningen?
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Eller montera ett nockräcke?
Ja det finns ju jättemånga bra permanenta lösningar som flera föreslagit i tråden. Håller med att om att det hade varit en bra idé om man planerar att vara uppe regelbundet och kanske göra något större arbete.
Men som sagt så måste vi kanske sälja huset till nästa år. Jag vill bara upp och ev byta några takpannor, och då hade det varit skönt att sitta fast på något sätt.
Att bygga en fast lösning med takräcke verkar gå på åtminstone 10.000kr+, och varken pengarna eller tiden finns just nu...
 
V vindsurfaren skrev:
Om du endå ska köpa en sele så skulle jag rekommendera köpa några godkända förankringspunkter liknande denna: [länk]
Den lösningen ser ju rätt smidig ut. Men det blir väl ändå att man måste ha rätt många stycken för att förhindra slingeffekten? Man vill ju helst ha sin lina i lod
 
J JFTENG skrev:
Ett rep rakt över huset till andra sidan som du förankrar och sen fäster i dig? Lagom långt för att inte ramla ner i marken men tillräckligt långt för att jobba.
Ja det är ju en väldigt enkel lösning, men det funkar väl inte så bra om man ska röra sig i sidled på taket? Skulle man ramla finns det väl risk för väldigt stor gungeffekt
 
G g.kraft skrev:
Sen ska du även tänka på vad som händer efter ett fall. Du vill inte hänga där till jul. Ensamarbete är dumt, mobilen kan gå sönder/tappas i fallet.
Nej såklart inte gå upp utan någon i närheten. Bra påminnelse.
ingenmansland ingenmansland skrev:
Tänk på att ett rep som dras längs en vajer troligtvis kan få skador som minskar dess brottgräns rejält. Så något som löper med längd vajern kan vara en bra idé.
Menar du att det är repet som tar skada eller vajern? Repet fäster man ju med karbinhaken på vajern i så fall

Som sagt, vi snackar om några timmars arbete på taket max, så om jag får gissa så tror jag inte att slitage kommer vara någon större fara
 
N naikon skrev:
Tack för infon. Gäller det även när man har fallskyddsdämparen som följer med?
Kollar man upp en vanlig stålvajer på Biltema så har den en brottsgräns på 1100kg, en annan har 2400kg. Hade dessa klarat belastningen?
Fallskyddsdämparen gör ju bara att du själv får en liten behagligare flygtur. Lasten på infästningspunkten blir bara marginellt lägre.

Den produkt som tidigare länkat i tråden är utmärkt. Tre alt 4st per sida och du är hemma. https://stallningsprodukter.se/fall...b4nu2dyR3AmKE081EiLzfbpc70mkO_Y4aAgtoEALw_wcB
 
N naikon skrev:
Tack för infon. Gäller det även när man har fallskyddsdämparen som följer med?
Kollar man upp en vanlig stålvajer på Biltema så har den en brottsgräns på 1100kg, en annan har 2400kg. Hade dessa klarat belastningen?
NTF hade två bilbälteskampanjer på 80-talet, "inga elefanter i baksätat"
https://sormland.ntf.se/nyheter/allt-for-manga-elefanter-kvar-i-baksatet/
Fall från 3:e våningen motsvarar 50 km/h
https://www.trafikverket.se/resa-oc...ighetsgranser-pa-vag/hastighet-och-krockvald/

Om positioneringslinan är slak så kommer krafterna på lina mm att öka vid ett fall.

En falldämpare behöver minst 1,75 meter (falldämparens utdragna längd) på sig för att göra full nytta.
Sen töjs positioneringslinan vid belastning (fall).
Så om man använder falldämpare så bör man ha minst 2,5 meter från fötterna vid den platsen man är på och marken/ståplan som man kan slå i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.