Claes Sörmland
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag skulle avsky att ha dig som motpartsombud i domstol. Jag skulle ju vinna (hoppas jag verkligen), men det skulle vara skitjobbigt.
Vinner man någonsin i svensk domstol? Har uppfattat att hela systemet bygger på att bryta ned parterna så att de kommer överens och gör de inte det så förnedras de genom att bara delvis få rätt.
 
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här är lagrummet som ger byggnadsnämnden rätt att förelägga grannen att ändra sin utfart om man bedömer att det behövs med hänsyn till trafiksäkerheten. 11 kap. PBL:
Svensk text ur lagstiftning om byggnadsnämndens befogenheter angående fastighetsutgång och trafiksäkerhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det lagrummet gäller för anslutning till allmän väg och inte för enskild väg. Lokalgata är inte allmän väg ens när kommunen är väghållare.
Lokalgata med kommunalt huvudmannaskap är definitivt allmän väg.
 
Claes Sörmland
N Noell skrev:
Lokalgata med kommunalt huvudmannaskap är definitivt allmän väg.
Inte i väglagens mening varifrån begreppet allmän väg kommer. Det var därifrån det citerade lagrummet i tråden också kom.

Exempel på skillnaden mellan kommunal gata (som är en allmän plats inrättad enligt PBL) och allmän väg (som är en väg reglerad av väglagen), från 1 § väglagen:

"Om en kommun är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när den enligt plan- och bygglagen (2010:900) upplåts eller ska vara upplåten till allmänt begagnande som gata. Om en väg har upplåtits till allmänt begagnande som gata medan staten är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när kommunen övertar väghållningen."

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/vaglag-1971948_sfs-1971-948/

Gators utformning och drift regleras huvudsakligen av PBL, inte av väglagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
SvanteC och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker att kommunen har ledningsrätt eller annat servitut för marken på ordförandens fastighet? Ja då kan en gjuten platta ovanför vara olämpligt. Det påverkar inte frågan om bygglov alls, det krävs fortfarande inget lov för att gjuta en platta. Och först den dag kommunen med sin härskande rätt vill underhålla sin ledning kommer diskussionen om den gjutna plattan och vem som ska eller inte ska betala dess borttagande/återställande.


Radhus är som andra småhus och det är samma PBL och planreglering där som i villaområden. Önskar man ökad kontroll över marken så finns bostadsrättsradhus. Där kan man via föreningens ägande kontrollera vad de boende får göra på marken och med husen. Har man eget ägande med samfällighet så blir det helt naturligt en ökad variation hur marken används och radhusen ordnas. Detta eftersom ägaren har egen beslutanderätt över sin fastighet.
Sant och inte sant. En villasamfällighet m radhus (bor själv så) regleras genom regler i samfällighetslagen. Är inte samma regler som för bostadsrätter eller helt eget ägande. En djungel av bestämmelser och tolkningar. Jag hade vänt mig till i första hand kommunen för råd i frågan.
 
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Om man bor såtätt och är en samfällighet är det enda rätta att prata med varandra. Det ni kan göra nu är fråga hur ordförande tänkte face to face. Och lägga fram synpunkter. Ifrågasätt hur denne tänkte..
 
  • Gilla
Flowgren och 2 till
  • Laddar…
Bara en fundering. Man vet ju att växelriktare för solpaneler genererar ohälsosamma magnetfält, gör även elbilsladdare det?? Är det så vill man ju inte ha en sådan på ytterväggen om man t.ex. har sängen intill.
 
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Av egen erfarenhet kan jag konstatera att den värld din mor växt upp i inte finns längre. Se på föreningslivet om inte annat. Förr var det självklart att bidraga på något sätt. Idag är merparten konsumenter och förväntar sig bara att någon annan skall leverera. Sedan gnäller man när det blivit dyrt eller ingen annan ställer upp.

Har haft ett par duster med en granne och sökte hjälp av bland annat kommunens olika delar. Dom vågar/orkar inte göra något. Så det slutade med att vi sålde huset och flyttade ut på en rejält stor tomt i skogen.

Får du en idiotgranne eller förening på motståndarsidan så är det bäst att värdera din egen inre frid. Släpp saken eller flytta.

Ty idag är ”JAGET” större än allt annat tillsammans. JAG har rättigheter och JAG kommer hävda dom. Tiden som din mor upplevde under sin uppväxt TILLSAMMANS med andra är tyvärr över.
 
  • Gilla
Iiris Ångström och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kickibo skrev:
Sant och inte sant. En villasamfällighet m radhus (bor själv så) regleras genom regler i samfällighetslagen. Är inte samma regler som för bostadsrätter eller helt eget ägande. En djungel av bestämmelser och tolkningar. Jag hade vänt mig till i första hand kommunen för råd i frågan.
Det beror helt på vad som är samfällt och inte samfällt. Även vanliga villor omfattas väldigt ofta av samfälligheter. T ex jag bor i villa och vi har en samfällighet för gatorna.

TS har berättat att radhusen är eget ägande och inte samfällda.
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är helt olika lagstiftning.

I en bostadsrättsförening är det föreningen som äger mark och byggnader. Medlemmarna äger ingen sådan fast egendom alls utan är medlemmar i föreningen med rätt att disponera en viss lägenhet. Detta gör det lätt för föreningen att installera laddinfrastruktur, det är bara att köra igång efter ett stämmobeslut.

I fallet med samfälligheter så äger man sin egen fastighet och sitt eget hus. Samfälligheten får enbart förvalta den gemensamhetsanläggning som myndighet har beslutat om. All annan verksamhet är förbjuden enligt lag, t ex att hitta på att man vill ha laddinfrastrukur hej svejs.
Där skulle riksdagen behöva ändra lagen om de vill att folk ska köra elbilar. Det är väldigt krånglig för samfällighetsföreningar att anlägga laddplatser i bland.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror helt på vad som är samfällt och inte samfällt. Även vanliga villor omfattas väldigt ofta av samfälligheter. T ex jag bor i villa och vi har en samfällighet för gatorna.

TS har berättat att radhusen är eget ägande och inte samfällda.
Också sant. Det kan man se i föreningens stadgar.
 
  • Gilla
5ickmonki
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Anekdotiskt, men här är en WV ID i grannskapet som brinner upp och huset samt två grannhus brinner ner.
Ingen laddbox enligt grannarna. Enligt en inringare så tog det ca 30 innan räddningstjänsten kom.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vinner man någonsin i svensk domstol? Har uppfattat att hela systemet bygger på att bryta ned parterna så att de kommer överens och gör de inte det så förnedras de genom att bara delvis få rätt.
I allmänhet så finns det alltid vinnare i svenska domstolar.
Advokaten.
Skulle jag hårddra det riktigt så är det "Claes i Sörmland m.fl." som också är förlorare varje gång i nästan varenda brottmål.
 
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kickibo skrev:
Också sant. Det kan man se i föreningens stadgar.
Snarare i anläggningsbeslutet, d v s det myndighetsbeslut som definierar gemensamhetsanläggningen som samfällighetsföreningen förvaltar. Stadgarna är inte så intressanta som i t ex en bostadrättsförening där de reglerar en mängd detaljer av juridisk betydelse.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen brandrisk. Släpp det. Det krävs inget tillstånd för att parkera på sin egen tomt.

Bodar på kommunens mark däremot kan kommunen förelägga att de ska tas bort.
Har man egen tomt i en BRF? Är det inte så att man har nyttjanderätt av en del av BRF:s fastighet? Det innebär väl att man måste fråga föreningen om man gör ingrepp/ändringar. Visserligen är personen ifråga ordförande och det kan ju vara en uppförsbacke, men han är väl inte envåldshärskare utan måste ta upp saken i styrelsen, kanske även på ett årsmöte?
 
  • Arg
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.