BirgitS
H HEM2121 skrev:
Ja, det är precis så jag menade. Jag har även bifoga länk i ett tidigare inlägg som beskriver detta.
Okej, det var inte så som jag tolkade "2 olika, du kan inte kombinera offert och löpande."
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det var inte så som jag tolkade "2 olika, du kan inte kombinera offert och löpande."
Nej, offert är ju en offert, sen kan offerten ju vara med ett
1. fast pris
2. löpande
3. löpande med ett takpris.
Man kan ju inte kombinera dessa för samma arbete om det inte är något speciell arbetsmoment som är fristående från det offerten gäller. I så fall får det vara en egen offert för just den delen.
 
T TypRätt skrev:
Fast nu jobbar ju inte hantverkare till självkostnadspris, även ett arbete på timmar är ju direkt vinstdrivande. Endast om det skulle barka iväg riskerar det ju att bli en förlust. Konsumenten anses ju vara den svagare parten då hantverkaren är experten. Experten förväntas ju också vara skicklig nog i sitt ämbete att denne kan göra en någotsånär bra gissning på hur lång tid det ska ta, det bör inte vara svårare att göra detta för löpande räkning kontra fast. Antingen så får man bara klargöra att uppskattningen gäller om det inte föreligger någon urananläggning i källaren eller andra försvårande omständigheter. Eller så får man göra en närmare undersökning först, behöver den vara väldigt omfattande är det ju rimligt att ta betalt för jobbet, då den gagnar konsumenten även om hen inte går vidare med renoveringen.
Allt det du säger verkar rätt, även om jag inte förstår invändningen. Bortom ett takpris eller fastpris så knaprar man direkt på marginalen.
 
Clarken37 skrev:
Vi har tidigare gjort utförliga listor och beskrivningar kring hur hantverkare ska göra i olika situationer (väldigt enkla saker) och flera gånger påtalat var dessa beskrivningar finns. Dock märker vi att de i regel inte tittat ett skvatt på dessa. Och gjort en massa fel som de undvikit om de tittat i 5 minuter per vecka.
Jo jag resonerar så här med hantverkare.

- Känner jag till hantverkaren?
- Har någon i grannskapet anlitat hantverkaren? (kräver då att man har en aktiv kommunikation med sina grannar)
- Kan hantverkaren visa referenser på likartade arbeten?

Om det ser bra ut så väljer jag då ett rörligt pris eftersom alla hantverkare direkt lägger på 10-20% för ett fast pris.

Jag har blivit idiotförklarad av en större hantverkare som då vet exakt vad det kostar när jag började bluddra om fast pris.
 
D
Clarken37 skrev:
Du ska måla om ditt hus. Entreprenören ger dig en offert på 80K. 20K material och 60K arbete.

Dock säger hen att arbetskostnaden med all sannolikhet blir lägre om han fakturerar på timme. Säg att du går med på rörlig fakturering.
En sådan formulering kan man tolka som att 80tkr är takpriset.
 
Beroende på vad som är skäligt kan det såklart vara en viss variation. Att man fått en offert på 80k ser jag inte nödvändigtvis som någon prisuppskattning, även fast det är oklart.

I fallet med timdebitering finns det ett fall som togs upp av HD där domen mot hantverkaren satte ett prejudikat där det ställs stora krav på hantverkarens tidsredovisning.

"Eftersom företagets tidsredovisning inte ger någon klar bild över vilket arbete som utförts har företaget inte kunnat visa att det begärda priset är skäligt, resonerar domstolen i domen som är vägledande vid liknande tvister."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/villaagare-vann-i-hogsta-domstolen-mot-hantverkare

Vidare framgår det även av hallåkonsument att:

"Hantverkaren ska visa dig omsorg, alltså ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande. Hen får till exempel inte välja ett onödigt dyrt sätt att göra jobbet på."

Det är således inte tillåtet att exempelvis på eget bevåg penselmåla en stor ladugård med falu rödfärg om man generellt använder färgspruta för att komma upp i timmar.

I konsumenttjänstlagen 36 § framgår att:

"I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

I ditt scenario, hade jag med hjälp av hantverkarens dagbok kontrollerat vad som är en rimligt tidsåtgång, betala för det och bestrida resterande.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Använd inte förmedlingstjänster.
Gör mer egen research och gå bara på personliga rekomendationer
Det har jag också gjort. Men fick klåpare ändå.
 
S SueCia skrev:
Vad innebär egentligen den lösningen? Att hantverkaren tar all risk?

Om jobbet blir billigare än takpris så vinner kunden. Om jobbet blir dyrare än takpris så vinner kunden också?
Hantverkaren kan tänka sig lämna fast pris på 80kkr, men tror att det blir billigare för kunden om hen väljer rörligt. Ett upplägg är isf att köra rörligt men att ha ett tak på 100kkr. Då tar inte hantverkaren all risk eftersom taket är högre än det fasta priset...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
L Lelleirra skrev:
Hantverkaren kan tänka sig lämna fast pris på 80kkr, men tror att det blir billigare för kunden om hen väljer rörligt. Ett upplägg är isf att köra rörligt men att ha ett tak på 100kkr. Då tar inte hantverkaren all risk eftersom taket är högre än det fasta priset...
Det låter rimligt. Fast då hade jag som kund valt offerten istället. Jag inbillar mig att hantverkaren har mycket lättare samvetsmässigt att fakturera 100k - 5k = billigare än takpris.

Än 80k +15k = dyrare än offert

Även fast slutsumman vart samma :D
 
En Hantverkare som har lite jobb arbetar rimligtvis (mycket) långsamt vid helt rörlig timdebitering.

Jag har haft flera hantverkare som jag anlitat flera gånger och där jag är väldigt nöjd med slutresultatet.
Vid en del tillfällen har arbetet tagit väldigt lång tid eftersom hantverkaren har behövt timmar att debitera. Personen ifråga har varit på plats men hastigheten har alltså varit väldigt låg.

Det här är väl ganska mänskligt och jag kan förstå och acceptera det även om timmarna säkert blivit minst 20-30% fler än det borde.

Jag är ganska säker på att en erfaren hantverkare utarbetar en metod för detta då det så att säga är helt avgörande för att man ska klara perioder med lägre efterfrågan.
 
A
B Boende45 skrev:
En Hantverkare som har lite jobb arbetar rimligtvis (mycket) långsamt vid helt rörlig timdebitering.

Jag har haft flera hantverkare som jag anlitat flera gånger och där jag är väldigt nöjd med slutresultatet.
Vid en del tillfällen har arbetet tagit väldigt lång tid eftersom hantverkaren har behövt timmar att debitera. Personen ifråga har varit på plats men hastigheten har alltså varit väldigt låg.

Det här är väl ganska mänskligt och jag kan förstå och acceptera det även om timmarna säkert blivit minst 20-30% fler än det borde.

Jag är ganska säker på att en erfaren hantverkare utarbetar en metod för detta då det så att säga är helt avgörande för att man ska klara perioder med lägre efterfrågan.
Det jag har upplevt när jag kört rörligt är att hantverkarna gärna kommer runt 9 och går senast 14 och tar en timmes lunch. Sen kommer en faktura på 35 arbetstimmar ”man måste ju handla och köra hem till dig” (firman låg 5-10 min bort).

Sen hade jag en gång en hantverkare från skåne. Han bara garvade åt allt ”typiskt Stockholmshantverkare, de har så mycket jobb att de gör vad fan de vill”
 
Ta in priser från fler än en. Sedan gillar jag fast pris bäst. Jag är byggare och har enbart kört med fast pris. Jag satte alltid priset så lågt att jag kände att jag kunde förlora upphandlingen utan att gräma mig för att jag satte för högt. Båda visste vad priset var och jag behövde inte ha någon som kontrollerade mig hela tiden
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Löpande debitering med maxtak på 80k

Svårare än så är det inte
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Löpande debitering med maxtak på 80k

Svårare än så är det inte
Vad innebär maxtak ? Att han kan sluta när han är halvvägs eller att han måste göra klart utan att få betalt ?
 
Han kan aldrig fakturera mer än 80tusen för jobbet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.