R Rkarlsson skrev:
Det är väl där den stora risken med gamla bilar kommer. Torrspruckna bränsleslangar och annat bös. Byter man inte och det råkar ta fyr så brinner det ju.
Vad elbilar gör när de är gamla återstår att se, vi är inte där ju. Men bränslebilar brinner på bra.
Kanske kommer elbilar ”skrotas” tidigare p.g.a. batteridegregration eller helt enkelt för att de blir som telefoner där de snabbt blir omoderna.

Tyvärr upplever jag nästan alla elbilar som rätt själlösa ting. Ungefär som rullande smartphones där det mest tävlas i hur mycket tech eller hur stort batteri man kan klämma in. Det blir mest fiskliknande, pipande och skärmfyllda crossovers.
 
S Styrman_jansson skrev:
Kanske kommer elbilar ”skrotas” tidigare p.g.a. batteridegregration eller helt enkelt för att de blir som telefoner där de snabbt blir omoderna.

Tyvärr upplever jag nästan alla elbilar som rätt själlösa ting. Ungefär som rullande smartphones där det mest tävlas i hur mycket tech eller hur stort batteri man kan klämma in. Det blir mest fiskliknande, pipande och skärmfyllda crossovers.
Det är ju inte bara elbilarna. Alla bilar sen 10 år tillbaka minst är helt själlösa. Tråkiga beting som tillverkas och liknar varandra. Annat var det med 90 talet och tillbaka. Då var en volvo en volvo och en folka en folka.

Tar du vw så kan de inte beskyllas för att tävla om mycket tech då det är så uselt byggt =) Själva bilen funkar bra och gör vad en bil ska. Men infotainment kunde de ju skrotat så värdelöst det är till den kostnad bilen har. (jag kommer aldrig välja vw igen)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Nej du fattar ju dåligt. Visa ett enda fall där en elbil i sverige tar fyr under färden utan olyckor.
Jag kan nämna flera fall med bensinbilar som tar fyr under färd. Vi hade en ford scorpio bland annat som gjorde det.

Du har dina förutfattade meningar, det har inte jag =)
Jag har överhuvudtaget inte pratat om bränder under färd, jag har menat att supermegabatteripack är ett problem när det står typ hundra såna under ett bostadshus.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju inte bara elbilarna. Alla bilar sen 10 år tillbaka minst är helt själlösa. Tråkiga beting som tillverkas och liknar varandra. Annat var det med 90 talet och tillbaka. Då var en volvo en volvo och en folka en folka.

Tar du vw så kan de inte beskyllas för att tävla om mycket tech då det är så uselt byggt =) Själva bilen funkar bra och gör vad en bil ska. Men infotainment kunde de ju skrotat så värdelöst det är till den kostnad bilen har. (jag kommer aldrig välja vw igen)
Sant iofs, men jag anser ändå det funnits lite mer "karaktär" bl.a. ice bilarna de senaste åren. Se bara t.ex. explosionen av trepipar senaste 7-8 åren.Tyvärr har överladdning ibland förstört upplevelsen ibland men jag köper det ändå p.g.a. den fantastiska körbarheten man får.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
G
R Rkarlsson skrev:
De äldsta moderna är väl 15 år.

Det har inte ökat drastiskt bland de? Tycker bara diskussionen är bisarr och det brukar vara gubbar som är så inskränkta i att allt gammalt är bäst. Vilket det verkligen inte är :)
Sen får folk köra precis vad de vill. Kör ju själv både el och diesel och snart bensin.
15 år gamla elbilar är inte speciellt lika de som säljs idag. Tesla S är väl mest jämförbar och den är som älst runt 10 år.
Nej, vad jag vet har inte har inte elbilsbränder ökat "drastiskt" och jag hoppas och tror inte det kommer göra det heller men det är stor skillnad på hur elbilarnas batteri och ice bilar brinner. Det kan bli termisk rusning i batterierna som inte är lätt att stoppa, har hänt att man trott att nu är det ok, sen sätter det fart igen av sig själv efter många timmar.
Det är skillnad om kolväten brinner gentemot termisk rusning i ett elbilsbatteri.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Kanske kommer elbilar ”skrotas” tidigare p.g.a. batteridegregration eller helt enkelt för att de blir som telefoner där de snabbt blir omoderna.

Tyvärr upplever jag nästan alla elbilar som rätt själlösa ting. Ungefär som rullande smartphones där det mest tävlas i hur mycket tech eller hur stort batteri man kan klämma in. Det blir mest fiskliknande, pipande och skärmfyllda crossovers.
Urklipp från Carup

En taxiägare i Kanada berättar nu att han kört sin Tesla Model S 90D över 50 000 mil, och bilen har fortfarande originalbatteriet, uppger DriveTesla på X. Batteriet har bara försämrats 12 procent av alla milen. Bilen har fortfarande en räckvidd på 412 km, jämfört med 455 km när den var ny. Bilen har till stor del snabbladdats under de sju åren den rullat i trafik.
 
A Argastesnickaren skrev:
Urklipp från Carup

En taxiägare i Kanada berättar nu att han kört sin Tesla Model S 90D över 50 000 mil, och bilen har fortfarande originalbatteriet, uppger DriveTesla på X. Batteriet har bara försämrats 12 procent av alla milen. Bilen har fortfarande en räckvidd på 412 km, jämfört med 455 km när den var ny. Bilen har till stor del snabbladdats under de sju åren den rullat i trafik.'
Ja och det finns en Saab 900 som gått 160 000mil på orginalmotorn. Ett fall säger inte så mycket utan blir mest anekdotiskt. Men det är såklart mycket möjligt att degregeringen blir betydligt mindre än man tror.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja och det finns en Saab 900 som gått 160 000mil på orginalmotorn. Ett fall säger inte så mycket utan blir mest anekdotiskt. Men det är såklart mycket möjligt att degregeringen blir betydligt mindre än man tror.
Sen är det ju så att nyare bilar brukar rulla längre dom första åren, ju äldre bilarna blir så blir dom till andra bilen eller vinterbilen dvs dom rullar mindre.
Att då ett batteri skulle gå ner sig lite är då kanske inte ett så stort problem utan man klarar sig på det eller iallafall accepterar det:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Sen är det ju så att nyare bilar brukar rullaAbsol längre dom första åren, ju äldre bilarna blir så blir dom till andra bilen eller vinterbilen dvs dom rullar mindre.
Att då ett batteri skulle gå ner sig lite är då kanske inte ett så stort problem utan man klarar sig på det eller iallafall accepterar det:)
Absolut. Jag har ju "bara" typ 15-20 mil räckvidd i Minin och det räcker till 98% av all min körning.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Absolut. Jag har ju "bara" typ 15-20 mil räckvidd i Minin och det räcker till 98% av all min körning.
Roliga mil:)
Kommer ihåg min kusins original hundkoja med hål i golvet och på dom grusvägar som fanns för 40 år sen.
Han fick köra med ena hjulet uppe på mitten annars asade underredet i där:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Roliga mil:)
Kommer ihåg min kusins original hundkoja med hål i golvet och på dom grusvägar som fanns för 40 år sen.
Han fick köra med ena hjulet uppe på mitten annars asade underredet i där:)
Absolut. Provkörde massor elbilar men det vara bara Minin som hade det där lite extra körmässigt. Tyvärr ska den lämnas tillbaka till Jul och som ekonomin ser ut just nu blir det ingen ny elbil utan en beggad liten bensin-körmaskin.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har överhuvudtaget inte pratat om bränder under färd, jag har menat att supermegabatteripack är ett problem när det står typ hundra såna under ett bostadshus.
Det blir problem i alla parkeringshus med alla bilar. Som sagt så rasade taket in på ett helt nybyggt garage i vår stad för ett par bensinbilar som blev påtända.
Kvittar ju vilket om ingen kommer in och släcker det :p
 
G OMathson skrev:
15 år gamla elbilar är inte speciellt lika de som säljs idag. Tesla S är väl mest jämförbar och den är som älst runt 10 år.
Nej, vad jag vet har inte har inte elbilsbränder ökat "drastiskt" och jag hoppas och tror inte det kommer göra det heller men det är stor skillnad på hur elbilarnas batteri och ice bilar brinner. Det kan bli termisk rusning i batterierna som inte är lätt att stoppa, har hänt att man trott att nu är det ok, sen sätter det fart igen av sig själv efter många timmar.
Det är skillnad om kolväten brinner gentemot termisk rusning i ett elbilsbatteri.
Och det är ju det som de lär sig mer om i utvecklingen. För något år sen var det ju totalt negativt, nu är msb mer positiva. Och det blir bättre och bättre :)

Det kommer bli bra.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja och det finns en Saab 900 som gått 160 000mil på orginalmotorn. Ett fall säger inte så mycket utan blir mest anekdotiskt. Men det är såklart mycket möjligt att degregeringen blir betydligt mindre än man tror.
När jag körde serviceresor så var min första bil en v70 -06 d5.
Det gick åt, en motor och 2 växellådor på under 50 000 mil. Plus en hel del runt motorn.

Sen fick jag en passat -12 ecofuel. Där gick det åt en motor och en växellåda på 20 000 mil, ta det gånger 10 ( så många bilar hade vi av den modellen)

Så att en bilägare som tar hand om sin bil och batteriet är friskt gör att den skrotas jättemycket tidigare är relativt osannolikt ändå.

Om jag ägt v70n eller passaten så hade de fått gå raka vägen till skroten =)
 
Jag tänker mer på vägsaltet.
Det finns flera tillverkare som har batterilåda i plåt, när det rostar hål i den blir det nog inte kul.
Att man täcker den med plastsköldar räcker inte i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.