Claes Sörmland
Bengt141 Bengt141 skrev:
Jag köpte ett pakethus från en stor hustillverkare
Dom skötte det mesta kontakten med bygglovsavd
Jag har inte riktigt koll på vad som kom in, det är 2,5år sen det skickades in
Ska vi gissa att om du kollar i avtalet med husföretaget att det står att du ska stå för anmälan av eldstaden... Särskilt om det var du själv som valde eldstaden och det inte var en del av huspaketet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska vi gissa att om du kollar i avtalet med husföretaget att det står att du ska stå för anmälan av eldstaden... Särskilt om det var du själv som valde eldstaden och det inte var en del av huspaketet.
Jag köpte med det i pakethus
 
  • Gilla
Erik Rudhe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En annan sak. För att få ta eldstaden i bruk så behöver du ett slutbesked från kommunen gällande installationen av eldstaden. Normalt så utfärdas det efter att en installationsbesiktning har skett av eldstaden och den som gör det är ofta "sotaren", d v s det företag eller de företag som kommunen har utsett. Det blir en tillkommande kostnad när du nu gör anmälan.

En sådan installationsbesiktning ska vara en del av kontrollplanen som fastställdes av kommunen vid husbygget innan ni startade bygget. Om du nu hade bygglov för eldstadens installation.

Också notera: elda inte i denna eldstad så här när höstrusket kommer. Bränner du ned huset så har du använt en eldstad som har eldningsförbud och du står oförsäkrad.
 
  • Gilla
Bygg hagberg och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bengt141 Bengt141 skrev:
Jag köpte med det i pakethus
Låter som att företaget inte har gjort vad de ska enligt konsumenttjänstlagen. Kanske kan reklamera där? Men det är ju så lite pengar att det troligen inte är värt det. Och kanske finns det en klausul om att du och inte företaget ska söka bygglovet, alltså även om de hjälpte dig med många av handlingarna för bygglovet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som att företaget inte har gjort vad de ska enligt konsumenttjänstlagen. Kanske kan reklamera där? Men det är ju så lite pengar att det troligen inte är värt det. Och kanske finns det en klausul om att du och inte företaget ska söka bygglovet, alltså även om de hjälpte dig med många av handlingarna för bygglovet.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan sak. För att få ta eldstaden i bruk så behöver du ett slutbesked från kommunen gällande installationen av eldstaden. Normalt så utfärdas det efter att en installationsbesiktning har skett av eldstaden och den som gör det är ofta "sotaren", d v s det företag eller de företag som kommunen har utsett. Det blir en tillkommande kostnad när du nu gör anmälan.

En sådan installationsbesiktning ska vara en del av kontrollplanen som fastställdes av kommunen vid husbygget innan ni startade bygget. Om du nu hade bygglov för eldstadens installation.

Också notera: elda inte i denna eldstad så här när höstrusket kommer. Bränner du ned huset så har du använt en eldstad som har eldningsförbud och du står oförsäkrad.
Sotaren besikta kaminen innan slutbesiktningen
och jag har nog förstått att det är inte värt att bråka om denna summa
Men hoppas jag lärt mig nått:)
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Bengt141 Bengt141 skrev:
Men hoppas jag lärt mig nått:)
Det vet du bäst själv.
 
  • Gilla
Bengt141
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bengt141 Bengt141 skrev:
Sotaren besikta kaminen innan slutbesiktningen
och jag har nog förstått att det är inte värt att bråka om denna summa
Men hoppas jag lärt mig nått:)
Det är ju lustigt för då har ju installationsbesiktningsprotokollet skickats in till kommunen. Och med all sannolikhet var installationsbesiktningen en del av kontrollplanen inför startbesked. Och kontrollplanen har ju byggnadsnämnden beslutat om... De borde inte ha godkänt den om eldstadens installation inte var en del av bygglovet. D v s du har i så fall lyckats göra en anmälan för installation av eldstaden och beviljats startbesked.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bengt141 Bengt141 skrev:
Men hoppas jag lärt mig nått:)
Så fort man interagerar med kommuners byggbyråkrati så får man lära sig att det inte går att räkna med att det löser sig. Man måste vara där själv och läsa på om lagstiftningen och rodda i detaljerna.

För kompetensen hos kommunmedarbetarna är emellanåt låg och företagen som man köper tjänster av klarar heller inte av detta varje gång. Det är i alla fall vad jag har lärt mig från bekantskapskretsen, bostadrättsföreningen, vägföreningen och detta forums alla trådar om skakiga interaktioner med kommunbyråkratin. Ofta går det bra med ett minimum av kunskap från en själv men ibland gör det inte det och då kan det gå väldigt fel.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Bengt141 Bengt141 skrev:
Hej
Jag har byggt ett nytt hus. har nu haft slutbesiktning och bygglovshandläggaren såg att jag ej kryssat i för eldstad i ansökan till bygglovet.
Eldstaden var inritat i både plan och fasadritningar.
Handläggaren sa att jag skulle ansöka om bygganmälan för eldstad.
Bygganmälan kostar 3125:-kr som känns lite surt.
Har inte handläggarna någon granskning på ritningarna och borde sett att jag missat det?
Eller är det bara att betala och se glad ut?
Om din eldstad finns med i kontrollplanen och du har inte fått någon skriftligt föreläggande att du måste söka bygglov i efterhand då kan du lugnt strunta i det.

Har du kanske fått interimistiskt slutbesked?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J J Vos skrev:
Om din eldstad finns med i kontrollplanen och du har inte fått någon skriftligt föreläggande att du måste söka bygglov i efterhand då kan du lugnt strunta i det.

Har du kanske fått interimistiskt slutbesked?
Tänker du att kontrollplanen som ju är beslutad av kommunen är att betrakta som en bekräftelse att kommunen de facto har tagit emot en anmälan om installation av eldstaden och gett startbesked för att installera den?
 
J J Vos skrev:
Om din eldstad finns med i kontrollplanen och du har inte fått någon skriftligt föreläggande att du måste söka bygglov i efterhand då kan du lugnt strunta i det.

Har du kanske fått interimistiskt slutbesked?
Fått intermistisk slutbesked
Eldstaden fanns inte med i kontrollplanen😬
Det var säljaren hos husfabrikanten som skötte kontakten med bygglov och skickade in ritningar som han ville ha
 
  • Ledsen
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bengt141 Bengt141 skrev:
Fått intermistisk slutbesked
Eldstaden fanns inte med i kontrollplanen😬
Det var säljaren hos husfabrikanten som skötte kontakten med bygglov och skickade in ritningar som han ville ha
Då ser det mörkare ut för dig. Var den inte med i kontrollplanen så var den ju inte en del av bygglovet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker du att kontrollplanen som ju är beslutad av kommunen är att betrakta som en bekräftelse att kommunen de facto har tagit emot en anmälan om installation av eldstaden och gett startbesked för att installera den?
Jag tänkte såhär. 2 officiella dokument (godkänt kontrollplan och godkänt slutbesked) måste måste väga tyngte än ett myntligt meddelande från handläggaren.

Men tyvärr, nu återstår bara att förklara situationen och kanske få lite rabatt eller bara betala och glömma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bengt141 Bengt141 skrev:
Hej
Jag har byggt ett nytt hus. har nu haft slutbesiktning och bygglovshandläggaren såg att jag ej kryssat i för eldstad i ansökan till bygglovet.
Eldstaden var inritat i både plan och fasadritningar.
Handläggaren sa att jag skulle ansöka om bygganmälan för eldstad.
Bygganmälan kostar 3125:-kr som känns lite surt.
Har inte handläggarna någon granskning på ritningarna och borde sett att jag missat det?
Eller är det bara att betala och se glad ut?
Man får ta ansvar för sina egna misstag och snällt öppna skämsplånboken.
 
  • Gilla
LMM65
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JFTENG skrev:
Man får ta ansvar för sina egna misstag och snällt öppna skämsplånboken.
Jag tänker att de är flera som ska skämmas här, inte minst husföretagets anställda som missledde sin kund TS att köpa ett hus med eldstad men sen missade att fylla i bygglovsansökan korrekt. Och bygglovshandläggaren som gav bygglov för skorstenen och därmed måste ha sett eldstaden inritad men som inte nådde upp till sin serviceskyldighet i förvaltningslagen att fråga TS om förtydligande. Ett enkelt telefonsamtal på 3 min. Eller KA som inte tog upp detta när kontrollplanen skulle utarbetas. Och kanske TS som trodde att man kunde leja ut bygglovsprocessen till proffs mot pengar.

Vilka lirare i den här branschen.
 
  • Gilla
pmd och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.