T Tjalve_85 skrev:
Inga större problem att ha switchar om man kan leva med de extra prylarna/kablarna.
Man behöver verkligen inte dra 4 kablar till samma ställe om man inte vill. En kabel + liten switch går utmärkt. I en TV bänk har du ju redan så mycket prylar att en liten switch inte gör något eller syns. I TV bänken har man inte heller något som drar mycket bandbredd.

Så vill man inte dra 600m kabel i huset så går det fint att dra en kabel till varje rum och sen ha en liten switch där. Så länge man undviker att sätta en massa switchar i serie så är det inga problem.
Det blir inte lika snyggt förståss. Men det fungerar utan problem.
Klart det funkar, gör det ju själv. men bara där jag inte hade planerat rätt/förutsett från början. Men när man gör sin planering så är det enda rätta att dimensionera för hela behovet. Att dra 2 cat kablar istället för 1 är ju varken dyrt eller jobbigt. Om det är 1-2 eller 4 kablar beror ju på vad som skall sitta i rummet. Sen finns det en gräns. Jag hade ju inte gärna dragit ut 6-8 uttag i ett rum heller då hade switch varit självklart.
 
E
T Tjalve_85 skrev:
Inga större problem att ha switchar om man kan leva med de extra prylarna/kablarna.
Man behöver verkligen inte dra 4 kablar till samma ställe om man inte vill. En kabel + liten switch går utmärkt. I en TV bänk har du ju redan så mycket prylar att en liten switch inte gör något eller syns. I TV bänken har man inte heller något som drar mycket bandbredd.

Så vill man inte dra 600m kabel i huset så går det fint att dra en kabel till varje rum och sen ha en liten switch där. Så länge man undviker att sätta en massa switchar i serie så är det inga problem.
Det blir inte lika snyggt förståss. Men det fungerar utan problem.
Kan man slippa switchar så gör man det, alla dar i veckan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pdov
Ziggy66 Ziggy66 skrev:
Kan inte så mycket om nätverk, men jag har sett denna lösning som verkar intressant: inbyggd Wi-Fi AP i ett nätverksuttag!

[länk]
Jag har också sett dessa men förstår inte hur de fungerar tillsammans med ens vanliga router?
 
pdov
Vill @dcarlsson9 ha accesspunkter i taket så ber han bara husleverantören att projektera för det. Är huset redan påbörjat så går det att lösa med elektrikern på plats.
Sätta takdosor och dra fram nätverkskabel som avslutas med lite extra kabel och en RJ45 kontakt så går det att trycka direkt i APn och driva den via PoE.
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Sätt dubbeluttag med parallella kablar som standard. Då kan man patcha kreativare sen, tex flytta ut routern till arbetsrummet genom att använda ena uttaget som uplink och andra som downlink.

Jag förordar Unifi-puckar. De sitter bäst i taket (även för täckningens skull), över ett hål där det sticker ut en patchkabel, förslagsvis en tom dosa. Där vill man alltså ha en sladdstump med en hane, inte ett uttag. Dra patchkabeln hela vägen in i switchen, skit i att gå via patchpanelen.
Parallella kablar, betyder det att varje uttag har en egen dedikerad kabel istället fö
pdov pdov skrev:
Vill @dcarlsson9 ha accesspunkter i taket så ber han bara husleverantören att projektera för det. Är huset redan påbörjat så går det att lösa med elektrikern på plats.
Sätta takdosor och dra fram nätverkskabel som avslutas med lite extra kabel och en RJ45 kontakt så går det att trycka direkt i APn och driva den via PoE.
Huset är redan påbörjat och elektriker är på gång inom några veckor så jag är ute i sista stund. Ska dock ha ett möte med elektriker inom kort för precis såna här saker. Lutar åt att göra som du skriver: Takdosa med nätverkskabel + RJ45 kontakt) och in i en AP som dris via PoE.
 
pdov pdov skrev:
Jag har också sett dessa men förstår inte hur de fungerar tillsammans med ens vanliga router?
Jag har googlat runt, och förstår att detta är en Wi-Fi extender och inte en repeater.
Den här är dock integrerad i ett nätverksuttag, så du får både Wi-Fi och trådat från samma dosa i väggen.

Kopierat från bredbandsval.se:

En WiFi extender (eller accesspunkt) fungerar på liknande sätt som repeatern - den placeras på en "optimal plats" i ditt hem och skickar sedan ut WiFi-signalen därifrån. Den största skillnaden är att en WiFi extender är trådbunden.

Extendern ansluts till nätverket med en nätverkskabel och ger i grund och botten samma effekt som om du skulle lägga till en router på den plats som signalen är svag i ditt hem.

Installationen är, precis som med en repeater, enkel och skiljer sig beroende på vilken modell du har, men ofta loggar du in i accesspunktens gränssnitt och slutför installationen på några minuter.

En nackdel med accesspunkter för vissa kan vara som tidigare nämnt - de är trådbundna, vilket innebär att du behöver dra kablar för att placera repeatern på platsen du vill ha den. Alltså; är du inte ett fan av kabeldragning är en accesspunkt kanske inte för dig.

Eftersom en WiFi extender använder en trådbunden anslutning påverkas inte signalen negativt av avstånd eller WiFi-bromsarna som en WiFi repeater. Man behöver inte heller logga in på olika WiFi-nätverk med en extender, utan kan surfa vidare på samma nätverk.
 
S STB skrev:
Kul att du skall bygga nytt!
Jag håller med de flesta som skrivit ovan, men vill understryka att man sparar mycket på att tänka och planera innan offert från leverantörer. Elektriker mm, tjänar multum på förändringar eftersom kunden i praktiken inte har något annat val än att välja befintlig leverantör.

I mitt dokument om husbygge tar jag upp el, nätverk och mycket annat som är värt att tänka på. Allt från frikyla och VVC till betongplattor vid grunden.

[länk]

Är något dåligt, otydligt eller kanske saknas så tar jag gärna emot kommentarer.
Väldigt hjälpfullt med dokumentet och bekräftade vissa av mina tankar jag redan har. Dessvärre är vi fast med en elektriker då huset redan är på plats och allt från och med nu är extraval...
 
E
D dcarlsson9 skrev:
Supertips, tack! Har kollat massor på Unifi senaste dagarna (nätterna om vi ska vara ärliga…)och de ser kanon ut. Känns som en bra ambition att långsamt byta ut till dessa, budgeten sträcker sig bara till en viss del just nu så kabelhanteringen får gå först och sen får vi ”bo in oss” med inköp.

Vad behöver man dra för kabel till eventuella kameror? Vanlig skärmad Cat6 med eller utan RJ45 kontakt? Hur ser slutprodukten ut efter att det är dragit? Tänker om man bara vill dra kablarna och senare sätta upp eventuella kameror/ringklockor etc.
Det räcker med vanlig CAT6, inget märkvärdigt. Se dock till att ha gott om kabel draget så att den inte blir för kort ifall du missar att kontraktera.

Uttaget på Unifis Protect kameror är hona, så dra en vanlig hane RJ45 ut bara.
D dcarlsson9 skrev:
Hur gör man för att skapa separata nätverk? Ett för familjen, ett för IoT och ett för gäster?
Det löser UDM PRO åt dig. Ett VLAN per Wifi, sen separata inställningar beroende på vad du vill att nätet ska användas till. I mitt fall ser det ut typ såhär:

En översikt av nätverk med information om säkerhet, klienter och anslutningsupplevelse.

(S3XY = Teslan)

Det är bara några knapptryckningar. Unifis GUI är väldigt enkelt!
 
  • Älska
dcarlsson9
  • Laddar…
pdov
Jag fortsätter med en fråga av egenintresse som förhoppningsvis @dcarlsson9 kan tycka är intressant också.

Hans hus projekterat för att ha dubbla nätverksuttag (vet för jag bor själv i ett hus från samma leverantör) i de flesta rummen. Skulle han/vi kunna nytta ut ett standard dubbelt nätverksuttag och använda U6 In-wall (https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/u6-iw) istället för att sätta APs i taket (som verkar vara det som UniFi har som standard)?

Jag använder Asus routrar idag med Aimesh, kan man blanda in en AP från UniFi i det eller då vir det olika nätverk?
 
  • Wow
dcarlsson9
  • Laddar…
E
pdov pdov skrev:
Jag fortsätter med en fråga av egenintresse som förhoppningsvis @dcarlsson9 kan tycka är intressant också.

Hans hus projekterat för att ha dubbla nätverksuttag (vet för jag bor själv i ett hus från samma leverantör) i de flesta rummen. Skulle han/vi kunna nytta ut ett standard dubbelt nätverksuttag och använda U6 In-wall ([länk]) istället för att sätta APs i taket (som verkar vara det som UniFi har som standard)?

Jag använder Asus routrar idag med Aimesh, kan man blanda in en AP från UniFi i det eller då vir det olika nätverk?
Har ingen erfarenhet av In-wall, men det är ju ett klart smart alternativ till AP i taket då man får ut 4 portar på 1 uttag, så man slipper switch och får samtidigt bättre wifi. Ingår 2 st uttag per rum så kan man ju sätta In-wall på fler ställen, och slippa kostnad för att sätta i taket.

Osäker på om det blir separat nät, det går nog att få det på samma, men inte optimalt att blanda märken om du frågar mig.
 
D dcarlsson9 skrev:
Hur ser slutprodukten ut av en kabelkanal som inte används? Exempelvis om jag drar ut cat6a till platser för tilltänkt AP i taket. Litet hål med kabel som sticker ut? Plastkåpa över det? Blir också lån om det estetiska
Du behöver in dra kabel en tom kanal med ett snöre i hjälper mycket den dagen man vill dra. Det kanske är om 30år den tas i bruk och då kanske man inte vill ha en cat6. Kanal med dosor, sen täcklock över det. Täcklock är diskreta men även den dagen det tas i bruk får det ju gärna sitta bakom gardin, garderob osv.

Är det i tak kan man sätta dem under brandvarnare, lampor osv.
 
S
pdov pdov skrev:
Hans hus projekterat för att ha dubbla nätverksuttag (vet för jag bor själv i ett hus från samma leverantör) i de flesta rummen. Skulle han/vi kunna nytta ut ett standard dubbelt nätverksuttag och använda U6 In-wall ([länk]) istället för att sätta APs i taket (som verkar vara det som UniFi har som standard)?

Jag använder Asus routrar idag med Aimesh, kan man blanda in en AP från UniFi i det eller då vir det olika nätverk?

Ubiquiti gör många bra produkter och jag kan verkligen rekommendera dem. Dock skulle jag inte vilja bygga fast mig alltför hårt i en viss fysisk form som bara passar med ett fabrikat. Just denna ser dock väldigt lockande ut att ha på vissa ställen i huset som t.ex. bakom TV:n.

Tydligen finns det standarder för att få till ett fungerande WiFi-nätverk med sömlös överlämning även mellan olika fabrikat. Jag skulle dock inte vilja försöka med det utan hellre bränna några tusen till för att byta allt till Ubiquiti.
 
M Molnet24 skrev:
Jag kör Dream Router + 2 ap (tidigare hade jag edgerouter x + 2 AP.
Sjukt nöjd och skulle inte byta ut mot något annat just nu. Gillar gui i Dream Router där man enkelt göra inställningar och se vad varje device pysslar på med tex.
Kör 250/250 bredband hemma som jag klarar mig med.

Finns alltid bättre och sämre grejor men stabilt är det med accesspunkterna hur som helst.
Jag kör med Dream Router + en
M Molnet24 skrev:
Jag kör Dream Router + 2 ap (tidigare hade jag edgerouter x + 2 AP.
Sjukt nöjd och skulle inte byta ut mot något annat just nu. Gillar gui i Dream Router där man enkelt göra inställningar och se vad varje device pysslar på med tex.
Kör 250/250 bredband hemma som jag klarar mig med.

Finns alltid bättre och sämre grejor men stabilt är det med accesspunkterna hur som helst.
S sprucetwig skrev:
Mesh använder man när man inte kan dra kabel. Du ska ha ett system med vanliga accesspunkter som hanterar roaming på ett bra sätt, t.ex. Ubiquitis Unifi. Finns säkert motsvarande från andra tillverkare.
Tyvärr tror jag att täckningen på övervåningen inte blir bra, du måste ha någonting på ÖV. Jag har precis flyttat från ett 1,5plans hus med endast 1 router på BV, kraftig jävel, men räckte inte till.
Nu kör jag med 1 Dream router på BV/Kv, och en LR6 long range AP (POE) på ÖV och har suveren täckning. 176Kvm hus. Ubiquiti är värdt varenda krona. Routern och AP sitter förskjutna i förhållande till varan så att dom täcker i princip var sin del av huset.
 
S STB skrev:
Ubiquiti gör många bra produkter och jag kan verkligen rekommendera dem. Dock skulle jag inte vilja bygga fast mig alltför hårt i en viss fysisk form som bara passar med ett fabrikat. Just denna ser dock väldigt lockande ut att ha på vissa ställen i huset som t.ex. bakom TV:n.

Tydligen finns det standarder för att få till ett fungerande WiFi-nätverk med sömlös överlämning även mellan olika fabrikat. Jag skulle dock inte vilja försöka med det utan hellre bränna några tusen till för att byta allt till Ubiquiti.
Jo Ubiquiti gör bra produkter för användare som har tid att sätta sig in i nätverkets mysterium. (kör jag själv)
För de allra flesta så räcker det med fungerande mesh-lösningar (dvs flera APn) som TP-Link och den här tråden slår nog all i form av overkill och behov.

Men har man pengar och tid över så "shoot"!
 
P paralun skrev:
Jo Ubiquiti gör bra produkter för användare som har tid att sätta sig in i nätverkets mysterium. (kör jag själv)
För de allra flesta så räcker det med fungerande mesh-lösningar (dvs flera APn) som TP-Link och den här tråden slår nog all i form av overkill och behov.

Men har man pengar och tid över så "shoot"!
Man kan verkligen säga att mitt humör och inställning till det hela gått från "jag tror jag vet" -> "jag vet ingenting" -> "det här låter dyrt" -> "jag vet ingenting"
 
  • Haha
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.