A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag använder aldrig något annat än fast pris för att undvika huvudvärk.

Men jag ska försöka förklara detta.

Vid fast pris betalar kunden en premie för att minska risken att det blir mycket dyrare.

Vid rörligt pris tar kunden en risk att det kan bli dyrare men det kan också bli billigare.

Om det vid rörligt pris blir mycket dyrare så är det tråkigt men den risken ligger på kunden. Vid fast pris ligger risken på hantverkaren (om det tar mycket längre tid).

I praktiken så är inte fast pris alltid fast dock. Det är vanligt att hantverkare på olika sätt försöker få mer betalt för att det tillkommer oförutsedda saker (som ibland inte alls är oförutsedda...). Men det måste finnas rimlighet. Ibland är det inte möjligt att förutse allt.

Så det vettiga och ärliga sättet är att om det vid fast pris tillkommer stora kostnader så får hantverkaren i alla fall delvis betalt för det och om det vid rörligt pris tillkommer stora kostnader så får kunden någon slags rabatt efter ett tag.

Om rörligt pris innebär att man kan fakturera vad som helst så är min uppfattning att fast pris ska tolkas på samma strikta sätt. Så om det visar sig att det ligger en deponi med kärnavfall där man skulle gjuta plattan så får hantverkaren betala de hundra miljoner det kostar att få det därifrån.

Men jag förespråkar viss flexibilitet i båda fallen men använder som sagt själv bara fast pris.
Och jag anlitar bara hantverkare som undersöker jobbet noga. Jag vill inte ha folk som beter sig som Ryanair och försöker till slut fakturera för slitage på skosulorna.
Absolut men det måste ju finnas någon rimlig gräns för det rörliga. Om du ska måla ett rum och tar det rörligt kan ju rimligen inte en entreprenör skicka en faktura på 1 msek och säga "skyll dig själv du tog rörligt"?
 
Clarken37 skrev:
Absolut men det måste ju finnas någon rimlig gräns för det rörliga. Om du ska måla ett rum och tar det rörligt kan ju rimligen inte en entreprenör skicka en faktura på 1 msek och säga "skyll dig själv du tog rörligt"?
Nej det är ju det jag säger. Eftersom det inte är så med fast pris kan det inte vara så med rörligt heller.

Det minsta man kan begära vid rörligt är ju kontinuerliga uppdateringar om hur många timmar som används.

Särskilt om det drar iväg jämfört med vad man pratat om från början.☺️
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Även vid rörligt pris kan du begära en prisuppskattning. Den får då inte överstigas med mer än 15%, för att gardera sig kanske hantverkaren lägger sig lite högt men då med risken att någon annan ger en lägre uppskattning och hen inte får uppdraget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag använder aldrig något annat än fast pris för att undvika huvudvärk.

Men jag ska försöka förklara detta.

Vid fast pris betalar kunden en premie för att minska risken att det blir mycket dyrare.

Vid rörligt pris tar kunden en risk att det kan bli dyrare men det kan också bli billigare.

Om det vid rörligt pris blir mycket dyrare så är det tråkigt men den risken ligger på kunden. Vid fast pris ligger risken på hantverkaren (om det tar mycket längre tid).

I praktiken så är inte fast pris alltid fast dock. Det är vanligt att hantverkare på olika sätt försöker få mer betalt för att det tillkommer oförutsedda saker (som ibland inte alls är oförutsedda...). Men det måste finnas rimlighet. Ibland är det inte möjligt att förutse allt.

Så det vettiga och ärliga sättet är att om det vid fast pris tillkommer stora kostnader så får hantverkaren i alla fall delvis betalt för det och om det vid rörligt pris tillkommer stora kostnader så får kunden någon slags rabatt efter ett tag.

Om rörligt pris innebär att man kan fakturera vad som helst så är min uppfattning att fast pris ska tolkas på samma strikta sätt. Så om det visar sig att det ligger en deponi med kärnavfall där man skulle gjuta plattan så får hantverkaren betala de hundra miljoner det kostar att få det därifrån.

Men jag förespråkar viss flexibilitet i båda fallen men använder som sagt själv bara fast pris.
Och jag anlitar bara hantverkare som undersöker jobbet noga. Jag vill inte ha folk som beter sig som Ryanair och försöker till slut fakturera för slitage på skosulorna.
Samtidigt har du ingen aning om hur nära de undersökt jobbet. De kan ju dra valser utan problem (och gör det gärna och ofta).

Vi har i tidigare situationer känt att vi måste vara på plats heltid för att guida hantverkarna. Ofta känner vi att vi själva som amatörer hade gjort ett bättre jobb. Vilket är fullständigt absurt. För 700kr per timme förväntar jag mig nästan perfektion, inget hafsjobb som en glad amatör gör bättre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Samtidigt har du ingen aning om hur nära de undersökt jobbet. De kan ju dra valser utan problem (och gör det gärna och ofta).

Vi har i tidigare situationer känt att vi måste vara på plats heltid för att guida hantverkarna. Ofta känner vi att vi själva som amatörer hade gjort ett bättre jobb. Vilket är fullständigt absurt. För 700kr per timme förväntar jag mig nästan perfektion, inget hafsjobb som en glad amatör gör bättre.
Tyvärr, helt sant. De läser inte instruktioner t.ex. vid golvläggning, lägger golv som det vore en altan, med bara lite påläsning och samma arbete så blir golven mycket snyggare, läsa på hur ska behandlas efter inläggning t.ex. vid oljade golv. Tänk att måste stå och läsa innantill för hantverkare. Men det finns också de som kan sitt jobb, dessa hantverkare som är guld värt är dock svåra att få tag i.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Samtidigt har du ingen aning om hur nära de undersökt jobbet. De kan ju dra valser utan problem (och gör det gärna och ofta).

Vi har i tidigare situationer känt att vi måste vara på plats heltid för att guida hantverkarna. Ofta känner vi att vi själva som amatörer hade gjort ett bättre jobb. Vilket är fullständigt absurt. För 700kr per timme förväntar jag mig nästan perfektion, inget hafsjobb som en glad amatör gör bättre.
Så är det tyvärr i hantverkarbranschen. Du måste övervaka arbetet annars slarvas och fuskas det regelmässigt. Tråkigt som tusan, men så ser verkligheten ut.
 
Det låter som att du gör klokt i att be beställa till fast pris.
 
Clarken37 skrev:
Samtidigt har du ingen aning om hur nära de undersökt jobbet. De kan ju dra valser utan problem (och gör det gärna och ofta).

Vi har i tidigare situationer känt att vi måste vara på plats heltid för att guida hantverkarna. Ofta känner vi att vi själva som amatörer hade gjort ett bättre jobb. Vilket är fullständigt absurt. För 700kr per timme förväntar jag mig nästan perfektion, inget hafsjobb som en glad amatör gör bättre.
Men hur kunde detta bli så fel om du redan lärt dig läxan innan?
 
  • Gilla
Riitta Ahola
  • Laddar…
Q
H HEM2121 skrev:
Risken med takpris är just att priset just hamnar på takpriset. Takpris=maxpris.
Å andra sidan vet du vad priset blir som högst. Som det har nämnts tidigare, skriv kontrakt, skriv in också ett vitesbelopp om de inte blir klara i tid, t.ex. per påbörjad vecka som är försenat x kronor. Färdiga kontaktformuläret hittar du på konsumentverkets och Villaägarnas hemsidor.
Fastpris = Maxpris
 
H
Q Adde byggahus skrev:
Fastpris = Maxpris
Ja, det är det också.
 
Clarken37 skrev:
Absolut men det måste ju finnas någon rimlig gräns för det rörliga. Om du ska måla ett rum och tar det rörligt kan ju rimligen inte en entreprenör skicka en faktura på 1 msek och säga "skyll dig själv du tog rörligt"?
Det finns ju "guardrails". Tex lagar kring "ocker"
"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."

Men då handlar det ju just om att man tex får en faktura på 1 mkr när det skulle kostad 100k tex...inte om att man tycker det blev "lite för dyrt"

Du ser ju i kontraktet hur mycket per timme dom tar, så där kan du ju ta in offerter/jämföra.

Sen handlar det om timmarna. Om du inte frågar/får ngt "ungefärligt" svar så är det iofs svårt, men kostar det "1 miljon" så bör du ju redan innan dessa ha dragit öronen åt dig.

Generellt tror jag att man skall ta rörligt när man dels har en god uppfattning själv om jobbet OCH en bra relatione med hantverkaren
 
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men hur kunde detta bli så fel om du redan lärt dig läxan innan?
Detta exempel var för länge sedan. Jag vet nu att om man renoverar så måste man ta ledigt i veckor från jobbet och stå och glo över hantverkarnas axel konstant så de inte gör fel hela tiden.

Detta är helt absurt då man knappast behöver stå och glo när bilmecken håller på med bilen eller när Mobilbutiken lagar skärmen.

Kostnaden blir då hantverkarnas timpenning OCH den uteblivna lön du därmed missar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Detta exempel var för länge sedan. Jag vet nu att om man renoverar så måste man ta ledigt i veckor från jobbet och stå och glo över hantverkarnas axel konstant så de inte gör fel hela tiden.

Detta är helt absurt då man knappast behöver stå och glo när bilmecken håller på med bilen eller när Mobilbutiken lagar skärmen.

Kostnaden blir då hantverkarnas timpenning OCH den uteblivna lön du därmed missar.
https://byggteknikforlaget.se/fast-...dgetpris-viktigt-att-kanna-till-skillnaderna/
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Detta exempel var för länge sedan. Jag vet nu att om man renoverar så måste man ta ledigt i veckor från jobbet och stå och glo över hantverkarnas axel konstant så de inte gör fel hela tiden.

Detta är helt absurt då man knappast behöver stå och glo när bilmecken håller på med bilen eller när Mobilbutiken lagar skärmen.

Kostnaden blir då hantverkarnas timpenning OCH den uteblivna lön du därmed missar.
Jag skulle säga att har du inte det förtroendet för de hantverkare du tar in så bör du gå på fast pris...
Du kan ju ev börja med ngt deljobb på fast pris, och gör dom ett bra jobb och ni får förtroende för varandra kan du ev. ta efterföljande jobb på rörligt...
 
Q Adde byggahus skrev:
Som det redan nämnts, är rörligt med takpris den bästa lösningen.
Den bästa lösningen för vem?

Som säljare accepterar jag inte ett sådant upplägg eftersom det lägger alla fördelar hos köparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.