Hej
Jag har byggt ett nytt hus. har nu haft slutbesiktning och bygglovshandläggaren såg att jag ej kryssat i för eldstad i ansökan till bygglovet.
Eldstaden var inritat i både plan och fasadritningar.
Handläggaren sa att jag skulle ansöka om bygganmälan för eldstad.
Bygganmälan kostar 3125:-kr som känns lite surt.
Har inte handläggarna någon granskning på ritningarna och borde sett att jag missat det?
Eller är det bara att betala och se glad ut?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bengt141 Bengt141 skrev:
Eller är det bara att betala och se glad ut?
Glad behöver du ju inte se ut men betala lär du nog göra 😉
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 14 till
  • Laddar…
Handläggaren övertar inte ansvaret för dina fel bara för att denne missa dem i granskningen.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Bengt141 Bengt141 skrev:
Hej
Jag har byggt ett nytt hus. har nu haft slutbesiktning och bygglovshandläggaren såg att jag ej kryssat i för eldstad i ansökan till bygglovet.
Eldstaden var inritat i både plan och fasadritningar.
Handläggaren sa att jag skulle ansöka om bygganmälan för eldstad.
Bygganmälan kostar 3125:-kr som känns lite surt.
Har inte handläggarna någon granskning på ritningarna och borde sett att jag missat det?
Eller är det bara att betala och se glad ut?
Kryssrutorna är väl till för att de ska veta vad det är du söker bygglov för. Det du kryssar i kontrollerar de på ritningarna, resten behöver de inte lägga tid att granska utan antar väl att det finns lov för tidigare.

Alternativet hade ju varit att de varje gång granskar varje detalj på alla ritningar och fakturerar enligt detta vilket hade fått de flesta att gå i taket.

Så jag skulle säga att det bara är att betala och se glad ut, det är ju ändå fredag!
 
  • Gilla
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
Ja det är nog som tidigare skrivits, detaljerna på insidan är det nog bara din KA som bryr sig om.
 
  • Gilla
Berr_a och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu är ju 3 125 kr inte värt att bråka om men jag tror handläggaren är ute och cyklar och att du har sökt bygglov som omfattar eldstaden. Du lämnade ju in handlingar gällande denna. Kommunen har en skyldighet att begära de underlag de behöver för bygglovsprövningen så när de handla ärendet kunde de frågat om mer underlag om de upplevde att ritningsunderlaget ej dög.

Å andra sidan står det väl på ditt bygglov vad som är beviljat och inte? T ex att ritningarna är stämplade som en del av ärendet som de har beviljat bygglov för?

En liten varning: Om kommunen gör vad de ska enligt PBL och vidhåller att du har påbörjat installation av en eldstad utan bygglov eller anmälan så ska du nu påföras en byggsanktionsavgift, en sorts straff, för detta. Kring 5000 kr. Så det kan bli några tusenlappar till. En vettig handläggare ser mellan fingrarna men det här exemplaret verkar ju vara av den principfasta typen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Men TS har ju inte ansökt om bygglov för det när krysset inte finns.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Alternativet hade ju varit att de varje gång granskar varje detalj på alla ritningar och fakturerar enligt detta vilket hade fått de flesta att gå i taket.
Ja byggnadsnämnden har en skyldighet att granska de handlingar som är en del av bygglovsansökan och utifrån detta bevilja eller avslå bygglovet. Om handlingarna inte var gällande så skulle det ju vara högst oklart vad man har fått bygglov för. Om handlingarna innehåller element som man inte kan ge bygglov för ska man avslå bygglovet. Eller mer pragmatiskt: be den sökande justera handlingarna i den detaljen så att man inte tvingas avslå.
 
  • Gilla
Stenko och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Men TS har ju inte ansökt om bygglov för det när krysset inte finns.
Jag vill nog se de kompletta handlingarna för att vara övertygad om det. Kryss i hemmasnickrade blanketter har inget direkt stöd i PBL utan detta är hemmakokta kommunlösningar för handläggningen. Om kryssen inte stämmer med handlingarna i övrigt så får handläggaren fråga efter mer underlag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Finns eldstad med i kontrollplan?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja byggnadsnämnden har en skyldighet att granska de handlingar som är en del av bygglovsansökan och utifrån detta bevilja eller avslå bygglovet. Om handlingarna inte var gällande så skulle det ju vara högst oklart vad man har fått bygglov för. Om handlingarna innehåller element som man inte kan ge bygglov för ska man avslå bygglovet. Eller mer pragmatiskt: be den sökande justera handlingarna i den detaljen så att man inte tvingas avslå.
Jag skulle nog säga tvärt om. Om den sökande söker bygglov för exempelvis en eldstad á 3125:- och samtidigt passar på att diskret flytta en vägg 2 meter, ska man då anse det godkänt med en tillbyggnad på 2 meter? Eller ska bygglovshandläggaren behöva granska varenda mått, historiska bygglovshandlingar osv för att kontrollera att inget olovligen adderats på ritningen?

Nä, jag skulle säga att bygglovshandläggare har att granska det som ansökan/anmälan bokstavligen gäller, granska de relevanta detaljerna i ärendet och inget annat. Därför har man även kryssrutor och blanketter där man fyller i exakt vad ansökan gäller. Annars skulle varje ärendes kostnad springa iväg rejält!
 
  • Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag skulle nog säga tvärt om. Om den sökande söker bygglov för exempelvis en eldstad á 3125:- och samtidigt passar på att diskret flytta en vägg 2 meter, ska man då anse det godkänt med en tillbyggnad på 2 meter? Eller ska bygglovshandläggaren behöva granska varenda mått, historiska bygglovshandlingar osv för att kontrollera att inget olovligen adderats på ritningen?

Nä, jag skulle säga att bygglovshandläggare har att granska det som ansökan/anmälan bokstavligen gäller, granska de relevanta detaljerna i ärendet och inget annat. Därför har man även kryssrutor och blanketter där man fyller i exakt vad ansökan gäller. Annars skulle varje ärendes kostnad springa iväg rejält!
Normalt söker man inte bygglov för installation av eldstäder utan gör en anmälan så ditt exempel faller där. Men installation av eldstad kan omfattas av ett bygglov när man t ex som TS uppför ett hus.

Det är mycket vanligt att man får bygglov för en mängd åtgärder när man uppför ett hus utan att man listar de hundratals olika delåtgärderna i olika kryssrutor.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TS, vad lämnade du in för handlingar gällande kaminen? Normalt lämnar man in uppgifter gällande dess utsläppsprestanda, typ/modell på eldstad och skorsten. Vanligen dokument från tillverkaren. Om du inte gjorde detta så talar ju detta för att du aldrig sökte bygglov för eldstaden eller skorstenen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Finns eldstad med i kontrollplan?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS, vad lämnade du in för handlingar gällande kaminen? Normalt lämnar man in uppgifter gällande dess utsläppsprestanda, typ/modell på eldstad och skorsten. Vanligen dokument från tillverkaren. Om du inte gjorde detta så talar ju detta för att du aldrig sökte bygglov för eldstaden eller skorstenen.
Jag köpte ett pakethus från en stor hustillverkare
Dom skötte det mesta kontakten med bygglovsavd
Jag har inte riktigt koll på vad som kom in, det är 2,5år sen det skickades in
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
De har väl dessutom en prislista på vad olika saker ska kosta, ska väl inte påverka dig om det är en erfaren handläggare som plöjer igenom din ansökan på en kvart eller om du får en nybörjare som tar en heldag på sig. Så kanske är så att det hade lagts på 3125:- förra gången istället för nu om eldstaden hade hanterats redan då.
Kan ju vara så att du går plus/minus noll på detta men att handläggaren är vänlig och låter dig slippa sanktionsavgifter som nämnts i tråden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.