E enoch85 skrev:
Gjorde samma sak för drygt ett år sedan när vi byggde. Elektrikern tittade på mig och skakade på huvudet när jag kom in med min skiss på ett 12U rack, 2 st patchpaneler och 49 st POE uttag samt 8 kameror och 10 AP (152 kvm). Väldigt overkill jag vet. :D

Som tidigare nämnts, inget mesh - dra kabel direkt till AP istället. CAT6 om du vill ha vettig hastighet och framtidssäkrat. CAT6A om du vill få ut 10 GBe/s.

Sen tycker jag du bör fundera på att ha "riktiga grejer" typ Unifi. Själv kör jag detta och det har aldrig strulat, det bara tuggar på:

Efter tjänsteleverantör: [länk]
Switch (behöver dock inte vara just denna, finns billigare): [länk]
AP: Ett antal [länk]

Drar du CAT6 till detta så har du ett nätverk som räcker hela husets livslängd vill jag påstå. Utöver detta kan du ju även koppla på dörrklocka och kameror: [länk] samt [länk]

Lycka till!
Supertips, tack! Har kollat massor på Unifi senaste dagarna (nätterna om vi ska vara ärliga…)och de ser kanon ut. Känns som en bra ambition att långsamt byta ut till dessa, budgeten sträcker sig bara till en viss del just nu så kabelhanteringen får gå först och sen får vi ”bo in oss” med inköp.

Vad behöver man dra för kabel till eventuella kameror? Vanlig skärmad Cat6 med eller utan RJ45 kontakt? Hur ser slutprodukten ut efter att det är dragit? Tänker om man bara vill dra kablarna och senare sätta upp eventuella kameror/ringklockor etc.
 
JoLi81 JoLi81 skrev:
Som övriga redan skrivit: strunta i mesh, kör med accesspunkter. Strunta i asus/tplink, kör ubiquiti eller liknande. Eftersom du bygger nytt så vill du säkert ha kameror, doorbells m kamera mm som också går över PoE, så snåla inte med uttagen.
Dessutom, kom ihåg att du förmodligen behöver ett par mindre switchar nära olika tvrum för tv och spelkonsoler. Det är mycket trevligare med full kareta in i prylarna än wifi. Och se även till att du kan lägga tvättmaskiner, lampor och annat på ett eget IoT-nät. Och kanske ytterligare ett gästnät när barnens kompisar är på besök så kan du throttla deras trafik separat så du kan köra videomöten :)
Hur gör man för att skapa separata nätverk? Ett för familjen, ett för IoT och ett för gäster?
 
E enoch85 skrev:
5 GHz-bandet är ju så pass brett att det rymmer ganska många AP. Kör dessutom lite olika SSID, och 2.4 GHz är bara påslaget där det används, typ IoT. Mitt mål var full 5 GHz-täckning överallt, och så blev det. Använde Unifis planeringsverktyg där jag la in båda våningarna från ritningen, och sen placerade AP därefter. Men ja, konsolen sköter det fint, och jag har "Excellent" på alla AP, utan krockar. Konsolen mäter även grannarnas kanaler på nätterna och placerar sig optimalt däremellan.

Hade också länge stört mig på att inte ha bra täckning utomhus, så det blev en AP i varje väderstreck (stenhus). Utöver det så har jag nån i garaget (nära 50 kvm). Nu i efterhand så hade jag lätt klarat mig på 2 st AP inne, 1 i garaget för bilen och sedan 2 st ute. Dock tyckte jag det var bättre med för många än för lite.

Mitt eget nätverk är inget bra exempel dock, mest p.g.a. overkill, men jag lärde mig mycket av det. Jag betalade ca 260K (utöver standard) extra för allt, så man kan inte anse det vara en måttstock för rekommendationer direkt. :)
Det beror väldigt mycket på. DFS äter upp väldigt mycket av 5ghz bandet så bor man hyfsat nära en flygplats eller väderradar (vilket många gör) så har man bara 4 icke överlappande 20mhz kanaler. Eller 2 40mhz eller bara 1 80hz. Så dina extra AP gör nog mer skada än nytta om man ska vara helt ärlig 😊.
 
D dcarlsson9 skrev:
Hur gör man för att skapa separata nätverk? Ett för familjen, ett för IoT och ett för gäster?
Enklast är med VLAN. Me. Då måste alla switchar ha stöd för det. Men du behöver inte tänka på det nu. Dra en massa kabel och lös det logiska sedan 😊
 
D dcarlsson9 skrev:
Hur gör man för att skapa separata nätverk? Ett för familjen, ett för IoT och ett för gäster?
Det sätter man upp i switchen, och i AP enheterna. Förutsätter att man valt en "manager bar switch" Smart Switch, eller L2 (lager 2) räcker.
I hemmiljö ett Nät för husets ägare där allt finns och nås och ett för gäster brukar räcka. För dom flesta är även ett Gäst nätverk egentligen lite overkill. Hur många har du varit hos som gett dig ett begränsat gästnät:). En fara med Gästnät, är att på festen så vill alla komma åt Spotify connect enheter etc. Skall dom nås både i huvudnät och gästnät, så krävs lite mer insats av den som sätter upp nätet.
Hur man gör är inte enkelt beskrivet, dåd et görs lite olika beroende på val av switch och AP. Är man hyffsat bekväm med IT så löser man det hyffsat enkelt, med hjälp av youtube:)
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
D dcarlsson9 skrev:
Supertips, tack! Har kollat massor på Unifi senaste dagarna (nätterna om vi ska vara ärliga…)och de ser kanon ut. Känns som en bra ambition att långsamt byta ut till dessa, budgeten sträcker sig bara till en viss del just nu så kabelhanteringen får gå först och sen får vi ”bo in oss” med inköp.

Vad behöver man dra för kabel till eventuella kameror? Vanlig skärmad Cat6 med eller utan RJ45 kontakt? Hur ser slutprodukten ut efter att det är dragit? Tänker om man bara vill dra kablarna och senare sätta upp eventuella kameror/ringklockor etc.
Till fast förläggning använder man alltid kontrakterad kabel med solida ledare. Som man sen kontrakterar med RJ45 honor. Dessa kablar är ganska stela, det finns RJ45 hanar att crimpa på denna typen. Men rekommendationen, och det som är rätt, avsluta med Uttag dosor, inte utstickande kabel. Här sätter du en Hona, som du sen kopplar ihop med dina enheter med en kort mjuk patchkabel. Till mina ap, har jag lagt honan inne i dosan. På väggarna avslutar jag med ett Vägguttag över dosan. Använder du Honor med keystone så köper du tomma uttag med keystone uttag, som det klickas i. Detta är mycket smidigare, än att kontraktera direkt i uttag med kronverktyg.

Idag hade jag uteslutande valt CAT6a, Prisskillnad mot CAT6 är försvinnande. Högre ger inget större mervärde , dyrare.

Skall erkänna att jag har dragit en och annan färdigkontakterad kabel också. Har man ett rör som rymmer en färdig patchkabel, Då ahr jag tryckt i en RJ45 Keystone könsbytrae i patchen, eller anslutit den direkt i switchen. Detta ahr jag bla gjort till Min värmepump, som ligger vägg i vägg, Till Min TV som hade ett 50 rör mellan teknikrum, och baksida Skärm. Men om du gör det från början, lämna dom genvägarna till det du missat:)

Exempel på bra kabel:
https://www.ahlsell.se/products/el/.../natverkskabel-skarmad/cat6a-skarmad/4903210/

exempel på bra kontakt:
https://www.ahlsell.se/products/el/...---jack-c6a-stp-med-dammlucka-16b-ea-09sl-wt/
 
D dcarlsson9 skrev:
Supertips, tack! Har kollat massor på Unifi senaste dagarna (nätterna om vi ska vara ärliga…)och de ser kanon ut. Känns som en bra ambition att långsamt byta ut till dessa, budgeten sträcker sig bara till en viss del just nu så kabelhanteringen får gå först och sen får vi ”bo in oss” med inköp.

Vad behöver man dra för kabel till eventuella kameror? Vanlig skärmad Cat6 med eller utan RJ45 kontakt? Hur ser slutprodukten ut efter att det är dragit? Tänker om man bara vill dra kablarna och senare sätta upp eventuella kameror/ringklockor etc.
Bäst är om du kan installera dosor som du drar kablarna till även till kameror etc. Men här kan det ju vara försvarbart att gå ut med slang. Går du ut med slang, så hade jag valt mjuk patchkabel som är färdigkontakterad, trots vad jag skrev i förra svaret. Klipp av kabeln i ändan som går till teknikskåp. Dra igenom röret, och crimpa på en ny RJ 45 hane, som dus en ansluter i en keystone könsbytare som monteras i patchen, eller direkt i switchen.
Beträffande Larm, så avgörs det ju vad du har för larm. Jag har en larmcentral som sitter i teknikrumemt. Här har jag dragit en slang till patchskåpet, samt en slang upp till dörren där manöverpanelen sitter. Vissa larm (mitt) Har en nätverksansluten larmpanel, men de flesta har en busskabel mellan larm och panel. Så viktigt med kanalisation, men dra ingen kabel förrän du vet vad du skall ha. Det gäller alla ställen som du inte avslutar med dosa, utan slang. Vänta med kabel. Dels vet du inte vilken kabel det bli, sen ser det ju riktigt dåligt ut med en kabel som hänger ut. Detta om access till slangarna är lättillgänglig.
 
engs engs skrev:
Borde det inte fungera sätta en switch i typ mediabänk eller vad man ska kalla det?
(Där man nu har diverse boxar för strömmande TV, TV-spel etc).
Så löser mand et när man dragit för lite, det tillkommer produkter man inte tänkte på etc. men man vill ha så få switchar i serie som möjligt. Trots denan isnikt, har jag själv i skrivande stund 3 utplacerade små switchar. en kommer försvinna när jag är kalr, Men 2 kommer få leva vidare pga av utökade behov. Därav jag rekommenderat 4 uttag till TV rum och Kontor. 2 som ofta föreslås räcker sällan:) Bra att veta Netgear har små smidiga switchar som drivs av PoE, så behöver inget eluttag för den. Nästas stora brist i TV bänken.
 
H Hzbagdadbob skrev:
I vårt nuvarande hus så fanns det varken fiber eller trådbundet internet, fick bli första stora renoveringen vi gjorde, via vinden och ner till pannrummet i källaren borrade vi till ett 110 pvc rör som blev fyllt med ethernet samt koax kabel.
Till övervåningen gick det åt ca 800m cat 6a totalt, har en unifi AP long range som täcker både entreplan samt källaren ua.
Mitt råd är att inte snåla med uttag, 2st dubbla nätverksuttag, helst cat 6a per rum, och 3st dubbla vid tvplatsen i vardagsrummet.
Framtidssäkra med cat 6a.
Jag har källaren kvar att dra kabel till, endast biorummet är det draget till, håller på att dra kabel till kameror nu samt ytterligare en AP i garaget.
Snygg kabel hantering. Ser inte riktigt lika bra ut hos mig:) Skall dock städas upp, mycket nöd anslutet pga ombyggnation hemma. Jag har dessutom varit begränsad till 6HE skåp då jag har ett 32" rack för resten av av nöjesparken under.

Nätverksskåp med trassliga Ethernet-kablar och nätverksutrustning. Behov av kabelhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sprucetwig skrev:
Mesh använder man när man inte kan dra kabel. Du ska ha ett system med vanliga accesspunkter som hanterar roaming på ett bra sätt, t.ex. Ubiquitis Unifi. Finns säkert motsvarande från andra tillverkare.
Mesh med kabel är bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Mesh med kabel är bättre.
Mesh med kabel är en AP.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Så löser mand et när man dragit för lite, det tillkommer produkter man inte tänkte på etc. men man vill ha så få switchar i serie som möjligt. Trots denan isnikt, har jag själv i skrivande stund 3 utplacerade små switchar. en kommer försvinna när jag är kalr, Men 2 kommer få leva vidare pga av utökade behov. Därav jag rekommenderat 4 uttag till TV rum och Kontor. 2 som ofta föreslås räcker sällan:) Bra att veta Netgear har små smidiga switchar som drivs av PoE, så behöver inget eluttag för den. Nästas stora brist i TV bänken.
Inga större problem att ha switchar om man kan leva med de extra prylarna/kablarna.
Man behöver verkligen inte dra 4 kablar till samma ställe om man inte vill. En kabel + liten switch går utmärkt. I en TV bänk har du ju redan så mycket prylar att en liten switch inte gör något eller syns. I TV bänken har man inte heller något som drar mycket bandbredd.

Så vill man inte dra 600m kabel i huset så går det fint att dra en kabel till varje rum och sen ha en liten switch där. Så länge man undviker att sätta en massa switchar i serie så är det inga problem.
Det blir inte lika snyggt förståss. Men det fungerar utan problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Mesh med kabel är en AP.
Inte nödvändigtvis, men det behöver vi inte ta här.
 
Personligen kan jag tycka att det kan vara mer smidigt att sprida sin utrustning lite om man inte vill dra 30 kablar i megarör, det är inte sannolikt att ni kommer maxa kapaciteten i det fysiska mediet (kabeln) så om platsen finns går det ju utmärkt att dra en tråd upp till tex en städskrubb eller vind (om den inte blir allt för varm/kall) där el finns tillgängligt på övervåningen och sätta en PoE-switch där och sedan dra de enskilda kablarna därifrån genom vind/innertak till AP och ut genom fasaden till kameror om man vill ha sådana. Efter som man då kommer ner i storlek på Switch kan man köra med modell som har passiv kylning och inte låter som ett monster.
 
  • Gilla
Tjalve_85
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte nödvändigtvis, men det behöver vi inte ta här.
Nej du har rätt. Det är inte samma sak (inte ens i närheten). Men i det här sammanhanget så kan man säga att det är i princip samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.