B
Kanske är jag som är okänslig eller nästan alltid träffar på välfungerande termostventiler, men för mig brukar det inte vara något större problem att få en jämn temp oavsett tempen ut ur beredaren.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det innebär ju också att man blir av med boyta eftersom en del av bostaden måste konverteras till pannrum, vilket garanterat sänker värdet på huset rejält.
Värmepumpen kan ofta stå på den plats som den elektriska vvb har i dag så jag tror knappast att man behöver förlora så mycket boyta.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, lösningen bygger självklart på att det finns en fungerande termostatblandare i systemet. Tycker det låter extremt trivialt jämfört med att dra färskvattenrör ut i marken genom avloppbrunnen m.m.
Nja, själv tycker jag att inkommande kallvatten till VVB via en avloppsbrunn är en enklare och mer skalbar lösning då den fungerar på allt avloppsvatten. Man behöver inte ens renovera badrummet för att få till lösningen. Dessutom så kan rören värmas även när man inte duschar.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, själv tycker jag att inkommande kallvatten till VVB via en avloppsbrunn är en enklare och mer skalbar lösning då den fungerar på allt avloppsvatten.
Frågan är som sagt hur mycket värme det finns i avloppsbrunnen när du spolar varmvatten?
Skulle gissa att vattnet i brunnen snabbt kallnar till samma temperatur som den omgivande jorden, dvs. i princip samma temperatur som inkommande kallvatten.

Sen vete f-n om jag skulle vilja att inkommande färskvatten snurrar runt där bland bajskorvar och gojs.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan är som sagt hur mycket värme det finns i avloppsbrunnen när du spolar varmvatten?
Skulle gissa att vattnet i brunnen snabbt kallnar till samma temperatur som den omgivande jorden, dvs. i princip samma temperatur som inkommande kallvatten.

Sen vete f-n om jag skulle vilja att inkommande färskvatten snurrar runt där bland bajskorvar och gojs.
Nu skrev jag iofs redan i första inlägget om detta att man skulle värma inkommande kallvatten med detta via en värmeväxlare. Skall man ändå göra ett större intrång i huset så kan man göra det utan att montera intrånget på en av de känsligare platserna (golvet i badrummet).
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skrev jag iofs redan i första inlägget om detta att man skulle värma inkommande kallvatten med detta via en värmeväxlare.
Du tänker dig dubbla värmeväxlare (slingan i brunnen och ytterligare en VVX i huset) och en cirkulationspump? Låter mycket effektivt 😄 Och jag begriper fortfarande inte hur det löser problemet med att vattnet i brunnen inte är varmt.

Men du får väl ta patent på din lösning om den nu är så överlägsen. Vad beträffar duschen finns åtminstone några produkter på marknaden. Inte för att det verkar gå så bra för dem, så vette f-n om det i praktiken är en vettig pryl för att spara energi. Tror att tanken är att man installerar dem vid nybygge eller renovering, inte att man river upp badrumsgolvet enkom för att installera detta. Har i och för sig sett någon duschtrågsvariant, men kommer inte ihåg om det var ett hembygge eller en kommersiell produkt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
, vilket garanterat sänker värdet på huset rejält.
Lite överdrivet i de flesta fall dock. Men det finns ju alltid undantag.
 
Det går ju bra att använda den kalkylator som golvbrunnsföretaget har på sin hemsida, då får man veta att återbetalningstiden lätt kan bli 50år eller mer...
Ju varmare kallvattnet in är, desto mindre besparing
 
D Dilato skrev:
Det går ju bra att använda den kalkylator som golvbrunnsföretaget har på sin hemsida, då får man veta att återbetalningstiden lätt kan bli 50år eller mer...
Ju varmare kallvattnet in är, desto mindre besparing
Då får man kyla det först då. 😎
 
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Fick just en vansinnig idé, eller? Jag använder ju inte längre elpatronerna i min FLVP. Det bör ju rimligen gå att värma vattnet direkt från solceller på taket där den enda styrning man använder sig av är att man med en kontaktor bryter strömmen när vattnet är tillräckligt varmt (70 grader).

Hur ser karaktäristiken ut på solpanelerna? Jag räknade ut att resistansen i 9kW elpatronerna ligger på 17 Ohm per fas (jag antog Y-koppling, får kolla detta närmare senare, men det ser ut så på bilden nedan).

Elektrisk värmeelement med flerfaldiga rör och anslutna kablar, typiskt för industriella eller kommersiella applikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ju några valmöjligheter baserat på hur den ser ut.

Om jag nu kopplar en 400W solpanel till denna, vilken effekt får jag då?

Panelen har Vmp: 31,23V Imp: 12,81A.
P = U*I = U*U/R = 31*31/17 = 56W
Parallelkopplar man alla tre elpatronerna så blir det 168 W.

Hmm, inte riktigt så bra som man hoppades på. Jag skulle behöva elpatroner med lägre resistans och det finns (har inte kollat om det är samma sockel):
- https://www.aliexpress.com/item/32791501593.html?spm=a2g0o.detail.1000023.1.64994ee3TuhUIb

Eller är jag ute och cyklar nu? Det är väl spänningen som dimensionerar solpanelernas effekt?

Edit: Hittade nu denna länk som visar på att detta fungerar och redan diskuterades för över tio år sedan: https://cornucopia.se/2012/10/solceller-betalar-sig-pa-sex-ar-utan/

Edit2: Måste hitta rätt elpatron bara. Men hittar man det så blir det nog rätt snabbt lönsamt. Räknar jag bara på nätavgifterna på varmvattenproduktionen på sommaren så bör jag bara där kunna spara minst 2kr per dag. Det går säkert att spara detta under halva året. Sedan får jag solenergi andra delar av året också. Inte orimligt att tro att jag med två paneler bör kunna spara in uppåt tusen kronor per år bara i nätavgifter. Även med denna månadens elpriser blir det nog minst 50% till. Tre paneler skulle kosta under 4000kr och kunna leverera runt 1kW, men 2 paneler räcker nog, så runt 2600kr.

Jag vill påpeka att det inte är lagligt att koppla ens detta själv, trots likspänning, det är för hög effekt.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Fick just en vansinnig idé, eller? Jag använder ju inte längre elpatronerna i min FLVP. Det bör ju rimligen gå att värma vattnet direkt från solceller på taket där den enda styrning man använder sig av är att man med en kontaktor bryter strömmen när vattnet är tillräckligt varmt (70 grader).
Jo det bir säkert bra under den varma årstiden sen bryter det ihop under den kalla årstiden (inkl lite sol).
 
P paralun skrev:
Jo det bir säkert bra under den varma årstiden sen bryter det ihop under den kalla årstiden (inkl lite sol).
Varför skulle det bryta ihop? Detta är ju ren tilläggsenergi för att värma varmvatten och till viss del värma elementen (två rum som inte nås av LLVP). Mitt stora bekymmer är hur effektkurvan blir från panelen när den kopplas till en ren resistor.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle det bryta ihop? Detta är ju ren tilläggsenergi för att värma varmvatten och till viss del värma elementen (två rum som inte nås av LLVP). Mitt stora bekymmer är hur effektkurvan blir från panelen när den kopplas till en ren resistor.
Jo men under den mörka årstiden så blir det ju minimalt tillskott.
Sen behövs då all energi för att värma ditt hus under den kalla/mörka årstiden.
 
B
@pacman42

Den där artikeln är ju lite undermålig. Det tillkommer montagematerial, montagearbete, någon form av styr (t.ex. en enkel kontaktor och termostat med överhettningsskydd). Dessutom så är ju tanken att använda befintliga beredare. Hur många sådana har plats för extra elpatroner/dykrör för tempmätning? Investeringen underskattas en hel del.

Om man har den befintliga beredaren på t.ex. 50C som default så är det ju inte så många kWh man kan lagra innan man måste slå ifrån solelen för att förhindra kokning. Dvs nyttig produktion överskattas en hel del, om man inte har en väldigt stor beredare.

Återbetalningstiden blir ju klar sämre i verkligheten. Därmed inte sagt att det är en dödfödd idé, har sett den typen av lösning i off-grid sammanhang.
 
Att folk orkar! Ta kortare och färre antal duschar så sparar familjen säkert in dessa kulor utan att jobb och investerade beskattade slantar...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.