Man brukar kunna se länk-kvaliteten (LQI-värdet).
 
F
useless useless skrev:
Man brukar kunna se länk-kvaliteten (LQI-värdet).
Ja finns nån toggle för det. Den länken har 30/0 vilket jag antar är dåligt?

Edit: Nu fick reläet plöstsligt typ 8 connections. Men de är nog ganska svaga allihopa.
 
Ja, det är dåligt. Över 200 är bra och över 100 är acceptabelt. Under 100 funkar om man har tur och kräver åtgärder för att nätet ska vara stabilt.
 
F
useless useless skrev:
Ja, det är dåligt. Över 200 är bra och över 100 är acceptabelt. Under 100 funkar om man har tur och kräver åtgärder för att nätet ska vara stabilt.
Ouch well det är ju inte oväntat direkt då det är långt bort och mellan husvägg och plank.

Det kan varit dåligt från början antagligen men då den bara tänds på kvällen och sen släcks har jag nog inte märkt det.

Har dock en vägglampa utanför som jag inte direkt använder idag. Men skulle ju kunna sätta en lampa där som enbart agerar repeater så att säga.

Annars har ju ikea repeaters också för vägguttag, skulle nog kunna sätta i uterummet, kortar vägen avsevärt.
 
Har 204 på en termometer och då är dom kanske 1m från varandra.
120 på en annan termometer som är rakt ovanför fast en våning upp, så kanske 3m med ett träbjälklag mellan.
Nu är det batteri enheter så kanske svagare pga det
 
F
nino nino skrev:
Har 204 på en termometer och då är dom kanske 1m från varandra.
120 på en annan termometer som är rakt ovanför fast en våning upp, så kanske 3m med ett träbjälklag mellan.
Nu är det batteri enheter så kanske svagare pga det
Ja högre desto bättre verkar det som.


Vet inte hur mycket man kan lita på GUI:t testade lite olika nu.

Fönsterlampa i vardagsrum med fri sikt: ca 38
Eluttag i uterum, också fri sikt. ansluter inte ens
Vägglampa utomhus, fri sikt, ansluter inte ens.

Men sen kan den envisas med att ansluta till en lampan som är svinlångt bort.

Just nu så visar den ingen anslutning alls men går hur bra som helst att styra lampan i HA. Vet inte hur jag ska tolka det egentligen.
 
F Fideliox skrev:
Ja högre desto bättre verkar det som.


Vet inte hur mycket man kan lita på GUI:t testade lite olika nu.

Fönsterlampa i vardagsrum med fri sikt: ca 38
Eluttag i uterum, också fri sikt. ansluter inte ens
Vägglampa utomhus, fri sikt, ansluter inte ens.

Men sen kan den envisas med att ansluta till en lampan som är svinlångt bort.

Just nu så visar den ingen anslutning alls men går hur bra som helst att styra lampan i HA. Vet inte hur jag ska tolka det egentligen.
Jag skulle starta om enheten du kör HA med eller har du gjort det ?
 
F Fideliox skrev:
Ja högre desto bättre verkar det som.


Vet inte hur mycket man kan lita på GUI:t testade lite olika nu.

Fönsterlampa i vardagsrum med fri sikt: ca 38
Eluttag i uterum, också fri sikt. ansluter inte ens
Vägglampa utomhus, fri sikt, ansluter inte ens.

Men sen kan den envisas med att ansluta till en lampan som är svinlångt bort.

Just nu så visar den ingen anslutning alls men går hur bra som helst att styra lampan i HA. Vet inte hur jag ska tolka det egentligen.
Har du alltså provat att para om den vid varje försök?
 
F
P paralun skrev:
Jag skulle starta om enheten du kör HA med eller har du gjort det ?
Ja det har jag testat också.

Tror nog bara att den är lite seg överlag.

Nu ser det lite bättre ut:
Eluttag i uterum, också fri sikt: 52
Vägglampa utomhus, fri sikt: 35

Lampan var imponerande dålig där men kanske det beror på enheten också. Men en såndär dedikerad repeater, är de lite starkare tro? https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-signalfoerstaerkare-10400408/
 
F Fideliox skrev:
Ja det har jag testat också.

Tror nog bara att den är lite seg överlag.

Nu ser det lite bättre ut:
Eluttag i uterum, också fri sikt: 52
Vägglampa utomhus, fri sikt: 35

Lampan var imponerande dålig där men kanske det beror på enheten också. Men en såndär dedikerad repeater, är de lite starkare tro? [länk]
Ok, här är den officiella dokumentationen och jag har länkat direkt till 2,4GHz störningar om du drabbats av det?
https://www.home-assistant.io/integ...idance-and-network-rangecoverage-optimization
 
F
P paralun skrev:
Ok, här är den officiella dokumentationen och jag har länkat direkt till 2,4GHz störningar om du drabbats av det?
[länk]

Ja den har jag läst. Har stickan på en förlängskabel men den ligger inte direkt optimalt då det är nära min router. Ska få fiber snart och då ska jag dra kablar och lite så att den inte blir lika nära. Alla anslutningar från controllern ligger dock på 255 så inga problem där direkt.

Men som sagt en repeater i uterummet hade nog gjort susen. Visst 50 är inte optimalt heller men kanske good enough. Har en vanlig strömbrytare över som jag satte där nu när jag testade, får utvärdera ett tag med den tänker jag nu. Kollade på ikeas signalförstärkare men den får bara vara i 0-40+ grader. Finns viss frysrisk i uterummet.

Men det har nog inte varit optimalt heller att tänt och släckt i taklampan. Har inte använt den under sommaren direkt men nu har ju mörkret börjat krypa in. :D Jag kanske bara sätter vanliga lampor där istället. Min vision var att jag kunde dimma ljuset och ändra färgtemp vid behov men behovet har ej uppstått märker jag.


Annars så har jag ju även skaffat en trådlös givare till värmepumpen men den jobbar inte på 2.4Ghz bandet så borde inte störa något direkt.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Ja den har jag läst. Har stickan på en förlängskabel men den ligger inte direkt optimalt då det är nära min router. Ska få fiber snart och då ska jag dra kablar och lite så att den inte blir lika nära. Alla anslutningar från controllern ligger dock på 255 så inga problem där direkt.

Men som sagt en repeater i uterummet hade nog gjort susen. Visst 50 är inte optimalt heller men kanske good enough. Har en vanlig strömbrytare över som jag satte där nu när jag testade, får utvärdera ett tag med den tänker jag nu. Kollade på ikeas signalförstärkare men den får bara vara i 0-40+ grader. Finns viss frysrisk i uterummet.

Men det har nog inte varit optimalt heller att tänt och släckt i taklampan. Har inte använt den under sommaren direkt men nu har ju mörkret börjat krypa in. :D Jag kanske bara sätter vanliga lampor där istället. Min vision var att jag kunde dimma ljuset och ändra färgtemp vid behov men behovet har ej uppstått märker jag.


Annars så har jag ju även skaffat en trådlös givare till värmepumpen men den jobbar inte på 2.4Ghz bandet så borde inte störa något direkt.
Ok, jo kollade snabbt på en repeater och de kostar en del, kan vara lika bra med att köpa någon vanlig Zigbee enhet som får agera router.
 
F Fideliox skrev:
Ja den har jag läst. Har stickan på en förlängskabel men den ligger inte direkt optimalt då det är nära min router. Ska få fiber snart och då ska jag dra kablar och lite så att den inte blir lika nära. Alla anslutningar från controllern ligger dock på 255 så inga problem där direkt.

Men som sagt en repeater i uterummet hade nog gjort susen. Visst 50 är inte optimalt heller men kanske good enough. Har en vanlig strömbrytare över som jag satte där nu när jag testade, får utvärdera ett tag med den tänker jag nu. Kollade på ikeas signalförstärkare men den får bara vara i 0-40+ grader. Finns viss frysrisk i uterummet.

Men det har nog inte varit optimalt heller att tänt och släckt i taklampan. Har inte använt den under sommaren direkt men nu har ju mörkret börjat krypa in. :D Jag kanske bara sätter vanliga lampor där istället. Min vision var att jag kunde dimma ljuset och ändra färgtemp vid behov men behovet har ej uppstått märker jag.


Annars så har jag ju även skaffat en trådlös givare till värmepumpen men den jobbar inte på 2.4Ghz bandet så borde inte störa något direkt.
Grabben har haft sitt Ikea uttag på balkongen i 3år, tak men inga väggar, sitter mot ytterväggen så det funkar nog
 
F Fideliox skrev:
Ja den har jag läst. Har stickan på en förlängskabel men den ligger inte direkt optimalt då det är nära min router. Ska få fiber snart och då ska jag dra kablar och lite så att den inte blir lika nära. Alla anslutningar från controllern ligger dock på 255 så inga problem där direkt.

Men som sagt en repeater i uterummet hade nog gjort susen. Visst 50 är inte optimalt heller men kanske good enough. Har en vanlig strömbrytare över som jag satte där nu när jag testade, får utvärdera ett tag med den tänker jag nu. Kollade på ikeas signalförstärkare men den får bara vara i 0-40+ grader. Finns viss frysrisk i uterummet.

Men det har nog inte varit optimalt heller att tänt och släckt i taklampan. Har inte använt den under sommaren direkt men nu har ju mörkret börjat krypa in. :D Jag kanske bara sätter vanliga lampor där istället. Min vision var att jag kunde dimma ljuset och ändra färgtemp vid behov men behovet har ej uppstått märker jag.


Annars så har jag ju även skaffat en trådlös givare till värmepumpen men den jobbar inte på 2.4Ghz bandet så borde inte störa något direkt.
Ett test, vad händer om du kör "Konfigurera om" för enheten som strular?
 
  • Användargränssnitt för hemautomation med enhetsinformation, kontroller och inställningsalternativ på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
P paralun skrev:
Ok, jo kollade snabbt på en repeater och de kostar en del, kan vara lika bra med att köpa någon vanlig Zigbee enhet som får agera router.
Tänkte också det men jag vet inte. Ikeas uttag har en standby på 0.3 medans repeatern drar 0.03
nino nino skrev:
Grabben har haft sitt Ikea uttag på balkongen i 3år, tak men inga väggar, sitter mot ytterväggen så det funkar nog
ja det är nog inga större problem antagligen. :)
P paralun skrev:
Ett test, vad händer om du kör "Konfigurera om" för enheten som strular?
Configurerar har jag bara på deconz controllern, ej individuella enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.