F Fideliox skrev:
I somras kanske några här minns att installerade Sonoff reläer för utebelysningen. Har fungerat ypperligt hela sommaren. Fram tills nu, två dagar i rad har belysningen inte tänts när den ska. Verkar som att enheten plötsligt börjat tappa anslutningen hela tiden för två veckor sedan? Vad kan det bero på?
WiFi?
Sonoff har ju både det å zigbee...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
WiFi?
Sonoff har ju både det å zigbee...
Zigbee.
 
F Fideliox skrev:
Zigbee.
Du har ju även en loggbok för varje enhet under Zigbeecontrollern.
Sen vad har du valt för trigger?
 
F
P paralun skrev:
Du har ju även en loggbok för varje enhet under Zigbeecontrollern.
Sen vad har du valt för trigger?
Vet inte riktigt vilken logg du syftar på.

Har lite olika triggers. Men främst så triggas den av tid eller att vi sätter telefonerna på laddning. Men loggen säger ju att den blir unavailable hela tiden?
 
F Fideliox skrev:
Vet inte riktigt vilken logg du syftar på.

Har lite olika triggers. Men främst så triggas den av tid eller att vi sätter telefonerna på laddning. Men loggen säger ju att den blir unavailable hela tiden?
Ok, sparade undan din skärmbild så jag kunde förstora för att se.
Sitter reläet inomhus eller utomhus? Fukt?
 
F
P paralun skrev:
Ok, sparade undan din skärmbild så jag kunde förstora för att se.
Sitter reläet inomhus eller utomhus? Fukt?
Utomhus i en kopplingsdosa men skyddat för regn. Men det är kanske 10m från huset och närmaste Zigbee pryl så nog svag anslutning. Men som sagt har funkat klockrent hela sommaren, inte förrän nu det börjat bråka. 🤔
 
F Fideliox skrev:
Utomhus i en kopplingsdosa men skyddat för regn. Men det är kanske 10m från huset och närmaste Zigbee pryl så nog svag anslutning. Men som sagt har funkat klockrent hela sommaren, inte förrän nu det börjat bråka. 🤔
Beroende på hur ditt nät är finns någon batteridriven zigbee enhet i närheten som har dåligt batteri?
Har du flyttat någon enhet eller tagit bort?
 
F
P paralun skrev:
Beroende på hur ditt nät är finns någon batteridriven zigbee enhet i närheten som har dåligt batteri?
Har du flyttat någon enhet eller tagit bort?
Agerar batteridrivna enheter också som forwarders? 🤔 Har en del trådlösa Aqara enheter men de visar bra batterinivå. Ej flyttat något.

Men en sak slog mig. Har 3 st trådfria Ikea lampor på hemmakontoret. Ibland tänder jag och släcker med vanliga väggknappen dock och då tappar de ju anslutning givetvis. Kanske detta som ställer till det?
 
F Fideliox skrev:
Agerar batteridrivna enheter också som forwarders?
Nej.

F Fideliox skrev:
Men en sak slog mig. Har 3 st trådfria Ikea lampor på hemmakontoret. Ibland tänder jag och släcker med vanliga väggknappen dock och då tappar de ju anslutning givetvis. Kanske detta som ställer till det?

Det låter som en möjlig felkälla.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Nej.




Det låter som en möjlig felkälla.
Ska testa köra med dem helt avstängda i några dagar och se om det gör någon skillnad.
 
F Fideliox skrev:
Agerar batteridrivna enheter också som forwarders? 🤔 Har en del trådlösa Aqara enheter men de visar bra batterinivå. Ej flyttat något.

Men en sak slog mig. Har 3 st trådfria Ikea lampor på hemmakontoret. Ibland tänder jag och släcker med vanliga väggknappen dock och då tappar de ju anslutning givetvis. Kanske detta som ställer till det?
Jo kan vara, vi har ju ju sedan haft flera diskussioner kring den visuella bilden man kan se över sitt nät.
Inställningar > Enheter Tjänster >Zigbee > Konfigurera och fliken visualiseringar. Sen får man "Zooma till enhet"
 
Vad betyder färgerna på strecken mellan enheterna, om det finns någon betydelse
 
F
P paralun skrev:
Jo kan vara, vi har ju ju sedan haft flera diskussioner kring den visuella bilden man kan se över sitt nät.
Inställningar > Enheter Tjänster >Zigbee > Konfigurera och fliken visualiseringar. Sen får man "Zooma till enhet"
Är lite krångligare för mig då jag kör Conbee II och deconz docker image. Men det går att slå på VNC och komma åt nåt GUI, kanske ska testa det.
 
Ssd, usb kabel, sonoff Zigbee sticka och nätadapter påväg.
Ska sätta upp en HA hemma men det får bli till veckan då helgen tillbringas i Karlstad för hockey
 
F
P paralun skrev:
Jo kan vara, vi har ju ju sedan haft flera diskussioner kring den visuella bilden man kan se över sitt nät.
Inställningar > Enheter Tjänster >Zigbee > Konfigurera och fliken visualiseringar. Sen får man "Zooma till enhet"
Har haft liknande problem idag men även på andra enheter har jag sett nu i HA loggen. Det kan ju varit så innan bara att jag inte märkt det dock.

Men jag startade om HA burken nu och öppnade VNC.

Då ser jag att sonof pool reläet (den som strular) bara hade ett svagt rött streck till ikea E14 1. Som jag tror är den närmaste enheten. Men anslutningen är nog inte den bästa men har nog varit good enough under sommaren.

Sen startade jag min taklampa, som är längre bort, har 3 st E27 lampor och då såg jag att den kopplade till Ikea E27 4. Så det är nog därför den har strulat när jag tänder och släcker den.

Grafisk representation av ett hemautomatiseringssystem med namngivna komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan tyvärr inte flytta E141 mycket närmare, men däremot har jag ett fönster med fri sikt till reläet som jag ska testa sätta en annan lampan i och se om det blir bättre anslutning av det.


FYI alla trådlösa enheter ser bara ut att ha 1 connection mot sig och ej gå vidare till andra enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.