Det är bra et fält av 5st fält som skuggdrabbas av skorstenen, dock väldigt lite (0,5-1st panel under förmiddagen när solen lyser på den östra sidan där skorstenen finns)
Jag mätte lie med ögonmått på de bilderna som jag la upp här innan, skuggan rör sig ca 30cm/30min
 
Ett kort inlägg och uppdatering.
Utan änsålänge någon längre förklaring/motivering så vill jag avråda alla från att välja PPAM Solkraft för installation av solceller. Kanske skriver ett längre inlägg kring det vid senare tillfälle när jag är helt i hamn med min installation.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ett kort inlägg och uppdatering.
Utan änsålänge någon längre förklaring/motivering så vill jag avråda alla från att välja PPAM Solkraft för installation av solceller. Kanske skriver ett längre inlägg kring det vid senare tillfälle när jag är helt i hamn med min installation.
Var det dem själva som installerade eller var det en polsk UE från Göteborg?
 
M mortimer skrev:
Ett kort inlägg och uppdatering.
Utan änsålänge någon längre förklaring/motivering så vill jag avråda alla från att välja PPAM Solkraft för installation av solceller. Kanske skriver ett längre inlägg kring det vid senare tillfälle när jag är helt i hamn med min installation.
Trist! Man börjar ju undra om det finns någon installatör alls som funkar bra. Om inte annat verkar många ha värdelös support om något blev komplicerat eller fel under installationen.
 
R Robert-san01 skrev:
Var det dem själva som installerade eller var det en polsk UE från Göteborg?
Jag uppfattade det som att de var från Litauen, det var iaf översättning via Google Translate mellan svenska och litauiska
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ett kort inlägg och uppdatering.
Utan änsålänge någon längre förklaring/motivering så vill jag avråda alla från att välja PPAM Solkraft för installation av solceller. Kanske skriver ett längre inlägg kring det vid senare tillfälle när jag är helt i hamn med min installation.
Å f-n vad trist, dom bevisar återigen vad dom står för 😢 du kan nog tyvärr räkna med en långdragen tvist.
 
Redigerat:
tttomten tttomten skrev:
Å f-n vad trist, dom bevisar återigen vad dom står för 😢 du kan nog tyvärr räkna med en långdragen tvist.
Ingen tvist som uppstått, utan det är just nu att min reklamation till de är det ingen nämnvärd attention på. Även fast jag håller inne med ca 125tkr. Jag följer KTL till punkt o pricka.
 
M mortimer skrev:
Ingen tvist som uppstått, utan det är just nu att min reklamation till de är det ingen nämnvärd attention på. Även fast jag håller inne med ca 125tkr. Jag följer KTL till punkt o pricka.
Ok man kan ju se det på olika sätt men att innehålla 125 kSEK och inte få någon attention tycker jag man kan kalla tvist.
Annars har jag inte heller någon tvist ;) och ja att följa KTL är oerhört viktigt men det verkar dom inte bry sig om, det är bla mitt tak anekdotisk evidens på.
 
@tttomten Hur går det för dig, har ni mötts i tingsrätten ännu ?
 
Min advokat ville ge dom en chans till att åtgärda och dom kontrade med att dom ville besiktiga. Igen får jag väl säga för nu ’hittar’ dom inte den besiktning som dom själva genomförde i mars 2022. Det är fine med mig dom får besiktiga fler gånger, felen finns ju där så….
Advokaten gav dom till månadsskiftet men jag tvivlar på att dom kommer göra något då det är fredag innan månadsskifte i morgon och än så länge har ingen kontaktat mig.
 
M mortimer skrev:
Ingen tvist som uppstått, utan det är just nu att min reklamation till de är det ingen nämnvärd attention på. Även fast jag håller inne med ca 125tkr. Jag följer KTL till punkt o pricka.
Du håller inne 125k av?

Oavsett måste det vara rätt betydande fel om du följer KTJL och håller inne så mycket pengar.
 
Summan jag håller inne med motsvarar kostnaden för mig att få felen åtgärdade av annan part än leverantör.
 
M mortimer skrev:
Är det någon härine som har koll på "mjukvaruoptimering" som t.ex ShadeFix som finns i SMAs VR när den bör vara aktiverad ?
Min installatör hade inte aktiverat den och jag har inte fått något svar av de om den bör vara aktiverad. Jag har aktiverat den iallafall. Vattenskotten från äppelträdet når inte upp mot takytan så de påverkar inte, utan det är skorstenen i detta fallet som kan påverka ShadeFix.
Såhär ser min takyta ut i Öst:
9e juli:
Övergripande bild Kl. 12.12
[bild]

Kl. 08.46
[bild]

Kl 09.17:
[bild]

Kl 12.12:
[bild]
Shadefix funktionen måste SMA själva tappat bort sig i marknadsföringen om. En seriekopplad sträng kan aldrig få två eller fler mpp punkter sett från växlaren pga skugga. Men som deras växlare är uppbyggd för att uppmuntra fler strängar parallellt kopplade dvs 3 mpp och 2 strängar (6 ingångar?) per mpp samt då hög strömtålighet per mppt så kommer möjligheten att dyka upp och en algoritm kan trigga på rätt sträng. Så lägger man 1 sträng per mpp så gör den funktionen ingen nytta utom att leta efter nått som inte finns
 
M mortimer skrev:
Summan jag håller inne med motsvarar kostnaden för mig att få felen åtgärdade av annan part än leverantör.
Oj!

För de pengarna snackar vi rivning till rent tak och nya paneler.
 
R Robert-san01 skrev:
Oj!

För de pengarna snackar vi rivning till rent tak och nya paneler.
Ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.