Jag surfade runt lite och sprang på en Hitachi NR90GR till ett svårslaget pris. 259 USD är billigt även för att vara i USA, där maskinen normalt ligger kring 400 USD.

En obekräftad, men vanligtvis pålitlig källa gör gällande att Paslodes gaspatroner passar till denna.

Den borde ta vanliga plastbandade 21 graders. Trafo behövs med största sannolikhet.

Jag är supersugen, men kan svårligen motivera en femte spikmaskin för min äkta hälft...
http://www.tools-plus.com/hitachi-nr90gr.html
 
Jag fick mail från Tools-Plus så om du väntar tills i morgon så har dom 10% rabbat på denna.
Dom har 10% på nästan alla verktyg och tillbehör.

"The sale is online at www.tools-plus.com and at our Waterbury store this Friday and Saturday, November 9th and 10th*, and continued on the website only on the 11th. "
 
Det är ju nästan så man beställer en bara för att prova hur det går.
OT: Vid husbyggnation, finns det någon storlek på pistol som är att föredra som är mer allround?
 
Jag har tittat på den ett tag nu på tool-king å kommer nog beställa den å lite annat... Om ja inte kommer på bättre tankar förstås. Hoppas inte!
 
Kave skrev:
Det är ju nästan så man beställer en bara för att prova hur det går.
OT: Vid husbyggnation, finns det någon storlek på pistol som är att föredra som är mer allround?
Ja, det är den där som tar 50-90 mm spik, som är allround.
 
Någon som vet om laddare ingår, den står inte specad? Hur många batterier medföljer?

Läste på Amazon och där var väl omdömet inte så där bra om den.

Vilket fraktsätt rekommenderas?
 
Jag köpte precis en sån för en månad sen, fast ifrån Hardware Sales inc. Jag kan inte säga annat än att jag är skitnöjd, och ja det är samma patroner som paslode och vanliga plastbandade 21graders spik men man behöver en trafo till laddaren.
Ett tips bara, köp gaspatroner ifrån USA också det är mycket billigare där.
 
Behöver ett förtydligande. Den klarar alltså 21-graders spik även fast 20-graders spik är specad?
 
Har räknat lite och tänkte bara se om jag förstått och räknat rätt:

Kostnad gaspuffran inkl billigaste(?) frakten enligt tools-plus: $328,70.
Ungefärlig dollarkurs 6,30 kr. => 328,70 x 6,30 = 2070,81 kr.
Tillägg för moms (25%): 2070,81 x 1,25 = 2588,51 kr.
Tillägg för tull (2,7%) ger totalt: 2588,51 x 1,027 = 2658,40 kr.

Ser detta riktigt ut?
 
Någon grad hit eller dit spelar ingen roll. Jag har erfarenhet av 20-graders spik i 21-gradersmaskin. Inga problem. Jag har pratat med en expert på bandad spik på Gunnebo fastening, och även han hävdar att det inte är så noga med någon grad hit eller dit.

För övrigt levereras maskinen med ett 1,4 Ah batteri på 7,2 v och snabbladdare som kräver en liten trafo. Batteriet räcker till ca 1 låda spik. Det går åt ca två gaspatroner per låda spik.

Åtgången av gas och batterilivslängd är grova uppskattningar. Kanske kan Äppelrum ge bättre besked om hur det ligger till i praktiken?
 
H_L skrev:
Har räknat lite och tänkte bara se om jag förstått och räknat rätt:

Kostnad gaspuffran inkl billigaste(?) frakten enligt tools-plus: $328,70.
Ungefärlig dollarkurs 6,30 kr. => 328,70 x 6,30 = 2070,81 kr.
Tillägg för moms (25%): 2070,81 x 1,25 = 2588,51 kr.
Tillägg för tull (2,7%) ger totalt: 2588,51 x 1,027 = 2658,40 kr.

Ser detta riktigt ut?
Nästtan rätt. Man betalar Tull på kostnad + frakt sedan betalar man moms på detta.
titta på http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm
 
H_L skrev:
Har räknat lite och tänkte bara se om jag förstått och räknat rätt:

Kostnad gaspuffran inkl billigaste(?) frakten enligt tools-plus: $328,70.
Ungefärlig dollarkurs 6,30 kr. => 328,70 x 6,30 = 2070,81 kr.
Tillägg för moms (25%): 2070,81 x 1,25 = 2588,51 kr.
Tillägg för tull (2,7%) ger totalt: 2588,51 x 1,027 = 2658,40 kr.

Ser detta riktigt ut?
Jag tror att det kan tillkomma en hundring i avgift till tullen. Är det inte 1,7% tull? Jag påstår att du ligger i rätt härad.

Vad kostar maskinen för konsument i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.