E
Ja, Dream Router är ju ett alternativ faktiskt om man vill komma ner lite i pris.

Den + 24P POE switch och sen 3 st bra AP varav 1 st utomhus (typ mot trädgården) skulle ge acceptabel täckning överallt.

Dock förespråkar jag fortfarande ett litet rack som sitter där internet kommer in i huset. Sen skippa switchar ute i rummen, kör fler uttag istället. Jag har 8 st där jag har TV, och minst 4 i varje rum. Man vet aldrig när behovet kan uppstå.
 
P Pligg85 skrev:
Dra så mycket kabel du kan.
Allt som kan gå på kabel bör du ha på kabel.
Preppa för kameror för framtiden där du kan tänkas behöva dem..
Ringklocka?

Jag kan rekommendera (som flera andra) Unifi / Ubiquiti.

Har en 24p och 16p och två 8p samt tre flexar och måste bygga ut snart. Kör väl 20+ prylar på PoE.

Ta i från början. Kabel är nästan gratis.
Nuvarande router skulle jag lagt ut på Tradera.

Jag har dragit ut cat6 i växthusen för bevattning och wifi. Startar morgonkaffet från badrummet och massa livsnödvändiga funktioner.

Med facit i hand skulle man haft ännu mer uttag och kablage. Har fått dragit efter en hel del som tagit onödigt lång tid mot att gjort det direkt.
Vad har du för kaffemaskin? Cool grejj!

Hoppas det inte är en ”smartplug” som startar en gammal kaffebryggare..mindre imponerande 😬
 
TRJBerg
Mina tankar:
- Dra dubbelt så mycket kabel som du tror du behöver. (Dyrare/fulare att utöka i efterhand.)
- Kan det vara intressant med optisk kabel? (Kan inget närmare om de tekniska konsekvenserna men tänker mig högre potentiell kapacitet i framtiden och inga eventuella störningsproblem.)
- Välj en lösning där all elektronisk utrustning är enkel att byta ut i framtiden. (Dvs allt utom kabeldragningen och direkt tillhörande detaljer.) Och att inte låsa sig till specifika fabrikat eller proprietära lösningar.
 
R Robin Lindberg skrev:
Vad har du för kaffemaskin? Cool grejj!

Hoppas det inte är en ”smartplug” som startar en gammal kaffebryggare..mindre imponerande 😬
Det är en vanlig Siemens som är kopplad till wifi och home connect så då är den med i Home Assistant.
Den är nog ganska gammal i tekniken för den köptes tidigt 2019.

Lämpligt att starta upp den på distans då den ska köra en process med värmning och sköljning först.

Ett tag hade vi trådlös knapp vid köksbordet.
Går ju koppla med ringklockan så den startar upp på väg in.

10+ år sedan hade man ju bryggare preppad och trådlös nexa-plugg så man startade kaffet efter maten från bordet.
 
P Pligg85 skrev:
Det är en vanlig Siemens som är kopplad till wifi och home connect så då är den med i Home Assistant.
Den är nog ganska gammal i tekniken för den köptes tidigt 2019.

Lämpligt att starta upp den på distans då den ska köra en process med värmning och sköljning först.

Ett tag hade vi trådlös knapp vid köksbordet.
Går ju koppla med ringklockan så den startar upp på väg in.

10+ år sedan hade man ju bryggare preppad och trådlös nexa-plugg så man startade kaffet efter maten från bordet.
Coolt, inte sett uppkopplingsbara, eller så kanske man inte har kollat på nya maskiner alls iofs 😅
 
I vårt nuvarande hus så fanns det varken fiber eller trådbundet internet, fick bli första stora renoveringen vi gjorde, via vinden och ner till pannrummet i källaren borrade vi till ett 110 pvc rör som blev fyllt med ethernet samt koax kabel.
Till övervåningen gick det åt ca 800m cat 6a totalt, har en unifi AP long range som täcker både entreplan samt källaren ua.
Mitt råd är att inte snåla med uttag, 2st dubbla nätverksuttag, helst cat 6a per rum, och 3st dubbla vid tvplatsen i vardagsrummet.
Framtidssäkra med cat 6a.
Jag har källaren kvar att dra kabel till, endast biorummet är det draget till, håller på att dra kabel till kameror nu samt ytterligare en AP i garaget.
 
  • Rörigt kontorsrum med okopplade Ethernet-kablar, hyllor, serverrack och kabeltrummor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå plaströrskoppling med flera vikta vita kablar inuti, mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksrack med switchar, routrar, ethernet-kablar och en wifi-router ovanpå, bredvid ett kopieringsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nätverksskåp med patchpanel och switch ovanpå en skrivare i ett kontorsutrymme med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Norskenbygger och 4 till
  • Laddar…
Hej,
Skummade igenom, men såg inget om TV så jag lägger till det.
Ja, dubbla uttag behövs, speciellt i rum där du ska ha TV. Om du, som jag, får TV via fiber också så går den i separat kabel. TVn behöver också internet. Dvs i alla rum där det ska finna TV måste det vara dubbla uttag.
Delar uppfattningen att dra så mycket kabel du orkar: Internet, TV, ljudkablar, ringklocka? etc. Även fast du kommer ha wifi också (mesh lösning?).
Jag sitter i ett hus från 1938 och har fått dra kablarna i efterhand med patchpanel i källaren. Vissa kablar går i gammal trumma upp på vinden och sedan ner i respektive rum på övervåningen. Under pandemin fick jag lägga till ytterligare internetuttag i matsalen (=som blev arbetsrummet)...
Lycka till!
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
E
Här kommer ett konkret förslag:

Notera även att du bör ha en UPS (batteribackup) för att få lite längre livstid på dina POE-grejer, typ denna: https://www.v7world.com/uk/v7-ups-1500va-rack-mount-2u-eu.html

Placering av APs är strategisk då de kommer att stråla både uppåt och nedåt, därav sätter man den motsatt varandra på våningsplanen, eller så långt ifrån som möjligt för att få bäst täckning i hela huset.

Osäker på om det verkligen behövs 2 nere, men bättre med för mycket än för lite.
 
  • Arkitektritningar av hus med planlösningar, sektionsvy, och utmärkningar för teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
dcarlsson9
  • Laddar…
S
Kul att du skall bygga nytt!
Jag håller med de flesta som skrivit ovan, men vill understryka att man sparar mycket på att tänka och planera innan offert från leverantörer. Elektriker mm, tjänar multum på förändringar eftersom kunden i praktiken inte har något annat val än att välja befintlig leverantör.

I mitt dokument om husbygge tar jag upp el, nätverk och mycket annat som är värt att tänka på. Allt från frikyla och VVC till betongplattor vid grunden.

https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo

Är något dåligt, otydligt eller kanske saknas så tar jag gärna emot kommentarer.
 
  • Gilla
Norskenbygger och 1 till
  • Laddar…
engs
H Hzbagdadbob skrev:
3st dubbla vid tvplatsen i vardagsrummet.
Borde det inte fungera sätta en switch i typ mediabänk eller vad man ska kalla det?
(Där man nu har diverse boxar för strömmande TV, TV-spel etc).
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
E
engs engs skrev:
Borde det inte fungera sätta en switch i typ mediabänk eller vad man ska kalla det?
(Där man nu har diverse boxar för strömmande TV, TV-spel etc).
Ytterligare en sak som samlar damm. Mycket snyggare med uttag direkt från väggen. Man sparar även energi på att slippa en ytterligare switch.
 
Cristar Cristar skrev:
, dubbla uttag behövs, speciellt i rum där du ska ha TV. Om du, som jag, får TV via fiber också så går den i separat kabel. TVn behöver också internet. Dvs i alla rum där det ska finna TV måste det vara dubbla uttag.
Delar uppfattningen att dra så mycket kabel du orkar: Internet, TV, ljudkablar, ringklocka? etc. Även
engs engs skrev:
Borde det inte fungera sätta en switch i typ mediabänk eller vad man ska kalla det?
(Där man nu har diverse boxar för strömmande TV, TV-spel etc).
Nejdå. Blir väldigt lättare att dölja kablar utan switch. Samt enklare att dedikera en egen 1gb lina till tv för bästa bild.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Jag hade siktat på kabelnät från anslutningspunkt, till/mellan ap samt känsligare förbrukare såsom speldator/konsol. Du bör klara dig på 2st + eventuellt för trädgård, garage om du har sådant krav. Sen kanske du ska tänka in att behov kan ändras. Att ha en kabelkanal klar betyder inte att den måste användas.

Jag har så i mitt hus och är helnöjd. Sen är wifi normalt stabilare i hus än i lägenhet där många stör varandra men skönt att slippa när det inte "får" gå ner.
Hur ser slutprodukten ut av en kabelkanal som inte används? Exempelvis om jag drar ut cat6a till platser för tilltänkt AP i taket. Litet hål med kabel som sticker ut? Plastkåpa över det? Blir också lån om det estetiska
 
M mojjen skrev:
I detta skedet tänk främst infrastruktur, dvs kabelförläggning och uttag. Tekniken kan du fokusera på sen.

Skapa en central punkt för patchpanel och switch, dra sen ut kabel till alla rum du kan tänka dig behöva nätverk. Wifi är bra idag, men inget slår trådat för fasta anslutningar, så blir wifi nätet avlastat.

Jag förordar 2 uttag till varje rum i huset. Undantaget Kontor och TV rum etc med mer teknik dit drar man 4.

Ett uttag i tak per våningsplan för acesspunkt brukar räcka. Plus en till utsidan om du vill säkerställa god täckning på uteplatsen.

Glöm inte eventuella uppkopplade enheter som, kameror, larmcentral, Värmepump etc, De bör i möjligaste mån också kopplas med kabel.

Sen när huset står på pakts, så är det dags att välja hårdvara.
Välj en router utan wifi, så slipper du betala för det. Många här inklusive mig själv förordar ubitiqi. Det är semiproffesionell utrustning. Hög kvalitet till rimligt pris. Deras acesspunkter är mycket bra. Stödjer både trådad anslutning med roaming och mesh. Så skulle du sätta upp 2 enheter , men sen behöver komplettera där det är omöjligt att få fram kabel i efterhand så kan man blanda. Men utgångspunkten är alltid trådat, annat annat kostar prestanda i onödan. TL-SG1008P är helt ok om du inte kommer behöva segmentera nätet. men den är väldigt liten. Köp en med tillräcklig kapacitet från början. Jag hade nog inte skaffat under 16 portar. Har du funderingar på kameror larm mm, minst 24 portar, det går fort.

Personligen är jag nöjd med Zyxel GS1900 serien, Ubitiqi switchar drar i väg lite i pris om man skall upp i storlek och ha POE. Tänk på att ha en med lite PoE budget. En del har väldigt lite total PoE effek vilket begränsar om man skall hänga på flera saker. runt 150W bör dock räcka i normalfallet.

Ps Planera även larmet trådat, när du har chansen. Dra rör till central för alla deckare och givare, fönster, dörrar... så får du ett trådat stabilt larm, som du slipper springa och byta batterier på.
Tack!
Patchpanel: är det inte dugligt att använda den som de bygger in i väggen i huset? Är det då bättre att köpa ett eget Rackkabinett med egen patchpanel?

AP utomhus: Om jag bara vill förbereda för att eventuellt sätta en i framtiden på fasaden, hur ser slutprodukten ut? Plastkåpa över (tänk barnskyddet för eluttag)?

PoE switch: Med 150w effekt, hur räknar man ut vad den klart i belastning?

Larm: Samma som AP frågan, hur ser slutprodukten ut i båda ändar?
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.