Finns det någon på forumet som har erfarenhet eller vet hur kommunen/länsstyrelsen tänker när det gäller frågan att omvandla hotell/restaurang fastighet 322 till 220 vanligt bostadshus?

Fastigheten består av flera hus så tanken är att stycka av till 3-4 st 220-fastigheter från en 322.
 
Detaljplanändring krävs
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detaljplanändring krävs
Ligger inte inom detaljplanområde…
 
T Tille skrev:
Ligger inte inom detaljplanområde…
Aha, då kan det krävas en detaljplan, stäm av med kommunen.
 
Du får kontrollera med kommunen om avstyckningsplanerna. Även om det inte finns en detaljplan som reglerar minsta/största tillåtna tomtstorlek, så kan det finnas regler i övergripande planer, eller praxis från kommunen som gör det svårt att stycka till flera fastigheter, jag antar att byggnaderna ligger relativt tätt?
 
H hempularen skrev:
Du får kontrollera med kommunen om avstyckningsplanerna. Även om det inte finns en detaljplan som reglerar minsta/största tillåtna tomtstorlek, så kan det finnas regler i övergripande planer, eller praxis från kommunen som gör det svårt att stycka till flera fastigheter, jag antar att byggnaderna ligger relativt tätt
H hempularen skrev:
Du får kontrollera med kommunen om avstyckningsplanerna. Även om det inte finns en detaljplan som reglerar minsta/största tillåtna tomtstorlek, så kan det finnas regler i övergripande planer, eller praxis från kommunen som gör det svårt att stycka till flera fastigheter, jag antar att byggnaderna ligger relativt tätt?
H hempularen skrev:
Du får kontrollera med kommunen om avstyckningsplanerna. Även om det inte finns en detaljplan som reglerar minsta/största tillåtna tomtstorlek, så kan det finnas regler i övergripande planer, eller praxis från kommunen som gör det svårt att stycka till flera fastigheter, jag antar att byggnaderna ligger relativt tätt?
Tack för svar! Ja, det finns 3 ha att spela med så tror nog att storlekskrav på tomtstorlek kan bli uppfyllda men ska kolla med kommunen här.

Så ev krav på detaljplan, praxis för kommunen när det gäller tomtstorlek kan ev utgöra problem. Finns det andra aspekter i en sådan här omvandling som någon känner till?
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Jo 3 ha räcker ju en bit. Men det hjälper ju inte om 5 byggnader står inom 10m från varandra, och skall få varsin tomt.

Utöver de rent bygglovsmässiga delarna. Så behöver du ha koll på vilka krav på avloppsanläggning, vatten osv. som gäller. Kommunen kan ställa krav på bättre rening av avloppsvattnet om det skall komma från ex. 5 fastigheter. Även om det är lika många byggnader som idag. Det går nog (nästan) alltid att lösa, men kan bli dyrt. Även elanslutning, varje fastighet måste ha sin egen anslutning till elnätet. Beroende på omständigheterna på platsen kan även det bli väldigt dyrt.

Men att ändra taxeringskoden, borde inte vara något problem, men jag har noll koll på den delen. Däremot kan koden vara en strulfaktor med banken om vi antar att du skall låna till köpet. Här har varit en tråd om ngn som köpte en gammal kyrka. Gick inte att få bolån för en kyrka. Och det var ngt strul med byte av kod innan de köpt. Moment 22.
 
Typkoderna är egentligen bara en skattemässig indelning så det är inte något större problem i sig.

Jag ser två andra hinder som måste passeras. Det ena är lantmäteriet och om de tycker att de nya fastigheterna och restfastigheten blir lämpliga för sina respektive ändamål. Det låter ju som om det borde gå rätt bra, men om restaurangfastigheten är ett danshak som tre gånger i veckan brukar vräka på med hög musik blir kanske utfallet ett annat än om det är en gammal insomnad gästgivargård.

Det andra är att kommunen ska ge bygglov för ändrad omvandling av husen till bostadshus. Hur lätt eller svårt det är kan både bero på husens lämplighet i sig och om kommunen tycker att det är önskvärt att det etableras nya boställen där. Att det är sammanhållen bebyggelse talar för; de flesta kommuner vill inte se för utspridd bebyggelse, det blir dyrt i allt ftån skolskjuts och hemtjänst till sophämtning.

Ligger det hela inom strandskyddsområde skulle jag ge upp på förhand.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Typkoderna är egentligen bara en skattemässig indelning så det är inte något större problem i sig.

Jag ser två andra hinder som måste passeras. Det ena är lantmäteriet och om de tycker att de nya fastigheterna och restfastigheten blir lämpliga för sina respektive ändamål. Det låter ju som om det borde gå rätt bra, men om restaurangfastigheten är ett danshak som tre gånger i veckan brukar vräka på med hög musik blir kanske utfallet ett annat än om det är en gammal insomnad gästgivargård.

Det andra är att kommunen ska ge bygglov för ändrad omvandling av husen till bostadshus. Hur lätt eller svårt det är kan både bero på husens lämplighet i sig och om kommunen tycker att det är önskvärt att det etableras nya boställen där. Att det är sammanhållen bebyggelse talar för; de flesta kommuner vill inte se för utspridd bebyggelse, det blir dyrt i allt ftån skolskjuts och hemtjänst till sophämtning.

Ligger det hela inom strandskyddsområde skulle jag ge upp på förhand.
Oj! Tack för input! Nästan allt ligger inom strandskyddat område 😢 är det omvandling från ”hotell” till bostadshus som kräver nytt bygglov? I så fall ser jag oxå ett megahinder då sådana bygglov knappast beviljas. Men husen ligger ju där och skulle kunna avstyckas och hemfridszonenerna är redan etablerade liksom att omvandling inte påverkar djur eller natur på något vis…
 
Ett hotell har ingen hemfridszon.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja, tillskapande av nya bostäder i befintliga byggnader kräver bygglov enligt 9 kap. 2 § 3 plan- och bygglagen.

Och som @TypRätt är inne på skulle det förväntas privatisera markanvändningen på ett sätt som ett hotell inte gör (även om hotellet säkert inte heller skulle få uppföras med dagens drakoniska regelverk).

Jag tror inte det finns någon dispens från strandskyddet (se särskilt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken) att få, utan det krävs sannolikt en detaljplan som avskaffar strandskyddet i området för att det här ska gå.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, tillskapande av nya bostäder i befintliga byggnader kräver bygglov enligt 9 kap. 2 § 3 plan- och bygglagen.

Och som @TypRätt är inne på skulle det förväntas privatisera markanvändningen på ett sätt som ett hotell inte gör (även om hotellet säkert inte heller skulle få uppföras med dagens drakoniska regelverk).

Jag tror inte det finns någon dispens från strandskyddet (se särskilt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken) att få, utan det krävs sannolikt en detaljplan som avskaffar strandskyddet i området för att det här ska gå.
Supertack för värdefull och matnyttigt information! Det trista i kråksången är att stället står och förfaller sedan några år. Troligen på förekommen anledning att det inte går att driva hotell där och att man alltså inte får göra någonting annat med stället än det…. Ingen är beredd att ta risken då bara uppvärmningskostnader och underhåll lätt blir en besk eftersmak….
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det är ju tyvärr en av de många baksidorna med strandskyddet.
 
Hej,

Jobbar med detaljplaner (både kommunalt och som egen konsult) och har jobbat en del med strandskydd i framförallt detaljplaner (där man också gör en prövning om upphävning av strandskyddet). Det generella strandskyddet är utlagt 100 meter från alla större vattendrag, sjöar och kustlinjer. Det betyder inte att all den här ytan har betydelse för strandskyddets syften. Det har alltså inte gjorts en prövning för varje sjö, vattendrag eller kustlinje.

Det går alltså inte på förhand att säga att något är möjligt eller omöjligt enbart på grund av att fastigheten ligger inom ett område där det generella strandskyddet gäller. Det är förutsättningarna på platsen som är avgörande. I vissa fall skulle det gå utmärkt att omvandla ett gammalt hotell till bostäder, trots strandskyddet. Det faktum att det står byggnader på platsen talar för att det skulle vara lättare än om det hade varit en obebyggd fastighet. Däremot innebär bostäder en privatisering som inte en hotellverksamhet gör.

Kort men gott: Det är inte så svart och vitt som många tror. Det är förutsättningarna på platsen som är avgörande.

Allt gott,

DBSP
 
Menar du att det skulle gå utan att det görs en detaljplan för området? Och i så fall på vilken dispensgrund då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.