P Peter787 skrev:
Sovjet stödde de gröna partierna och rörelserna i väst från första början.
Jag har för mig att det var Brezjnev som tidigt såg nyttan med en grön rörelse i väst, absolut inte i öst, som skulle kunna bromsa västs försprång inom teknik och ekonomi.
Man brukar tala om "Nyttiga idioter".
Angela Merkel skulle ju lägga ner kärnkraft i Energiewende och måste ersätta kärnkraften med någonting och då passade fossilgasen in och Nordstream byggdes. Mycket enkelt!
 
R RoAd skrev:
Även om Ryssland inte var först över gränsen till Polen så hade de gjort upp med Tyskland om en uppdelning av östeuropa och att inte anfalla varandra.
Det skrev jag i #315.
 
P Peter787 skrev:
Du råkar 'gömma' anfallskriget mot Finland, det var helt ryssarnas idé,
Varför menar du att jag råkade glömma det? Frågan gällde ju vem som startade WW2. Är det någon här som inte tror att Tyskland startade krigshandlingarna i Polen?
 
P
P paralun skrev:
Angela Merkel skulle ju lägga ner kärnkraft i Energiewende och måste ersätta kärnkraften med någonting och då passade fossilgasen in och Nordstream byggdes. Mycket enkelt!
Samtidigt fick Ryssland en stor och säker gasköpare, utan några mellanhänder...follow the money.
Svamlet om tsunamis som orsak för att lägga ner kärnkraften i Tyskland borde bara lura de mest korkade individerna, men här talar vi om de gröna och vänstern så det var enkelt.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför menar du att jag råkade glömma det? Frågan gällde ju vem som startade WW2. Är det någon här som inte tror att Tyskland startade krigshandlingarna i Polen?
Sköt det första skottet, ja, men det är ointressant för alla som kan sin historia och inte har hammaren och skäran på väggen där hemma.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Samtidigt fick Ryssland en stor och säker gasköpare, utan några mellanhänder...follow the money.
Svamlet om tsunamis som orsak för att lägga ner kärnkraften i Tyskland borde bara lura de mest korkade individerna, men här talar vi om de gröna och vänstern så det var enkelt.
Jo nu håller jag mig till sakfrågan om varför Nordstream byggdes och för mig är det helt ointressant vem som sprängde monumentet. Vi hade ju redan lärt oss det här med beroenden av någon annan för energi.
Sen har då Angela Merkel gjort enstaka intervjuer och ångrar sig fortfarande inte. Gerhard Schröder fick munkavle och tog inte platsen i Gazproms styrelse osv i det här debaclet.
 
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Det skrev jag i #315.
Och du anser trots den vetskapen att Ryssland inte var delaktiga i att starta andra världskriget? I.s.f. är det nog inte någon idé att vi fortsätter diskussionen.
 
P
P paralun skrev:
Jo nu håller jag mig till sakfrågan om varför Nordstream byggdes och för mig är det helt ointressant vem som sprängde monumentet. Vi hade ju redan lärt oss det här med beroenden av någon annan för energi.
Sen har då Angela Merkel gjort enstaka intervjuer och ångrar sig fortfarande inte. Gerhard Schröder fick munkavle och tog inte platsen i Gazproms styrelse osv i det här debaclet.
Schröder var knuten till Gazprom som konsult.
Han var styrelseordförande för Rosneft och Nord Stream AG.
Efter Rysslands attack mot Ukraina vägrade svinet att ta avstånd från Putin, som resultat sa all personal i hans tjänst i Tyskland upp sig den 1/3 2022.
CDU/CSU (partier i Tyskland) krävde att Schröder skulle läggas till sanktionslistan med oligarker och andra efter krigsutbrottet, men det kunde inte EU enas om...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Schröder var knuten till Gazprom som konsult.
Han var styrelseordförande för Rosneft och Nord Stream AG.
Efter Rysslands attack mot Ukraina vägrade svinet att ta avstånd från Putin, som resultat sa all personal i hans tjänst i Tyskland upp sig den 1/3 2022.
CDU/CSU (partier i Tyskland) krävde att Schröder skulle läggas till sanktionslistan med oligarker och andra efter krigsutbrottet, men det kunde inte EU enas om...
Jovisst är det en stor soppa... men vem som sprängde är enbart någon för de som önskar en polariserad värld med nya konflikter.
 
R RoAd skrev:
Och du anser trots den vetskapen att Ryssland inte var delaktiga i att starta andra världskriget? I.s.f. är det nog inte någon idé att vi fortsätter diskussionen.
Efter som de var på ”vinnarsidan” efter kriget blir det den typen av historiebeskrivning. Därav det allmänna uppfattningen att Nazisterna var hemska men inte Kommunisterna.
 
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Efter som de var på ”vinnarsidan” efter kriget blir det den typen av historiebeskrivning. Därav det allmänna uppfattningen att Nazisterna var hemska men inte Kommunisterna.
Medveten om det, men nu säger ju Thomas att han känner till avtalen innan kriget bröt ut. Då är det märkligt hur man kan anse Ryssland oskyldiga.

Med hans resonemang får man ju leta efter första soldaten som gick över gränsen och lägga skulden på honom.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Historikerna har en annan uppfattning. Det är inte oviktigt vilka förband var först. Otvetydigt var det Tyskland som startade kriget, SU följde bara efter 16 dagar senare. Om inte Tyskland hade överfallit Polen och förstört det mesta av deras armee hade SU aldrig gått in där på egen hand.
Din historietolkning är helt beklämmande och fel. Nazityskland var helt klart drivande vilket också visades i alla tidigare annekteringarna och västs appeasement-politiken..
Sovjet anföll Finland utan Tysklands stöd. Det finns inget som säger att Sovjet inte skulle ha anfallit Polen före Tyskland om trupperna varit redo.

Avtalet skrevs i Moskva. Det visar ganska tydligt vem som satt i förarsätet, eller hur?

Det var en tävling i ren ondska mellan Sovjetunion och Tyskland. Stalin låg steget före Hitler och hade redan hunnit döda miljoner människor i Sovjet när andra världskriget inleddes. Berlin fick upp farten på sina folkmord under kriget men kunde aldrig ta in Kremls försprång. Det slutade med minst 12 miljoner mördade av de tyska nazisterna mot runt 18 miljoner av de sovjetiska kommunisterna.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jovisst är det en stor soppa... men vem som sprängde är enbart någon för de som önskar en polariserad värld med nya konflikter.
Alla normala människor borde uppskatta att någon såg till att gasledningarna förstördes.
Om det var ukrainare, så mycket bättre, men det är oväsentligt för resultatet vem som gjorde det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Angela Merkel skulle ju lägga ner kärnkraft i Energiewende och måste ersätta kärnkraften med någonting och då passade fossilgasen in och Nordstream byggdes. Mycket enkelt!
Vilka dumheter. Fukushima hände 2011 och ledde till att Tyskland ville sluta med kärnkraft. NS planerades långt innan. Havsbottenundersökningarna började redan 2005. Själva iden och feasibility study kan antas hände mycket tidigare.
Håll rätt på tidernas förlopp.
D Daniel 109 skrev:
Därav det allmänna uppfattningen att Nazisterna var hemska men inte Kommunisterna.
Vem har den uppfattningen?
 
P Peter787 skrev:
Alla normala människor borde uppskatta att någon såg till att gasledningarna förstördes.
Om det var ukrainare, så mycket bättre, men det är oväsentligt för resultatet vem som gjorde det.
Jo men "konsensus" av det hela är mer att inte bli beroende av andra för sin energiförsörjning.
Och det visste alla redan men nu skulle då kärnkraft läggas ner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.