RoTe
F fsn skrev:
Ett lysande sätt att inte svara på frågan. Grattis, set är ju extremt intressant att teknikobegåvade och utvecklingsfientliga alltid skall vara så jävla rädda för att elbilar skall brinna upp. Hoppas du inte ligger sömnlös över det.
Men lägg av, det finns bevisat gång på gång på gång att batteribränder f-n inte är att leka med. Jag äger inte ens en bil så varför skulle jag va anti elbilar? Ja det skulle va för miljöpåverkan då, sluta smutsa ner planeten! Cykla istället era jävla latmaskar!
 
Redigerat:
  • Haha
fsn
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är klart att RISE ska man inte lita på... eller?
[länk]
Säger inget om skillnaderna, men detta tyckte jag var märkligt:

"Dessutom har bilarna blivit mycket bredare nu än på 1990-talet och det ökar också brandspridningen. Ju tajtare mellan fordonen det är på ett bildäck, desto snabbare sker brandspridningen"

fartygen har inte blivit större då? Och varför envisas de med att inte göra p-plasterna större om fordonen växer...

Emoji med chockat ansikte och sprängande huvudtopp, symboliserar överväldigande känslor eller "mind blown".
 
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Säger inget om skillnaderna, men detta tyckte jag var märkligt:

"Dessutom har bilarna blivit mycket bredare nu än på 1990-talet och det ökar också brandspridningen. Ju tajtare mellan fordonen det är på ett bildäck, desto snabbare sker brandspridningen"

fartygen har inte blivit större då? Och varför envisas de med att inte göra p-plasterna större om fordonen växer...

[bild]
Bredden på fordon har så klart inget att göra med risken, man packar dom så tätt man bara vågar innan fjädringen gör att dom slår ihop pga hård sjö.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Säger inget om skillnaderna, men detta tyckte jag var märkligt:

"Dessutom har bilarna blivit mycket bredare nu än på 1990-talet och det ökar också brandspridningen. Ju tajtare mellan fordonen det är på ett bildäck, desto snabbare sker brandspridningen"

fartygen har inte blivit större då? Och varför envisas de med att inte göra p-plasterna större om fordonen växer...

[bild]
För om man gör p-platserna mindre ryms det fler bilar. Strunt samma att det inte går att ta upp dörrarna tillräckligt för kunna komma i och ur bilen någorlunda bekvämt
 
RoTe
Ok det är en skillnad om vi pratar passagerarfartyg och RoRo-fraktare. Marginell men viss skillnad. RoRo-fraktare packar allt satan så jävla tight, vi pratar 10cm mellan max. Passagerarfartyg brukar man kunna ta sig in i bilen på båda sidor.
 
Sensorn som känner av att motorn är monterad åt rätt håll.

Vad sitter den monterad på?
 
richardtenggren
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Den sitter där... 🙂
Bild på motoravdelning, specifikt motor med DOHC 16-ventilslock, några delar markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit; fästet går ju liksom in i epoxin, som om den behöver kylning typ..
 
M
Kan vara för att inte motorn ska störa ut radion. Eller för att skydda oljetryckssensorn. Men mest troligt är det ett motstånd för kondensatorn.
Allt enligt google🫣
 
Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Känns ju sisådär relevant när dom leker med EN bil under perfekta förhållanden. Skärsläckare genom batteriet kommer ju aldrig hända i ett övertänt garage eller färja eller liknande eftersom det är för varmt att gå in.
De går ju nog inte in med bränslebilar heller. De höll sig på bra avstånd när det brann i ett nybyggt garage i vår stad (anlagd) men taket föll ihop ändå trots det var bensinbilar :)

Du låter pessimistiskt mot msb och brandkåren? Sträva bakåt aldrig fram.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
RoTe
R Rkarlsson skrev:
De går ju nog inte in med bränslebilar heller. De höll sig på bra avstånd när det brann i ett nybyggt garage i vår stad (anlagd) men taket föll ihop ändå trots det var bensinbilar :)

Du låter pessimistiskt mot msb och brandkåren? Sträva bakåt aldrig fram.
Skillnaden är att bränslebilars bränsle brinner upp rätt fort när det rinner ut när tanken som är gjord av plast smälter. Batteribilarna har inkapsling av stål och sjuhelvetes kapacitet i varje cell. Men men, blunda du.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Men lägg av, det finns bevisat gång på gång på gång att batteribränder f-n inte är att leka med. Jag äger inte ens en bil så varför skulle jag va anti elbilar? Ja det skulle va för miljöpåverkan då, sluta smutsa ner planeten! Cykla istället
RoTe RoTe skrev:
Skillnaden är att bränslebilars bränsle brinner upp rätt fort när det rinner ut när tanken som är gjord av plast smälter. Batteribilarna har inkapsling av stål och sjuhelvetes kapacitet i varje cell. Men men, blunda du.
Det är konstigt att du vet detta bäst av alla och de som jabbar med det inte verkar ha koll eller tar det på allvar. Har du nån form av högre ingenjörsutbildning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.