Mikael_L
useless useless skrev:
Åter till ämnet. En överbliven dörr lutad mot centralen duger väl som kapsling?
Det kan funka under mäklarvisningen.


...
Sen blir en tråd här ... något om dolda fel ...
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
tommib
Industriell miljö, elskåp öppet, kablar, rulljalusi, takrör, vita ytor, installationsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte värsta elkopplingen men de kunde ju gjort livet lite lättare för den som ska koppla in jalusin till slut...
 
Är det max lucköppningen som syns på bilden? I så fall kan man ju undra vad det tänkte vid montage.
 
K
Min far jobbade som elektriker i många år och vid ett tillfälle skulle det utföras något jobb i en villa. När de började kolla installationen visar det sig att varenda tråd i hela huset är röd! Hela elsystemet i villan är dragen med röd tråd. Såvitt jag vet så byttes färg på jorden från röd till gröngul för många år sedan. Så någon som byggde sin egen villa hade väl kommit över ett billigt parti med röd tråd när det utgick, och drog hela huset med det 😆. Som elektriker fixade han ju även det, men det tar ju sjukt mycket längre tid att ringa ut varenda tråd...
 
  • Haha
  • Wow
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag som trodde han skulle sett en röd tråd i hur det var kopplat... 🤔
 
  • Haha
Micke_67 och 5 till
  • Laddar…
Ja, jag förstår inte problemet? Till skillnad från många andra kopplingar så fanns det ju alltid en röd tråd.
 
  • Haha
Alexn72
  • Laddar…
tommib
R roli skrev:
Är det max lucköppningen som syns på bilden? I så fall kan man ju undra vad det tänkte vid montage.
Nejdå, så illa är det inte. Det är montaget av säkerhetsbrytaren jag tänkte på. Den sitter rätt dumt till och hade väldigt enkelt kunnat sitta ca 50 cm åt vänster.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K kbladh skrev:
Såvitt jag vet så byttes färg på jorden från röd till gröngul för många år sedan.
Fast egentligen har du fel.
Det var inte så att jord bytte från röd till gröngul, utan det var bara att man bestämde att jord skulle vara gröngul, innan fanns det inga regler.
Dock var röd ofta jord, men röd kunde vara fas och tändtråd också.
Om jag inte missminner mig kom det nationella kravet på gulgrön som jord 1968, men det var några övergångsår, så man fick använda annan färg som jord fram till 1972.

Förövrigt har jag också öppnat en dosa en gång där alla ledare var röda, det samsades både fas, nolla, tändtråd och skyddsjord där, alla var röda.
Utfört före 1970, så det var faktiskt inte felaktigt, utan bara dumt och opraktiskt.
Men det var inte hela huset, utan det var så bara i en väldigt begränsad del, och dosa som gick till en utomhusbelysning samt strömbrytare, strax därefter började det bli en mer normal blandning av färger i gamla hus, dvs alla färger och inget vet man vad det är, utan måste mäta och rycka i alla tåtar och kolla.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag bara varit elektriker i nio år men har sett väldigt mycket udda.
En av de konstigaste sakerna var en spismatning som såg lite udda ut. När jag började rota runt och följa kabeln visade det sig att en EKLK 5G2,5 gick från spisuttaget som hade en gammal isskrapa (den enkla plastmodellen) som bakstycke, ner till en metalldosa i källaren. Därifrån gick en gammal kabel en onödigt krånglig väg upp till centralen i hallen. Den gamla kabeln visade sig vara en äldre variant av EKLK 4x1,5 (minns inte säkert men den var förmodligen blymantlad) och eftersom en ledare saknades så fick biledaren agera jord.

Det var ett gammalt hus som byggts ut flera gånger och hade ägts av flera bilmekaniker i rad, och kan man el i bilar så kan man väl el i kåkar? 😅

Jag åkte dit för att besikta installationen av pelletspannan som ägaren tyckte såg dålig ut och kolla installationen generellt. När jag kom upp från källaren hade jag fyllt ett A4-papper på båda sidorna med avvikelser och fick ta ett nytt blad till nästa våning...
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
R Rillan skrev:
Nu har jag bara varit elektriker i nio år men har sett väldigt mycket udda.
En av de konstigaste sakerna var en spismatning som såg lite udda ut. När jag började rota runt och följa kabeln visade det sig att en EKLK 5G2,5 gick från spisuttaget som hade en gammal isskrapa (den enkla plastmodellen) som bakstycke, ner till en metalldosa i källaren. Därifrån gick en gammal kabel en onödigt krånglig väg upp till centralen i hallen. Den gamla kabeln visade sig vara en äldre variant av EKLK 4x1,5 (minns inte säkert men den var förmodligen blymantlad) och eftersom en ledare saknades så fick biledaren agera jord.

Det var ett gammalt hus som byggts ut flera gånger och hade ägts av flera bilmekaniker i rad, och kan man el i bilar så kan man väl el i kåkar? 😅

Jag åkte dit för att besikta installationen av pelletspannan som ägaren tyckte såg dålig ut och kolla installationen generellt. När jag kom upp från källaren hade jag fyllt ett A4-papper på båda sidorna med avvikelser och fick ta ett nytt blad till nästa våning...
De hade i alla fall sett till att skyddsjord fanns :)
 
A avh67f skrev:
De hade i alla fall sett till att skyddsjord fanns :)
Det ska vara för det då 🤣
Annars var det sparklamring diagonalt över tak, saknade doslock, ingen kåpa på en central, isolerade ledare och så vidare så en 4x1,5 med klenjord avsäkrad 16A var nog ett av de mindre problemen 😄
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Nu vill vi se bilderna också!!!
😋
 
Röd brandvarnare med öppen baksida som visar elektronik och monteringsdetaljer, oordnat bakgrund med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte elkoppling, och kanske inte värst heller. Men man har nog inte haft koll på hur dubbelisolering funkar när man tillverkade denna nattlampa.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Kanske inte elkoppling, och kanske inte värst heller. Men man har nog inte haft koll på hur dubbelisolering funkar när man tillverkade denna nattlampa.
Njae, de klarar sig väl nästan på isolationsavstånd, eller hur?

;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, de klarar sig väl nästan på isolationsavstånd, eller hur?

;)
Fästbygeln som också är i metall går tvärs över och hakar i urtagen på sidan. Så njä 😉

Men det är imponerande hur de försökt och ändå misslyckats. Där är nått silverfärgat som verkar isolera strömbrytaren, krympslang på inkommande, en låda för att koppla ihop det, lite extra isolering på ledaren mellan brytaren och själva lampan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.