H heimlaga skrev:
Då måste samhället först anpassa sig så mycket till sig själv att de ser tilkl att jag har råd att anpassa mig.
Är man i väldigt liten minoritet anpassar sig aldrig samhället.
Nu lever du i Finland och de jag känner där ser ingen skillnad. Ok, bastubad och bastubad skiljer mellan våra länder (ibland).
 
T TommyC skrev:
För inte så länge sedan var det etanol som skulle frälsa miljötokarna. Därefter var det diesel. Sedan kom batteribilar i olika konfigurationer. Vänta lite så kommer politikerna att komma på att batterierna har för stora negativa miljökonsekvenser. En större batteribrand i ett stort underjordiskt parkeringshus är inte så osannolikt. Det har ju redan inträffat på minst två biltransportbåtar. Vad kan nästa fluga tänkas bli? Effektivare, billigare, lättare och säkrare batterier eller vätgas eller någon helt ny hype?

Ryckighet och bristande konsekvensanalyser är det enda som förmodligen kommer att fortsätta råda. Bryr man sig om sin privatekonomi så är det som vanligt bra att inte köpa tidiga prototyper av vad det än må vara som anbefalls från de mindre vetande. Sitt still i båten och invänta mogen teknologi och rimliga priser om leksakskontot inte är överfullt.

[länk]
[länk]
[länk]
Jag har hört att det ändå kallas utveckling.

Den kommer se annorlunda ut i framtiden. Precis som med bränslebilarna, katalysator, partikelfilter, adblue osv osv.

Hade de inte hindrat utvecklingen på elen från början hade vi kanske varit längre.

Det är ju större risk att en bränslebil börjar brinna.

Vilket båt var en elbil skulden?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det finns motstridiga uppgifter om var branden startade.
https://lloydslist.maritimeintellig...st-thought-on-board-burning-Fremantle-Highway

Det finns troligen någon senare information. Jag har inte letat.
John Cadogan publicerade en film som påstås innehålla läckta bilder från ett av bildäcken som var fyllt med batteribilar. De var illa brända. Initialt hävdades det att det bara var 25 batteribilar ombord. Lite senare var det nästan 500. VW svarade att dom inte visste hur många bilar dom hade på båten. Hur trovärdigt är det? Luktar mörkning som så ofta tidigare från VW.
 
F
T TommyC skrev:
Det finns motstridiga uppgifter om var branden startade.
[länk]

Det finns troligen någon senare information. Jag har inte letat.
John Cadogan publicerade en film som påstås innehålla läckta bilder från ett av bildäcken som var fyllt med batteribilar. De var illa brända. Initialt hävdades det att det bara var 25 batteribilar ombord. Lite senare var det nästan 500. VW svarade att dom inte visste hur många bilar dom hade på båten. Hur trovärdigt är det? Luktar mörkning som så ofta tidigare från VW.
Sluta. Det finns alltid en jävla massa konspirationsteorier om det ena och andra och att odla myten att elbilar plötsligt brinner upp verkar vara viktigt för nån. Och då kommer nyttiga idioter (som dig) och sprider det. Det började brinna på plan med fossilbilar. Sen det där skrevs så finns det flera timmar film på lossning av bilar. Du måste sila och processa informationen. Säg att du inte gilla elbilar och hellre betalar 26kr/liter istället.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Men jösses spelar det nån roll VAR branden startar när batteribränder är skitsvåra att släcka?? Har ni hört talas om dom där skitungarna vi har i Sverige som tänder eld på bilar bara på skoj?
Grannkåkens garage brann här om året, 88 bilplatser har jag för mig det är plus en massa mopeder och motorcyklar under huset. Nu var det begränsat med elbilar, om ens något som stod där nere. Vad hade hänt om det stod säg över 50 elbilar på en sådan liten yta, det undrar man ju stillsamt...
 
F
RoTe RoTe skrev:
Men jösses spelar det nån roll VAR branden startar när batteribränder är skitsvåra att släcka?? Har ni hört talas om dom där skitungarna vi har i Sverige som tänder eld på bilar bara på skoj?
Grannkåkens garage brann här om året, 88 bilplatser har jag för mig det är plus en massa mopeder och motorcyklar under huset. Nu var det begränsat med elbilar, om ens något som stod där nere. Vad hade hänt om det stod säg över 50 elbilar på en sådan liten yta, det undrar man ju stillsamt...
Det är fortfarande ett faktum att fossilbilar brinner MYCKET oftare än elbilar. Ser dock inte några av dem som nåt reellt problem. Bilar som tuttas på får alltid så mycket hjälp att det normala är att den bränns ut totalt.
 
RoTe
F fsn skrev:
Det är fortfarande ett faktum att fossilbilar brinner MYCKET oftare än elbilar. Ser dock inte några av dem som nåt reellt problem. Bilar som tuttas på får alltid så mycket hjälp att det normala är att den bränns ut totalt.
Du ser inte problemet alls med att släcka batteribränder? Ni är som små dagisbarn när ni gnabbar om att "er teknik" är den bästa.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag kör både diesel och el, så en fot i varje läger 😂

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...sbrander-behandlar-det-som-vanliga-bilbrander

Men skeptiker finns det gott om, en bekant kör XC60 B4, då fick jag argumenten att elbilar var tunga och dragvikten låg. Efter lite research så vägde ju hans XC60n 3 kg mindre,men fick dra något mindre på vanligt B än min MY. Jämförde man en T6 med MYn så var den både tyngre och hade mindre dragvikt.
Då var det fel att jämföra en bil från början utvecklad för el med fossilbilar 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
M
T TommyC skrev:
En större batteribrand i ett stort underjordiskt parkeringshus är inte så osannolikt.
Jag har en mc med 7kWh batteri och tänkte att det kan vara käckt att ha en Adv-släckare utifall att. Jo tjena, krävs rätt rejäla släckare när man räknar på kWh så jag la ner dom tankarna.

En elbilsbrand går i dom flesta fallen inte att döda med handhållen mobil släckutrustning.
 
Dotterns bil skakade och gungade, nu är allt nytt runt om, ska bli spännande o provköra 🙂 Bilens hjulupphängning med stötdämpare, bromsskiva, och bromsok synlig, mekaniska komponenter, underhåll, fordonsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du ser inte problemet alls med att släcka batteribränder? Ni är som små dagisbarn när ni gnabbar om att "er teknik" är den bästa.
Om man är med lite så har de ju kommit långt med det också. Sen att folk inte läser eller missar det är en annan sak.
En annan sak är att en del som byggt nya flerbilsgarage har struntat i sprinklersystem =)

https://alltomelbil.se/msb-slacker-...r-brandman-tonar-ner-faran-med-brand-i-elbil/

Och det lär ju uppdateras mer och mer. En bränslebil är inte så jädrans enkelt heller, de tar tid de med.
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Om man är med lite så har de ju kommit långt med det också. Sen att folk inte läser eller missar det är en annan sak.
En annan sak är att en del som byggt nya flerbilsgarage har struntat i sprinklersystem =)

[länk]

Och det lär ju uppdateras mer och mer. En bränslebil är inte så jädrans enkelt heller, de tar tid de med.
Känns ju sisådär relevant när dom leker med EN bil under perfekta förhållanden. Skärsläckare genom batteriet kommer ju aldrig hända i ett övertänt garage eller färja eller liknande eftersom det är för varmt att gå in.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Du ser inte problemet alls med att släcka batteribränder? Ni är som små dagisbarn när ni gnabbar om att "er teknik" är den bästa.
RoTe RoTe skrev:
Känns ju sisådär relevant när dom leker med EN bil under perfekta förhållanden. Skärsläckare genom batteriet kommer ju aldrig hända i ett övertänt garage eller färja eller liknande eftersom det är för varmt att gå in.
Så om det inte vore för att du fått för dig att elbilar brinner fullständigt okontrollerat så hade du inte haft några issues och älskat elbilar?
 
RoTe
F fsn skrev:
Så om det inte vore för att du fått för dig att elbilar brinner fullständigt okontrollerat så hade du inte haft några issues och älskat elbilar?
Jag har "fått för mig". Ok... Trodde du var lite mer mogen.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Jag har "fått för mig". Ok... Trodde du var lite mer mogen.
Ett lysande sätt att inte svara på frågan. Grattis, set är ju extremt intressant att teknikobegåvade och utvecklingsfientliga alltid skall vara så jävla rädda för att elbilar skall brinna upp. Hoppas du inte ligger sömnlös över det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.