Hej!

Är i processen att bygga nytt hus och har många funderingar på hur vi bäst löser nätverket hemma.
Vi kommer att ha fiber indraget till huset.

Vill ha alla trådlösa enheter uppkopplade på samma nätverk av bekvämlighets skäl.

Min tanke är att koppla enligt följande:
Tjänstefördelare -> Router: Nighthawk R7000 där "wifi" funktionen är avstängd (https://tinyurl.com/yckz2d5z) -> Switch med PoE: TP-Link TL-SG1008P (https://tinyurl.com/347rccrd) -> nätverksuttag i olika rum för trådbundna uppkopplingar OCH mesh system för wifi, exempelvis: TP-link Deco M9 Plus Mesh-system AC2200 (https://tinyurl.com/26safmzh)

Vill då ha mesh system med PoE stöd för att slippa dra elkablar till ställen där de inte behövs utan sköta strömförsörjningen via CAT6. Mesh systemet tänker jag placera två på bottenvåningen (i taket) och en i mitten av allrummet i mitten av ovanvåningen (i taket).
Tänker jag rätt?
Har jag missat något?
Borde jag göra på något annat sätt?
Tack på förhand!
 
  • Arkitekturritning av hus med planlösning och sektion, inklusive mått och förklaringar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för nätverkssetup som inkluderar tjänstefördelare, router, switch, mesh-puckar och anslutna enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det du behöver tänka på är att du vill försöka dra CAT6 till alla rum från en central plats där du kan sätta nån enklare patchpanel.
Resten kan du alltid lösa senare.
Vill du göra det snyggt så kan du redan nu bestämma var du vill ha APs (strunta i mesh) och dra kabel dit. Exempelvis kanske du kan fälla in kabeln i taket eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Mesh använder man när man inte kan dra kabel. Du ska ha ett system med vanliga accesspunkter som hanterar roaming på ett bra sätt, t.ex. Ubiquitis Unifi. Finns säkert motsvarande från andra tillverkare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Jag tror du klarar dig utmärkt med endast en riktigt bra router centralt, kanske i klädkammaren på bottenplan. Hade börjat så men dragit kabel i rör för en acesspungt uppe och eventuellt för bra täckning utomhus och i eventuellt garage.

Jag borde dragit en CAT6 till garaget såhär i efterhand men klarar mig hyffsat med en centralt placerad router
 
Jag hade siktat på kabelnät från anslutningspunkt, till/mellan ap samt känsligare förbrukare såsom speldator/konsol. Du bör klara dig på 2st + eventuellt för trädgård, garage om du har sådant krav. Sen kanske du ska tänka in att behov kan ändras. Att ha en kabelkanal klar betyder inte att den måste användas.

Jag har så i mitt hus och är helnöjd. Sen är wifi normalt stabilare i hus än i lägenhet där många stör varandra men skönt att slippa när det inte "får" gå ner.
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
I detta skedet tänk främst infrastruktur, dvs kabelförläggning och uttag. Tekniken kan du fokusera på sen.

Skapa en central punkt för patchpanel och switch, dra sen ut kabel till alla rum du kan tänka dig behöva nätverk. Wifi är bra idag, men inget slår trådat för fasta anslutningar, så blir wifi nätet avlastat.

Jag förordar 2 uttag till varje rum i huset. Undantaget Kontor och TV rum etc med mer teknik dit drar man 4.

Ett uttag i tak per våningsplan för acesspunkt brukar räcka. Plus en till utsidan om du vill säkerställa god täckning på uteplatsen.

Glöm inte eventuella uppkopplade enheter som, kameror, larmcentral, Värmepump etc, De bör i möjligaste mån också kopplas med kabel.

Sen när huset står på pakts, så är det dags att välja hårdvara.
Välj en router utan wifi, så slipper du betala för det. Många här inklusive mig själv förordar ubitiqi. Det är semiproffesionell utrustning. Hög kvalitet till rimligt pris. Deras acesspunkter är mycket bra. Stödjer både trådad anslutning med roaming och mesh. Så skulle du sätta upp 2 enheter , men sen behöver komplettera där det är omöjligt att få fram kabel i efterhand så kan man blanda. Men utgångspunkten är alltid trådat, annat annat kostar prestanda i onödan. TL-SG1008P är helt ok om du inte kommer behöva segmentera nätet. men den är väldigt liten. Köp en med tillräcklig kapacitet från början. Jag hade nog inte skaffat under 16 portar. Har du funderingar på kameror larm mm, minst 24 portar, det går fort.

Personligen är jag nöjd med Zyxel GS1900 serien, Ubitiqi switchar drar i väg lite i pris om man skall upp i storlek och ha POE. Tänk på att ha en med lite PoE budget. En del har väldigt lite total PoE effek vilket begränsar om man skall hänga på flera saker. runt 150W bör dock räcka i normalfallet.

Ps Planera även larmet trådat, när du har chansen. Dra rör till central för alla deckare och givare, fönster, dörrar... så får du ett trådat stabilt larm, som du slipper springa och byta batterier på.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
E
Gjorde samma sak för drygt ett år sedan när vi byggde. Elektrikern tittade på mig och skakade på huvudet när jag kom in med min skiss på ett 12U rack, 2 st patchpaneler och 49 st POE uttag samt 8 kameror och 10 AP (152 kvm). Väldigt overkill jag vet. :D

Som tidigare nämnts, inget mesh - dra kabel direkt till AP istället. CAT6 om du vill ha vettig hastighet och framtidssäkrat. CAT6A om du vill få ut 10 GBe/s.

Sen tycker jag du bör fundera på att ha "riktiga grejer" typ Unifi. Själv kör jag detta och det har aldrig strulat, det bara tuggar på:

Efter tjänsteleverantör: https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-unifi-gateway-consoles/products/udm-se
Switch (behöver dock inte vara just denna, finns billigare): https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-switching/products/usw-pro-48-poe
AP: Ett antal https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-wifi/products/u6-pro

Drar du CAT6 till detta så har du ett nätverk som räcker hela husets livslängd vill jag påstå. Utöver detta kan du ju även koppla på dörrklocka och kameror: https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-cameras-nvrs/products/uvc-g4-doorbell-pro-poe-kit samt https://store.ui.com/us/en?category=all-cameras-nvrs

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Norskenbygger och 7 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Gjorde samma sak för drygt ett år sedan när vi byggde. Elektrikern tittade på mig och skakade på huvudet när jag kom in med min skiss på ett 12U rack, 2 st patchpaneler och 49 st POE uttag samt 8 kameror och 10 AP (152 kvm). Väldigt overkill jag vet. :D

Som tidigare nämnts, inget mesh - dra kabel direkt till AP istället. CAT6 om du vill ha vettig hastighet och framtidssäkrat. CAT6A om du vill få ut 10 GBe/s.

Sen tycker jag du bör fundera på att ha "riktiga grejer" typ Unifi. Själv kör jag detta och det har aldrig strulat, det bara tuggar på:

Efter tjänsteleverantör: [länk]
Switch (behöver dock inte vara just denna, finns billigare): [länk]
AP: Ett antal [länk]

Drar du CAT6 till detta så har du ett nätverk som räcker hela husets livslängd vill jag påstå. Utöver detta kan du ju även koppla på dörrklocka och kameror: [länk] samt [länk]

Lycka till!
Bra tänk, även om jag inte riktigt förstår vad 10 AP skall vara bra för:) Bra för 5Ghz täckning förstås Kan tom ställa till det, då det nästan blir omöjligt att parera för kanalkrock på 2,4Ghz, då de måste hamna väldigt tätt. Slår du av 2,4Ghz i vissa för att undvika kanalkrock, eller löser controllern allt?

Det enda jag personligen skulle avråda för är Unifies kameror. Inte för att de är dåliga, utan för att de är dyra och systemet blir proritärt. Satsa hellre på en Specalist på övervakning för det systemet. Jag har valt Hikvision, men det finns en uppsjö av kostnadseffektiva NVR. Både riktat till konsument, och mer proffesionellt. Då stöds merparten kameror som har OnVif stöd.
 
  • Gilla
dcarlsson9 och 2 till
  • Laddar…
E
M mojjen skrev:
Bra tänk, även om jag inte riktigt förstår vad 10 AP skall vara bra för:) Bra för 5Ghz täckning förstås Kan tom ställa till det, då det nästan blir omöjligt att parera för kanalkrock på 2,4Ghz, då de måste hamna väldigt tätt. Slår du av 2,4Ghz i vissa för att undvika kanalkrock, eller löser controllern allt?

Det enda jag personligen skulle avråda för är Unifies kameror. Inte för att de är dåliga, utan för att de är dyra och systemet blir proritärt. Satsa hellre på en Specalist på övervakning för det systemet. Jag har valt Hikvision, men det finns en uppsjö av kostnadseffektiva NVR. Både riktat till konsument, och mer proffesionellt. Då stöds merparten kameror som har OnVif stöd.
5 GHz-bandet är ju så pass brett att det rymmer ganska många AP. Kör dessutom lite olika SSID, och 2.4 GHz är bara påslaget där det används, typ IoT. Mitt mål var full 5 GHz-täckning överallt, och så blev det. Använde Unifis planeringsverktyg där jag la in båda våningarna från ritningen, och sen placerade AP därefter. Men ja, konsolen sköter det fint, och jag har "Excellent" på alla AP, utan krockar. Konsolen mäter även grannarnas kanaler på nätterna och placerar sig optimalt däremellan.

Hade också länge stört mig på att inte ha bra täckning utomhus, så det blev en AP i varje väderstreck (stenhus). Utöver det så har jag nån i garaget (nära 50 kvm). Nu i efterhand så hade jag lätt klarat mig på 2 st AP inne, 1 i garaget för bilen och sedan 2 st ute. Dock tyckte jag det var bättre med för många än för lite.

Mitt eget nätverk är inget bra exempel dock, mest p.g.a. overkill, men jag lärde mig mycket av det. Jag betalade ca 260K (utöver standard) extra för allt, så man kan inte anse det vara en måttstock för rekommendationer direkt. :)
 
  • Gilla
dcarlsson9 och 1 till
  • Laddar…
Sätt dubbeluttag med parallella kablar som standard. Då kan man patcha kreativare sen, tex flytta ut routern till arbetsrummet genom att använda ena uttaget som uplink och andra som downlink.

Jag förordar Unifi-puckar. De sitter bäst i taket (även för täckningens skull), över ett hål där det sticker ut en patchkabel, förslagsvis en tom dosa. Där vill man alltså ha en sladdstump med en hane, inte ett uttag. Dra patchkabeln hela vägen in i switchen, skit i att gå via patchpanelen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dra så mycket kabel du kan.
Allt som kan gå på kabel bör du ha på kabel.
Preppa för kameror för framtiden där du kan tänkas behöva dem..
Ringklocka?

Jag kan rekommendera (som flera andra) Unifi / Ubiquiti.

Har en 24p och 16p och två 8p samt tre flexar och måste bygga ut snart. Kör väl 20+ prylar på PoE.

Ta i från början. Kabel är nästan gratis.
Nuvarande router skulle jag lagt ut på Tradera.

Jag har dragit ut cat6 i växthusen för bevattning och wifi. Startar morgonkaffet från badrummet och massa livsnödvändiga funktioner.

Med facit i hand skulle man haft ännu mer uttag och kablage. Har fått dragit efter en hel del som tagit onödigt lång tid mot att gjort det direkt.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
D dcarlsson9 skrev:
Hej!

Är i processen att bygga nytt hus och har många funderingar på hur vi bäst löser nätverket hemma.
Vi kommer att ha fiber indraget till huset.

Vill ha alla trådlösa enheter uppkopplade på samma nätverk av bekvämlighets skäl.

Min tanke är att koppla enligt följande:
Tjänstefördelare -> Router: Nighthawk R7000 där "wifi" funktionen är avstängd ([länk]) -> Switch med PoE: TP-Link TL-SG1008P ([länk]) -> nätverksuttag i olika rum för trådbundna uppkopplingar OCH mesh system för wifi, exempelvis: TP-link Deco M9 Plus Mesh-system AC2200 ([länk])

Vill då ha mesh system med PoE stöd för att slippa dra elkablar till ställen där de inte behövs utan sköta strömförsörjningen via CAT6. Mesh systemet tänker jag placera två på bottenvåningen (i taket) och en i mitten av allrummet i mitten av ovanvåningen (i taket).
Tänker jag rätt?
Har jag missat något?
Borde jag göra på något annat sätt?
Tack på förhand!
Sätt in tp link omada Switch efter routern(valfri) en controller samt några omada Wi-Fi enheter. Kör även routern på ett trådlöst nät, omada nät samt gästnätter via omada. Funkar kanon, lite ubitique light men enkelt och effektivt. Se till att omada kompatiblel Poe switch utan fläkt inhandlas, min 24 portare med fläktar låter en del hade klarat mig med 16 och mindre total Poe effekt, men men kul e det!
(Har en tp link 4g router med möjlighet att med 4g som failover)
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
Som övriga redan skrivit: strunta i mesh, kör med accesspunkter. Strunta i asus/tplink, kör ubiquiti eller liknande. Eftersom du bygger nytt så vill du säkert ha kameror, doorbells m kamera mm som också går över PoE, så snåla inte med uttagen.
Dessutom, kom ihåg att du förmodligen behöver ett par mindre switchar nära olika tvrum för tv och spelkonsoler. Det är mycket trevligare med full kareta in i prylarna än wifi. Och se även till att du kan lägga tvättmaskiner, lampor och annat på ett eget IoT-nät. Och kanske ytterligare ett gästnät när barnens kompisar är på besök så kan du throttla deras trafik separat så du kan köra videomöten :)
 
Jag kör Dream Router + 2 ap (tidigare hade jag edgerouter x + 2 AP.
Sjukt nöjd och skulle inte byta ut mot något annat just nu. Gillar gui i Dream Router där man enkelt göra inställningar och se vad varje device pysslar på med tex.
Kör 250/250 bredband hemma som jag klarar mig med.

Finns alltid bättre och sämre grejor men stabilt är det med accesspunkterna hur som helst.
 
  • Gilla
rolfkn och 2 till
  • Laddar…
Byggde nytt för ca tre år sedan och försökte också tänka till lite innan. Det här är min lösning.

Ett ”skåp”, tänk vanlig normcentral för el dit alla nätverkskablar kommer in från alla rum. Patch-panel i skåpet för alla kablar. Eluttag i skåpet för nätverksutrustning. Även inkommande fiber termineras i detta skåp.

Eftersom jag valde lite större utrustning sitter den i ett väggmonterat rack under skåpet, annars hade det få vara i skåpet. I racket sitter en Unifi dream-machine med brandvägg och routerfunktion, samt en Unifi PoE switch.

Förutom nätverksuttag i alla rum (har två uttag i nästan alla rum för friare placering, med dubbla kontakter) så har jag två takuttag med nätverkskabel. Tänk vanliga takuttag för taklampor, men med nätverk i istället. Dessa uttag sitter i de centrala rummen på varje våning (vardagsrum och allrum). På dessa uttag sitter det en Unifi Accesspunkt som matas med PoE, dvs det räcker med nätverkskabeln. Jag har även två extra takuttag i hörn för nätverkskameror, men dessa går outnyttjade än så länge.

Detta ger mig full trådlös täckning i hela huset samt trådas anslutning för de flesta fasta platser, som skrivbord och tv etc. Trådas är alltid bäst, så det som är stationärt bör man sikta på att köra med tråd.

Vad hade jag gjort annorlunda idag. Jag hade inte ändrat något, men jag hade dragit ut en nätverkskabel till fasaden för en AP utomhus till bättre Wi-Fi täckning för elbilsladdaren.
Fasadmätarskåpet hade också fått ett uttag för lastbalanseraren som går på nätverket.
Jag hade nog också satt några fler takuttag i diverse hörn för att i framtiden kunna köra Sonos-liknande system med PoE.
 
  • Gilla
dcarlsson9 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.