Hej ,

Håller på med renovera taket på två sovrum mitt hus byggt 77 , Det finns ingen ångspärr idag , Behöver man ångspärr ?

hur ska man sätta ångspärr mellan reglar och nya gipstak ? isolering mellan taket och vinden är stenull .

jag ska också sätta nya gipsskivor på befintlig vägg , behöver jag Ångspärr mellan ?

vinden är inte isolerat idag .
 
Redigerat:
O okaenrique skrev:
Hej ,

Håller på med renovera taket på två sovrum mitt hus byggt 77 , Det finns ingen ångspärr idag , Behöver man ångspärr ?

hur ska man sätta ångspärr mellan reglar och nya gipstak ? isolering mellan taket och vinden är stenull .

jag ska också sätta nya gipsskivor på befintlig vägg , behöver jag Ångspärr mellan ?

vinden är inte isolerat idag .
Förlåt, mem hänger inte riktigt med.
Du skriver att det sitter isolering, sedan skriver du att det inte är isolerat?
Har jag förstått det rätt att du ska renovera två sovrum under denna isolering av stenull, men vinden är oinredd?
Hur tjockt lager isolering ligger det idag?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Förlåt, mem hänger inte riktigt med.
Du skriver att det sitter isolering, sedan skriver du att det inte är isolerat?
Har jag förstått det rätt att du ska renovera två sovrum under denna isolering av stenull, men vinden är oinredd?
Hur tjockt lager isolering ligger det idag?
Helt rätt vinden är oinredda , (bifogar en bild ).

Hur tjockt lager isolering ligger det idag?
20 cm
Det finns någon typ av plast idag mellan isollering och innretak jag vet inte om den är typ av ångspär (bifogar en bild ).
 
  • Ett finger pekar på skadad vägg med flagande färg och underliggande lager exponerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på finger som pekar på skadad vägg med exponerat isoleringsmaterial och trasigt lager av tapet eller vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstolar och isolering i ett öppet loft, med synliga balkar och lutande taklinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O okaenrique skrev:
Helt rätt vinden är oinredda , (bifogar en bild ).


20 cm
Det finns någon typ av plast idag mellan isollering och innretak jag vet inte om den är typ av ångspär (bifogar en bild ).
Om det finns en plast mellan innertak och isoleringen så är det med stor sannolikhet ångspärrren. Men med 20cm isolering spelar det inte så jättestor roll, då daggpunkten oftast ligger utanför denna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om det finns en plast mellan innertak och isoleringen så är det med stor sannolikhet ångspärrren. Men med 20cm isolering spelar det inte så jättestor roll, då daggpunkten oftast ligger utanför denna.
Hur mycket tjock isolering ska vara ?
 
Nissens
T Tompafix skrev:
Om det finns en plast mellan innertak och isoleringen så är det med stor sannolikhet ångspärrren. Men med 20cm isolering spelar det inte så jättestor roll, då daggpunkten oftast ligger utanför denna.
Självklart spelar ångspärren roll. Den hindrar ju fuktig luft inifrån att komma ut i isoleringen.
 
Dubbel ångspärr är onödigt.
 
20cm var standard förr i tiden. Nu isolerar man mkt mer typ 40-60cm i nya hus.
 
  • Gilla
okaenrique
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Självklart spelar ångspärren roll. Den hindrar ju fuktig luft inifrån att komma ut i isoleringen.
Jo men ångan kondeserar utanför isoleringen vid ej så tjocka isoleringslager.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dubbel ångspärr är onödigt.
Är den på bilden är ångspärr ?
 
Nissens
T Tompafix skrev:
Jo men ångan kondeserar utanför isoleringen vid ej så tjocka isoleringslager.
Det beror på vilken temperatur det är ute/inne.
Säg att det är 15 grader ute pch 20 inne. Då skiljer det endast 5 grader och kondenseringen hamnar garanterat inne i isoleringen.

Oavsett, ångspärren har en viktig roll att hindra fuktig luft inifrån huset att komma ut i isoleringen.
 
Nissens Nissens skrev:
Det beror på vilken temperatur det är ute/inne.
Säg att det är 15 grader ute pch 20 inne. Då skiljer det endast 5 grader och kondenseringen hamnar garanterat inne i isoleringen.

Oavsett, ångspärren har en viktig roll att hindra fuktig luft inifrån huset att komma ut i isoleringen.
Är den på bilden är ångspärr ?
 
Nissens
O okaenrique skrev:
Är den på bilden är ångspärr ?
Det skulle kunna vara det, den ligger ju på rätt ställe. Det som motsäger det är att det ser lite för tunn ut, och jag har aldrig sett svart åldersbeständig plast.
 
Nissens Nissens skrev:
Det skulle kunna vara det, den ligger ju på rätt ställe. Det som motsäger det är att det ser lite för tunn ut, och jag har aldrig sett svart åldersbeständig plast.
Här är en till bild
 
  • En finger lyfter svart tejp från en kartongbit, visar skadad kartong och limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
O okaenrique skrev:
Här är en till bild
Det ser inte ut som en ångspärr tycker jag. Å andra sidan kan jag inte heller säga vad det är faktiskt. Kanske någon slags ångbroms?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.