M Maledictus skrev:
Nej det gör det inte. Hade det funkade så hade inte drygt 30% av allt restavfall som slängs bestått av förpackningar.
Varför skulle det bli mindre än 30% av restfallet som är förpackningar bara för att man får hushållsnära återvinning? Idag slänger vi kladdiga förpackningar som restavfall i igenknutna soppåsar för att de inte ska börja lukta. Det kommer vi naturligtvis att fortsätta med. Mjölkpaket och flingpaket och sånt som går att skölja ur lätt eller är torrt från början går i sorteringen; lådor som innehållit köttfärs/kyckling/etc går direkt i soppåsen.
 
A adron skrev:
Varför skulle det bli mindre än 30% av restfallet som är förpackningar bara för att man får hushållsnära återvinning? Idag slänger vi kladdiga förpackningar som restavfall i igenknutna soppåsar för att de inte ska börja lukta. Det kommer vi naturligtvis att fortsätta med. Mjölkpaket och flingpaket och sånt som går att skölja ur lätt eller är torrt från början går i sorteringen; lådor som innehållit köttfärs/kyckling/etc går direkt i soppåsen.
För att det nu är enklare att sortera och att man då är mer benägen att just sortera.

Dessutom är det oftast mindre plats i restavfall så man behöver sortera ut mer för att få plats.

Ett tips, det är varken jobbigt eller tar speciellt lång tid att rengöra förpackningarna.
Dessutom så går det bra att slänga dem kladdiga i tunnan om man vill (men man får göra rent tunnan oftare).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Men hur stor blir miljövinsten om man spolar rent förpackningarna med varmvatten? Med tanke på hur diskmaskiner snålar med spolvattnet i miljöns namn.
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett tips, det är varken jobbigt eller tar speciellt lång tid att rengöra förpackningarna.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men hur stor blir miljövinsten om man spolar rent förpackningarna med varmvatten? Med tanke på hur diskmaskiner snålar med spolvattnet i miljöns namn.
Jo men allt det här är det mest förvirrade jag läst någon gång.

Naturvårdsverket
https://www.naturvardsverket.se/con...ng-forpackningar-returpapper-fran-hushall.pdf

Sen började allt 2018 med det här
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...0181462-om-producentansvar-for_sfs-2018-1462/

Och då vet vi vilka som satt bakom "spakarna".... fröken Pourmokhtari får nog göra en insats även här och städa upp.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men hur stor blir miljövinsten om man spolar rent förpackningarna med varmvatten? Med tanke på hur diskmaskiner snålar med spolvattnet i miljöns namn.
Jadu, det finns säkert undersökningar om det, skulle miljövinsten vara minimal antar jag att vissa regeringspartier på högerkanten skulle protestera högljutt.
Men nu hörs det argumentet främst av de som helst inte vill ändra sitt beteende 😉

Men hittar du någon undersökning går du gärna dela med dig 😉
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men allt det här är det mest förvirrade jag läst någon gång.

Naturvårdsverket
[länk]

Sen började allt 2018 med det här
[länk]

Och då vet vi vilka som satt bakom "spakarna".... fröken Pourmokhtari får nog göra en insats även här och städa upp.
Var någonstans hittar du om rengöring av materialet som ska återvinnas?

Jag betvivlar att de som sitter bakom spakarna idag skulle göra något bättre jobb, om de nu jobbar alls.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Var någonstans hittar du om rengöring av materialet som ska återvinnas?

Jag betvivlar att de som sitter bakom spakarna idag skulle göra något bättre jobb, om de nu jobbar alls.
Jo men vem har tid med att göra ren förpackningar? Plus att slösa på varmvatten för dito.
Förpackningar är utmärkt bränsle i våra sopeldade fjv pannor.
Sen hur man nu skulle få ihop ekonomin för det här sopkalaset är en stor gåta.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men vem har tid med att göra ren förpackningar? Plus att slösa på varmvatten för dito.
Förpackningar är utmärkt bränsle i våra sopeldade fjv pannor.
Sen hur man nu skulle få ihop ekonomin för det här sopkalaset är en stor gåta.
Du glömde svara på frågan 😉

Ja, jag har fattat att du helst vill kasta allt i samma tunna.
Nej, du har troligtvis fel, det är inte bättre att elda det till FJV.
Nej, vill man så tar det inte många sekunder eller dl vatten att skölja av en förpackning, tro mig, jag gör det varje dag 😉
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du glömde svara på frågan 😉

Ja, jag har fattat att du helst vill kasta allt i samma tunna.
Nej, du har troligtvis fel, det är inte bättre att elda det till FJV.
Nej, vill man så tar det inte många sekunder eller dl vatten att skölja av en förpackning, tro mig, jag gör det varje dag 😉
Nejdå vi har en våt tunna och en torr tunna, fungerar alldeles utmärkt plus ett trädgårdsabbonemang.
Och en utmärkt lokal återvinningsstation.
 
Jag föredrar att ha min återvinningsstation på uppfarten istället för 5km bort 😉
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men allt det här är det mest förvirrade jag läst någon gång.

Naturvårdsverket
[länk]

Sen började allt 2018 med det här
[länk]

Och då vet vi vilka som satt bakom "spakarna".... fröken Pourmokhtari får nog göra en insats även här och städa upp.
Men du, jag hittar inte det du påstår står där, om miljövinsten med ett rengöra förpackningar. Eller vad var det du ville visa med länken?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men du, jag hittar inte det du påstår står där, om miljövinsten med ett rengöra förpackningar. Eller vad var det du ville visa med länken?
Jo men vad är egentligen miljövinsten?
Det finns ju inget egenvärde i att det blir mer förpackningar för återvinning. (som hittils blivit värme i fjv pannor)
Sen ska då alla sopbolag tvingas köpa nya dyra sopbilar inkl hantering plus alla plastkärl.
Kan inte bli annat än höjda taxor för en enskilde för ett mycket diffust miljömål!
 
P paralun skrev:
Jo men vad är egentligen miljövinsten?
Det finns ju inget egenvärde i att det blir mer förpackningar för återvinning. (som hittils blivit värme i fjv pannor)
Sen ska då alla sopbolag tvingas köpa nya dyra sopbilar inkl hantering plus alla plastkärl.
Kan inte bli annat än höjda taxor för en enskilde för ett mycket diffust miljömål!
Kan du svara på frågan istället?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men du, jag hittar inte det du påstår står där, om miljövinsten med ett rengöra förpackningar. Eller vad var det du ville visa med länken?
OK, rent praktiskt så innebär det här då att varenda kotte ska stå och göra ren förpackningar för annars så riskerar man inte att få någon ökning. Det innebär då också att tid får läggas ner på rengörningen samt slöseri av varmvatten som de flesta kommer att välja för att minimera tiden för blaskandet.
Sen kan jag inte se den stora miljövinsten? En gåta?
 
P paralun skrev:
OK, rent praktiskt så innebär det här då att varenda kotte ska stå och göra ren förpackningar för annars så riskerar man inte att få någon ökning. Det innebär då också att tid får läggas ner på rengörningen samt slöseri av varmvatten som de flesta kommer att välja för att minimera tiden för blaskandet.
Sen kan jag inte se den stora miljövinsten? En gåta?
Du kan alltså inte svara på frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.