F Fumble skrev:
Vi får se om siffrorna som trillar ut är rimliga och någorlunda konstanta, trots sina fel och brister.
Jo klart intressant är det när man kan se de olika förbrukningarna.
Nu kör vi både disk och tvättmaskin med kallvatten och den stora utmaningen för varmvatten är då "långduscharna". Blev klart förvånda själv när man ser "peaken" det blir från fjvmätaren > 20kW.
Sen köpte jag mig Aqara Smart plugs och har nu undersökt vad det mesta, enfas drar i detalj.
Har inte lagt ner någon möda på matematik eftersom mitt Zigbee.nät är under uppbyggnad/test.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Jag håller inte riktigt med om problemet med förskjutning i tid. Det ser snarare ut som att varmvattenproduktionen och -förbrukningen hänger väl ihop i tiden.
Trevligt, då har du tillräckligt hög kapacitet i pumpen samtidigt som du har tillräckligt snåla maskiner (som kör ett tag efter sista förbrukningen av varmvatten)
Det minskar problemet.

F Fumble skrev:
Däremot är kWh/L förmodligen inte konstant, eftersom börvärdet på varmvattnet ändras med spotpriset i min installation. Högre vv-temp -> lägre verkningsgrad (värmepump) -> fler kWh/L varmvatten vid en given temp.
Jag tänker att du har en löpande beräkning av det.
Åtminstone min värmepump har en separat räknare för energiförbrukningen som går åt till att generera varmvatten, kombinera det med elpriset och volymen varmvatten som förbrukas så har du ett aktuellt pris på varmvattnet.
F Fumble skrev:
Dock har jag problemet att tvättmaskinen förbrukar både varm- och kallvatten. Den kan inte mäta varmvattenförbrukningen separat.
Ekonomiskt är det ju inte rimligt, men om man vill lägga det på nöjeskontot så kostar ju inte en vattenmätare med pulsutgång mer än 5-600kr :)
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Hur gör ni line breaks i notiser som Home Assistant skcikar på iOS? På Android fungerar <BR> fint men på iOS har jag läst att man ska använda \n vilket inte fungerar för mig. Vad missar jag?
 
Mac kör med '\r', kanske är samma med iOS. Linux brukar använda '\n'.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tänker att du har en löpande beräkning av det.
Åtminstone min värmepump har en separat räknare för energiförbrukningen som går åt till att generera varmvatten, kombinera det med elpriset och volymen varmvatten som förbrukas så har du ett aktuellt pris på varmvattnet.
Intressant! Det är ju fullt möjligt! 👍😀
Det skulle jag ju kunna använda för diskmaskinen. Och om disk- och tvättmaskin råkar gå samtidigt (rätt sannolikt, faktiskt), också få koll på tvättmaskinens förbrukning i det läget: Totalen - disk = tvätten. Yes!😀

/Fumble
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Mac kör med '\r', kanske är samma med iOS. Linux brukar använda '\n'.
Tack men absolut inget fungerar trots att jag läser mig till att \n ska fungera. Känns som jag missar något fundamentalt.

Hur gör ni andra som skcikar notiser till iPhone?
 
L Lund skrev:
Hur gör ni andra som skcikar notiser till iPhone?
Skrattar åt de stackars förtappade användarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Finns det någon mer kodkunnig forumbroder (eller syster) som kan hjälpa mig med lite kodning som egentligen borde vara basic?

Det är som så att jag har en toppmodern vedanläggning som av någon sjuk anledning inte var bestyckad med Zigbee från början, så jag försöker tweaka den. Har lyckats halvhyfsat med att iaf få upp tempvisning i ett Picture Element-kort i HA, men skulle vilja ha lite mer funktionalitet.

Pannan får kräm genom en Aqara smart plug. Mha den kan jag se vad pannan drar för effekt när den är igång, samt vilket läge den är i. Entitets-id är: sensor.smart_plug_vedpanna_power

Jag har en automatisering som stänger av vedpannan när effekten varit under 80W i 45 minuter.

Finns det någon här som kan hjälpa mig på vägen med någon av dessa önskemål så vore jag väldigt tacksam!

1: Hur kan en kod se ut som räknar antalet eldningar som gjorts under ett år? Om vi tänker oss att från det jag startat pannan (smartplugen) till det att den stängs av, ska vara ”1 eldning”.

Alternativt att varje gång effekten går över >150W i mer än 30 minuter, så ska det räknas som en eldning

2: Hur kan en kod se ut som räknar tid sedan senaste eldning? Uttryckt i dagar och timmar? Denna info vill jag kunna lägga in på Picture Element-kortet. Så att det står ”Tid sedan eldning: X dag, XX timmar

3: Hur kan en kod se ut som räknar hur många h/m/s som pannan varit igång?

4: Hur kan en kod se ut som räknar ut ungefär hur många kubik ved pannan förvandlat till aska? Blir väldigt grovt förstås, men jag räknar med att jag lägger in 130l ved varje gång.

Ett sådant här kort tänkte jag göra också, det kanske förklarar bättre vad jag är ute efter:

Instrumentpanel för öppen spis med ikoner: eldstatus, tid sedan eldning, förbrukat trä, antal eldningar, tidsmätare.

Såhär ser Picture Element-kortet ut i nuläget:

Övervakningsapp för hemvärmesystem visas, temperaturmätare på värmesystemet nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkligen tacksam för hjälp här, mina tidigare försök har mest genererat ilska. Tur man har mycket ved att hugga!
 
V Vardagsrum skrev:
Hur kan en kod se ut som räknar antalet eldningar som gjorts under ett år? Om vi tänker oss att från det jag startat pannan (smartplugen) till det att den stängs av, ska vara ”1 eldning”.
Testa om du kan göra nåt kul av en "hjälpare" i form av en räknare. För att öka den ett snäpp anropar du en tjänst "Räknare: Ökning" eller service: counter.increment om du yamlar.
 
V Vardagsrum skrev:
Finns det någon mer kodkunnig forumbroder (eller syster) som kan hjälpa mig med lite kodning som egentligen borde vara basic?

Det är som så att jag har en toppmodern vedanläggning som av någon sjuk anledning inte var bestyckad med Zigbee från början, så jag försöker tweaka den. Har lyckats halvhyfsat med att iaf få upp tempvisning i ett Picture Element-kort i HA, men skulle vilja ha lite mer funktionalitet.

Pannan får kräm genom en Aqara smart plug. Mha den kan jag se vad pannan drar för effekt när den är igång, samt vilket läge den är i. Entitets-id är: sensor.smart_plug_vedpanna_power

Jag har en automatisering som stänger av vedpannan när effekten varit under 80W i 45 minuter.

Finns det någon här som kan hjälpa mig på vägen med någon av dessa önskemål så vore jag väldigt tacksam!

1: Hur kan en kod se ut som räknar antalet eldningar som gjorts under ett år? Om vi tänker oss att från det jag startat pannan (smartplugen) till det att den stängs av, ska vara ”1 eldning”.

Alternativt att varje gång effekten går över >150W i mer än 30 minuter, så ska det räknas som en eldning

2: Hur kan en kod se ut som räknar tid sedan senaste eldning? Uttryckt i dagar och timmar? Denna info vill jag kunna lägga in på Picture Element-kortet. Så att det står ”Tid sedan eldning: X dag, XX timmar

3: Hur kan en kod se ut som räknar hur många h/m/s som pannan varit igång?

4: Hur kan en kod se ut som räknar ut ungefär hur många kubik ved pannan förvandlat till aska? Blir väldigt grovt förstås, men jag räknar med att jag lägger in 130l ved varje gång.

Ett sådant här kort tänkte jag göra också, det kanske förklarar bättre vad jag är ute efter:

[bild]

Såhär ser Picture Element-kortet ut i nuläget:

[bild]

Verkligen tacksam för hjälp här, mina tidigare försök har mest genererat ilska. Tur man har mycket ved att hugga!
1. Titta på History stats. (Exempel)
2. Varje gång en automation triggas uppdateras dess ett attribut med just när den triggades senast, så den informationen får du lätt fram därifrån. Sedan är bara frågan om hur du vill räkna med det för att visa det. Är det just dagar och timmar som ska visas?
{{ ( now().timestamp() - as_timestamp(state_attr('automation.namnet_på_automationen','last_triggered')) ) / 3600 }}
Ger tiden i timmar sedan automationen "namnet_på_automationen" kördes. Sätt den här till din automation som stänger av pannan så får du svaret i timmar.
3. History stats borde ge svaret även på denna.
4. Jag kanske missförstår dig, men svaret på denna borde väl bara vara svaret på 1 x130l, eller?
 
useless useless skrev:
Skrattar åt de stackars förtappade användarna.
Tack, det hjälpte mig framåt med mitt problem.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L Lund skrev:
Tack, det hjälpte mig framåt med mitt problem.
Home Assistant är nog inte så vanligt hos den typiske iPhone-användaren. Skulle tro att det är vanligare att ert lag ställer dit en Hue och lämnar alla hemautomatiseringsbeslut åt Philips 😉

Har du provkört med utvecklarverktyget "Tjänster", är det samma problem där, eller funkar det med \n eller <br> då?
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Home Assistant är nog inte så vanligt hos den typiske iPhone-användaren. Skulle tro att det är vanligare att ert lag ställer dit en Hue och lämnar alla hemautomatiseringsbeslut åt Philips 😉

Har du provkört med utvecklarverktyget "Tjänster", är det samma problem där, eller funkar det med \n eller <br> då?
Så kan det nog vara och jag har precis "bytt lag" 😁 Och nog tror jag att den gamla missuppfattningen att endast Android-folk är nördar har lösts upp lite va? ;)

Jag hittade precis hur man skriver så nu kan ni alla byta om ni vill ;)

message: >
Line 1

Line 2
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Vi får se om siffrorna som trillar ut är rimliga och någorlunda konstanta, trots sina fel och brister.
Mja, någorlunda rimliga, men inte perfekta om jag manuellt analyserar förbrukningsgraferna, men det får duga för nu.
Ett gränssnitt visar att diskmaskinen är klar, energi- och vattenförbrukning uppges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att kompressorn drar olika om den producerar värme eller varmvatten. Modellen bygger på att det är konstant effekt. Resultatet är att den redovisade varmvattenenergin ligger runt 20% för lågt. Men det är ju i rätt härad i alla fall. 🙂

Programmet heter "solar spar" och är ett riktigt snålprogram. Den värmer inget själv och torkar genom att öppna luckan på glänt. Det senare passar för den som har bänkskiva i sten eller plåt, alternativt att förfallet gått så långt att det behövs en ny skiva ändå...🙃

/Fumble
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
I somras kanske några här minns att installerade Sonoff reläer för utebelysningen. Har fungerat ypperligt hela sommaren. Fram tills nu, två dagar i rad har belysningen inte tänts när den ska. Verkar som att enheten plötsligt börjat tappa anslutningen hela tiden för två veckor sedan? Vad kan det bero på?
 
  • Skärmklipp av loggbok från en smart hem enhet, visar tidpunkter då belysning har varit otillgänglig eller stängts av.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.