1. Värdesätter lång sladd så man slipper byta uttag stup i kvarten och att den ska vara effektiv med ett bra tillhörande munstycke.

2. Med både hundar och barn är det en fördel med bra dammsugare, då man själv är för snål att investera i en dyrare variant hade det varit skönt att testa en premium.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1 Värderar att den är lätt gärna med lång sladd.
2 Bär upp min dammsugare på vinden (genom vindslucka man fäller ner) där jag dammsuger i min FTX,
men börjar bli till åren, jag bor själv och det är lite vingligt, vilken lyx att ha en dammsugare stand bye på vinden.
Blir jätteglad för vilken som.

Med vänlig hälsning,
Cristina
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
1. Att den är tyst. Att den har en hyfsad lång sladd

2: En av våra nuvarande dammsugare som vi har stationerad i stugan låter, tjuter, så intensivt så dammsuger jag så får jag ha hörselskydden på. Det innebär att det hela tiden är min fru som får dammsuga vilket inte alltid känns rimligt. Hon har dock hörapparater som kan stängas av, men det innebär också att jag inte kan föra ett samtal med henne så länge hon inte har dessa på. Att få en ny väl fungerande dammsugare som gör sitt jobb i det tysta vore en dröm för både mig men framförallt för min fru som därmed skulle få lite hjälp med städningen. Vilket märke spelar ingen roll,
 
EddieHansson
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
1. Då jag lider av tinnitus och kronisk huvudvärk är den viktigaste egenskapen en tyst dammsugare. Därefter är det givetvis att den är effektiv så att den orkar suga upp smulor och damm och katthår, speciellt från mattor.
2. Så vår nuvarande dammsugare är gammal och låter, för mig otroligt mycket, så drar vi oss för att dammsuga. En ny och tyst dammsugare skulle vara en fröjd och vi skulle använda den ofta!
3. 👍
 
1) stark sugeffekt, bra luftrening och åtminstone hyfsat tyst.

2) vi bor i ett stort, äldre hus i tre våningar. Många olika typer av golv, Sten, tegelgolv, parkett, klinkers m.m. många höga trösklar och udda vinklar och ”vrår” Inte helt lättstädat m.a.o. så en effektivare dammsugare än den vi idag äger hade nog underlättat mycket!
 
1 ) Eftersom dammsugaren ofta åker fram när barnen tittar på tv så är låg ljudvolym en egenskap vi värdar högt. Speciellt barnen som muttrar för att dem inte hör tvn med den vi har nu. En annan egenskap vi önskar är lång sladd eftersom huset är stort.

2) Vi har länge sagt att vi behöver köpa en ny dammsugare men det har inte blivit av. Den gamla funderar ju, även om det är småkrångel. Med 3 barn på 2-5 år är det ofta dammsugaren används och därav är vi lämpliga att testa en.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Tyst maskin, lågt munstycke som klarar både hårt golv och matta och som kommer in under soffan, lättrullad över trösklar, lång slang och sladdlängd, bra ergonomi med långt rör

2. Nuvarande maskin sjunger (eller ylar bokstavligt talat) på sista versen efter att dottern sugit upp gipsdamm med den.
 
1. Förmåga att suga upp hår och smuts från mattor. Lättillgängliga påsar som finns i många butiker. Tyst.
2. För att vi representerar en bra standardfamilj med två småbarn och hus med små löpande renoveringsprojekt i. Med barnen kommer också ett löpande städbehov som är större än genomsnittet :)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Tystgående så jag kan höra musik när jag dammsuger! Smidig att bära och flytta då vi har trappa som dammsugs.
2. Har höga krav på en dammsugare och tycker om att städa!
 
1. Vikt, ljudnivå och "suget" är de 3 sakerna jag värderar högst.

2. Avskyr att dammsuga, så det skulle bli en kritisk granskning. 🙏
 
1. Ljudnivån och sugförmågan i första hand. I andra hand även längden på sladden så jag slipper byta uttag så ofta.
2. Med en femåring hemma hittar man konstant sand, torkade makaroner, kaksmulor, gräs och allt möjligt annat skräp hemma för jämnan. Känns som att man bor i en dammsugarpåse ibland. En ny dammsugare skulle verkligen få bekänna färg.
 
1. Sugkapacitet, bekväm att dammsuga med och att den rullar runt lätt.

2. Har en 15 år gammal Miele som aggerat byggsugare för många gånger innan en riktigt sådan införskaffades och tror den börjar bli lite väl plågad av gipsdamm etc... Dock var det innan effektbegränsningen så vore spännande att testa den (1800w motor) jämfört med Mieles nya på 890W för att se om det är skillnad? Är data driven så kommer testa efter bästa förmåga :)
 
1. sugkapacitet och inte för otymplig så det går lätt att komma åt där det är trångt.
2. Har ett torp från 1800-t där vi nu ordnat el genom en offgrid lösning. Så nu vill vi kunna dammsuga där för första gången sen 1800-talet!
 
De viktigaste egenskaperna är att dammsugaren är lätthanterlig/smidig, eftersom den ständigt släpas upp och ner mellan våningarna. Dessutom behöver den (såklart) göra sitt jobb och på ett effektivt sätt ta hand om både katthår i möbler och grus i hallen.
Vi håller precis på att släppa iväg vårt äldsta barn från hushållet och det vore ju finfint att kunna skicka med henne en bra dammsugare in i första boendet!
 
  1. Önskvärda egenskaper:
    Den måste såklart ha bra sugkraft, gärna variabel, men den måste också ha stora hjul - för att kunna dras över mattkanter utan att mattan knölar ihop sig. Den behöver lång räckvidd. Dessutom uppskattas stor påse, flera extra munstycken, både små som stora (gärna extra för djurhår) och det får inte vara tungt att hantera dammsugaren p.g.a. värkproblematik.
  2. Varför är just jag lämplig att testa vidare en dammsugare.
    Efter att min Philipsdammsugare gick bort för ett antal år sedan - dagen före julafton, har jag försökt hitta en bra dammsugare till vettigt pris. Jag är sjukpensionär och har tyvärr inte råd att investera i det jag vill ha.
    Men jag hade fyllt i undersökningar under några års tid och tjänat ihop tillräckligt med poäng för att kunna lösa in en Bosch dammsugare genom undersökningsföretaget ifråga. När ingenting med den dammsugaren var bra för mig och den hade levererats genom Elgiganten, så gjorde jag ett försök att få lämna tillbaka den och återfå mina poäng för att kunna få en annan belöning. Elgiganten sa ja, men företaget sa nej. Så jag fick behålla en dammsugare som jag aldrig har trivts med (tyvärr måste jag erkänna att jag hatar den). Eftersom vi har ett stort hus med två våningar, så får man kånka dammsugaren upp och ner för trappan och kommer det en ny (bra) dammsugare i huset, så kan den gamla få flytta upp där jag inte behöver se den lika ofta.
    Sen blev jag erbjuden att testa en skaftdammsugare från ett annat företag där man fick betala nästan lika mycket som dammsugaren kostade på marknaden. Den funkar väl så där, men jag saknar både sugkraft och användningstid på batteriet och den borstar upp skräpet istället för att suga och det gör att långt hår (vi är båda långhåriga i den här familjen) snurrar in sig i borsten och den får inte upp större skräp såsom blad från blommor eller löv som följer med utifrån eller annat större skräp som hamnat på golvet. Detta får man böja sig ner och plocka för hand. Så där är jag inte heller helt nöjd. Nu hoppas jag på att få prova en dammsugare från er, som ju borde ha ett gott användarbetyg redan innan jag får prova den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.