Håller på att renovera en hall på cirka 3m3. Den är i dagsläget ouppvärmd och blir riktigt kall på vintern.

Jag har tilläggsisolerat väggarna med iCell för två år sedan och nu är jag sugen på att lägga el-golvvärme för uppvärmning.

Jag bröt upp en bräda för att kika hur läget va. Se bilder.

Spånet har sjunkt ihop cirka 5cm.
Är det ändå värt att byta ut Spånet mot cellulosa-isolering? Bjälklaget är väl cirka 200mm djupt.

Är ett alternativ att ta upp golvet och lägga 45mm iCell för att komplettera bef. Spån, sen spånskiva, sen 13mm spårad isolering med aluminium (för golvvärmen)?

Det sista alternativet är att inte göra något alls med bef. Golv. Bara lägga 13mm spårad isolering och sen nytt golv.

Det blir som sagt lika kallt i denna hall som utomhus på vintern (känns det som ialf
)... Jag vill gärna ha hjälp med hur jag bör resonera.

Tack.
 
  • Renovering, trägolv uppbrutet, spån och verktyg synliga, bordvägg, konstruktionsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna golvplankor, väggbeklädnad, rörmokarbete, skada, renoveringsarbete, konstruktion, spillror, byggmaterial, förstörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett vilken isolering du väljer så måste det fyllas ändra upp. Som det är nu har kalluften fri passage från ytterväggarna, så isoleringen gör ingen större nytta.
 
Tack för snabbt svar. Då blir ju ialf svaret enkelt på en punkt: Golvet skall brytas upp 👍🙂

Komplettera spånet med cellulosa eller skifta ur helt? Har inga planer på att plasta in...
 
Om det inte är allt för mycket jobb att lyfta på golvet så är det nog det bästa. Det är ju inte så stor yta så kostnaden för effektivare isolering blir inte så betungande. Se till att det är vindtätt i botten och längs väggarna när du håller på.
Ett alternativ är att borra hål längs ytterväggarna och täta hålrummet närmsta halvmetern med fogskum.
 
Här va det visst lite mer... Cirka 10-15cm ihopsjunkt. Inte konstigt att det blir kallt 🙂👍
 
  • Träspån och sågspån på grovt trägolv, snickeri eller hantverk, oordning, arbetsmiljö, konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med skadedjursangrepp, avfall, träspån och öppna bjälklag. Möjliga tecken på förmultning eller renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Nu ytterligare frågor/tankar kring golvvärme.

Nu är golvet uppe och jag har strax kompletterat klart med kutterspån/sågspån. Även kompletterat med kortlingar på sina ställen.

Jag har ju hela tiden planerat att lägga 13mm aluminiumbeklädd spårad cellplast för golvvärme från T2. Inser nu dock att bef. bjälklag med spån har varit så torrt och fint för att det har kunnat torka ut uppåt i konstruktionen. Cellplast kommer täppa igen och ej låta bjälklag torka ut uppåt. Tänker jag rätt?

Hade ett alternativ varit:
Spånskiva
Golvvärme
Flytspackel
Trägolv/Klinker?
Då blir det ju i min värld "öppet" uppåt.

Behöver man alltid ha någon form av "matta" under golvvärmen så värmen reflekteras uppåt? Jag tänker att annars (utan "matta") kan värmen också gå nedåt i konstruktionen? Om jag måste ha "matta" under golvvärmen, då blir den ju mattan i sig också diff.tät.

Hjälp mig gärna tänka här.
 
Cellplast är inte diffusionstät. Men däremot aluminiumskiktet.
 
Tack för svar

Jag trodde att cellplast var tätt.
Hade det varit helt idiotiskt att perforera aluminiumen med jämna avstånd för att möjliggöra transport av fukt?
 
Men vanliga plåtar skapar väl inte ett hermetiskt slutet skikt? Det blir ju alltid någon millimeters glipa mellan varje plåt.
 
Fast det bör ju sägas att det ska inte komma kall luft från ytterväggarna alls. Då får man först ta reda på varför luft letar sig in.
 
Nä, precis. När man har öppnat golvet så sätter man vindpapp så det är vindtätt längs ytterväggarna och fyller upp lite råge med isolering så det inte sjuker ihop igen de närmsta 50 åren.
Sen borde det inte spela någon större roll hur difftätt golvet är eftersom det inte ska ske någon nämnvärd luft- eller fuktvandring där.
 
fast det ska ju inte komma nån luft in till vindpapp på insidan heller........den ska stanna redan vid utsidan.
 
Jo, men tyvärr funkar det inte så i alla gamla hus. I så fall hade det inte varit något problem med kalla golv när isoleringen sjunker ihop.
 
R Renoveringsprinsen skrev:
Ok. Nu ytterligare frågor/tankar kring golvvärme.

Nu är golvet uppe och jag har strax kompletterat klart med kutterspån/sågspån. Även kompletterat med kortlingar på sina ställen.

Jag har ju hela tiden planerat att lägga 13mm aluminiumbeklädd spårad cellplast för golvvärme från T2. Inser nu dock att bef. bjälklag med spån har varit så torrt och fint för att det har kunnat torka ut uppåt i konstruktionen. Cellplast kommer täppa igen och ej låta bjälklag torka ut uppåt. Tänker jag rätt?

Hade ett alternativ varit:
Spånskiva
Golvvärme
Flytspackel
Trägolv/Klinker?
Då blir det ju i min värld "öppet" uppåt.

Behöver man alltid ha någon form av "matta" under golvvärmen så värmen reflekteras uppåt? Jag tänker att annars (utan "matta") kan värmen också gå nedåt i konstruktionen? Om jag måste ha "matta" under golvvärmen, då blir den ju mattan i sig också diff.tät.

Hjälp mig gärna tänka här.
Har du någon aning om hur mycket fukt som kan tänkas landa i bjälklagsisoleringen? Har du frånluft i kök/badrum? Även om du lägger reflekterande material på ovansidan bör det inte bli så pass fuktigt där, om du inte har luftläckage utifrån så risken för kondensering finns.
 
useless useless skrev:
Jo, men tyvärr funkar det inte så i alla gamla hus. I så fall hade det inte varit något problem med kalla golv när isoleringen sjunker ihop.
nej såklart inte men det är faktiskt många som angriper problemet i det aktuella rummet som främsta åtgärd. En del fogar ju även socklar och sånt för att det drar.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.